Oudere (buiten) kater overnemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Re: Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:24

Wat geweldig om te zien, wat een heerlijk beestje is het toch. <3

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 10:37

Hoi allen,

Toch weer even een schopje, want ik wil jullie vragen om mee te denken. Een dikke maand geleden vond ik ‘s ochtends substantie met wat rode puntjes erin;
Afbeelding

Afbeelding

Overlegd met de dierenarts en besloten het aan te kijken. Daarna niet meer gezien, tot ik vanmorgen dit aan trof;
Afbeelding
Met flits
Spoiler:
Afbeelding

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We gaan straks weer naar de dierenarts… Ik weet dus niet of dit van urine of braaksel komt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:45

Oei..
Ziet er eerder uit als urine. Met braaksel verwacht je toch wat gal mee of wat schuim. Wat is dat 2e plekje op de laatste foto? Dat lijkt wel een dikkere substantie?

Weet even niet of hij nog buiten komt, maar hou hem even binnen zodat je weet wat uit hem komt.
Wat ligt er in de kattenbak?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:55

kun je het met een leeg spuitje of zo'n druppelding opzuigen? dan kun je het meenemen.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:36

Het ziet er uit als urine. Mijn jeweetwel kater had een urineweginfectie en plaste ook bloederig. Probeer het idd even met een spuitje ofzo op te zuigen en te laten checken bij de dierenarts.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:56

Onze kater plaste ook met druppels bloed in (leek hierop) en dat was een blaasontsteking (blaasstenen). Zijn weggehaald door de dierenarts en op speciaal voer gezet. Daarmee was het probleem volledig over! Onze kater was toen ook al ouder (14 jaar)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:58

Urine dus naar da en foto’s laten zien of nog beter, er iets van meenemen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:03

De urine is vervuild en te oud (en waarschijnlijk al opgeruimd, hoop ik :+ ) om nog te onderzoeken.

Maar wel noodzaak dat hij vandaag nog gezien wordt. Eet en drinkt hij wel goed?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:05

Ziet er uit als of blaasgruis of blaasontsteking.
Bij mijn ( toen nog intakte )Hond was het toen de prostaat maar ik neem aan dat dit bij een gecastreerde kater niet zou zijn

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 13:34

Het was inderdaad al opgeruimd :+
Volgens de dierenarts was het braaksel. Ook gezien de schuimkop op het kleine plasje. Boes heeft voorheen ook veel gedoe met overgeven gehad. 2/3 maanden geleden heeft hij dus een heel uitgebreid bloedonderzoek gehad, waar geen aanleidingen tot aandoeningen of infecties te zien waren.
Voor nu krijgt hij een tijdje maagbeschermers. Hij eet verder heel goed zijn natvoer en is een stuk meer actief sinds zijn tanden eruit zijn. Hij was zelfs een paar 100 gram aangekomen :D. Mocht dit vaker gebeuren, is een echo van de maag/buik een optie. In het ergste geval kon er sprake zijn van een tumor. Dit was voor nu niet aannemelijk, gezien de gewichtstoename en activiteit van Boes.

Ik schrok echt enorm, maar blijkbaar zag het er erger uit dan dat het zou zijn…

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:42

Toch braaksel? Is dat witte op de foto in de spoiler dan schuim?

Komt hij er toch goed vanaf! (Tot zo ver, even afkloppen)
Ik zou me helemaal dood schrikken bij zo'n hoeveelheid :')

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 15:30

Nyaleti schreef:
Toch braaksel? Is dat witte op de foto in de spoiler dan schuim?

Komt hij er toch goed vanaf! (Tot zo ver, even afkloppen)
Ik zou me helemaal dood schrikken bij zo'n hoeveelheid :')

Nee dat is flits :D. Op de bloedfoto ligt nog een puntje boven, dat is schuim.

Ook wat zakjes Hills Digestive meegenomen in de hoop dat hij dit na een tijdje toch wel gaat eten… Hij blijft nog altijd stug alleen het natvoer (in gelei om precies te zijn) van royal canin 12+ eten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:02

Oei dat is schrikken. Krijgt hij nog metacam? Het zou een maagzweer kunnen zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 22:12

Hoe is het ondertussen nog met Boes??

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 10:04

Super goed! :D
Mijn vriend is bij ons in komen wonen waardoor hij veeeeel minder alleen thuis is. Ik werk onregelmatige diensten, waardoor hij op hele onregelmatige tijden eten kreeg. Mijn vent werkt gewoon op kantoortijden waardoor Boes weer meer routine heeft. Dat doet hem goed! Ook komt hij een stuk meer buiten omdat er dus vaker iemand thuis is :).
Hij heeft niet meer gebraakt, gelukkig! Wel begon hij zijn natvoer wat slechter te eten. Likte vaak alleen de saus/gelei eraf en liet de vleesjes dan staan. Tegenwoordig krijgt hij mousse of Pathé met een flinke scheut water. Dan blijft er een soort papje over wat hij zo op kan likken. Dat gaat hem een stuk beter af :9
Ondertussen geniet hij vooral heel lekker van zijn pensioen en hopen we dat dit nog lang zo blijft <3
Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 10:24

Ik vind Boes (en jou) zo bijzonder, wat heerlijk dat hij het zo naar zijn zin heeft <3 .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:08

Super fijn om te lezen!
Ik gun jullie nog heel veel mooie jaren samen!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:34

Wat fijn dat Boes het zo naar zijn zin heeft bij jullie. Ik geloof dat hij best tevreden is met zijn nieuwe huisje en baasjes.
Wij hebben jaren geleden ook een oude kat overgenomen van goede vrienden. Zij gingen verhuizen van een boshuisje naar een minihuis waar al meerdere katten rond liepen. Poes is op de bovenverdieping gaan wonen en kon niet meer naar buiten , maar dat vond ze prima. Ze is op zolder gaan wonen bij mijn dochter en daar had ze alle ruimte voor haar zelf. Ze heette Trikkel, maar haar bijnaam was Trix ( idd naar Beatrix). Ze was al een jaar of 16-17 toen ze hier kwam wonen en uiteindelijk heeft ze hier nog een aantal mooie jaren(8?) gehad, tot we haar hebben laten inslapen omdat haar oude lijfje op was.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 19:58

Hey,
Ik vroeg me af hoe het met jullie gaat?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 09:02

Hihi, wat leuk dat er nog mensen aan hem denken :D
Met Boes gaat het wisselend. Hij eet dus alleen nog 3x per dag mousse met water aangevuld en af en toe een blikje tonijn. Als we hem bijv een stukje ham of vis geven, gaat hij meteen overgeven. Dat overgeven blijft wel een dingetje. Gaat in vlagen. Soms braakt hij wel 3x per week en soms ook een week niet. Heb ook het idee dat hij soms erg in de war is. Zit hij voor de verkeerde deur, wil hij niet eten, steeds naar binnen, naar buiten etc. Hij schrikt ook af en toe wanneer ik hem wil aaien en haalt dan uit en gaat blazen.
Desondanks is hij wel erg actief. Blijft soms de hele nacht buiten en gaat behoorlijk ver op pad. Hij komt altijd weer thuis en ligt graag achter in het gras of op het balkon te slapen. ‘s Avonds nog altijd lekker op schoot <3
Donderdag ga ik toch weer met hem naar de kliniek voor het overgeven. Al wel besloten dat ik hem niet meer onder narcose ga brengen voor een echo, scopie of operatie. Hij wordt echt elke dag een maand ouder en elke dag dat hij bij ons is, is voor mij al heel mooi meegenomen :o
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:31

Hij ziet er op die foto wel nog heel goed uit <3 Hopelijk niks ernstig aan de hand met dat braken. Mijn katten hebben hier in deze periode ook wel soms last van, als ze proberen haarballen (van het verharen) op te hoesten. Maar dat zal al wel uitgesloten zijn waarschijnlijk?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:04

Wat ziet hij er goed uit!!! Wel knap vervelend dat hij zo vaak moet overgeven. En een beetje dement lijkt het.
Maar wel een knap oudje! Hopelijk gaat hij nog een mooie tijd mee. Hij ziet er wel happy uit <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:17

Oh god, wat zijn jullie samen schattig zeg. Wat heeft die kater het getroffen.
Nog veel mooie dagen samen gewenst.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:52

Nu ik weer een jonge kat heb, kom ik erachter dat katten niet zo vaak overgeven.. mijn ouwetje had daar ook last van in zijn laatste jaar. Dierenarts zag er niet zoveel kwaad in, tenzij het dagelijks zou worden. Te snel eten was hier vaak de oorzaak en afwijkingen in zijn dieet leidden ook tot spugen. Dus kreeg hij 4 keer per dag een kleine hoeveelheid brok en niets anders meer.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 11:40

Helaas heel slecht nieuws… Boes heeft hoogstwaarschijnlijk kanker |( |( |(
Hij bleek in de laatste maanden 0,6 kg te zijn afgevallen… Terwijl hij wel gewoon eet zoals voorheen. We kunnen nog een echo van de buik laten maken om het zeker te weten. Dit zal weer 100en euro’s kosten en Boes zou dan moeten worden gesedeerd. Ik weet niet of we dit nog gaan doen.
Een kat (op deze leeftijd) die zo snel afvalt ondanks voldoende eten, blijft overgeven en steeds vaker in de war is, was volgens de dierenarts genoeg om kanker aan te nemen.