Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Interessante discussie hier
Ik ben vandaag wezen kijken bij kittens, nadat ik al voor de geboorte (halverwege maart) contact had. Deze mensen hebben meerdere poezen en katers, en ook meerdere nesten per jaar. Wel fokken ze 1 ras, en niet elke krolsheid een nestje.
Daarnaast fokken ze met 1 hondenras. Ze geven zelf op voorhand aan dat het voor hen (met alle dieren) voor haar een fulltime dagbesteding is. De kittens vallen in een reguliere prijsklasse voor hun ras.
We hebben de kittens uitgebreid mogen bekijken (vanaf 5 weken voor het eerst!), ze gaan naar ons als ze 13 weken zijn. Voor die tijd gaan we nog meerdere keren langs. Groeien op in de huiskamer, samen met de andere katten en honden. Katers gezien. Alle dieren zijn rustig, verzorgd en niet bang. Zijn benaderbaar, kijken helder uit hun ogen.
Verdienen zij hun brood met fokken? Ja. Maakt dat ze in de categorie ‘malafide broodfokker’ vallen? Ik vind zelf van niet, maar ben wel benieuwd naar hoe jullie daar tegenover staan.
Avalanche schreef:Ik zou even uitzoeken nog wat de issues zijn bij jouw specifieke ras en vragen of je gezondheidstesten mag zienik doe dat altijd als ik een pup koop en een serieuze fokker heeft daar geen issue mee. Sterker nog, ik zou ze met trots laten zien
daphara schreef:Evamarie schreef:Omdat het grootste deel vd broodfok in die prijscategorie handeld.
Dat is ook de reden dat ik Evamarie vroeg om aan te geven wat zij broodfok vind. Zeggen dat 90% broodfokpups in deze prijs categorie valt en dat de prijzen van broodfokkers niet goedkoper zijn dan de prijzen van goede fokkers… daaruit kan ik alleen opmaken dat ze van alle puppy fok denkt dat het negen van de tien keer broodfok is.
Daarom is broodfok ook zo’n niets zeggend begrip, wat de ene broodfok vind, hoeft een ander dat niet te vinden.
Een eerlijke prijs vragen voor je pups en keertje wat geld overhouden aan de verkoop van je pups maakt je imo geen broodfokker, maar velen denken daar anders over. Als fokker zijnde mag je niets overhouden aan een nest, anders krijg je al snel de stempel broodfokker.
Berdien schreef:Interessante discussie hier
Ik ben vandaag wezen kijken bij kittens, nadat ik al voor de geboorte (halverwege maart) contact had. Deze mensen hebben meerdere poezen en katers, en ook meerdere nesten per jaar. Wel fokken ze 1 ras, en niet elke krolsheid een nestje.
Daarnaast fokken ze met 1 hondenras. Ze geven zelf op voorhand aan dat het voor hen (met alle dieren) voor haar een fulltime dagbesteding is. De kittens vallen in een reguliere prijsklasse voor hun ras.
We hebben de kittens uitgebreid mogen bekijken (vanaf 5 weken voor het eerst!), ze gaan naar ons als ze 13 weken zijn. Voor die tijd gaan we nog meerdere keren langs. Groeien op in de huiskamer, samen met de andere katten en honden. Katers gezien. Alle dieren zijn rustig, verzorgd en niet bang. Zijn benaderbaar, kijken helder uit hun ogen.
Verdienen zij hun brood met fokken? Ja. Maakt dat ze in de categorie ‘malafide broodfokker’ vallen? Ik vind zelf van niet, maar ben wel benieuwd naar hoe jullie daar tegenover staan.
Antonius schreef:Waarom vindt ‘men’ het zo erg dat een hondenfokker iets verdient aan verkoop van zijn pups en vinden we dat bij paarden (denk maar aan de zovele veilingen) normaal?
Ik heb een teefje mogen overkopen van een grote teckelfokkerij om zelf ook eens te kunnen fokken. Wordt mijn 1e nestje, dus ik moet alles aankopen en ik ben alles aan het bijhouden wat ik uitgeef (test hond, progesteron, dekgeld hond, echo, RX, stamboom/dna pups, werpkist, dekens, handdoeken, lamp, weegschaal, kocher, enfin, echt alles wat specifiek voor het nestje is).
Ik zit nu al aan ongeveer €2000 en de pups zijn er nog niet, dus dna/stamboom, ontwormingen, voeding enzo moeten nog geteld worden.
Ik neem een hele tijd vakantie, ik wil alles ten volle beleven en ik beschouw het zeker als hobby, dus vanuit die gedachte fok ik niet om te verdienen, anderzijds vind ik niet dat ik de hobby van een ander moet financieren dus als iemand een pup wil kopen, vind ik niet dat ik er geld zou moeten aan bijleggen. Ik wil dus als verkoopprijs de effectieve kost en nog een klein centje eraan overhouden. Stel natuurlijk dat het keizersnede wordt op zondag of feestdag, dan mag ik dat klein centje al vergeten .
Ik fok 1 veulen per jaar, soms verkoop ik, meestal als het hengstjes zijn, merrietjes hou ik vaak langer aan. Hier hanteer ik hetzelfde principe, ik reken de kosten en tel er een zakcentje bij.
Ik hou van mijn dieren, geef die alle liefde, aandacht en alles wat ze nodig hebben, ik weet dan ook niet waarom het erg zou zijn om daar iets aan over te houden.
Overigens, de teckelpupjes die ik ga verkopen, ik ga dezelfde vraagprijs aanhouden als één van de grootste broodfokkerijen van België (woef kes ranch) en die honden zijn nergens op getest, geen stamboom en over de manier van fokken en opgroeien gaan we het maar niet hebben.
Ondanks dat ik meer kosten maak, wil ik geen hogere prijs vragen, maar het gaat wel tegen mijn gevoel in om mijn pups goedkoper te verkopen.
Maar in dit specifieke geval moet iemand die een teckelpup wil, dus niet kiezen voor broodfok omwille van de lagere prijs en dat voelt voor mij dan mooi in balans : ik verdien een zakcentje maar een pupkoper betaalt niet meer voor een verantwoord gefokte pup tov eentje uit broodfok.
Evamarie schreef:daphara schreef:Dat is ook de reden dat ik Evamarie vroeg om aan te geven wat zij broodfok vind. Zeggen dat 90% broodfokpups in deze prijs categorie valt en dat de prijzen van broodfokkers niet goedkoper zijn dan de prijzen van goede fokkers… daaruit kan ik alleen opmaken dat ze van alle puppy fok denkt dat het negen van de tien keer broodfok is.
Daarom is broodfok ook zo’n niets zeggend begrip, wat de ene broodfok vind, hoeft een ander dat niet te vinden.
Een eerlijke prijs vragen voor je pups en keertje wat geld overhouden aan de verkoop van je pups maakt je imo geen broodfokker, maar velen denken daar anders over. Als fokker zijnde mag je niets overhouden aan een nest, anders krijg je al snel de stempel broodfokker.
Fijn dat je mij zo belangrijk maakt.
Als je eerst leest wat er staat dan weet je ook waar je het over hebt. Er staat nergens dat 90 procent van die categorie broodfok is. Dat beweer je helemaal zelf.
Als je het een nietszeggend onderwerp vind, waarom discussier je er dan over mee? Dan mag je dat eerst wel even uitleggen ipv dat we steeds hetzelfde moeten lezen, bij elke x dat je terug komt.
Evamarie schreef:Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok
MyWishMax schreef:Maar dan heb je zelf dus ook bijgedragen aan iets wat ik ook broodfok vind. Geen goede zorg voor ouders of kittens, geen verantwoordelijkheid wanneer ze iets mankeren. Dus juist niet het belang van de dieren voorop of gedacht aan gezondheid?
Waarom heb jij dan geen kat of kittens uit het asiel gehaald, zoals je wel belangrijk vindt bij honden? En waarom heb je ervoor gekozen om ze toch mee te nemen en deze manier van fokken en omgaan met dieren te steunen?
En zou je zulke advertenties/fokkers ook aan willen pakken of alleen die grote fabrieken?
karrij schreef:Mensen hebben werkelijk geen idee wat het fokken van een goede hond, zal bij katten niet anders zijn, bij komt kijken niet alleen aan tijd en energie maar ook aan kosten! Alle onderzoeken die jaarlijks terug komen om allerlei ziekten en kwalen uit te kunnen sluiten, alle kosten die er zijn voor de pups überhaupt geboren zijn en alle kosten als de pups geboren zijn! En dan nog maar niet te spreken over de gebroken nachten omdat ze ook snachts er vaak uit moeten voor verzorging!
Goede vrienden van ons fokken golden retrievers, kosten nog moeite wordt voor deze dieren bespaard, een teefje mag ook maar 4 nesten in haar leven krijgen. En als ze 4 nesten gehad hebben blijven ze tot hun dood bij hen!
En heus ze zijn er niet rijk van geworden hoor, ze moet er nog steeds ernaast werken, maar toch zijn er mensen die een goede fokker wegzetten als graaiers.
Deze mensen zijn niet te overtuigen wat een goed gefokte hond allemaal met zich mee brengt, ik ga er de moeite ook niet meer voor doen
Evamarie schreef:daphara schreef:
Fijn dat je mij zo belangrijk maakt.
Als je eerst leest wat er staat dan weet je ook waar je het over hebt. Er staat nergens dat 90 procent van die categorie broodfok is. Dat beweer je helemaal zelf.
Als je het een nietszeggend onderwerp vind, waarom discussier je er dan over mee? Dan mag je dat eerst wel even uitleggen ipv dat we steeds hetzelfde moeten lezen, bij elke x dat je terug komt.
Ik verzin het niet zelf, het zijn je eigen woorden.Evamarie schreef:Prijzen 950/1250 euro? 9vd 10x broodfok
9 van de 10 = 90%
Ik zeg trouwens nergens dat ik dit een nietszeggend onderwerp vind, ik zeg dat het woord “broodfok” voor mij een nietszeggend begrip is, omdat het voor elk persoon wat anders inhoudt.
Volgens mij heb ik een aantal posts terug heel netjes uitleg gegeven hoe ik er tegenaan kijk met imo haalbare oplossingen om het uitbuiten van honden en katten bij fokkers en handelaren aan te pakken. Wat wil dat ik verder nog ga uitleggen?
Dis, ik snap niet zo goed wat jouw probleem nu weer is met wat ik post. Ik heb geprobeerd inhoudelijk met je het gesprek aan te gaan, dat heb je keer op keer geweigerd. Prima, maar ga nou niet doen alsof ik hier dingen uit mijn duim aan het zuigen ben.
moonsparkle schreef:Van mij mogen ze er best wat aan verdienen, dan bedoel ik de goede fokkers. Het fokken kost veel tijd, geld, sommige lopen shows, soms is het maar een klein nest of mislukt de dekking of dacht en dan heb je wel al veel uitgegeven.
Ik fok trouwens niet, maar dat hierboven is het beeld wat ik erbij heb
Evamarie schreef:karrij schreef:Mensen hebben werkelijk geen idee wat het fokken van een goede hond, zal bij katten niet anders zijn, bij komt kijken niet alleen aan tijd en energie maar ook aan kosten! Alle onderzoeken die jaarlijks terug komen om allerlei ziekten en kwalen uit te kunnen sluiten, alle kosten die er zijn voor de pups überhaupt geboren zijn en alle kosten als de pups geboren zijn! En dan nog maar niet te spreken over de gebroken nachten omdat ze ook snachts er vaak uit moeten voor verzorging!
Goede vrienden van ons fokken golden retrievers, kosten nog moeite wordt voor deze dieren bespaard, een teefje mag ook maar 4 nesten in haar leven krijgen. En als ze 4 nesten gehad hebben blijven ze tot hun dood bij hen!
En heus ze zijn er niet rijk van geworden hoor, ze moet er nog steeds ernaast werken, maar toch zijn er mensen die een goede fokker wegzetten als graaiers.
Deze mensen zijn niet te overtuigen wat een goed gefokte hond allemaal met zich mee brengt, ik ga er de moeite ook niet meer voor doen
Als alles op orde is (papieren,afstamming, gezondheid,enting,wormen ect.) en
Zou ik niet weten waarom deze fokkers als graaiers weg gezet zouden worden. Dit zijn dan toch juist de adressen waar je naar zoekt wil je tot de aanschaf van een pup over gaan?
Evamarie schreef:Dat wordt ook nergens gezegd. Ik ga het nog 1 x benoemen en dat is dat het gaat om alle partijen die meewerken aan het in stand houden vd situatie. Uiteraard niet die ene DA die goed zijn werk probeerd te doen en waarbij bijv een casus per ongeluk ontglipt.
Breder kunnen kijken dus!
Daarbij is het niet zo simpel direct de juiste mensen te straffen, maar zouden strengere regels, zwaardere straffen en meer toezicht ten alle tijde helpend zijn. En ja ook op Marktplaats.
De reden vh topic kun je goed terugvinden, daar is ook geen discussie over nodig...
Maar wat ik wel belangrijk vind, is om samen te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wat mogelijkheden zijn ect.
Wil je daarin meedenken ben je welkom te reageren.
StalNollie schreef:Evamarie schreef:Dat wordt ook nergens gezegd. Ik ga het nog 1 x benoemen en dat is dat het gaat om alle partijen die meewerken aan het in stand houden vd situatie. Uiteraard niet die ene DA die goed zijn werk probeerd te doen en waarbij bijv een casus per ongeluk ontglipt.
Breder kunnen kijken dus!
Daarbij is het niet zo simpel direct de juiste mensen te straffen, maar zouden strengere regels, zwaardere straffen en meer toezicht ten alle tijde helpend zijn. En ja ook op Marktplaats.
De reden vh topic kun je goed terugvinden, daar is ook geen discussie over nodig...
Maar wat ik wel belangrijk vind, is om samen te kijken wat we hieraan kunnen doen. Wat mogelijkheden zijn ect.
Wil je daarin meedenken ben je welkom te reageren.
ik heb marktplaats toendertijd paar keer aangeschreven
ik heb ook nestje pups gehad 100% geen broodfok maar waar ik over viel was met adverteren dat dit maar iets van onder de 2 euro per adv kostte. ( een paard online waar er soms nog minder winst op word gemaakt is duurder 30 euro) ik heb toender tijd advies gegeven om ook puppys adverteren duurder te gaan maken. dit was natuurlijk een lachtertje onder die 2 euro. helaas is daar tot vorig jaar niks mee gedaan.
vind dat dan wel een gemiste kans qua adverteren.