Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:16

Amandavd schreef:
Wederom, dat zeg ik niet. Ik zei bereid zijn tot leren. Dus ik heb nergens gezegd dat mensen nog iets moeten leren, noch zeg ik ergens dat ik niet meer hoef te leren. Maar als je bij voorbaat al denkt alles te weten dan is dat voor mij de verkeerde instelling. Ik snap nooit zo goed waarom mensen meteen zo defensief worden als mensen advies/tips geven.

Maar dat geldt andersom net zo. Een fokker die denkt alles te weten en zijn/haar mening opdringt aan pup kopers roept net zo goed (terecht) weerstand op.

Ik snap niet goed waarom mensen defensief worden als mensen niet op tips/adviezen zitten te wachten ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:27

996981 schreef:
Amandavd schreef:
Wederom, dat zeg ik niet. Ik zei bereid zijn tot leren. Dus ik heb nergens gezegd dat mensen nog iets moeten leren, noch zeg ik ergens dat ik niet meer hoef te leren. Maar als je bij voorbaat al denkt alles te weten dan is dat voor mij de verkeerde instelling. Ik snap nooit zo goed waarom mensen meteen zo defensief worden als mensen advies/tips geven.

Maar dat geldt andersom net zo. Een fokker die denkt alles te weten en zijn/haar mening opdringt aan pup kopers roept net zo goed (terecht) weerstand op.

Ik snap niet goed waarom mensen defensief worden als mensen niet op tips/adviezen zitten te wachten ;)

Dat is ook zo maar als jij ergens een pup gaat kopen bij een goede fokker dan kun je van te voren verwachten dat je advies en tips gaat krijgen. Anders moet je je pup lekker bij de broodfok gaan halen, daar boeit het ze geen reet wie de pup koopt of wat ze ermee gaan doen.
Je kunt niet verwachten dat een fokker geen vragen stelt, adviezen geeft wanneer jij zelf wel verwacht dat je pup met de grootste zorg en liefde is gefokt.

Superpony, je vat het veel te zwaar op denk ik, zwaarder dan wat ik bedoel. Ik vind jou zo in je schrijfwijze ontzettend arrogant overkomen maar volgens mij is dat de manier waarop ik het lees en dus niet de werkelijkheid. En ik denk dat dat andersom ook het geval is. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:28

Ook bij kleine hondjes als Chihuahuas heb je fokkers die wel geschikte baasjes zoeken hoor. Laat dat nou ons ras zijn. En laten wij nou wel in het bos en op het strand komen en zelfs de hondjes mee op reis nemen met de camper en ook in het buitenland grote bossen, stranden en zelfs bergen bezoeken met ze.

Welk ras je ook hebt of fokt je hebt er goede en slechte fokkers maar ook bazen bij.

Verder vind ik dat Femke prima heeft uitgelegd dat ze de adviezen wel begrijpt en daar voor open staat maar niet voor de dwang dus contractueel vast leggen. En daar heeft ze gelijk in. Dat is haar goed recht ook. En daar zou ik ook geen pup van hoeven.Daar over verder discussiëren alsof ze niet open zou staan voor tips slaat dus nergens op.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:32

BeFunny schreef:
Ook bij kleine hondjes als Chihuahuas heb je fokkers die wel geschikte baasjes zoeken hoor. Laat dat nou ons ras zijn. En laten wij nou wel in het bos en op het strand komen en zelfs de hondjes mee op reis nemen met de camper en ook in het buitenland grote bossen, stranden en zelfs bergen bezoeken met ze.

Welk ras je ook hebt of fokt je hebt er goede en slechte fokkers maar ook bazen bij.

Verder vind ik dat Femke prima heeft uitgelegd dat ze de adviezen wel begrijpt en daar voor open staat maar niet voor de dwang dus contractueel vast leggen. En daar heeft ze gelijk in. Dat is haar goed recht ook. En daar zou ik ook geen pup van hoeven.Daar over verder discussiëren alsof ze niet open zou staan voor tips slaat dus nergens op.

Dat laatste snap ik niet zo goed. We hebben het toch niet meer over haar? Ik heb het over pupkopers in het algemeen nu.

ZEJA

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:34

En wij hebben het ook over fokkers in het algemeen die niet zouden toestaan als je een eigen manier van opvoeden hebt en hun manieren opdwingen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:35

Amandavd schreef:
BeFunny schreef:

Dat laatste snap ik niet zo goed. We hebben het toch niet meer over haar? Ik heb het over pupkopers in het algemeen nu.

Ja maar wel gebaseerd op de reactie van Femke.
Ik denk dat iedereen wel open staat voor tips en een leuk gesprek met de fokker.

Tenminste ik lees hier niemand die dat niet doet ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:36

Amandavd schreef:
Dat is ook zo maar als jij ergens een pup gaat kopen bij een goede fokker dan kun je van te voren verwachten dat je advies en tips gaat krijgen. Anders moet je je pup lekker bij de broodfok gaan halen, daar boeit het ze geen reet wie de pup koopt of wat ze ermee gaan doen.
Je kunt niet verwachten dat een fokker geen vragen stelt, adviezen geeft wanneer jij zelf wel verwacht dat je pup met de grootste zorg en liefde is gefokt.

Maar dit was net het hele punt. Omdat je als zogenaamde ‘goede’ fokker deze houding aanneemt tov potentiële kopers, duw je ze net richting broodfok.
Veel mensen zitten simpelweg niet op bemoeinis en ‘tips’ te wachten. Dus die zullen dan inderdaad een andere weg zoeken om aan een hond te geraken.
Uiteindelijk willen ze gewoon een hond he, geen lessenreeks of persoonlijke begeleiding.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:36

ardo_iggy schreef:
En wij hebben het ook over fokkers in het algemeen die niet zouden toestaan als je een eigen manier van opvoeden hebt en hun manieren opdwingen.

Die ken ik in ieder geval al niet. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:39

Amandavd schreef:
996981 schreef:

Superpony, je vat het veel te zwaar op denk ik, zwaarder dan wat ik bedoel. Ik vind jou zo in je schrijfwijze ontzettend arrogant overkomen maar volgens mij is dat de manier waarop ik het lees en dus niet de werkelijkheid. En ik denk dat dat andersom ook het geval is. :)

Dat ligt in mijn ogen dus geheel aan de ervaring die een pup koper reeds heeft

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:40

Luckystory schreef:
Amandavd schreef:

Maar dit was net het hele punt. Omdat je als zogenaamde ‘goede’ fokker deze houding aanneemt tov potentiële kopers, duw je ze net richting broodfok.
Veel mensen zitten simpelweg niet op bemoeinis en ‘tips’ te wachten. Dus die zullen dan inderdaad een andere weg zoeken om aan een hond te geraken.
Uiteindelijk willen ze gewoon een hond he, geen lessenreeks of persoonlijke begeleiding.

Dan doen ze dat maar. Dat zegt namelijk heel veel over die personen en dan is het maar goed dat ze geen pup van 'mij' zouden krijgen.

Overigens doen jullie nu net alsof ik alles voor een pupkoper zou willen bepalen. :') maar dat heb ik nergens gezegd noch zou ik dat doen. Ik had het over de houding waarmee iemand binnenkomt. Ik heb in een ander bericht duidelijk gezegd dat als iemand de pup in huis heeft zij uiteindelijk bepalen wat ermee gebeurd.

Voor mij is deze hele discussie inmiddels wel klaar. Iedereen mag het zien zoals die zelf wilt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:08

dit alles is ook een van de redenen dat broodfok in stand blijft. voor kopers is het heel makkelijk en snel. Pups zijn altijd op 'voorraad'. Het is net een winkel, een pup kopen en klaar. Geen verantwoording af hoeven leggen, geen nazorg.

Het wordt kopers bijvoorbeeld bij een asiel al veel moeilijker gemaakt om een hond mee te krijgen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:19

Iemand deze website ooit gezien?
https://bazoeki.com/

De regels die ik al zie zou ik nooit mee instemmen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:23

ardo_iggy schreef:

Welke regels?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:26

ardo_iggy schreef:
Maar je kunt toch niet iemand verplichten om op jouw manier te handelen en op te voeden?

Ervaring delen of advies geven (dus niet verplichten) is totaal geen probleem maar ik voed op mijn manier en visie op en daar heeft een fokker niks meer over te zeggen.

Een wurg contact zou ik nooit tekenen en heel hard weg rennen bij zo'n fokker.

Laatst een verhaal gelezen dat een fokker een 7 weken oude pup al had laten helpen zodat de toekomstige bazen er niet mee konden fokken.
Hoe gek kun je zijn?

Dat vind ik ook wel gek. Opvoeding is toch ook afhankelijk van de omgeving waar de hond in terecht komt? Daarin kun je nooit eenzelfde lijn trekken voor al je pups... iedere hond is anders en zal een net iets andere opvoeding nodig hebben.

Ik vind wel dat je bepaalde eisen kan stellen aan dingen of methodes die niet gebruikt mogen worden, zoals stroombanden e.d. maar dat is vooral ter bescherming van de hond zelf.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:31

Marjo schreef:
ardo_iggy schreef:
Maar je kunt toch niet iemand verplichten om op jouw manier te handelen en op te voeden?

Ervaring delen of advies geven (dus niet verplichten) is totaal geen probleem maar ik voed op mijn manier en visie op en daar heeft een fokker niks meer over te zeggen.

Een wurg contact zou ik nooit tekenen en heel hard weg rennen bij zo'n fokker.

Laatst een verhaal gelezen dat een fokker een 7 weken oude pup al had laten helpen zodat de toekomstige bazen er niet mee konden fokken.
Hoe gek kun je zijn?

Dat vind ik ook wel gek. Opvoeding is toch ook afhankelijk van de omgeving waar de hond in terecht komt? Daarin kun je nooit eenzelfde lijn trekken voor al je pups... iedere hond is anders en zal een net iets andere opvoeding nodig hebben.

Ik vind wel dat je bepaalde eisen kan stellen aan dingen of methodes die niet gebruikt mogen worden, zoals stroombanden e.d. maar dat is vooral ter bescherming van de hond zelf.

Als je dat soort dingen moet vast leggen over stroombanden. Zegt dat ook iets.

Als je vertrouwen hebt in je pup kopers en voor minder moet je ze niet mee geven. Dan is zo'n contract simpelweg niet nodig.

En die castratie bij 7 weken is vast niet in Nederland gebeurd. Er is geen dierenarts hier die dat doet hoor.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:36

Je moest eens weten hoeveel hondenscholen er nog werken met banden als slipkettingen etc. Zelfs op pups BeFunny.
En een beetje positief trainen en dingen leuk maken voor de hond en baas gebeurd helaas ook niet overal. Een van mijn pupkopers plukt daar momenteel de vruchten van. En dan lest ze bij een fokker uit dit/mijn ras.. ;)
Helaas zijn veel hondenscholen nog van de oude stempel en kan iedere idioot zichzelf instructeur of (gedrags)trainer noemen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:41

Hmm vastleggen of een hond uiteindelijk gecastreerd of gesteriliseerd moet worden vind ik persoonlijk niet zo’n probleem, zo lang je verder er gewoon alles naar eigen zeggen mee mag doen.
Kennis van me kreeg een contract waarin stond dat ze verplicht was haar hond te steriliseren op een door de DA geadviseerd moment. Dat was juist om pretnestjes en oepsnestjes van onervaren mensen te voorkomen, om het ras gezond te houden. Mensen die aangaven ooit te willen fokken (en die daar voldoende kennis van hadden) kregen dan uiteraard een ander contract.

Zoiets vind ik zo slecht nog niet en zou ik zelf prima ondertekenen. Het wordt anders als ze idd voer / sport verplichten etc. Advies vanuit de fokker is welkom en zo lang er een goed gesprek over te voeren is ook niet vervelend. Zo lang dat advies op een nette manier gebracht wordt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 13:42

kiwiwitje schreef:
Je moest eens weten hoeveel hondenscholen er nog werken met banden als slipkettingen etc. Zelfs op pups BeFunny.
En een beetje positief trainen en dingen leuk maken voor de hond en baas gebeurd helaas ook niet overal. Een van mijn pupkopers plukt daar momenteel de vruchten van. En dan lest ze bij een fokker uit dit/mijn ras.. ;)
Helaas zijn veel hondenscholen nog van de oude stempel en kan iedere idioot zichzelf instructeur of (gedrags)trainer noemen.

Ik know ;)
Er zijn ook veel mensen die klakkeloos alles van een dierenarts overnemen en om die reden snel castreren bijvoorbeeld en er zijn ook fokkers tegen "vroeg" castratie of zonder medische noodzaak.

Dat is toch iets wat je wel bespreekt met je pupkopers om te kijken hoe ze erin staan. Als je merkt dat ze daar voor openstaan zo'n blafband,slipketting of wat voor middel dan ook dan geef je de pup niet mee zou ik ook niet doen bij mensen die wel met zes maanden al willen castreren of juist aangeven wel een keer een nestje te willen. Een contract sluit namelijk niet uit dat het toch gebeurd. Alleen kom je het niet te weten ;) Of te laat. Je helpt je pups dus door goed te selecteren. En niet om dan maar contracten te maken. Die mensen die je een contract denkt te moeten geven omdat ze anders iets doen wat jij niet wilt die moet je geen pup mee geven.

Alles valt of staat met vertrouwen.

Ik vind vastleggen over castratie/sterilisatie wel een probleem.
Je gaat bij voorbaat vastleggen dat er in een gezonde hond gesneden gaat worden met alle risico's van dien. Nou hou dan maar op. Zoek naar een andere koper.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-07-21 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 14:01

Ik vind het prima als mensen er voor tekenen.
Ik wil het zelf niet.

Je weet nooit hoe dingen lopen.
Met mijn vorige hond, gewoon als leuke huishond aangeschaft ooit, liep ik binnen anderhalf jaar op leuk niveau in de landelijke wedstrijden.
Ze deed het echt leuk als sporthondje mét fijn thuiskarakter.

Er is een periode heel veel interesse geweest in pups van haar.

Het is dat ik het zelf op dat moment niet zag zitten, maar ik wil vrij zijn om de keus te kunnen maken zeg maar.

(Ik denk niet dat ik ooit zal fokken, maar wil me het recht voorbehouden om van mening te veranderen zeg maar)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:07

Wij zijn door fokkers maar ook op straat benaderd door mensen of Dex hun teef een keer kan Dekken. Het eerste verzoek kwam toen hij 11 weken was. Mensen zijn ziek.

Hij heeft nooit gedekt en dat kan nu ook niet meer. Maar er zijn echt veel mensen die willen fokken en zelfs met alles wat ze kunnen gebruiken.

Dex zou het goed gedaan hebben als showhondje. Ze lopen weg met zijn type.
Maar wij houden niet van showen.
Dex doet hoopers best leuk en dat vinden wij ook leuk.

Hij heeft een lichte vorm van PL dat vinden mensen ook niet erg "dat weet toch niemand" is letterlijk een van de reacties die ik kreeg. Wtf.

Verder als ik voor een pup ga. Wil ik zelf die keuze hebben als ik een keer wel een nestje wil. Dan is dat aan mij en wel goed doordacht. Kans is heel klein maar je weet maar nooit.met onze huidige hondjes iig nooit.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:17

Amandavd schreef:
ardo_iggy schreef:

Welke regels?

Bij fokkers op hun voorstel pagina.

Eentje waar je verplicht 4 foto's per jaar moest sturen en meer van zulke dingen.

Over die pup van 7 weken was op een doodle pagina geplaatst en wat het voor inpakt op de pup had gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:21

BeFunny schreef:
kiwiwitje schreef:

Ik know ;)
Er zijn ook veel mensen die klakkeloos alles van een dierenarts overnemen en om die reden snel castreren bijvoorbeeld en er zijn ook fokkers tegen "vroeg" castratie of zonder medische noodzaak.

Dat is toch iets wat je wel bespreekt met je pupkopers om te kijken hoe ze erin staan. Als je merkt dat ze daar voor openstaan zo'n blafband,slipketting of wat voor middel dan ook dan geef je de pup niet mee zou ik ook niet doen bij mensen die wel met zes maanden al willen castreren of juist aangeven wel een keer een nestje te willen. Een contract sluit namelijk niet uit dat het toch gebeurd. Alleen kom je het niet te weten ;) Of te laat. Je helpt je pups dus door goed te selecteren. En niet om dan maar contracten te maken. Die mensen die je een contract denkt te moeten geven omdat ze anders iets doen wat jij niet wilt die moet je geen pup mee geven.

Alles valt of staat met vertrouwen.

Ik vind vastleggen over castratie/sterilisatie wel een probleem.
Je gaat bij voorbaat vastleggen dat er in een gezonde hond gesneden gaat worden met alle risico's van dien. Nou hou dan maar op. Zoek naar een andere koper.

Maar helaas werkt dat niet altijd zo. Mensen hoeven hierin echt niet altijd eerlijk te zijn. En ja een hoop geloven uiteindelijk de zogenaamde prof en niet de fokker. t zelfde geld voor de dierenarts. Want die heeft er tig jaar voor geleerd en ik ben maar een fokker.
En dat is echt niet helemaal onterecht hoor. Maar dat is wel een lastig deel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:22

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het prima als mensen er voor tekenen.
Ik wil het zelf niet.

Je weet nooit hoe dingen lopen.
Met mijn vorige hond, gewoon als leuke huishond aangeschaft ooit, liep ik binnen anderhalf jaar op leuk niveau in de landelijke wedstrijden.
Ze deed het echt leuk als sporthondje mét fijn thuiskarakter.

Er is een periode heel veel interesse geweest in pups van haar.

Het is dat ik het zelf op dat moment niet zag zitten, maar ik wil vrij zijn om de keus te kunnen maken zeg maar.

(Ik denk niet dat ik ooit zal fokken, maar wil me het recht voorbehouden om van mening te veranderen zeg maar)

Maar als je met een pup wil fokken dan zou je ze daar ook op uit moeten kiezen toch? Bepaalde gezondheidseisen, test uitslagen, karakter, evt. bouw?

Ik zeg overigens ook niet dat overal zo’n contract moet zijn, maar ik kan me goed indenken met welke reden zoiets gebeurd. Een reden waar ik op zich wel achter kan staan.

Maar ik snap jouw redenering ook :j. Persoonlijk zie ik het zelf fokken niet zitten omdat ik er gewoon te weinig kennis voor heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:22

Ik denk dat een serieuze fokker en een serieuze koper elkaar echt wel vinden. Een koper wil best aangeven hoe de omstander zijn en welke ervaring ze hebben en wat mij betreft mag een goede fokker er ook zeker naar vragen.
Vandaar dat het met geld fokkers zo vaak misgaat , het interesseert ze geen reet waar hun pup terecht komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:39

kiwiwitje schreef:
kiwiwitje schreef:

Het gros van de fokkers die met contracten werken. Die doen dat omdat ze er dan verder geen omkijken naar hebben.
Veel beter kun je bij een beginner melden dat ze altijd kunnen bellen met vragen. De informatie zoveel mogelijk delen over positief trainen en waar op te letten iedereen begint ergens. En dat is vaak niet uit kwade wil.
Maar al vanuit een verplicht standpunt bereik je geen vertrouwen iig.

En bij mensen die al honden hebben of gehad die kun je vooraf al volgen om te weten hoe ze met hun honden omgaan. Vaak delen mensen wel avonturen. Kortom als fokker kun je ook gewoon je huiswerk doen.

Ik blijf erbij dat als het gevoel niet ok zit en dus gehamerd moet worden op een contract dat dat niet de juiste basis is en dat je dan je niet mee zou moeten geven.

Ging wat mis met quoten :')