Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:55

anca schreef:
Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Ja, dat is wel een belangrijke toevoeging. Ik zou dat altijd voorleggen aan de fokker en die op de hoogte stellen en houden. Eventueel zelfs bij betrekken. Uiteraard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42086
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:59

anca schreef:
Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Ik vraag me af hoe ver dat gaat? Ik heb namelijk niet meteen zin iedere poep en scheet met de fokker te delen, of maandelijks/halfjaarlijks oid een update te schrijven.

Mocht de hond ziek worden, oid, dan zou ik wel contact opnemen ivm erfelijkheid. Maar verder? Mijn hond, mijn leven.

joyce83

Berichten: 5266
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:00

Bij de boxers hebben we zelf kunnen kiezen, nou ja niet perse uit alle omdat er ook al pups besproken waren. Wij vinden de (zo donker mogelijk) gestroomde zelf mooier dan een gele boxer.
Moet wel zeggen dat ik qua gedrag op de filmpjes als pup nog steeds veel dingen herken zoals ze nu ook doet. Ze bekijkt het graag voordat ze iets doet bijvoorbeeld, dat was als pup ook. Wat op zichzelf, maar liet zich ook niet kaas van het brood eten.

Bij de Engelse Springer hebben we aan kunnen geven reu of teef. Wij stonden als langste op de wachtlijst, maar fokker gaat zelf voor als er eentje tussen zit wat ze zelf willen houden of reu eigenaar. Was eerste keer een ander ras voor ons en we hebben aangegeven wat ik normaal wel mooi vond om te zien (liefst niet teveel wit). We hebben op basis van uiterlijk een paar voorkeuren uitgesproken. Ik hield echt geen 11 pups uit elkaar bij het bezoeken. Op basis van voorkeur heeft ze gekeken wat qua karakter zou passen. En achteraf zien we eigenlijk ook dat onze pup op de filmpjes wel altijd contact is komen maken. Tot nu toe nog steeds blij met deze.

En idd ook wel ervaring ermee dat ik pups op foto's heel mooi vond maar in het echt niet zo aanspreken of andersom.

TS zou het anders voor jou aanvoelen als je als tweede zou mogen kiezen en alleen dit pupje over is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:00

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar denk ik wellicht te makkelijk als ik zeg waarom bespreek je dit niet gewoon open en eerlijk met de fokker? :') lijkt me een hoop minder moeite en gedoe dan een discussie topic openen :x en nee niet alle dieren uit een asiel zijn standaard probleem dieren hoor, is maar net wat je wil zien denk ik..

cursebreaker

Berichten: 11633
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:02

_San87_ schreef:
anca schreef:
Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Ik vraag me af hoe ver dat gaat? Ik heb namelijk niet meteen zin iedere poep en scheet met de fokker te delen, of maandelijks/halfjaarlijks oid een update te schrijven.

Mocht de hond ziek worden, oid, dan zou ik wel contact opnemen ivm erfelijkheid. Maar verder? Mijn hond, mijn leven.


Denk dat dat ook weer afhangt van je relatie met de fokker. Al is die er vaak natuurlijk ook niet nee na koop pup.

Wij hebben bv wel bijna 4 jaar later nog steeds veel contact met de fokker, meer als wat bv dan ook de andere eigenaren hebben uit 't nest wel. En ik weet dat de fokker ook met sommige eigenaren uit oudere nesten nog zeer leuk contact heeft, maar niet met allemaal en niet allemaal evenveel wel.

Maar zij en ik hebben echt een 'klik' als mens-mens ook, dus we kletsen regelmatig bij en we sturen updates/foto's naar elkaar, leuke momenten delen we, etc. Daar zou ik ook zeker als eerste contact mee opnemen, wanneer ik in een situatie kom waarin zoiets zou moeten gebeuren, zodat ze kan adviseren, meedenken en meehelpen waar nodig.

Maar je manier van ermee omgaan/handelen zal dan idd bij een fokker waar 0 contact mee is ook weer anders zijn, dan zul je er gevoelsmatig ook gewoon anders 'in' staan ja op zo'n moment. Dan voel je eerder denk ik 'waarom moet iemand die mijn hond nooit ziet of echt kent zich ermee bemoeien' zeg maar. Dat snap ik ook wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:04

Kuggur schreef:
Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....

Vind je? Het is geen terugeisen he.


Die mensen willen van hun hond af.
Dat je dan zegt, ik wil hem terugnemen zodat ik 100% zeker weet dat hij goed terecht komt zou ik zelf eerder een gunst willen noemen. Herplaatsen is vaak al best traumatisch voor een hond, dus je wilt dat dat gecontroleerd en netjes gaat.

Mijn moeder woont in een rijtjeshuis waarin 8 honden loslopen, die zit echt niet te wachten op een hond die terugkomt. Maar waar ze nog minder op zit te wachten is een dat een dier dat zij op de wereld heeft gezet (met als enige reden menselijk vermaak) een rotleven tegemoet gaat. En als jij constateert als eigenaar dat het geen match is, moet je toch ook willen dat je hond in ieder geval nog gegarandeerd naar een vertrouwde plek kan?

Mijn moeder heeft teruggebrachte hondjes soms jaren opgevangen, en sommige (zoals mijn herder) zijn ook nooit meer weggegaan. Het is niet altijd eenvoudig om een goed herplaatsgezin te vinden, dus wees blij dat iemand dan als bemiddelaar op wil treden.

Nu weet ik verder niet wat het restitutiebeleid van mijn moeder is, en ik weet 100% zeker dat als ze geld terug moet betalen om te mensen te overtuigen dat een hond niet naar een asiel moet, of in een vaag herplaatsmilieu terecht komt dat ze met haar hand over haar hart zou strijken en zo dat geld teruggeeft. Maar normaal vind ik dat niet per se.

Wij hebben zelf ook honden van andere fokkers opgevangen, nadat ze "rondgecirculeerd" hadden in het herplaatsmilieu en telkens weggedaan werden, en dat is gewoon echt heel sneu....

Lisitano schreef:
KimD schreef:
Bij ons ook, volledige bedrag krijg je niet terug, sowieso niet. Maar inderdaad afhankelijk van de leeftijd.

Even terug op een vorig onderwerp.
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar jouw beweegredenen de hond altijd zelf, als fokker, te willen herplaatsen. Ik heb er zelfs vannacht over nagedacht :')

Ik bedacht namelijk dat als ik bijvoorbeeld ernstig ziek zou worden, ik toch mijn jonge hond zal moeten herplaatsen. Ik ken veel mensen in de hondensport en kan daar zo een paar aanwijzen die staan te popelen hem in de roedel op te nemen. Dat zouden gouden baasjes zijn en ik heb het geluk dat ik de hond kan blijven volgen.
Zou je in zo’n voorbeeld ook als fokker zeggen dat de hond alsnog terug moet naar jou? En zo ja: waarom?

Dat is dan idd ook weer een nuance...
Als jij een sociale kring hebt met "hondbegaafde" baasjes, en jij kan aan de fokker duidelijk maken dat je hond terecht kan op een gouden plek, vind ik dat je als fokker daarin niets te interveniëren hebt. Maar dat een fokker zoiets wil weten, zodat die ook weet dat het idd een goud plekje is, en geen roekeloze actie van een ontevreden klant vind ik ook weer niet zo gek.

Als ik kijk naar mijn eigen herder van 45 kg van 10 jaar oud, en die door een opvoedfout van mij, soms uitvalt naar andere honden zou ik overigens ook niet weten waar ik die kwijt zou kunnen anders dan bij de fokker (Lees: mijn moeder :+ ) . Als die in verkeerde handen valt, is dat echt potentieel rampgevaar. Dat je daar enig zicht op wil hebben als fokker vind ik eerder gezonde betrokkenheid dan bemoeizucht.

Enzo_Ollie

Berichten: 847
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:05

_San87_ schreef:
anca schreef:
Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Ik vraag me af hoe ver dat gaat? Ik heb namelijk niet meteen zin iedere poep en scheet met de fokker te delen, of maandelijks/halfjaarlijks oid een update te schrijven.

Mocht de hond ziek worden, oid, dan zou ik wel contact opnemen ivm erfelijkheid. Maar verder? Mijn hond, mijn leven.


Bij ons is een groepsapp van het nestje, daarin wordt af en toe een foto geplaatst van 1 vd pups en als iemand zich bijv. afvraagt of de broertjes en zusjes ook een bepaalde gewoonte hebben wordt dat erin gezet. Geen updates of verhaaltjes oid, op het begin wel ietsjes meer, van "X is al bijna zindelijk"of "Y voor het eerst op het strand". Is wel heel leuk om het verschil te zien met haar broertjes en hoe sommige zusjes op haar lijken :)
Maar de fokkers hoeven echt niet elke week of maand of kwartaal een update, die vinden de foto's gewoon leuk om te zien

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:05

Ik vind het een interessante discussie!
En er is voor meerdere kanten wat te zeggen. Natuurlijk wil je het beste huisje voor je hond, maar als je hem voor bijvoorbeeld 1000 euro kan verkopen aan een leuk persoon of gezin, waarom zou je hem dan gratis, of voor een deel van het aankoopbedrag, terugbrengen naar de fokker?
Naar mijn idee ben je dan niet 'met geld bezig', maar pak je het gewoon praktisch en logisch aan.
Hond heeft een goed baasje en jij hebt nog wat geld terug. Dan zou ik ook niet zo blij worden van een fokker die hem per se terug wil.

Maar goed, als je daar bij aankoop mee akkoord bent gegaan dan is het niet netjes als je dat niet doet. Ik zou dan ook niet zo snel met dat soort voorwaarden akkoord gaan.

BrankaZ

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:12

_San87_ schreef:
anca schreef:
Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Ik vraag me af hoe ver dat gaat? Ik heb namelijk niet meteen zin iedere poep en scheet met de fokker te delen, of maandelijks/halfjaarlijks oid een update te schrijven.

Mocht de hond ziek worden, oid, dan zou ik wel contact opnemen ivm erfelijkheid. Maar verder? Mijn hond, mijn leven.

Dat lijkt mij het andere uiterste. Een goede fokker hoort graag hoe het gaat met de door hem/haar gefokte honden. Maar een compleet dagboek zitten ze ook niet op te wachten.

Flux

Berichten: 2503
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:22

Als je niet akkoord kan gaan met de werkwijze van de fokker zou ik het gewoon niet doen. Gevolg is dan dat je nog even langer moet wachten maar dat is dan maar zo. Je hoeft de pup niet af te nemen natuurlijk.

Ik wilde mijn hond met een duidelijk doel en als bleek dat er geen geschikte hond voor mij bij zat dan was dat pech. Heb de fokkers gevraagd mee te denken voor een passende pup en zelf geprobeert geen voorkeur te krijgen nav de filmpjes en fotos. Dat mislukte natuurlijk direct maar het universum bepaalde god zij dank dat de fokkers precies hetzelfde meisje kozen voor me als die ik zo graag wilde hebben.

En toen de pups nog niet geboren waren stelde ik mezelf voor met een sable teef met witte kraag. Dat moest het helemaal worden! Ben met een tricolor thuis gekomen met vlekken in de kraag dus qua uiterlijk ook helemaal anders dan ik gedacht had! En ze past echt helemaal bij ons in alles.

Er staat niks in het contract over terug naar de fokker bij herplaatsing en ook niks over castratie. Dat vind ik opzich wel prettig. Een koopcontract met verplichte castratie zou ik nooit aan beginnen. In dat opzicht vind ik echt mijn hond mijn regels.

Oh we hebben een groepsapp met de fokkers en pupkopers maar daar ben ik het meest actief in want ben zo nieuwsgierig naar de broers en zussen en zo trots op Vesper. :')

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:24

Lisitano schreef:
KimD schreef:
Bij ons ook, volledige bedrag krijg je niet terug, sowieso niet. Maar inderdaad afhankelijk van de leeftijd.

Even terug op een vorig onderwerp.
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar jouw beweegredenen de hond altijd zelf, als fokker, te willen herplaatsen. Ik heb er zelfs vannacht over nagedacht :')

Ik bedacht namelijk dat als ik bijvoorbeeld ernstig ziek zou worden, ik toch mijn jonge hond zal moeten herplaatsen. Ik ken veel mensen in de hondensport en kan daar zo een paar aanwijzen die staan te popelen hem in de roedel op te nemen. Dat zouden gouden baasjes zijn en ik heb het geluk dat ik de hond kan blijven volgen.
Zou je in zo’n voorbeeld ook als fokker zeggen dat de hond alsnog terug moet naar jou? En zo ja: waarom?

Ik vraag altijd of de mensen zelf al iemand weten. Ik betrek ze ook in de zoektocht naar een nieuwe mand. Ik wil gewoon graag weten waar mijn pups terecht komen. En ook herplaatst evt alle hulp kunnen bieden die ze nodig hebben. Als ze die hebben. Net als ik altijd zal doen voor de baasjes die de pup mee nemen. En in mijn geval extra; hoe leuk staffords ook zijn , ze passen gewoon niet overal.
Maar mij gaat t er vooral om dat ik wil weten waar ze blijven of terecht komen. En soms is herplaatsen niet de beste optie maar tijdelijke opvang wel. Of ik wil de mogelijkheid om de pup/hond terug in mn eigen huis te halen als ze er toch afscheid van moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:27

Temeraire schreef:
Ik vind het een interessante discussie!
En er is voor meerdere kanten wat te zeggen. Natuurlijk wil je het beste huisje voor je hond, maar als je hem voor bijvoorbeeld 1000 euro kan verkopen aan een leuk persoon of gezin, waarom zou je hem dan gratis, of voor een deel van het aankoopbedrag, terugbrengen naar de fokker?
Naar mijn idee ben je dan niet 'met geld bezig', maar pak je het gewoon praktisch en logisch aan.
Hond heeft een goed baasje en jij hebt nog wat geld terug. Dan zou ik ook niet zo blij worden van een fokker die hem per se terug wil.

Maar goed, als je daar bij aankoop mee akkoord bent gegaan dan is het niet netjes als je dat niet doet. Ik zou dan ook niet zo snel met dat soort voorwaarden akkoord gaan.

Vragen mensen echt 1000 euro voor een herplaatser? Die vaak ook nog weggaan vanwege moeilijkheden? Ik heb mijn beide honden van mijn moeder gehad, dus ik zou dat oprecht niet weten. Maar het is wel nieuw voor me.

Als je voor 1000 euro een hond op een leuk plekje kunt plaatsen is dat heel fijn natuurlijk, en win-win. Niets op tegen. Maar wat ik moeilijker zou vinden is dat geld dan een bovengeschikte rol zou kunnen gaan spelen t.o.v. dierenwelzijn. 1000 euro is ook echt veel geld, dus ik kan me voorstellen dat mensen dan vanuit de verkeerde motieven gaan handelen.

Als wij een volwassen hond moesten herplaatsen - wat stukken lastiger is dan een eigenaar vinden voor een pup. Sterker nog, als we een pup met bv. 3 of 4 maanden terugkregen was het vinden van een nieuwe baas soms al een hele uitdaging - was de geschiktheid van het nieuwe adres echt absoluut de enige prioriteit. Misschien dat er wel een vergoeding werd gevraagd voor bepaalde kosten, maar winst maken speelde dan echt geen rol meer.
Geld heeft dus óók nog nooit een rol gespeeld bij het terug willen nemen van een hond... Ik kan me voorstellen als je denkt dat het daarmee te maken heeft, het heel cru voelt als hondeneigenaar dat je daar zelf geen zeggenschap meer over hebt, omdat de fokker dan "dubbel" verdient aan een product. Maar ik denk dat dat vrijwel nooit echt is wat er gebeurt.

Net zoals je wil voorkomen dat een paard dat als weidemaatje wordt aangeboden, met verdoving in de rijpaardenhandel terecht komt omdat er geen zicht meer is. Zo wil je ook voorkomen dat een hond met enige eigenaardigheden gaat rondzwerven in een herplaatsersmilieu, waarbij een hond verkeerd geplaatst wordt, de eigenaardigheden misschien wel uitgroeien tot gedragsproblemen, de hond steeds vaker opnieuw herplaatst wordt door mensen die een verkeerde inschatting maken en er ongelukken gaan gebeuren met nog meer trauma's en problemen tot gevolg. Wij hebben zo'n hond gehad van een andere fokker, die op die manier helemaal de weg was kwijt geraakt nadat zijn eigenaren waren overleden (die mss wel met zijn vlekjes konden leven, voordat het uitgroeide tot agressie en grote gedragsproblemen. Geen idee.). En dat was echt hartverscheurend. Wil je niet. Beest heeft er jaren over gedaan om op adem te komen en is kort daarna overleden...

Ik blijf erbij, dat je daar als fokker zicht op wil hebben zodat je kunt ingrijpen als het mis gaat (wat niet eens de schuld hoeft te zijn hè, van de nieuwe eigenaar. Als je als alleenstaande baas ineens ernstig ziek wordt spelen dit soort dingen ook...) vind ik eerder gezonde betrokkenheid dan bemoeizucht. En ik zou het zelf ook alleen maar fijn vinden dat ik 100% zeker weet dat mijn hond in bijna alle gevallen terecht kan bij de fokker die het beste met hem voor heeft :) . Dat ik dan mijn geld kwijt ben, soit. Geld zou ondergeschikt moeten zijn aan het geluk van je beestje.

wyoming

Berichten: 2529
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:37

De fokker van mijn pup had het ook in het contract staan. Ik dacht het nooit nodig te hebben….
Mijn leven liep anders dan verwacht waardoor het voor haar eerlijker was om haar te herplaatsten (ze was toen al 2 jaar/bijna 3 jaar) Ik kon haar simpelweg gewoon niet meer bieden wat ze nodig had. Ik heb al die jaren ook contact gehouden met de fokster en toen het dus nodig was heeft zij echt een gouden mandje gevonden voor mijn meisje. Ik krijg, nu 3 jaar later, nog steeds updates van de nieuwe eigenaren hoe het met haar gaat. Ik had op dat moment ook niet de stress van het herplaatsen erbij kunnen hebben, dus ik ben blij dat het in het contract stond.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:42

Kuggur schreef:
Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....
met 6 maanden zou je bij mij zeker nog wel een bedrag terug krijgen maar niet de volle mep. Het kost mij namelijk ook weer tijd/geld om er weer een plekje voor te vinden en voor een herplaatser krijg/vraag ik ook niet de puppyprijs.
Een veulen word vaak meer waard na mate hij ouder/getraind wordt. Een pup over het algemeen niet.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:47

Ik heb een Facebook groep(privé) voor mijn puppy eigenaren. De meesten vinden het super leuk om af en toe een fotootje te delen en broertjes en zusjes te volgen maar wie daar geen zin in heeft die plaatst gewoon niks, even goede vrienden.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:53

Van schreef:
Kuggur schreef:
Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....
met 6 maanden zou je bij mij zeker nog wel een bedrag terug krijgen maar niet de volle mep. Het kost mij namelijk ook weer tijd/geld om er weer een plekje voor te vinden en voor een herplaatser krijg/vraag ik ook niet de puppyprijs.
Een veulen word vaak meer waard na mate hij ouder/getraind wordt. Een pup over het algemeen niet.


Ik had een herplaatser van 6 maanden die dusdanig verpest was dat ik daar nu jaren later nog plezier van heb. Daar geld op teruggeven was echt bizar geweest. Ik heb dus ook alleen haar toebehoren betaald.

Maar, ze kwam van een bagger fokker waar contact mee leggen ook onmogelijk was.


Van schreef:
Ik heb een Facebook groep(privé) voor mijn puppy eigenaren. De meesten vinden het super leuk om af en toe een fotootje te delen en broertjes en zusjes te volgen maar wie daar geen zin in heeft die plaatst gewoon niks, even goede vrienden.


Wij ook, en een appgroepje. :j

Beide op vrijwillige basis uiteraard.

_Christina

Berichten: 1507
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 11:58

Geld terug is puur coulance van een fokker, de fokker is daar niet toe verplicht.
Technisch gezien is een hond een product en heb je als consument geen recht op geld terug. Je zou misschien nog kunnen beargumenteren dat het aan de deur kopen is op het moment van ophalen, dan heb je 14 dagen bedenktijd. Een andere situatie is het als de hond ziek zou worden binnen 6 maanden en dat niet aantoonbaar de schuld van de koper is.
Ik ben geen jurist, dit is kort samengevat uit informatie over consumentenrecht op de website van de consumentenbond.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:07

Van schreef:
Ik heb een Facebook groep(privé) voor mijn puppy eigenaren. De meesten vinden het super leuk om af en toe een fotootje te delen en broertjes en zusjes te volgen maar wie daar geen zin in heeft die plaatst gewoon niks, even goede vrienden.

Wij ook inderdaad!

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:08

Als ik pups te koop zou zetten zou ik eerst de potentiele kopers willen zien en beter leren kennen of ze wel geschikt zijn om een pup/hond te hebben.

De TS zegt dat de koper hen niet kent namelijk.

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:08

Ik heb herplaatsers maar ik zou bij een puppy toch wel enige inspraak willen hebben.
Als ik een bepaalde kleur/tekening lelijk vind en ik krijg een pup toegewezen met die kleur/tekening dan houdt het op voor mij.
Je moet er 10+ jaar tegenaan kijken en ik ga geen bakken geld uitgeven aan iets waar ik niet met plezier naar kijk. :o
Als ik denk dat het karakter mij niet past hetzelfde.
Ik heb een hond lopen die qua karakter eigenlijk niet past, ze is ontzettend lief, werklustig, fijn om mee te werken maar ook ontzettend gevoelig en dat botst weleens als ik niet lekker in mijn vel zit omdat ze daar heel sterk op reageert. :knuffel:
Ik ben knettergek met haar ondanks dat ik niet dé klik met haar heb en ze gaat ook niet meer weg maar een volgende hond wil ik graag wat stabieler en stoïcijnser, no nonse van karakter hebben. :P

Overigens heb ik van mijn andere hond de fokker achterhaald, diegene een berichtje gestuurd dat hun fokproduct nu bij mij woont en gevraagd of ze meer konden vertellen.
Moet nu, 5 jaar later, nog antwoord krijgen.
Zeer betrokken fokker dus... not. :roll:

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:09

kiwiwitje schreef:
Lisitano schreef:
Even terug op een vorig onderwerp.
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar jouw beweegredenen de hond altijd zelf, als fokker, te willen herplaatsen. Ik heb er zelfs vannacht over nagedacht :')

Ik bedacht namelijk dat als ik bijvoorbeeld ernstig ziek zou worden, ik toch mijn jonge hond zal moeten herplaatsen. Ik ken veel mensen in de hondensport en kan daar zo een paar aanwijzen die staan te popelen hem in de roedel op te nemen. Dat zouden gouden baasjes zijn en ik heb het geluk dat ik de hond kan blijven volgen.
Zou je in zo’n voorbeeld ook als fokker zeggen dat de hond alsnog terug moet naar jou? En zo ja: waarom?

Ik vraag altijd of de mensen zelf al iemand weten. Ik betrek ze ook in de zoektocht naar een nieuwe mand. Ik wil gewoon graag weten waar mijn pups terecht komen. En ook herplaatst evt alle hulp kunnen bieden die ze nodig hebben. Als ze die hebben. Net als ik altijd zal doen voor de baasjes die de pup mee nemen. En in mijn geval extra; hoe leuk staffords ook zijn , ze passen gewoon niet overal.
Maar mij gaat t er vooral om dat ik wil weten waar ze blijven of terecht komen. En soms is herplaatsen niet de beste optie maar tijdelijke opvang wel. Of ik wil de mogelijkheid om de pup/hond terug in mn eigen huis te halen als ze er toch afscheid van moeten nemen.

Dat vind ik alleen maar te prijzen +:)+ Dit toont echt betrokkenheid en vind ik alleen maar horen bij een goede fokker. Ik zou dit als koper ook alleen maar waarderen.
Ik zou dan wel weer zwaar beledigd zijn als een fokker mij niet vertrouwt met het herplaatsen van de hond. Ik heb ook een gezin maar mijn honden zijn meer dan hobby, ze zitten echt in mijn hart en ik steek er heel veel tijd en energie in. Als de fokker van mijn hond nu zou eisen dat ik hem terug breng ipv naar die gouden plek breng waar ik hem ook nog af en toe zie, zou ik daar echt heel veel verdriet van hebben en het zou een deuk in mijn vertrouwen geven. KimD haar reactie vond ik vrij hard en ik hoop dat ze het nog wat uitgebreider toe kan lichten want ik begrijp het nu niet. Het staat heel arrogant. En ik weet dat ze veel kennis heeft dus ze heeft vast haar redenen. Het lijkt alleen of ze het niet wil beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:29

Lisitano schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik vraag altijd of de mensen zelf al iemand weten. Ik betrek ze ook in de zoektocht naar een nieuwe mand. Ik wil gewoon graag weten waar mijn pups terecht komen. En ook herplaatst evt alle hulp kunnen bieden die ze nodig hebben. Als ze die hebben. Net als ik altijd zal doen voor de baasjes die de pup mee nemen. En in mijn geval extra; hoe leuk staffords ook zijn , ze passen gewoon niet overal.
Maar mij gaat t er vooral om dat ik wil weten waar ze blijven of terecht komen. En soms is herplaatsen niet de beste optie maar tijdelijke opvang wel. Of ik wil de mogelijkheid om de pup/hond terug in mn eigen huis te halen als ze er toch afscheid van moeten nemen.

Dat vind ik alleen maar te prijzen +:)+ Dit toont echt betrokkenheid en vind ik alleen maar horen bij een goede fokker. Ik zou dit als koper ook alleen maar waarderen.
Ik zou dan wel weer zwaar beledigd zijn als een fokker mij niet vertrouwt met het herplaatsen van de hond. Ik heb ook een gezin maar mijn honden zijn meer dan hobby, ze zitten echt in mijn hart en ik steek er heel veel tijd en energie in. Als de fokker van mijn hond nu zou eisen dat ik hem terug breng ipv naar die gouden plek breng waar ik hem ook nog af en toe zie, zou ik daar echt heel veel verdriet van hebben en het zou een deuk in mijn vertrouwen geven. KimD haar reactie vond ik vrij hard en ik hoop dat ze het nog wat uitgebreider toe kan lichten want ik begrijp het nu niet. Het staat heel arrogant. En ik weet dat ze veel kennis heeft dus ze heeft vast haar redenen. Het lijkt alleen of ze het niet wil beantwoorden.


Snap ik ook hoor. Ging er toevallig in het unpopular opinion topic nu ook over dat ik zelf denk dat paardenmensen alleen het niveau van de gemiddelde hondeneigenaar ernstig overschatten. Op basis van wat ik hier lees zou ik als fokker er ook 100% vertrouwen in hebben dat jij dat herplaatsen goed zelf in banen zou kunnen leiden. Alleen het feit dat je hier nu al over nadenkt is prijzenswaardig. Ik zou het als fokker wél willen weten natuurlijk, en dan blij zijn dat ik er zelf geen energie in hoef te steken :D . Jij kent de hond inmiddels ook beter.

Echter denk ik dat heel veel baasjes, die echt leuke lieve baasjes kunnen zijn, misschien toch een wat andere opvatting hebben over een "geschikt" gezin. En dat bedoel ik niet neerbuigend, maar mensen kunnen hier écht naief in zijn. Van mijn moeder weet ik bv. dat ze geen corgi's in gezinnen met jonge kinderen wil, omdat het van oorsprong hielenbijters zijn. Heeft ze onlangs ook een uitzondering voor gemaakt hoor, toen ze iemand tegenkwam die echt veel kijk had op dierengedrag en een goed plan had over hoe ze de kids kon combineren met de hond. Dus het is ook allemaal niet zo rechtlijnig.
Maar ik kan me prima voorstellen dat ze dus liever niet heeft dat een hond herplaatst wordt bij een jong gezin met onervaren hondeneigenaren op een flatje van 3 hoog.

Terwijl dat voor de hondeneigenaar in nood misschien zelf als "hele lieve mensen" worden gezien en daarmee al als een goed herplaatsgezin wordt beschouwd.

Ook dan zul je als fokker moeten accepteren dat je niet van 100 puppies kunt controleren of ze nog zitten waar ze ooit begonnen zijn en noem maar op. Je kunt alleen proberen om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken om toch als fokker samen naar een andere oplossing te kijken en in overleg te handelen, waarbij het dan vaak het meest eenvoudig is om als fokker dan tijdelijk zo'n hond terug te nemen :) . Ook voor de hondeneigenaar in nood zelf.

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:39

Lisitano schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik vraag altijd of de mensen zelf al iemand weten. Ik betrek ze ook in de zoektocht naar een nieuwe mand. Ik wil gewoon graag weten waar mijn pups terecht komen. En ook herplaatst evt alle hulp kunnen bieden die ze nodig hebben. Als ze die hebben. Net als ik altijd zal doen voor de baasjes die de pup mee nemen. En in mijn geval extra; hoe leuk staffords ook zijn , ze passen gewoon niet overal.
Maar mij gaat t er vooral om dat ik wil weten waar ze blijven of terecht komen. En soms is herplaatsen niet de beste optie maar tijdelijke opvang wel. Of ik wil de mogelijkheid om de pup/hond terug in mn eigen huis te halen als ze er toch afscheid van moeten nemen.

Dat vind ik alleen maar te prijzen +:)+ Dit toont echt betrokkenheid en vind ik alleen maar horen bij een goede fokker. Ik zou dit als koper ook alleen maar waarderen.
Ik zou dan wel weer zwaar beledigd zijn als een fokker mij niet vertrouwt met het herplaatsen van de hond. Ik heb ook een gezin maar mijn honden zijn meer dan hobby, ze zitten echt in mijn hart en ik steek er heel veel tijd en energie in. Als de fokker van mijn hond nu zou eisen dat ik hem terug breng ipv naar die gouden plek breng waar ik hem ook nog af en toe zie, zou ik daar echt heel veel verdriet van hebben en het zou een deuk in mijn vertrouwen geven. KimD haar reactie vond ik vrij hard en ik hoop dat ze het nog wat uitgebreider toe kan lichten want ik begrijp het nu niet. Het staat heel arrogant. En ik weet dat ze veel kennis heeft dus ze heeft vast haar redenen. Het lijkt alleen of ze het niet wil beantwoorden.


In mijn geval staat er wel in t contract dat de hond altijd als eerste aan ons aangeboden moet worden. En dat als wij de hond niet in huis kunnen / willen nemen we met ze opzoek gaan naar een nieuw huisje. Maar dit is wel in overleg met de baasjes. Het eerste wat ik dan dus vraag of ze zelf iemand hebben en wat hun vinden dat voor de hond t meest passend is. Wat niet wil zeggen dat we daar 100% mee in gaan. Maar we nemen t mee. We hebben een paar maanden geleden een hondje herplaatst van ons. Ze was helaas gewoon niet meer passend in het gezin mede door de andere (oude met de nodige gebreken) hond.
Hun vonden dat ze het beste bij een ouder echtpaar terecht kon komen waar ze alle aandacht alleen voor zichzelf had. En hoewel ze geweldig is met kinderen vonden hun het niet passend ivm aandacht moeten verdelen en bij hun lukte dat niet.

Ze zit nu wederom in een jong gezin, kindje even oud als van de vorige baasjes. Vrijwel altijd iemand thuis en een grote boerboel als maatje.
Hun hebben altijd een staffie gehad en hun kunnen het wel combineren met het kindje in huis en gaan graag hele stukken met en zonder kind wandelen en bij hun past de situatie wel. Hondje zit daar geweldig op haar plek. In dit geval is ze via ons uitgeplaatst en niet verkocht. Dit was vooral op verzoek van het nieuwe gezin. Zo kunnen hun op t gemakje wennen en kijken of de match zo goed blijkt als gedacht en mochten ze toch willen fokken kunnen we dat samen doen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet iedereen de situatie van herplaatsen goed inschat in wat wel of niet past bij de hond. En dat je eigen , niet passende situatie, niet direct betekend dat t vanuit de hond misgaat en niet werkt. T enige wat de oude baasjes lastig vonden is dat ze nu in een deels dezelfde situatie terecht kwam en de nieuwe baasjes hierin wel kunnen bieden wat hun niet kunnen wat als falen voelde.
De nieuwe en oude baasjes hebben regelmatig contact. En hebben ook kennis gemaakt voordat ze zou verhuizen.

pinto_1

Berichten: 2584
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:02

_Christina schreef:
Geld terug is puur coulance van een fokker, de fokker is daar niet toe verplicht.
Technisch gezien is een hond een product en heb je als consument geen recht op geld terug. Je zou misschien nog kunnen beargumenteren dat het aan de deur kopen is op het moment van ophalen, dan heb je 14 dagen bedenktijd. Een andere situatie is het als de hond ziek zou worden binnen 6 maanden en dat niet aantoonbaar de schuld van de koper is.
Ik ben geen jurist, dit is kort samengevat uit informatie over consumentenrecht op de website van de consumentenbond.


Maar dan kan de fokker ook niet eisen dat de hond terug moet.
Als je de hond beschouwt als product zou dat dus betekenen dat bijvoorbeeld de Mediamarkt mijn kapotte tv terug wil hebben maar er niets voor geeft.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:29

Kuggur schreef:
Nee natuurlijk niet. Hoe kom je tot die rare conclusie?


Zo lees ik jouw worden... en een 6 maanden oud verknalde pup of veulen kost een fokker behoorlijk wat geld,tijd en inspanning om dat weer goed te krijgen plus dan een geschikt huis te vinden.

Btw : geef je je hond of kat af bij het asiel, kost je dat zelfs geld...