Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

criollo_yess

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:57

Ik probeer me ook aan te melden, krijg alleen keer-op-keer de melding dat ik vraag 1 niet heb ingevuld, Drenthe "pakt" ie kennelijk niet :?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:17

Hannanas schreef:
foxy80 schreef:
Hier gaat men 400 volwassenen inV Vlaanderen at random testen op PFAS in hun bloed. Om te kijken hoe verspreid de vervuiling is.

Onze bloedwaardes zijn getest begin juni. We zitten allemaal boven de norm. Kind van 10 erbij dat pas sinds 15 maand in pfasgebied woont

Aaaiii. Welk gebied? Goed dat Vlaanderen dat test.

https://www.hln.be/binnenland/vlaamse-o ... ~a5b2023b/

Bloed testen kon je via overheid, betaald door 3m, als je in ´getroffen gebied´ rond 3m woont.

Privé kan ook via 2 actiecomité hier, wel zelf te betalen.
Is er privé te testen of pfas in het bloed ergens?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:18

Cemlys schreef:
Ik heb me ook aangemeld (of m'n kippen dan). Interessant foxy die bloedonderzoeken, moet er dan ook wat gebeuren als je boven de norm zit?

Nee, je KAN ook helemaal niks als je boven de norm zit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:20

Pandora2 schreef:
Foxy jullie wonen in de buurt van 3M ?

Net buiten de 1.5 km zone rond de fabriek. In saneringszone 2.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:50

Wat een ellende :7 En eer dat hele gebied gesaneerd is, zijn we een lichtjaar verder waarschijnlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:11

Ellende inderdaad, lijkt ook bijna onbegonnen werk

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:33

criollo_yess schreef:
Ik probeer me ook aan te melden, krijg alleen keer-op-keer de melding dat ik vraag 1 niet heb ingevuld, Drenthe "pakt" ie kennelijk niet :?

Selecteer eerst eens een andere provincie, en dan weer Drenthe, en kijk of hij het dan doet. Kan zijn dat ie wel in het begin op Drenthe lijkt te staan, maar onder water nog geen waarde heeft.

Ik heb me ook aangemeld. Ben benieuwd of er iemand in dit topic zit die uitgekozen wordt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:12

8nnemiek schreef:
Ik heb zelf geen kippen meer, maar heb de link in onze buurt-facebookgroep gedeeld. Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Ik hoop dat je jouw eieren ook uitkiezen, Prairy!

Hier doet de link het wel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:15

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:35

Century schreef:
criollo_yess schreef:

Selecteer eerst eens een andere provincie, en dan weer Drenthe, en kijk of hij het dan doet. Kan zijn dat ie wel in het begin op Drenthe lijkt te staan, maar onder water nog geen waarde heeft.

Ik heb me ook aangemeld. Ben benieuwd of er iemand in dit topic zit die uitgekozen wordt!

Ook geprobeerd, werkt niet? Nu ingevuld Overijssel, klopt niet, maar dan pakt ie wel. Kan het alleen niet meer wijzigen of opnieuw aanmelden. Nou ja, zie wel wat er van komt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:41

Oh wat raar zeg!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:53

Pandora2 schreef:
Wat een ellende :7 En eer dat hele gebied gesaneerd is, zijn we een lichtjaar verder waarschijnlijk.

Het is te belachelijk voor woorden, ze zijn nog steeds bezig met een paar kavel van zone 1A.
Daarna komt zone 1B

Bij ons zouden ze nu al terugschroeven van 'tuingrond excl verharde oppervlakten' naar 'moestuingrond'.
Maw als je in onze zone geen groenten uit je tuin gaat kweken, gebeurt er niks maar blijf je dus ook met een bodemattest zitten wat PFAS houdende bodem vermeldt (ok, sanering, ook in de toekomst, blijft voor rekening van 3M, maar we weten dat de fabriek hier wil sluiten - procederen tegen een bedrijf dat het land verlaten heeft is 10 keer zo moeilijk natuurlijk).

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:13

Iemand enig idee wat er gedaan wordt bij sanering? Waar gaat die troep heen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:22

herr_balou schreef:

Er zijn methoden waarbij PFAShoudende grond kan worden gereinigd.

o.a.:
https://www.tauw.nl/op-welk-gebied/pfas ... toepasbaar.

Afhankelijk dan van andere verontreinigingen die in de grond aanwezig zijn (bijvoorbeeld asbest) die de reinigingsroute weer bemoeilijken. Kleigrond met PFAS is weer lastiger geloof ik.

''gereinigde grond'' is niet per definitie iets wat men graag hergebruikt. Er is bijvoorbeeld vaak thermisch gereinigde grond (TGG) toegepast in dijken/geluidswallen maar ook dat is een omstreden iets.

*meelezer met kippen hier :Y) *

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:27

herr_balou schreef:

Die zouden ze eerst als geluidswal gebruiken, afgedekt met plastic met aanleg van de oosterweelverbinding vlakbij, maar dat feestje gaat niet door.

Grap van verhaal: nu moeten ze voor de geluidswal van dat project hier andere grond aanvoeren en ik heb me laten vertellen door een ingewijde dat die nog vervuilder is dan de grond die er nu ligt :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:59

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:59

Foxy dat was te verwachten dat dit hele verhaal wel heel bijzondere wendingen zou krijgen :x
Hier saneerden ze vorig jaar een stuk natuurgebied ( was jarenlang het stort van Sabena :+ ) en de zwaar vervuilde grond ligt nu 500m verder onder plastic naast het containerpark... :=

Ik kocht vanmorgen pfas-eitjes in de winkel :') Bio, van een eierboer in Wingene.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:41

criollo_yess schreef:

Update 31 juli 2024:
De inschrijving is gesloten. Wij danken u voor de interesse en de vele aanmeldingen in korte tijd.

In het formulier zat een foutmelding voor de provincie Drenthe. Hierdoor lukte het niet om het formulier in te sturen. Onze excuses. Mensen uit Drenthe die over de foutmelding per mail contact met ons hebben gezocht, ontvangen op korte termijn alsnog de vragenlijst. Wij verwachten hiermee voldoende aanmeldingen uit Drenthe te ontvangen. Bedankt voor uw begrip en geduld.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:42

was maar een hele korte inschrijfperiode... had ook wel willen proberen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:30

Prairy schreef:

Ja zo ken ik er nog een paar. In een rotstuin heb je vast helemaal geen probleem.
Oftewel: de tegelwipkampioenschappen moeten hier niet georganiseerd worden :')

Onze eitjes kwamen tem kerst van de bioboer in het naburige dorp.
Die waren getest en zaten onder de norm.
Opeens de norm verlaagd, zaten ze er natuurlijk boven en moesten al hun kippen geruimd.
Eitjes komen nu van bioboer in Schelle. - op 4.5 km van Umicore....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:04

|( wat sneu van die kippen

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:35

sunny43 schreef:
criollo_yess schreef:

Update 31 juli 2024:
De inschrijving is gesloten. Wij danken u voor de interesse en de vele aanmeldingen in korte tijd.

In het formulier zat een foutmelding voor de provincie Drenthe. Hierdoor lukte het niet om het formulier in te sturen. Onze excuses. Mensen uit Drenthe die over de foutmelding per mail contact met ons hebben gezocht, ontvangen op korte termijn alsnog de vragenlijst. Wij verwachten hiermee voldoende aanmeldingen uit Drenthe te ontvangen. Bedankt voor uw begrip en geduld.

Ah, zie je wel, lag niet aan mij :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:00

Citaat:
Eitjes komen nu van bioboer in Schelle. - op 4.5 km van Umicore....

:') Het is toch te zot voor woorden.
Ze weten nog veels te weinig over dat hele pfas-ding. En nog veel minder hoe ze het ooit kwijtraken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:38

sunny43 schreef:
criollo_yess schreef:

Update 31 juli 2024:

Heeft mijn promotie op bokt wel erg veel aanmeldingen opgeleverd dan :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:56

Zag ook dat het massaal gedeeld werd op Facebook dat zal het ook wel geweest zijn.