Wandelen met asielhonden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:25

Ondanks dat we nu heel erg off topic gaan vind ik de discussie ook wel heel interessant.
Ik vind het knap wanneer iemand naast een fulltime baan, paard en wellicht andere hobbies nog zo veel uren met de hond kan wandelen. Zeker in de winter!
Nou ga ik echt niet in het donker alleen het bos is, maar misschien anderen wel. En met uren door het dorp wandelen maak ik mijn hond ook niet blij.

Wél probeer ik altijd het voer van mijn hond erg veelzijdig aan te bieden, dus in de wobbler, Toppl of snuffelmat bijvoorbeeld. Is uiteraard geen vervanging maar geeft wel meer stimulatie dan gewoon een bakje brokjes :) .

Het is overigens wel een geadopteerd hondje, maar uit het buitenland en niet uit het asiel :D .

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:43

Nikass schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het sowieso vaak een beetje een triestig gebeuren hoor als ik een aantal zie lopen in een dorp, zo'n verplicht rondje met de hond, even bij een ander voor het huis / erf schijten en plassen en weer terug het rijtjeshuisje in.

Maar een hond die gewoon lekker de hele dag een beetje buiten achter je aan keutelt, lekker kan rennen en rollen en doen in een fatsoenlijke maat tuin waar ze wat vaart kunnen maken, af en toe een beetje spelen en het gekke kwartiertje, die komt imo ook weinig tekort. Hoewel dagelijks een leuke wandeling natuurlijk wel leuker is :j


Ja ik begrijp wel wat je zegt, maar meestal zijn de honden zónder baas in de tuin. Als ik een dagje buiten onkruid aan het wieden was op groot erf, vonden de honden het ook helemaal prima om een dagje niet te wandelen maar ijverig mee te helpen :D maar zonder het gezellig samen bezig zijn hadden ze het altijd gauw gezien in de tuin.

Overigens is "het gekke kwartiertje" (of "de gekke vijf minuten" zoals het ook wordt beschreven) een uiting van frustratie en stress! Jammer dat veel mensen dat niet weten en denken dat het erbij hoort :n


Ik vermoed dat daar ook wel gradaties / meningsverschillen in zullen zijn, die hond bij mijn ouders thuis kreeg het gekke kwartiertje meestal als wij iets geks gingen doen. Kwam dan echt voort uit spelen / enthousiasme zeg maar :) Bvb. je zet een grote bak water / badje op het gras neer en hond raakt helemaal door het dolle :=

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:48

Klinkt alsof dat wat anders is, gewoon enthousiaste reactie op iets.

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 16:18

Nah, als een gekke gaan racen en alles omver lopen, zo blij dat ze niet meer uitkijken wat ze doen....gekke kwartiertje :P

Maargoed het is allemaal wel een beetje off-topic zo.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:00

Poekkie schreef:
2u vroeger opstaan? Hell no :')


*\o/* ik werk thuis. Ik kwam om 5 uur uit bed. We hebben ruim 5 kilometer gelopen, daarna nog wat in het huishouden gedaan en om 8.15 uur gestart met werken haha.
Morgen moet ik naar kantoor. Wekker gaat 4.30 uur en we gaan wandelen van 5 30 tm 6.30 en dan ga ik werken. Ik heb zittend werk en daarom loop ik op werkdagen standaard een uur voor ik begin. Tussendoor is het 10 minuten en nadien in de winter 15 a 20 minuten en in de zomer kunnen we gerust uur de polders in.

Ik heb zeer actieve honden maar met 2 uur beweging op werkdagen en zo'n 3 uur beweging op mijn vrije dagen zijn ze helemaal tevreden. Nu doen we in huis over de dag verdeelt wel veel spelletjes.

Ik heb jarenlang 4 hoog gewoond met een boxer, een labrador x rottweiler en een x duitse herder. 700 meter verderop begon het bos. Balkon kwamen ze eigenlijk nooit. Ging ook prima! Ze gingen wel of mee werken of naar een vriendin in haar roedel. Ik liet mijn honden zelden alleen thuis in de flat. Er was daar best veel onrust en wilde daarom ze er niet alleen laten

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:59

pmarena schreef:
Nah, als een gekke gaan racen en alles omver lopen, zo blij dat ze niet meer uitkijken wat ze doen....gekke kwartiertje :P

Maargoed het is allemaal wel een beetje off-topic zo.


Of jullie uitgelaten gedag ervaart ze als stressvol. Positieve stress is ook stress.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:11

dierenfan schreef:
Poekkie schreef:
2u vroeger opstaan? Hell no :')


*\o/* ik werk thuis. Ik kwam om 5 uur uit bed. We hebben ruim 5 kilometer gelopen, daarna nog wat in het huishouden gedaan en om 8.15 uur gestart met werken haha.
Morgen moet ik naar kantoor. Wekker gaat 4.30 uur en we gaan wandelen van 5 30 tm 6.30 en dan ga ik werken. Ik heb zittend werk en daarom loop ik op werkdagen standaard een uur voor ik begin. Tussendoor is het 10 minuten en nadien in de winter 15 a 20 minuten en in de zomer kunnen we gerust uur de polders in.

Ik heb zeer actieve honden maar met 2 uur beweging op werkdagen en zo'n 3 uur beweging op mijn vrije dagen zijn ze helemaal tevreden. Nu doen we in huis over de dag verdeelt wel veel spelletjes.

Ik heb jarenlang 4 hoog gewoond met een boxer, een labrador x rottweiler en een x duitse herder. 700 meter verderop begon het bos. Balkon kwamen ze eigenlijk nooit. Ging ook prima! Ze gingen wel of mee werken of naar een vriendin in haar roedel. Ik liet mijn honden zelden alleen thuis in de flat. Er was daar best veel onrust en wilde daarom ze er niet alleen laten


Ik werk ook thuis. Begin om 9. Sta op om 8:55 :')
Wij hebben katten :')

Maar klinkt wel als een fijn leven voor de honden!

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:51

Leuke discussie, ik heb weer een hele andere mening. Elk individu heeft zijn eigen behoefte. Dit is vaak al erg rasafhankelijk maar daarbij ook nog hond afhankelijk.

noviceh

Berichten: 4834
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 00:48

Nicje87 schreef:
Leuke discussie, ik heb weer een hele andere mening. Elk individu heeft zijn eigen behoefte. Dit is vaak al erg rasafhankelijk maar daarbij ook nog hond afhankelijk.
Goed gezegd :j Onze vorige bullmastiff was liever lui dan moe en wilde vooral geen lange wandelingen maken. Die moesten we erg activeren/motiveren.
Nu hebben we er eentje die vol zit met energie, een enorm uithoudingsvermogen heeft en heel lenig is. Die moeten we juist afremmen, anders raakt hij overprikkeld :D

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 07:22

noviceh schreef:
Nicje87 schreef:
Leuke discussie, ik heb weer een hele andere mening. Elk individu heeft zijn eigen behoefte. Dit is vaak al erg rasafhankelijk maar daarbij ook nog hond afhankelijk.
Goed gezegd :j Onze vorige bullmastiff was liever lui dan moe en wilde vooral geen lange wandelingen maken. Die moesten we erg activeren/motiveren.
Nu hebben we er eentje die vol zit met energie, een enorm uithoudingsvermogen heeft en heel lenig is. Die moeten we juist afremmen, anders raakt hij overprikkeld :D


Idd en er zijn honden die continu soort of overprikkeld zijn. Gewoon omdat hun nooit geleerd is om rust te nemen. Daarom ook blij dat ik nu in een voor de honden heel relaxte situatie leef. Mijn terrier stond op mijn werk non stop aan aan aan en was doodmoe s avonds en daardoor nog steeds hyper. Nu krijgen ze s ochtends 15 minuten spelletjes doen daarna uur lopen (we zijn net terug we waren er om half 5 uit) en dan rust. Ik moet zo richting kantoor en mijn vriend komt rond 11 a 12 uur thuis. Die houdt dan een uur voor de honden met kroelen, spelen en uitlaten en daarna moeten ze zichzelf weer vermaken. Dit werkt hier erg goed. Wel lekker actief bezig zijn maar duidelijke rust momenten aanbieden waarbij ze zichzelf moeten vermaken en er geen uitdagingen aangeboden worden. Zeker hele drukke honden hebben daar veel baat bij. Ik gebruik daar een puppen ren voor. Zo moet ik niet zelf ook stil blijven zitten haha maar zijn hun wel beperkt wat hun rust geeft. Als ze het eenmaal door hebben dat ontspannen ook heel leuk is dan bouwen we dat af. Deze 2 huidige honden kunnen het uitstekend zonder te zijn opgesloten inmiddels

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:39

Nikass schreef:
pmarena schreef:
Nah, als een gekke gaan racen en alles omver lopen, zo blij dat ze niet meer uitkijken wat ze doen....gekke kwartiertje :P

Maargoed het is allemaal wel een beetje off-topic zo.


Of jullie uitgelaten gedag ervaart ze als stressvol. Positieve stress is ook stress.



Misschien is spelen / gek doen sowieso wel een beetje stress-achtig, net als een hond die súper blij is dat hij je ziet (nadat je even weg bent geweest) en van gekkigheid niet meer weet wat hij doet. Die is heel erg blij....maar je kan dat ook zien als uiting van stress dat je weg was. Hoewel ze ook zo reageren als ze gewoon een prima dag hebben gehad zonder jou, maar met anderen waar ze zich gewoon thuis bij voelen.

Soms knal je gewoon een beetje uit elkaar van blijdschap :))

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:01

Dat enthousiaste gedrag wordt vaak ook nog extra beloond/bevestigd door de mensen. Dus dan kan het ook (deels) aangeleerd gedrag zijn.
Maar ach, kwaad kan het niet.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:37


Hennos

Berichten: 505
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:12

Nikass schreef:
Of het kwaad kan is een beetje afhankelijk van de hond en de frequentie.

https://www.moniquebladder.nl/blog/gekke-vijf-minuten


Als ik dit artikel lees zit er verschil in de 'zoomies' en de gekke 5 minuten.
mijn teefje laat de zommies zien als ze los loopt maar pas na een kwartier. Dan gaat het staartje in een boog naar beneden en rent ze om de andere honden heen voor de hoop dat ze mee gaan rennen.
Mijn opvanghond word hier juist blij van en gaat dan mee rennen. Doordat mijn teefje dit doet is hij van een droevige ingetogen hond naar nu een blije, oplettende hond gegaan. En laatst deed hij mee met de zoomies, ook zijn staart ging in een boog naar beneden en hij rende achter haar aan.

Om vervolgens thuis lekker tegen elkaar aan te kruipen en te slapen.

Ik vind het dan ook geen kwalijk gedrag maar echt een uiting van blijdschap en ik ervoor geen stress bij de honden op dat moment. Maar denk dat het afhangt van de situatie en de hond.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:18

Oh hier zie je wel duidelijk dat mijn hond zoomies krijgt als ze overprikkeld is.
Bijvoorbeeld aan het einde van een hondencusus of na een spannende wandeling thuis.

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 08:38

Mijn hond raakt makkelijk overprikkeld. Nooit iets geks mee gebeurd, ik heb hem vanaf 8 weken en zijn fokker is er ook goed mee bezig geweest.
Tegenwoordig is het prima te handelen, maar ik zag laatst weer even een onbereikbare overprikkelde Wiebe terug toen we met onze hondenoppasser en al zijn klanten gingen wandelen in het bos. Compleet onbereikbaar en alleen maar blaffen, blaffen, blaffen. Ik heb me afgescheiden van de groep en meteen weer rust gelukkig.

Maar hij kan ook heel erg blaffen als we gaan gooien met een stok of balletje. Verschil is bereikbaarheid. Het ene is overprikkeld en andere is enthousiasme. Dus een op het oog dezelfde reactie (is niet zo) kan hele andere redenen hebben.

anca

Berichten: 1819
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:23

Ik vind het jammer dat we zo vreselijk offtopic gaan :o

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:30

Ik ook!

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:30

On topic : wandelen met asielhonden is goed, je geeft ze beweging en een ontspannende ervaring van in de buitenlucht actief zijn, en een kans op een nieuw baasje !

Sure_lee

Berichten: 10450
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:03

Ik ook maar ik heb momenteel geen wandelingen te melden helaas.
Mijn vader heeft een herseninfarct gehad en ben daar erg druk mee geweest ook omdat mijn ouders zo ongeveer aan de andere kan van het land wonen. Dat heeft zijn weerslag op mijn gehad en ben nu echt energieloos. Wil eigenlijk alleen maar slapen. Wat ik ook veel doe en ik heb een blessure aan mijn enkel waardoor wandelen pijnlijk is.

Volgende week gaan we op vakantie. Daar kijk ik erg naar uit.
Ik vind het wel ontzettend jammer dat wandelen met de honden nu niet lukt.

Nog andere mensen wandelingen gemaakt met asielhonden?

Hier nog even het linkje naar Mambo <3
https://www.dierencentrumdeark.nl/dier/mambo/

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:04

Achjee wat een dip..... sterkte :(:) Hopelijk snel weer betere tijden.

Renee1991

Berichten: 5991
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:57

Oh jeetje wat balen TS... Heel veel sterkte!

anca

Berichten: 1819
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:52

Sterkte surelee . Dat is niet niks .

lovelyfiefy

Berichten: 5126
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:22

Sterkte TS.
Even genieten en tot rust komen volgende week dus met de vakantie

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:50