Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anna79 schreef:Ben ik nog even benieuwd wat jullie vinden van het in het nest castreren van labradoodles, danwel contract om het later te doen. De fokker legt jou dus een fokverbod op. Toen ik mijn poedel kocht vroeg mijn fokker of ik fokplannen had, zo ja, had ze het meest geschikte teefje eruit gezocht en me begeleiding geboden.
Anna79 schreef:Ben ik nog even benieuwd wat jullie vinden van het in het nest castreren van labradoodles, danwel contract om het later te doen. De fokker legt jou dus een fokverbod op. Toen ik mijn poedel kocht vroeg mijn fokker of ik fokplannen had, zo ja, had ze het meest geschikte teefje eruit gezocht en me begeleiding geboden.
melody7 schreef:Anna79 schreef:Ben ik nog even benieuwd wat jullie vinden van het in het nest castreren van labradoodles, danwel contract om het later te doen. De fokker legt jou dus een fokverbod op. Toen ik mijn poedel kocht vroeg mijn fokker of ik fokplannen had, zo ja, had ze het meest geschikte teefje eruit gezocht en me begeleiding geboden.
Ik vind dit ook zo belachelijk. Ik heb een Labradoodle, maar wij hebben goed gezocht naar een fokker die op een verantwoorde manier fokt zonder castratieplicht of fokverbod.
Ik denk ook dat dat alleen om het geld draait. Gelukkig mogen de honden nu vaak wat later gecastreerd worden, maar ik kan me niet voorstellen dat dit iets toevoegt voor de honden zelf. Je zorgt zo juist voor minder diversiteit in de genen.
Wij hebben getwijfeld over een nestje, onze fokker vond dat alleen maar leuk en had graag mee nagedacht over een goede combinatie. Wij hebben uiteindelijk besloten om het niet te doen, maar ik wil sowieso de keuzevrijheid hebben.
Ik vind Labradoodles dus wel heel leuk. Onze hond verhaart echt niet, daar hebben we geluk mee want die garantie heb je zeker niet. Ze mag zich wel gewoon vies maken, we gaan elke dag de bossen in en als ze zin heeft om als een natte rat thuis te komen dan moet ze dat vooral doenDe vachtverzorging is natuurlijk veel werk, maar als je dat vooraf niet weet dan heb je je echt niet goed ingelezen. Verder moet je ze net als elke andere hond fatsoenlijk opvoeden en de energie die ze hebben in goede banen leiden. Ik zou haar voor geen goud willen missen en mijn volgende hond wordt zeker weer een Labradoodle.
De prijs snap ik wel. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Labradoodles zijn erg gewild, dus ze zijn duur. Ik vind het niet erg als er geld verdient wordt aan fokken, zo lang het maar met welzijn op 1 wordt gedaan.
Dit is die van ons. Ik twijfelde steeds of ik zou reageren door de aversie tegen doodles die ik hier op Bokt vaak lees. In sommige gevallen snap ik dat wel, maar ik zie de Labradoodle als een ras in aanbouw. Het is alleen jammer (understatement) dat er veel misbruik wordt gemaakt van de populariteit en dat ze soms alleen voor het uiterlijk worden gekocht, dat is nooit goed voor de dieren zelf. Ze zijn best arbeidsintensief, dat moet niet onderschat worden.
[ [url=m/gKafwp.jpg]Afbeelding[/url] ]
noox schreef:Anna79 schreef:Ben ik nog even benieuwd wat jullie vinden van het in het nest castreren van labradoodles, danwel contract om het later te doen. De fokker legt jou dus een fokverbod op. Toen ik mijn poedel kocht vroeg mijn fokker of ik fokplannen had, zo ja, had ze het meest geschikte teefje eruit gezocht en me begeleiding geboden.
Kun je zelf kiezen of je dat een probleem vind of niet, toch? Als je geen fokverbod wilt, dan zoek je een ander ras of andere fokker uit.
MyWishMax schreef:Behalve dat jong castratie niet gezond voor de hond is. Het is dus zeker niet in het belang van de hond, maar enkel en alleen in het belang van de fokker en zijn portemonnee
pillow schreef:MyWishMax schreef:Behalve dat jong castratie niet gezond voor de hond is. Het is dus zeker niet in het belang van de hond, maar enkel en alleen in het belang van de fokker en zijn portemonnee
Ik vraag me af of er echt dierenartsen zijn die dit doen.
meggiemeg schreef:Klopt bij de doodles heb je veel soorten vachten, ik heb het geluk dat onze goldendoodle een hele makkelijke vacht heeft, klit totaal niet, verhaart nagenoeg niet. Met borstelen komt er tijdens de normale ruiperiode van de golden wel wat haar mee, maar dat vind ik niet terug op de vloer-bank-kussen.
amy_leftover schreef:Ik heb juist een contract getekend waarin opgenomen is dat de hond niet voor 18 maanden gecastreerd mag wordenen bij voorkeur gewoon helemaal niet, tenzij medisch noodzakelijk
(En €1500,- betaald voor hond met stamboom uit geteste ouderdieren. Voor onze herder met stamboom, uit keurfok, betaalden we 11 jaar geleden zo’n €850,-)
Ailill schreef:Interessante wending binnen dit topic, vraag vanonder mijn steen: Is vroeg-castratie ook schadelijk voor bijv. katten?