maar goed, als zij het bij het juiste eind hebben, dan ook een verbod op paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cinniz123 schreef:sevke schreef:@cinniz123: Ik wel. Ik vind geen haar hebben even erg als bv puilogen. De meeste honden met puilogen hebben hier totaal geen last van. Een klein gedeelte wel. Een hond zonder haar (of kat), die dus altijd jasjes en truitjes moeten dragen als het buiten minder is dan 18 graden, en zonbescherming als het meer is dan 25, diervriendelijk kun je dat niet noemen he! Daarenboven worden er bij bv een Chinese Crested af en toe puppies geboren mét haar (omdat ze vroeger ook gewoon haar hadden, dat haarloze is eigenlijk een genafwijking). Deze met haar zijn dan ook waardeloos en ongewild door de liefhebbers. (powderpuff genoemd)
Dat is dus het hele probleem. De liefhebbers en eigenaars van haarloze honden vinden het naakte totaal geen probleem. Ik heb cavaliers, dus ik heb minder problemen met puilogen (indien niet extreem!), de liefhebbers van teckels zullen beweren dat die korte pootjes totaal niet erg zijn, enzovoort...
Dat jij dat vindt is prima toch alleen klopt je bewering van geen kanten.
Bij alle naakte rassen kunnen haar hondjes uitkomen en die zijn er niet minder om.
Altijd kleding aan klopt niet.
Als je op die manier gaat redeneren blijven er van de honden weinig rassen over.
Dit bedoel ik dus dat het moeilijk is om de grens te bepalen.
Ik vind een ernstige gezondheids probleem dat dieren lijden.
Cer schreef:sevke schreef:@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?
Als er geen normale huishonden te vinden zijn zonder problemen.. then so be it..
Voor de rest denk ik dat jij best kunt bedenken wat ongezond en onwenselijk is, toch?
Je fokt met paarden toch ook op gezond?
Grenzen trekken is altijd lastig.. de vraag is of de mensen die dat moeten doen, er verstand van hebben.. Daar twijfel ik altijd aan
Poekkie schreef:Dat durf ik helaas in twijfel trekken… ik hoor van bevriende fokkers bvb dat ze alleen op zwart fokken ivm gewilder/duurder in de dressuurwereld. Idem mensen die met bont, valk, palomino ponies etc fokken. En aan de gezondheid van de gemiddelde fries ga ik ook mijn vingers niet branden.
Maar in theorie zou je idd vooral op kenmerken en karakter moeten fokken.
DuoPenotti schreef:Een grote hond vergelijken betreft leeftijd met een kleine is nooit een eerlijk vergelijk.
Waar te beginnen.
Genoeg honden waar bekend is dat ze niet goed kunnen ademen. Ogen die niet passen. Slechte gewrichten met pijn. Begin daar eens.
Die grens is duidelijk genoeg.
Kan men daarna zien waar precise grenzen liggen.
Fly_high schreef:OleJon schreef:Komt er straks op neer dat we helemaal geen dieren meer mogen houden.
Met die wakker dier aanhangers en partij van de dieren.
Als we anders blijkbaar dieren moeten blijven fokken die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen dan ik geen dieren meer houden niet eens zo'n slecht idee
Shadow0 schreef:Maar eh, zo ingewikkeld is dit toch niet? Voor we in de buurt van de onduidelijke situaties komen zijn er een heleboel dieren waar vrijwel niemand over twijfelt. Als we de fok, show en handel daarvan nou eerst stoppen?
Vanwaar de weerstand?
superpony schreef:Shadow0 schreef:Maar eh, zo ingewikkeld is dit toch niet? Voor we in de buurt van de onduidelijke situaties komen zijn er een heleboel dieren waar vrijwel niemand over twijfelt. Als we de fok, show en handel daarvan nou eerst stoppen?
Vanwaar de weerstand?
En welke zijn dat dan? En komen er dan duidelijke redenen waarom die verboden worden?
Ik weet nog dat de pitbull verboden moest worden of iig gemuilkorfd over straat moest, maar dat bracht mensen op hele slimme andere oplossingen.
Hoe gaan we naar de DH kijken met alle HD problemen?
En wat gaan we doen met alle kruisingen die nu nog snel komen, de zgn hybride hondjes??
Of de fokkers die in het buitenland zitten en doen alsof ze een zielige opvang zijn voor straathonden, maar zo weer van alles Nederland in krijgen?
Poekkie schreef:https://dierenkliniekputten.nl/artrose-bij-hond/
https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... gdysplasie
Quote:
‘ Vooral bij jonge honden van grote rassen is aangetoond dan een te hoge hoeveelheid calcium in de voeding een verhoogd risico geeft op het ontstaan van elleboogdysplasie en andere skeletafwijkingen.’
Okay deze site gaat vooral over de voorbenen, beestje had het aan de achterbenen dus is niet helemaal hetzelfde. Vond niet zo 123 een betrouwbare site daarover. Maar voeding maakt wel degelijk een grote invloed.
Ik kan idd niet 100% zeker zeggen van de hond te zien dat er geen erfelijke factor in zit. Wel dat beestje geen gepast management had. Maar altijd standaard naar de fokker wijzen is dus ook zoiets. Hondje was er trouwens al van 6 weken, normale termijn is 8 weken en geen 3 maanden zoals in een post hierboven.
Hoe je dit handhaaft… niet behalve verplichte ‘eerste hond’ cursus waar ik wel voorstander van zou zijn.
Overigens gaan we hiermee wel off-topic dus ik zou het hierbij willen laten.
sevke schreef:@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?
Citaat:Door patellaluxatie kan de hond de knie niet meer goed buigen en niet meer op het pootje steunen.
Kuggur schreef:sevke schreef:en in Belgie (Nederland weet ik niet) is het zelfs verboden van kruisingen te fokken en verkopen.
Wow, daar heeft de wetgever zich blijkbaar dom laten inpakken door de kennelclubs....
sevke schreef:Duopenotti: Bah nee, noem dan eens een volgens jou gezond hondenras. Ik ben benieuwd.
@imandra: een labrador???? Dat is zo ongeveer te vergelijken met een cavalier qua afwijkingen.
atopie , cataract , cauda equina syndroom , cystinurie , degeneratieve myelopathie (aantasting ruggenmerg), ectropion , elleboogdysplasie , epilepsie , heupdysplasie , hypofysaire dwerggroei, oogontsteking , osteosarcoom (botkanker), paroxysmale dyskinesie (pd), retina dysplasie (rd), seborrhoe en spondylose (vergroeiing tussenwervels) . Wat een gezond ras!!
@cer: ik vrees dat jij de nagel op de kop hebt.Wij mensen hebben het onherroepelijk naar de kl*ten geholpen, helaas...