"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:28

Nja, dier en recht vind ik daarin dan weer lastig..
maar goed, als zij het bij het juiste eind hebben, dan ook een verbod op paardensport :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:34

cinniz123 schreef:
sevke schreef:
@cinniz123: Ik wel. Ik vind geen haar hebben even erg als bv puilogen. De meeste honden met puilogen hebben hier totaal geen last van. Een klein gedeelte wel. Een hond zonder haar (of kat), die dus altijd jasjes en truitjes moeten dragen als het buiten minder is dan 18 graden, en zonbescherming als het meer is dan 25, diervriendelijk kun je dat niet noemen he! Daarenboven worden er bij bv een Chinese Crested af en toe puppies geboren mét haar (omdat ze vroeger ook gewoon haar hadden, dat haarloze is eigenlijk een genafwijking). Deze met haar zijn dan ook waardeloos en ongewild door de liefhebbers. (powderpuff genoemd)
Dat is dus het hele probleem. De liefhebbers en eigenaars van haarloze honden vinden het naakte totaal geen probleem. Ik heb cavaliers, dus ik heb minder problemen met puilogen (indien niet extreem!), de liefhebbers van teckels zullen beweren dat die korte pootjes totaal niet erg zijn, enzovoort...

Dat jij dat vindt is prima toch alleen klopt je bewering van geen kanten.
Bij alle naakte rassen kunnen haar hondjes uitkomen en die zijn er niet minder om.
Altijd kleding aan klopt niet.
Als je op die manier gaat redeneren blijven er van de honden weinig rassen over.

Dit bedoel ik dus dat het moeilijk is om de grens te bepalen.

Ik vind een ernstige gezondheids probleem dat dieren lijden.

voor JOU zijn de harige hondjes niet minder. Praat eens met iemand die naakthonden showt, dan hoor je wel wat anders. Zelfde met de ridgeloze ridgebacks.
Dat is net mijn punt: dat er maar weinig rassen meer gaan overblijven. Alles is op dit moment zo ver doorgefokt dat een gezonde rashond zoeken bijna een speld in een hooiberg wordt.
Ik heb altijd cavaliers gehad. Mét stamboom, uit geteste ouders. Ze zijn altijd gezond oud geworden. Daarvoor had ik Berners. Geen enkele is ouder geworden dan 8. Toch wordt een cavalier als een ongezonder ras gezien dan een Berner.
Ik vind dingen verbieden zelden de oplossing voor een probleem. Verplicht bv medische testen en testen op erfelijke afwijkingen.
@poekie: een binnenkat vind ik dan helemaal dieronvriendelijk, naakt of niet. Net zo erg als een paard wat een hele dag in een box moet staan. Net zoals katten die aan de leiband moeten lopen. |(
Die stelling over Cavaliers klopt trouwens niet. Het is inderdaad zo dat alle cavaliers in feite CM hebben. Net zoals driekwart van de chihuahuas, boston terriers en franse bullen. De hoofdpijn wordt niet door de CM veroorzaakt, maar wél door de Syringomyelia. En niét elke cavalier heeft SM. Juist daar worden ze op getest en bij goede fokkers op geselecteerd.
Ik noemde de puilogen maar als voorbeeld, omdat het er in een eerdere post over ging. En ik ben mij heel goed bewust van de problemen met cavaliers, don't worry.
Laatst bijgewerkt door sevke op 23-01-23 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:36

Cer schreef:
sevke schreef:
@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?

Als er geen normale huishonden te vinden zijn zonder problemen.. then so be it..

Voor de rest denk ik dat jij best kunt bedenken wat ongezond en onwenselijk is, toch?
Je fokt met paarden toch ook op gezond?
Grenzen trekken is altijd lastig.. de vraag is of de mensen die dat moeten doen, er verstand van hebben.. Daar twijfel ik altijd aan :+

Dat durf ik helaas in twijfel trekken… ik hoor van bevriende fokkers bvb dat ze alleen op zwart fokken ivm gewilder/duurder in de dressuurwereld. Idem mensen die met bont, valk, palomino ponies etc fokken. En aan de gezondheid van de gemiddelde fries ga ik ook mijn vingers niet branden.

Maar in theorie zou je idd vooral op kenmerken en karakter moeten fokken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:37

Een grote hond vergelijken betreft leeftijd met een kleine is nooit een eerlijk vergelijk.

Waar te beginnen.
Genoeg honden waar bekend is dat ze niet goed kunnen ademen. Ogen die niet passen. Slechte gewrichten met pijn. Begin daar eens.
Die grens is duidelijk genoeg.
Kan men daarna zien waar precise grenzen liggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:39

Als mismanagement als vergelijk genoemd wordt in een discussie waarbij het gaat om dieren in de basis al ongezond zijn weet je dat er geen echt sterke argumenten zijn.

Ik snap daadwerkelijk niet waarom mensen bewust kiezen voor een dier met grote gezondheidsrisico's.
Wie doe je daar een plezier mee?
Het dier niet maar uiteindelijk jezelf ook niet want je moet vaak vroeg afscheid nemen van zo een dier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:42

Poekkie schreef:
Dat durf ik helaas in twijfel trekken… ik hoor van bevriende fokkers bvb dat ze alleen op zwart fokken ivm gewilder/duurder in de dressuurwereld. Idem mensen die met bont, valk, palomino ponies etc fokken. En aan de gezondheid van de gemiddelde fries ga ik ook mijn vingers niet branden.
Maar in theorie zou je idd vooral op kenmerken en karakter moeten fokken.

Als dat gezondheidsproblemen oplevert, dan zijn het geen liefhebbers..
Als je het niet te koop is (korte snuiten) dan kan een klant op zn kop gaan staan, maar wat er niet is, is er niet...
Als mensen dat dan toch fokken, zijn het geen liefhebber (hebben ze uiteindelijk geen papieren en verkopen ze illegale dieren.. zoiets?)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:44

Maar aan wie ligt het? Zonder vraag, geen aanbod.

Natuurlijk zijn veel fokkers echt heel fout. Maar mensen willen een dier voor het uiterlijk. Dat weten we binnen de paarden ook. Mensen g**len op een kleur of printje.

Toen ik voor mn moeder een herplaats hondje zocht keek ik ook op marktplaats, want je weet maar nooit waar je dat ene hondje zal vinden. Dat stond vol met chihuahua's om de meest idiote redenen om te herplaatsen.
Die worden gekocht als handtasje en dan blijken het levende wezens te zijn en moeten ze weer weg.......

Vreselijk, maar zo zitten mensen dus in elkaar.

Dat iemand liever een kleine hond wil of een grotere snappen we, maar dat het uiterlijk zo zwaar meetelt is echt een probleem door de mens.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:48

DuoPenotti schreef:
Een grote hond vergelijken betreft leeftijd met een kleine is nooit een eerlijk vergelijk.

Waar te beginnen.
Genoeg honden waar bekend is dat ze niet goed kunnen ademen. Ogen die niet passen. Slechte gewrichten met pijn. Begin daar eens.
Die grens is duidelijk genoeg.
Kan men daarna zien waar precise grenzen liggen.

Ik vind de grens helemaal niet duidelijk.

@cer, vraagje: wat precies ga je dan allemaal verbieden? Daar heeft er hier nog niemand op geantwoord. De cavalier wordt uiteraard genoemd, en net als de Engelse bull, maar wat dan met bv teckels, corgis, chihuahuas, reuzenrassen?
Een normale goedgefokte en goedgebouwde cavalier ziet er nog niet eens zo extreem uit dan vele van die rassen die ik hierboven noem, maar de problemen zijn wel groot en bij dit ras is broodfok dan ook absoluut te vermijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:49

Maar eh, zo ingewikkeld is dit toch niet? Voor we in de buurt van de onduidelijke situaties komen zijn er een heleboel dieren waar vrijwel niemand over twijfelt. Als we de fok, show en handel daarvan nou eerst stoppen?
Vanwaar de weerstand?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:50

Maar zo simpel ook niet, want het gaat over uiterlijk en leed.
Neem nu een lab. Die zien er toch nog goed en redelijk normaal uit, vind ikzelf. Volgens de faculteit diergeneeskunde in Merelbeke zijn er quasi geen labradors meer zonder heup- en of elleboogdysplasie. Men vindt een B, lichte C zelfs al OK.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 18:51

Fly_high schreef:
OleJon schreef:
Komt er straks op neer dat we helemaal geen dieren meer mogen houden.
Met die wakker dier aanhangers en partij van de dieren.

Als we anders blijkbaar dieren moeten blijven fokken die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen dan ik geen dieren meer houden niet eens zo'n slecht idee :j

Nou idd!
Uiteindelijk moet het welzijn van het dier voorop staan en niet wat wij willen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:52

Shadow0 schreef:
Maar eh, zo ingewikkeld is dit toch niet? Voor we in de buurt van de onduidelijke situaties komen zijn er een heleboel dieren waar vrijwel niemand over twijfelt. Als we de fok, show en handel daarvan nou eerst stoppen?
Vanwaar de weerstand?

En welke zijn dat dan? En komen er dan duidelijke redenen waarom die verboden worden?

Ik weet nog dat de pitbull verboden moest worden of iig gemuilkorfd over straat moest, maar dat bracht mensen op hele slimme andere oplossingen.

Hoe gaan we naar de DH kijken met alle HD problemen?

En wat gaan we doen met alle kruisingen die nu nog snel komen, de zgn hybride hondjes??

Of de fokkers die in het buitenland zitten en doen alsof ze een zielige opvang zijn voor straathonden, maar zo weer van alles Nederland in krijgen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:53

Sevke
Nee dat jij die niet duidelijk vind is duidelijk :+
Maar naar mijn idee komt dat omdat als je de grens trekt zoals ik hem stel jou geliefde ras nu niet meer gefokt mag worden in 99% van de gevallen en jij het daar niet mee eens bent.
Maar voor andere mensen, zoals oa ik is het heel duidelijk.
En juist daarom zou het goed zijn dat er strenger een wet gehandhaafd word. Voor de oogkleppen van mensen die diverse rassen door fokken.
Is dat dan uiteindelijk einde ras. Jammer dan. Hadden ze 20 jaar geleden maar na moeten denken dat zo door fokken niet kan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:55

Hier ben ik het dan weer mee eens. Maar de manier om dit te bekomen is dus niet bepaalde rassen gaan afschaffen, want elke rashond heeft zijn specifieke problemen (buiten een paar uitzonderingen dan), en in Belgie (Nederland weet ik niet) is het zelfs verboden van kruisingen te fokken en verkopen.

En wat Superpony zegt: de grootschalige en malafide fok en handel in buitenlandse 'opgevangen straathonden'. Start al eens met dat af te schaffen. Dat zal al heel wat dierenleed voorkomen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:58

@DP: ik zou er geen probleem mee hebben als mijn honden er anders zouden gaan uitzien. Langere snuiten, minder bolvormige hoofden bv, en ik selecteer mijn pups ook op geen puilogen. Maar het zou zonde zijn dit ras teloor te laten gaan omdat het karakter zo uniek is.
Het is trouwens ook en altijd de CKCS die overal geviseerd wordt, net als de Engelse Bull, terwijl er toch echt, ook objectief gezien, met héél veel andere rassen minstens even ernstige problemen zijn.
Dus, zoals jij het stelt, zou er eigenlijk quasi geen enkel ras meer overblijven. Buiten dan misschien een boerenfox of kruising uit een oepsnest.
Je schrijft trouwens dat je een Jack Russel hebt. Ook niet OK, met die korte kromme pootjes en driekwart van die beestjes heeft PL. Ook afschaffen dan maar?
Laatst bijgewerkt door sevke op 23-01-23 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:00

superpony schreef:
Shadow0 schreef:
Vanwaar de weerstand?

En welke zijn dat dan? En komen er dan duidelijke redenen waarom die verboden worden?

Ik weet nog dat de pitbull verboden moest worden of iig gemuilkorfd over straat moest, maar dat bracht mensen op hele slimme andere oplossingen.

Hoe gaan we naar de DH kijken met alle HD problemen?

En wat gaan we doen met alle kruisingen die nu nog snel komen, de zgn hybride hondjes??

Of de fokkers die in het buitenland zitten en doen alsof ze een zielige opvang zijn voor straathonden, maar zo weer van alles Nederland in krijgen?

Zullen we anders maar nergens beginnen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:01

Als het zo erg is als jij stelt.
Er zoveel rassen zo kapot gefokt zijn. Dan is het hoog tijd dat die dan inderdaad maar allemaal stoppen met vermeerderen.
Dan is het verschrikkelijk.
En met geen woord goed te praten.

Tijd dan voor gezond fokken en dat dan een ras naam te geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:02

Ik weet nog niet helemaal hoe ze het aan willen gaan pakken.
In het artikel bij dit topic lees ik honden met een te korte snuit die happen naar adem"". Als er binnen een ras honden zijn met te korte snuit, dan mogen die dus niet meer. Als er binnen dat ras honden zijn met een te lange snuit dan mogen die wel.
Of mensen dan op de gok gaan fokken met twee lange snuitjes waar dan toch korte snuitjes uitkomen, weet ik niet. Of die te korte snuitjes dan dood moeten, weet ik ook niet..
Of dat mensen dan niet meer met dat ras gaan fokken vanwege het risico op korte snuitjes.. misschien dat? Als mensen ze niet meer mogen houden, worden ze niet meer verkocht..

Overigens, het is wel godsgeklaagd dat er blijkbaar geen gezonde dieren meer te vinden zijn.. :n Dat hebben die verenigingen lekker voor elkaar. Want daar is t denk toch begonnen ...

Edit: eens met DP..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:03

Poekkie schreef:
https://dierenkliniekputten.nl/artrose-bij-hond/
https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... gdysplasie

Quote:
‘ Vooral bij jonge honden van grote rassen is aangetoond dan een te hoge hoeveelheid calcium in de voeding een verhoogd risico geeft op het ontstaan van elleboogdysplasie en andere skeletafwijkingen.’

Okay deze site gaat vooral over de voorbenen, beestje had het aan de achterbenen dus is niet helemaal hetzelfde. Vond niet zo 123 een betrouwbare site daarover. Maar voeding maakt wel degelijk een grote invloed.

Ik kan idd niet 100% zeker zeggen van de hond te zien dat er geen erfelijke factor in zit. Wel dat beestje geen gepast management had. Maar altijd standaard naar de fokker wijzen is dus ook zoiets. Hondje was er trouwens al van 6 weken, normale termijn is 8 weken en geen 3 maanden zoals in een post hierboven.

Hoe je dit handhaaft… niet behalve verplichte ‘eerste hond’ cursus waar ik wel voorstander van zou zijn.

Overigens gaan we hiermee wel off-topic dus ik zou het hierbij willen laten.

Maar hoe je dit zou opmerken is best wel belangrijk hierin, en wat dan de grenzen zijn.
Want sure, voer kan zeker wat doen. En bij commerciële voeding kan je deze regelgeving geven (zit er niet al veel regelgeving vanuit de EU qua opbouw van voeding?). Maar ga je dan zelf-afgestemde voeding verbieden zoals rauw, omdat er dus de mogelijkheid is dat de verhoudingen qua nutriënten niet kloppen? Wil je een maximale hoeveelheid calcium aanhouden en zo ja: hoe werkt dat bij particulieren die zelf voeren?

Honestly, ik betwijfel of zulke cases vaak genoeg voorkomen om er wetten/regelgeving op te schrijven.

En nogmaals de vraag wbt de herder: hoe weet je dat er slecht management is? Waarom ben je daar zo van overtuigd? Jij ziet toch niet alles wat de baas met het beestje doet, wat voor achtergrond de hond heeft, wat voor (genetische) aanleg/afwijkingen?

Vind persoonlijk dat je wel heel snel de schuld bij het baasje legt, terwijl dat niet echt aantoonbaar is in mijn optiek? Niet op basis van je beschrijving in ieder geval. Jij ziet dat de hond met 3,5 jaar zo slecht is dat deze ingeslapen moet worden. Maar of de baas daar daadwerkelijk invloed op heeft gehad (buiten de aanschaf van broodfok dan, wat weer een discussie an sich is), weet je niet.

sevke schreef:
@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?

"Zowel een houdverbod als een vertoningsverbod zijn complex en roepen veel vragen op. Hoe tonen we objectief aan wanneer een dier lijdt onder zijn uiterlijk? Hoe gaan we zorgvuldig om met de vrijheden van sociale media? Hoe zorgen we voor gedegen handhaving? Deze vraagstukken zullen tijd vragen om zorgvuldig uit te werken. Maar we willen nu al mensen informeren dat dit eraan komt, zeker ook mensen die overwegen een nieuw huisdier in huis te halen."
Dat moet dus nog worden vastgesteld en onderzocht. Maar ik denk dat je op basis van medische en wetenschappelijke inzichten toch al best een eind kan komen. Gezien het -in eerste instantie- specifiek gaat om aandoeningen die lijden van het dier kunnen veroorzaken. Dan begin je met de meest duidelijke afwijkingen (ademnood bij kortsnuiten bijvoorbeeld) en vanuit daar zet je stappen om het uit te breiden, met in achthouding van redelijkheid en realisme.

Als ik even google:
Citaat:
Door patellaluxatie kan de hond de knie niet meer goed buigen en niet meer op het pootje steunen.

Dat lijkt me medisch lijden en ja: dat zou ik als een van de dingen zien waar dan een verbod op mag komen. Al gaat het in eerste instantie over "schadelijke uiterlijke kenmerken" en ik vraag me af of dit daaronder valt. Maar uiteindelijk? Sure, daar mag best een verbod op komen. Maar dat, en je opmerking van hartproblemen, lijken me dan eerder wetten/regelgeving voor de fokkers/langere termijn, omdat deze aandoeningen niet per se vanaf begin af aan zichtbaar zijn of tot uiting komen. Bij nader inzien zal dit denk ik niet onder deze specifieke wet moeten vallen, maar onder een andere die gericht wordt op gezondheidstesten en eventueel aansprakelijk maken van de fokker van erfelijke aandoeningen vanuit de koper. Raak ze waar het pijn doet zegmaar :D (de beurs).

En lijkt me een beetje overdreven om te stellen dat er alleen wolf-achtige honden overblijven. Ik denk dat je best gezonde hondenrassen kan fokken wanneer de gezondheid centraal staat. Dus een labrador, sheltie, etc etc kunnen prima blijven bestaan. Maar bij sommige rassen zal de rasstandaard veranderen (pug, engelse bulldog) en dus ook het ras, uiteindelijk.

Dus ja, het is ingewikkeld. Maar moeten we dan maar niks doen puur omdat het complex is om ermee te starten? Ik zou juist gewoon beginnen en kijken hoe ver je kan komen met realistische en objectieve onderbouwing.

@Superpony: de dracht bij honden en katten is nu niet bepaald heel lang. Dus als er een overgangsperiode is waarin fokkers nog hun honden kunnen verkopen vanuit een al-gedane dekking, lijkt me dat prima. Maar als je daarna nog dekt mag er prima een flinke boete voor die fokker komen. Wat dan met de pups gebeurd? Persoonlijk zou ik stemmen voor inbeslagname (want dan haal je winst bij de foute fokker weg) en via een instantie een goed huisje voor ze zoeken, waarbij goed geregistreerd is waar de hond vandaan komt mocht een gemeente op het houdverbod komen handhaven bij een van de pupkopers. Dus op zich lijkt me dat aspect nog niet eens zo super ingewikkeld. Sure, fokkers kunnen de proef op de som nemen en toch fokken en verkopen, maar als ze gepakt worden... dan doet het ze pijn in de beurs :D.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:06

Duopenotti: Bah nee, noem dan eens een volgens jou gezond hondenras. Ik ben benieuwd.

@imandra: een labrador???? Dat is zo ongeveer te vergelijken met een cavalier qua afwijkingen.

atopie , cataract , cauda equina syndroom , cystinurie , degeneratieve myelopathie (aantasting ruggenmerg), ectropion , elleboogdysplasie , epilepsie , heupdysplasie , hypofysaire dwerggroei, oogontsteking , osteosarcoom (botkanker), paroxysmale dyskinesie (pd), retina dysplasie (rd), seborrhoe en spondylose (vergroeiing tussenwervels) . Wat een gezond ras!!

@cer: ik vrees dat jij de nagel op de kop hebt. |( Wij mensen hebben het onherroepelijk naar de kl*ten geholpen, helaas...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:10

sevke schreef:
en in Belgie (Nederland weet ik niet) is het zelfs verboden van kruisingen te fokken en verkopen.

Wow, daar heeft de wetgever zich blijkbaar dom laten inpakken door de kennelclubs....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:11

Wat ik van de pagina Dier & Recht begijp, zijn er 2 of 3 nederlandse rassen die 'wel gaan' ... een schapendoes, een smous (ofzoiets) en een wetterhound... maar, die zijn niet 'aandoeningenvrij'.. maar goed, dat zal geen enkele hond zijn als je hun criteria ziet..

NB: "wij" is erg algemeen.. de liefhebbers van die specifieke rassen hebben het naar de kl0te geholpen denk.

Het is net zo'n gedoe als pleasure paarden of walkers.. EN, er zijn altijd mensen die dit zullen blijven verdedigen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:12

[quote="Mizora"]

Het andere asiel bevat 12 honden: 2 jack russels, 2 x 2 chihuahuas (die zullen zo weg zijn), 2 pitbull-achtigen (+ een spaanse waakhond die door hetzelfde volk wordt uitgekozen), 2 pittige herders en een al gereserveerde gezelschapshond.

https://dierenasiels.com/asieldieren/2e ... fb2ebb49/2
./quote]

Doe mij die Spaanse Mastin maar. Superhonden zijn het. Overigens worden die niet vaak door 'hetzelfde volk' uitgekozen als pitbull achtige honden voor zover ik weet. Ze komen goed tot hun recht op een boerderij, goeie wakers maar niet agressief. Lui en tegen de avond worden ze waakser :D En ze zijn relaxt bij vee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:12

Kuggur schreef:
sevke schreef:
en in Belgie (Nederland weet ik niet) is het zelfs verboden van kruisingen te fokken en verkopen.

Wow, daar heeft de wetgever zich blijkbaar dom laten inpakken door de kennelclubs....

idd. En er zijn ook al daadwerkelijk mensen voor veroordeeld. Er is regelmatig uitspraak over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:13

sevke schreef:
Duopenotti: Bah nee, noem dan eens een volgens jou gezond hondenras. Ik ben benieuwd.

@imandra: een labrador???? Dat is zo ongeveer te vergelijken met een cavalier qua afwijkingen.

atopie , cataract , cauda equina syndroom , cystinurie , degeneratieve myelopathie (aantasting ruggenmerg), ectropion , elleboogdysplasie , epilepsie , heupdysplasie , hypofysaire dwerggroei, oogontsteking , osteosarcoom (botkanker), paroxysmale dyskinesie (pd), retina dysplasie (rd), seborrhoe en spondylose (vergroeiing tussenwervels) . Wat een gezond ras!!

@cer: ik vrees dat jij de nagel op de kop hebt. |( Wij mensen hebben het onherroepelijk naar de kl*ten geholpen, helaas...

Hebben alle dieren van dat ras al die aandoeningen?