Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:29

truus1957 schreef:
Nee Avalanche, het is niet waar dat 95% hoofdpijn heeft.
Heb een artikel geplaatst waarin dit wordt uitgelegd.
Maar nogmaals: niet om het te bagatelliseren

Dat er geen klinische tekenen zijn wilt niet zeggen dat ze geen (hoofd)pijn hebben.
Wel dat dus 99% van de honden CM hebben.

TinkerTreas

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:56

Ik heb een dwergkees van 2 jaar, eigenlijk toen niet beseft hoe erg sm/cm eigenlijk is. En helemaal verliefd op zijn koppie (ik weet het, helemaal verkeerd).
Hij is te groot uitgegroeid, is nu 5 kilo en dus eigenlijk een kleinkees.
Tot nu toe heeft hij geen symptomen van sm/cm. Maar ik heb wel besloten om volgend jaar een scan te laten maken, ik wil niet dat ik per ongeluk iets mis en dat hij dus eigenlijk pijn heeft.
We hebben al wel besloten dat we in ieder geval geen kleine hond meer nemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:24

sevke schreef:
https://www.dierenrecht.nl/rashondenwij ... ftijd%20op.

Een schapendoes, smoushond of whippet is blijkbaar zowat het enige wat nog redelijk gezond is...

truus1957 schreef:
Avalanche schreef:

Geen betrouwbare bron. Ieder ras heeft issues. Het probleem is niet dat ze voorkomen. Het probleem is de frequentie en intensiteit.

Bij Malamutes komt HD voor. De frequentie is heel laag. De intensiteit is zodanig dat ze er weinig last van hebben.
Dat is iets anders als dat 95% van de cavaliertjes hoofdpijn hebben.

Nee Avalanche, het is niet waar dat 95% hoofdpijn heeft.
Heb een artikel geplaatst waarin dit wordt uitgelegd.
Maar nogmaals: niet om het te bagatelliseren

Dat is niet het punt. Het punt is dat Dier & Recht geen betrouwbare bron is omdat de alleen maar de erfelijke issues opsommen maar niet de intensiteit en frequentie meenemen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:23

Boras schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind Dierenrecht nu niet bepaald een betrouwbare bron. Ik kijk dan liever naar wetenschappelijke onderzoeken :).

Zij ook zo te zien:

Over ons

Dier&Recht bestaat uit een klein maar strijdvaardig team van juristen, dierenartsen, onderzoekers en beleidsmedewerkers, soms aangevuld met vrijwilligers en stagiaires. De organisatie is in 2006 opgericht door Varkens in Nood om de kennis over het actievoeren in te zetten voor andere dieren in nood. Daarnaast wilde de organisatie ook meer gebruik maken van de juridische mogelijkheden in de strijd voor de bescherming van dieren.

Betrouwbaar en onderbouwd

Dier&Recht baseert campagnes op wetenschappelijke rapporten en laat zich informeren door wetenschappers, dierenartsen, juristen en politici. Dier&Recht staat voor goed onderbouwde campagnes, projecten en onderzoeken.

Lees verder op https://www.dierenrecht.nl/over-ons

Edit: even verderop lees ik dat Dier & Recht niet voor vol wordt aangezien door sommigen. Zijn er echt genuanceerde argumenten voor? Ik vraag dat omdat tegenwoordig belangengroepen voor dier en natuur bijna per definitie worden afgeschoten. En niet alleen die :D

Dier en recht pakt zowel stamboomhonden als lookalikes. Laat nou juist bij de lookalikes veelal niet getest worden op erfelijke aandoeningen. "Bella werd gezond bevonden door de DA, en ze is zo lief". Hoppakee, nestje met een willekeurige reu die er ook leuk uit ziet, en fokken maar.
Ook de honden zonder fatsoenlijke gezondheidstesten vooraf worden dus meegenomen in de onderzoeken en resultaten. Hierdoor is het beeld wat ze schetsen imo niet correct, want dit allemaal wordt wel onder het kopje "rashond" geschoven.

In mijn ras, als voorbeeld, staat onder andere DM, PRA en blue merle syndroom op de lijst.
Bij de verenigingen is er een streng beleid hierop. Dm moet getest worden tenzij aantoonbaar genetisch vrij, PRA ook (en ondanks genetisch vrij moet dit elke 4 generaties opnieuw getest worden), en blue merle syndroom is merle x merle, waar tevens een streng verbod op zit. Enkel blue merle x tricolor is toegestaan.
Oogtesten moeten jaarlijks herhaald worden (ecvo), etc.

Dit zijn echter dingen die menig funfokker niet test, niet boeit, of -en die bestaan ook- bewust 2 blue merles mixen om het populaire kleurtje te verkrijgen.
Ondanks de verschillen wordt het wel samengevoegd onder de noemer "rashond". Het geeft dus lang niet altijd een goed beeld van wat er daadwerkelijk met de stamboomhonden gaande is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:53

TinkerTreas schreef:
Ik heb een dwergkees van 2 jaar, eigenlijk toen niet beseft hoe erg sm/cm eigenlijk is. En helemaal verliefd op zijn koppie (ik weet het, helemaal verkeerd).
Tot nu toe heeft hij geen symptomen van sm/cm. Maar ik heb wel besloten om volgend jaar een scan te laten maken, ik wil niet dat ik per ongeluk iets mis en dat hij dus eigenlijk pijn heeft.

Je kan beter nog 3 jaar wachten hoor met de Scan. Ik hoor veel dat hondjes van 6 of 7 symptomen krijgen en de diagnose sm/cm en ook dat hondjes bij 3 vrij zijn van en het later alsnog hebben.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:55

Ik heb trouwens ooit mijn Noorse boskat x htk laten dekken door een maine coon. Coon was een officiële dek kater dus medisch alle testen gehad. Ik heb ook alle testen gedaan voor zaken die voorkwamen bij de noren. Het dekgeld was toen gereduceerd tarief want ze kregen geen stamboom. Maar de fokster van de kater hoopte in de toekomst ook op mogelijkheden voor outcross.

Is al 10 jaar geleden met een ras dat nog niet zo ziek is. Maar die vrouw dacht toen al aan genenspreiding. Het is er niet meer van gekomen maar dat zouden meer fokkers moeten doen...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 00:29

Citaat:
Dier en recht pakt zowel stamboomhonden als lookalikes. Laat nou juist bij de lookalikes veelal niet getest worden op erfelijke aandoeningen. "

Mijns inziens een drogreden.
Geeft de schuld aan de lookalike, maar dit ligt toch echt bij het concept van veel rasverenigingen.

Het idee alleen al dat je een dier op allerlei punten vooraf moet testen, om een gezond dier te kunnen fokken, is ridicuul en tragisch. Dit toont al aan hoe ver de fokkers zijn doorgeslagen in hun manier van denken. Een dier is dan niet veel meer dan een interessant product van hun hobby.

Het hele idee van fokken op bepaalde specifieke uiterlijke kenmerken, met flink wat lijnenteelt, ligt ten grondslag aan het fokken van allerlei genetische problemen in stamboeken/rassen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:18

sevke schreef:
MarlindeRooz schreef:
Jouw cavjes waren niet zo gezond die hadden toch de bekende hartproblemen?

Lijkt me top; nu nog wereldwijd alle platte neuzen verbieden en dan stopt het dierenleed hopelijk.

Ik heb idd eentje gehad met een ruisje. Die is alsnog zonder problemen 13 geworden. De Jackrussel van mijn zus had ook een ruisje. Volgens onze DA heeft 70% van de kleine rassen min of meer hartruis.
De fokster waar ik nu een cavje van heb is begonnen met de whole colors te kruisen met de particolors om een bredere genenpoel te creëren. Op die manier krijg je wel whole colored hondjes met ongewenste witte vlekken, maar dat zou niet mogen boeien omdat je wel gezondere hondjes krijgt.
Maar wat ik vrees is dat de broodfok van cavaliertjes gewoon groter zal worden. Mensen zullen zowiezo een cavaliertje blijven willen, dus dan maar zonder stamboom. En een cavalier zonder stamboom is gewoon een hond. Dan kun je nooit bewijzen dat t een cavalier is. Of ze noemen het anders. Een cavamalt bv (cav X maltezer of havanezer). Zelfde bij de EB. Dan wordt t opeens een American bully of een Old English buldog en dan mag t gewoon weer wel.
Daar heb ik schrik van. De rasstandaard aanpassen had imo een veel beter oplossing geweest. Haal die extremen eruit.
Teacup chihuahuas bv. Nog zoiets.

13 Jaar maar? Boerenfox die afstamde van de boerenfox van mijn wederhelft werd 21. Dat de boerenfox van mijn man die leeftijd zelf niet haalde, kwam door een giftig aas strooiende agrariër die geloofde dat kraaien schadelijk zijn... Wolven kunnen ook 20 worden, en het stemt tot nadenken dat vele hondenrassen met moeite 12-13 jaar worden, en meestal al eerder flink ziek blijken.
Onze franse niet-ras hond haalde 16 jaar.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:28

De teckels van mijn moeder zijn 17 en 18 geworden. Dat is een uitzondering. Net als de boerenfox.

Wolven zijn niet meer te vergelijken met de gedomesticeerde hond en zeker niet met de hond van nu.

Daarbij worden in het wild levende wolven helemaal niet oud. Ze kunnen 14 worden maar halen vaak de 6 geen eens. In het wild komen ook ziektes,en BMO voor en leven vijanden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:30

Huertecilla schreef:
Anna79 schreef:
Maar er moet wel een wil zijn...

Zoals ik schrijf speelt dit al een halve eeuw.
´De fokkers´ staan volledig aan de zijlijn op enkele uitzondering na bij kleine rassen waarbij zij zelf de regelgevende rasvereniging zijn.
Voor de rest gaat het om Bobos op (internationaal) bestuurlijk niveau en geld bij broodfokkers.

Het inbrengen van vreemd bloed bij meer talrijke rassen heeft geen effect zonder fundamentele aanpassing in de stamboeken en een beloningssysteem van fokkers die deze investering doen.

Met ´goede wil´ alleen kom je niet ver.

Ik heb dit zelf geprobeerd en ervaren destijds, jaren tachtig. Veel geld geïnvesteerd in import van genetische variatie via K.I. Het enige resultaat was buiten spel gezet worden door de rasvereniging en honden die een genetisch doodlopend pad waren. Geen van de >60 gefokte honden is 2 generaties verder gekomen.
Zonde van de energie om tegen de stroom op te zwemmen.

Het is in feite al misgegaan toen men in de 19e eeuw met dierententoonstellingen begon... toen ging het de moeite lonen om de hond met de langste rug, kortste snuit, meest rode kop etc als fokdoel te nemen want dan kon men een prijs winnen en had men een kampioen in huis... kijk maar eens naar oude afbeeldingen van rashonden van begin 1800 en vergelijk die met datzelfde ras anno nu.

Dat zullen rasverenigingen inderdaad niet toegeven... want ze zijn zulke "liefhebbers" van dat ras. You always hurt the one you love...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:32

senna21 schreef:
Het idee alleen al dat je een dier op allerlei punten vooraf moet testen, om een gezond dier te kunnen fokken, is ridicuul en tragisch. Dit toont al aan hoe ver de fokkers zijn doorgeslagen in hun manier van denken. Een dier is dan niet veel meer dan een interessant product van hun hobby.

Ik heb toch liever dat een dier vooraf getest wordt. Testen is weten. Dan kan je iig niet gezonde dieren uitsluiten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:33

BeFunny schreef:
De teckels van mijn moeder zijn 17 en 18 geworden. Dat is een uitzondering. Net als de boerenfox.

Wolven zijn niet meer te vergelijken met de gedomesticeerde hond en zeker niet met de hond van nu.

Daarbij worden in het wild levende wolven helemaal niet oud. Ze kunnen 14 worden maar halen vaak de 6 geen eens. In het wild komen ook ziektes,en BMO voor en leven vijanden.

Ik heb het over wolven in gevangenschap, dus dan wordt het aardig vergelijkbaar met honden, zonder natuurlijke vijanden. Wolven kunnen in principe rond de 20 jaar worden, en halen die leeftijd in gevangenschap. Uiteraard is het in de vrije natuur moeilijker die leeftijd te halen, dat zou het ook voor onze boerenfox zijn.

Het gaat ook om het vergelijken met Cavaliers (en Engelse Bulldogs).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:50

Zoolgangster schreef:
BeFunny schreef:

Ik heb het over wolven in gevangenschap, dus dan wordt het aardig vergelijkbaar met honden, zonder natuurlijke vijanden. Wolven kunnen in principe rond de 20 jaar worden, en halen die leeftijd in gevangenschap. Uiteraard is het in de vrije natuur moeilijker die leeftijd te halen, dat zou het ook voor onze boerenfox zijn.

Het gaat ook om het vergelijken met Cavaliers (en Engelse Bulldogs).

Wolven in gevangenschap zijn niet te vergelijken met honden.

Wolven horen niet in gevangenschap en die kunnen 20 worden maar ze kunnen ook ziek worden en vroeg sterven.
Chihuahuas kunnen ook 20 worden. Maar sommigen halen de 5 niet eens. Dat zegt niks.

En de vergelijking met gedomesticeerde honden gaat sowieso nooit op. Maar dat snap je zelf ook wel.

sevke

Re: Noorwegen bant fok Cavaliers en Engelse Bulldogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-22 11:46

@befunny: :j
Een wolf is een wild dier, en geen hond. Het is zelfs een andere soort: canis lupus ipv canis domesticus. Dat is als een paard met een ezel vergelijken.
Onze honden zouden in het wild ook niet erg oud worden, vrees ik. Een chihuahua wordt in no time opgevreten door een roofvogel en mijn cavven gaan 100% zeker weten gaan aankloppen bij het eerste huis wat ze tegenkomen :D
Ik wil ook geen hond die zo oud mogelijk wordt, de jack russel van mijn zus werd 20. Maar wel heel haar leven op drie poten gesprongen, vanaf haar zes aan de hartmedicatie, en op het einde doof, blind en dement.
Ik wil een hond die een gelukkig leven kan hebben. Als die dan 13 jaar goed is, en dan op korte tijd aftakelt, is het ook OK voor mij.
De meeste grote rassen worden niet eens 10. Maar als dat 10 goede jaren zijn, waarom niet? Ik heb zelf ook niet de ambitie om 100 te worden. Zal ook niet gebeuren, want mijn eigen carrosserie takelt ook behoorlijk af.
Maar goed, ontopic: het is dus NIET zo dat 95% van alle cavs hoofdpijn hebben. Als ze CM hebben met SM, ja, dan ziet het er niet goed uit. Het is vooral de SM die de klachten veroorzaakt. Wat het niet goedpraat om een misvormde hond te fokken, maar dat is wel een probleem dat kan opgelost worden via gecontroleerde outcross en strenge selectie op de SM lijders.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 11:53

BeFunny schreef:
TinkerTreas schreef:

Je kan beter nog 3 jaar wachten hoor met de Scan. Ik hoor veel dat hondjes van 6 of 7 symptomen krijgen en de diagnose sm/cm en ook dat hondjes bij 3 vrij zijn van en het later alsnog hebben.

Ik kreeg het advies om het met 3 jaar te doen. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat het daarna nog kan ontwikkelen.
Maar ik wil hem wel volgend jaar laten screenen. En als hij dan vrij is laat ik hem als hij een jaar of 7 is nog een keer screenen. Kost wel wat, maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:10

kimmie261 schreef:
eilleen333 schreef:
Of het Franse Bulletje… zo krom als een hoepel en al half aan het stikken met 16 weken. “Ja, wij kopen niet bij een grote fokker, want die zijn allemaal doorgefokt. Dit was een hobby boer die elk jaar wat nestjes heeft”.

Hoe dan?! De informatie is zo makkelijk beschikbaar tegenwoordig. Maar het lijkt alsof het de moeite niet waard is om even een kwartiertje te googelen voordat men een hond in huis neemt.

Daar heb je geen stamboom hondje voor nodig om dat niet te hebben... menig FB met stamboom zijn korter als kort in hun neus, en ik ken er ook 1 die als pup al flauw viel als hij een rondje rende, hij heeft zijn hele leven nooit kunnen ravotten want dan "viel hij flauw".. en dat bij een zorgvuldig uitgekozen fokker, hóóp geld voor neergelegd, een gezond hondje mag wat kosten tenslotte :+

Er was wel iemand die zich inzette voor de FB te verbeteren, met neus , en staart en sportief lijfje, maar dat werd niet echt gewaardeerd in de FB wereld hoor... kort moet het zijn in de neus, niets gezond en beter leven voor een dier die je op de wereld zet, maar rastypisch it is.... en daarmee is het beter voor sommige rassen dat deze dieren beschermd gaan worden tegen de mens , gezien de fokkers er zelf weinig tot niets aan willen doen..en de kopers blijkbaar alle problemen bagitaliseren.

Ik denk dat je Hawbucks (http://www.hawbucks.nl/) bedoelt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:30

Avalanche schreef:
senna21 schreef:

Ik heb toch liever dat een dier vooraf getest wordt. Testen is weten. Dan kan je iig niet gezonde dieren uitsluiten.

Wanneer er in de basis dieren worden gefokt zónder lijnenteelt en ridicule fokdoelen is de kans op genetische deformatie aanzienlijk kleiner.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:35

Dat is niet het punt. Als je niet test, weet je ook niets. HD komt ook in de natuur voor, deformaties komen in de natuur ook voor. Als we er niet op testen weten we niets.

Bij Duitse Herders komt degenerative myelopathy voor, bij meer rassen trouwens. Dat is een ziekte die je niet ziet voor de hond 3 of 4 jaar oud is. Als je niet test, kun je dat dus gewoon vrolijk doorfokken.
Dat zijn zaken die niet ontstaan door slecht fokken maar in de natuur ook gewoon voorkomen, en als je niet test kun je dat vastleggen voor komende generaties.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:40

Avalanche schreef:
Dat is niet het punt. Als je niet test, weet je ook niets. HD komt ook in de natuur voor, deformaties komen in de natuur ook voor. Als we er niet op testen weten we niets.

Bij Duitse Herders komt degenerative myelopathy voor, bij meer rassen trouwens. Dat is een ziekte die je niet ziet voor de hond 3 of 4 jaar oud is. Als je niet test, kun je dat dus gewoon vrolijk doorfokken.
Dat zijn zaken die niet ontstaan door slecht fokken maar in de natuur ook gewoon voorkomen, en als je niet test kun je dat vastleggen voor komende generaties.

Onzin. Écht báárlijke nonsens. Naturlijk komen er in de natuur erfelijke ziekten voor.
Maar te gaan beweren dat de frequentie waarvan defecte genen in rashonden voorkomen niks met de manier van fokken te maken heeft is je kop in het zand steken.
Je opmerking "als je niet test kun je dat vastleggen voor komende generaties" spreekt boekdelen. Dat "vastleggen" gebeurt namelijk door die fokmethoden.
Het is bizar dat dit niet doordringt tot de rasverenigingen, dit is bepaald geen baanbrekende nieuwe wetenschap. Hint, waarom hebben commerciele veerassen waar enorm selectief mee is gefokt de laatste eeuwen niet deze problemen... :)*

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:43

Kuggur schreef:
Naturlijk komen er in de natuur erfelijke ziekten voor.
Maar te gaan beweren dat de frequentie waarvan defecte genen in rashonden voorkomen niks met de manier van fokken te maken heeft is je kop in het zand steken.

Dat zeg ik helemaal niet.

Wat ik zeg, is dat als je niet test, je ook niets van genetische defecten weet, en ze dus kunt doorfokken.

De frequentie waarmee die bij rashonden voorkomt, heeft idd te maken met de fok, en dat was ook mijn kritiek op Dier & Recht, die wel kwantiteit meeneemt. maar niet de kwaliteit en frequentie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:56

Avalanche schreef:

Wel, misschien bedoelde je het niet, maar je kunt je misschien voorstellen dat ik door bovenstaand dikgedrukt deel wél die impressie kreeg.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:02

sevke schreef:
@befunny: :j
Een wolf is een wild dier, en geen hond. Het is zelfs een andere soort: canis lupus ipv canis domesticus. Dat is als een paard met een ezel vergelijken.

Om het even bij de feiten te houden. Een hond en wolf zijn wel degelijk dezelfde soort. De definitie van een soort is dat ze kunnen voortplanten en vruchtbare nakomelingen geven. Een paard en ezel doen dat niet, hond en wolf wel.

Er wordt weleens gesproken van een ondersoort bij gedomesticeerde dieren. Die kunnen dus wel voortplanten, maar verschillen wel genetisch van hun voorouders.

Er zijn dus wel verschillen tussen hond en wolf, maar dat is niet zo groot dat ze geen vruchtbare jongen meer geven :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:04

Dat begrijp ik. Punt is dat niet alle defecten onstaan door fokken.

Maar niet testen is imo roekeloos vermeerderen. Ik zou willen dat honden functioneel waren. Malamutes gewoon een slede trekken, Border Collies drijven. Als honden een functie hebben gaat het imo niet zo vreselijk fout met de fok want dan zijn er al snel dieren niet goed genoeg.
En was een Duitse Herder niet ooit een veedrijver?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:08

beert schreef:
Om het even bij de feiten te houden. Een hond en wolf zijn wel degelijk dezelfde soort. De definitie van een soort is dat ze kunnen voortplanten en vruchtbare nakomelingen geven. Een paard en ezel doen dat niet, hond en wolf wel.

Tsja, jammer genoeg lezen die dieren de boeken met onze regeltjes niet. Juist bij de hondachtigen werkt dit niet zo, oftewel vele soorten hondachtigen (wolven honden, coyotes, gouden jakhalzen) kunnen probleemloos samen vruchtbare hybriden produceren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:16

TinkerTreas schreef:
BeFunny schreef:

Ik kreeg het advies om het met 3 jaar te doen. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat het daarna nog kan ontwikkelen.
Maar ik wil hem wel volgend jaar laten screenen. En als hij dan vrij is laat ik hem als hij een jaar of 7 is nog een keer screenen. Kost wel wat, maar ik wil wel graag weten waar ik aan toe ben.

Ja als je het nog een x doet dan kan het. Het komt alleen veel minder voor bij hondjes onder de 4. Als jij het advies hebt gehad van een DA die dit ook uitvoerd zou ik zeggen. Zonde van je geld. Maar ik weet iets minder hoe het bij jou ras is misschien komt het daar eerder voor bij hondjes van 2-3.