Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Wij hebben een grote Münsterlander teef en denken erover nog een nestje te doen omdat we er op termijn weer een hond bij willen, eigen puppy zou leuk zijn
Ze heeft papier en is getest maar ik neig eigenlijk naar een kruising maken met een iets rustiger ras. Onze hond luistert goed en is rustig in huis maar ze heeft zo ontzettend veel energie en conditie dat het wel eens een opgave is.
Omdat er op het moment zo’n wachtlijst is met pups denk ik dat we de pups in onze kenniskring snel kwijtraken
Ik weet wel dat we bij het vorige nest vrij veel geld kwijt waren aan echo, ontwormen, enten, puppyren, voer, speeltjes, puppypakket etc dus snap de hoge prijzen van puppy’s eigenlijk wel gedeeltelijk, stamboom of niet
Het zou in de paardenfokkerij ook wel eens fijn zijn als alle veulens in ieder geval de kostprijs voor de fokker opleverden
Skippy01 schreef:vienna2 schreef:Wij willen heel graag een kruising (labrador x Heidewachtel). Helaas zijn daar geen erkende fokkers van te vinden. Op marktplaats kijken is dan volgens mij de enige optie. Of hebben jullie nog meer adviezen ?
Voor kruisingen (anders dan outcross) ga je geen 'erkende' fokker vinden. Iedereen kan een kruising fokken en de goede fokkers testen ook de beide ouders op de erfelijke gebreken binnen het ras, maar zo'n fokker is natuurlijk niet aangesloten bij een rasvereniging en niet gebonden aan enige eisen.
Outcross programma's zijn daarin anders, want dan is een rasvereniging bezig met het vergroten van de genenpoel, zoals je ziet bij het inkruisen van barbet bij de wetterhoun, of de powderpuff bij het markiesje. Dan heb je dus een 'wetterhoun' of een 'markiesje' met een bepaald percentage van het andere ras erin. Daarvoor vind je dus juist wel fokkers die bij een rasvereniging zijn aangesloten en geteste ouderdieren gebruiken. Sterker nog: er zal vermoedelijk méér controle op gezondheid zijn, omdat zo'n outcross zowel voor- als tegenstanders heeft en met haviksogen in de gaten wordt gehouden door de andere fokkers binnen het ras.
Esplendido schreef:€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
anjali schreef:Esplendido schreef:€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
Maar dit topic zou gaan over honden zonder stamboom,dat die ook zo vreselijk duur zijn geworden.
Esplendido schreef:€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
Skippy01 schreef:anjali schreef:
Maar dit topic zou gaan over honden zonder stamboom,dat die ook zo vreselijk duur zijn geworden.
Maar als je zonder stamboom goed wilt doen, volg je alsnog de moeder medisch op, heb je alsnog een werpkist nodig, en andere spullen? Als het gepland is, moet er alsnog dekgeld betaald worden over het algemeen... Mis je alleen de kosten van de stamboom (en vooruit, in de praktijk mis je ook vaak de gezondheidstesten, veel fokkers doen die niet als ze buiten een stamboek zitten). Pups moeten gechipt worden ook allemaal. Tel het maar op. Natuurlijk is dat niet 1500-3000 per pup, maar ik denk dat je voor 350 ook niet zomaar uitkomt.
mvdende schreef:Esplendido schreef:€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
Maar €1000+ hoeft het echt niet te kosten per pup. Misschien als er maar één pup geboren wordt, maar als er iets van 6 pups zijn zou je zo €6000 krijgen. Je maakt mij niet wijs dat het fokken van een nestje pups €6000 kost.
Ook niet als je het dekgeld, dracht begeleiding, extra voer voor teef en pups, entingen pups (Als het goed is maar één enting, want met 9 weken zijn ze naar hun nieuwe eigenaar) stamboom enz bij elkaar optelt.
Kostprijs is logisch, maar winst maken vind ik eigenlijk onzin.
En zeker voor de stamboomloze pups is het bizar. Zelfs al zouden de ouders beide alle mogelijke testen gehad hebben. (En voornamelijk test je toch ook HD en ED voor jezelf? Zodat je weet dat je een gezonde hond hebt?) Ga je echt geen €6000 aan kosten kwijt zijn. De prijs voor een reu zal bij een stamboomloze ook niet belachelijk duur zijn.
mvdende schreef:Esplendido schreef:€350,- per pup red je echt niet als je het netjes wilt doen. Zeker niet met een klein nest. Vaak is alleen het dekgeld al ongeveer de prijs van een pup. Dan komen de gezondheidstesten, drachtbegeleiding, spullen die je aan moet schaffen, kosten voor de stambomen en dergelijke er nog bij.
Maar €1000+ hoeft het echt niet te kosten per pup. Misschien als er maar één pup geboren wordt, maar als er iets van 6 pups zijn zou je zo €6000 krijgen. Je maakt mij niet wijs dat het fokken van een nestje pups €6000 kost.
Ook niet als je het dekgeld, dracht begeleiding, extra voer voor teef en pups, entingen pups (Als het goed is maar één enting, want met 9 weken zijn ze naar hun nieuwe eigenaar) stamboom enz bij elkaar optelt.
Kostprijs is logisch, maar winst maken vind ik eigenlijk onzin.
En zeker voor de stamboomloze pups is het bizar. Zelfs al zouden de ouders beide alle mogelijke testen gehad hebben. (En voornamelijk test je toch ook HD en ED voor jezelf? Zodat je weet dat je een gezonde hond hebt?) Ga je echt geen €6000 aan kosten kwijt zijn. De prijs voor een reu zal bij een stamboomloze ook niet belachelijk duur zijn.
kiwiwitje schreef:Als je titert heb je titer EN evt enting. En ivm buitenland oid kunnen pups wel langer moeten blijven.
Maar als voorbeeld. Ik heb vorig jaar mn eerste nestje stamboompups gefokt. Ouders uitgebreid getest (L2-HGA, HC, HD,ED en PL)
Ik had 6 pups, heb er 2 gehouden en ik kwam met 4 pups a 1250 net uit de kosten. En dan is alles goed gegaan en hadden we geen complicaties. Bij mijn tweede nestje zal alles als t goed is wel iets minder zijn qua kosten. Maar ik heb wel dekgeld betaald voor een 2e nestje dat er niet gekomen is omdat t niet pakte/de reu niet dekte. Ik heb daar wel een gratis dekking van te goed. Maar we hebben besloten niet meer voor die reu te gaan. Dus dat zijn ook weer extra kosten. Ik heb voor mijn eerste nestje ook pech gehad. wel alle keren progesteron prikken, zelfs een keer insemineren wat mij in totaal ook ruim 600,- gekost heeft zonder succes. En dat is dan niet eens bij mijn eerste nestje verrekend.![]()
MAAR; dat is t risico van fokken.
Ik was ongeveer 450 kwijt voor de testen, 800 voor de dekreu, 700 voor de stambomen, 240 titeren, de fysio bezoekjes voor en na de dracht; 90, ongeveer 60,- aan ontwormen, 150 aan progesteron, 40,- voor echo, 70 voor rontgen en dan heb ik de volgende dingen nog niet mee geteld:
Aanschaf werpkist,puppyrennen voor binnen en buiten, speelgoed, vetbedden, dozen puppypads, indoor pet toilet, voeding(vlees/brok) snacks, ruim gevuld puppypakket met contract, info boekje, puppymap,tuigje+lijn, voer, poepzakjes, speelgoed, nestknuffel, nestdoekje, snacks etc, extra kennel in de auto voor de pups, een buggy van 200,-
En natuurlijk voor alles de dieselkosten om er te komen.
Dus alles heen en weer naar de testen, 2x om te dekken en 1x om de reu te bezoeken, voor het titeren naar de DA etc.
En dan is mijn vriend; ZZP-er, de laatste week van de dracht thuis en gaat pas weer werken als de pups 2 weken zijn en dan niet eens hele dagen. Daar kiezen wij zelf voor. Maar dat verdienen we echt niet terug met het fokken van een nestje pups.
Goed een hoop kan ik nu opnieuw gebruiken natuurlijk bij een nieuw nest. Maar toch is dat wel pittig qua uitgaves waar we zelf voor kiezen en wat natuurlijk niet iedereen doet.
Trek je dit door naar stamboomloos, vallen in bijna alle gevallen de volgende kosten af; stamboom aanvraag, testen van de ouderdieren en progesteron prikken. Veel doen ook geen echo/rontgen en gebruiken kranten..
Ook is de dekprijs vaak geen 800,- Maar eerder rond 250/350 of gratis pup. Zeg dat dat op een nest al snel 1500/2000 scheelt aan kosten.
anjali schreef:Tot mijn grote verbazing lees ik hier dat teven met progesteron loops gespoten worden????? Dat dat bij merries soms gebeurt wist ik en vind ik ook niet gezondheidbevorderend en onnatuurlijk,maar bij honden had ik nog nooit gehoord. En insemineren i.p.v. natuurlijke dekking?Bij paarden komen ze dan met het argument dat de hengst de merrie zou beschadigen door te ruw dekken,maar bij honden??Ik leer hier wel elke dag bij. Dat sommige hondenrassen alleen via een keizersnede kunnen bevallen is ook al zoiets.Waar zijn de gewone gezonde natuurlijk gefokte honden? Daar zijn ook minder veeartskosten aan verbonden dus hoeven ook niet zo duur te zijn.Beter voor hond+mens dus.
mvdende schreef:nou vergis je niet aan de kosten van een nestje[***] schreef:Wij hebben een grote Münsterlander teef en denken erover nog een nestje te doen omdat we er op termijn weer een hond bij willen, eigen puppy zou leuk zijn
Ze heeft papier en is getest maar ik neig eigenlijk naar een kruising maken met een iets rustiger ras. Onze hond luistert goed en is rustig in huis maar ze heeft zo ontzettend veel energie en conditie dat het wel eens een opgave is.
Omdat er op het moment zo’n wachtlijst is met pups denk ik dat we de pups in onze kenniskring snel kwijtraken
Ik weet wel dat we bij het vorige nest vrij veel geld kwijt waren aan echo, ontwormen, enten, puppyren, voer, speeltjes, puppypakket etc dus snap de hoge prijzen van puppy’s eigenlijk wel gedeeltelijk, stamboom of niet
Het zou in de paardenfokkerij ook wel eens fijn zijn als alle veulens in ieder geval de kostprijs voor de fokker opleverden
Oh, ik vind het ook echt niet erg om de kostprijs te betalen. Maar je bent echt niet +€6000 kwijt aan echo, ontworming, enten en voer.
Dan maak je het wel héél erg bont.
Ik heb zelf nooit een nest pups gefokt en heb op het moment een castraat reu, maar je maakt mij niet wijs dat een netjes gefokt nest meer dan zeg €350 per pup kost.
Winst maken vind ik een beetje een ding. Als het goed is, fok je nl voor verbetering van het ras/ om leuke gezonde kruising te krijgen en fok je niet voor het geld.
anjali schreef:Tot mijn grote verbazing lees ik hier dat teven met progesteron loops gespoten worden????? Dat dat bij merries soms gebeurt wist ik en vind ik ook niet gezondheidbevorderend en onnatuurlijk,maar bij honden had ik nog nooit gehoord. En insemineren i.p.v. natuurlijke dekking?Bij paarden komen ze dan met het argument dat de hengst de merrie zou beschadigen door te ruw dekken,maar bij honden??Ik leer hier wel elke dag bij. Dat sommige hondenrassen alleen via een keizersnede kunnen bevallen is ook al zoiets.Waar zijn de gewone gezonde natuurlijk gefokte honden? Daar zijn ook minder veeartskosten aan verbonden dus hoeven ook niet zo duur te zijn.Beter voor hond+mens dus.
mvdende schreef:kiwiwitje schreef:Als je titert heb je titer EN evt enting. En ivm buitenland oid kunnen pups wel langer moeten blijven.
Maar als voorbeeld. Ik heb vorig jaar mn eerste nestje stamboompups gefokt. Ouders uitgebreid getest (L2-HGA, HC, HD,ED en PL)
Ik had 6 pups, heb er 2 gehouden en ik kwam met 4 pups a 1250 net uit de kosten. En dan is alles goed gegaan en hadden we geen complicaties. Bij mijn tweede nestje zal alles als t goed is wel iets minder zijn qua kosten. Maar ik heb wel dekgeld betaald voor een 2e nestje dat er niet gekomen is omdat t niet pakte/de reu niet dekte. Ik heb daar wel een gratis dekking van te goed. Maar we hebben besloten niet meer voor die reu te gaan. Dus dat zijn ook weer extra kosten. Ik heb voor mijn eerste nestje ook pech gehad. wel alle keren progesteron prikken, zelfs een keer insemineren wat mij in totaal ook ruim 600,- gekost heeft zonder succes. En dat is dan niet eens bij mijn eerste nestje verrekend.![]()
MAAR; dat is t risico van fokken.
Ik was ongeveer 450 kwijt voor de testen, 800 voor de dekreu, 700 voor de stambomen, 240 titeren, de fysio bezoekjes voor en na de dracht; 90, ongeveer 60,- aan ontwormen, 150 aan progesteron, 40,- voor echo, 70 voor rontgen en dan heb ik de volgende dingen nog niet mee geteld:
Aanschaf werpkist,puppyrennen voor binnen en buiten, speelgoed, vetbedden, dozen puppypads, indoor pet toilet, voeding(vlees/brok) snacks, ruim gevuld puppypakket met contract, info boekje, puppymap,tuigje+lijn, voer, poepzakjes, speelgoed, nestknuffel, nestdoekje, snacks etc, extra kennel in de auto voor de pups, een buggy van 200,-
En natuurlijk voor alles de dieselkosten om er te komen.
Dus alles heen en weer naar de testen, 2x om te dekken en 1x om de reu te bezoeken, voor het titeren naar de DA etc.
En dan is mijn vriend; ZZP-er, de laatste week van de dracht thuis en gaat pas weer werken als de pups 2 weken zijn en dan niet eens hele dagen. Daar kiezen wij zelf voor. Maar dat verdienen we echt niet terug met het fokken van een nestje pups.
Goed een hoop kan ik nu opnieuw gebruiken natuurlijk bij een nieuw nest. Maar toch is dat wel pittig qua uitgaves waar we zelf voor kiezen en wat natuurlijk niet iedereen doet.
Trek je dit door naar stamboomloos, vallen in bijna alle gevallen de volgende kosten af; stamboom aanvraag, testen van de ouderdieren en progesteron prikken. Veel doen ook geen echo/rontgen en gebruiken kranten..
Ook is de dekprijs vaak geen 800,- Maar eerder rond 250/350 of gratis pup. Zeg dat dat op een nest al snel 1500/2000 scheelt aan kosten.
Ik neem even jouw voorbeeld.
Met 4x €1250 = €5000 net uit de kosten.
Stel je zou geen pup aanhouden = €5000/6= €833 per pup.
€5000 - €700 stamboom - €150 progesteron prikken - €90 fysio - €500 voor dekkosten reu
Kom ik uit op een totaal bedrag van €3560. Als ik dat deel door 6 pups, was de kostprijs dus ongeveer €593 per pup. Dat is de helft! Van wat je er uiteindelijk voor gevraagd hebt. En natuurlijk had jij de kosten voor de stamboom wel! Maar was het een stamboomloos nest geweest....
€600-650 vind ik voor een pup uit geteste ouders, met goede begeleiding gedurende de dracht geen gekke prijs! Zou ik echt absoluut bereid zijn neer te leggen!
Maar het is wel een heel stuk minder dan de €1000-1500 wat er op dit moment voor ongeteste pups gevraagd wordt..
Zeker bij de broodfok pups/ de plezier nest pups uit ongeteste ouders en waarbij het letterlijk "hit or miss" is met de dekking en er geen echo's en röntgenfoto enz gemaakt worden, vind ik een prijs van 250-400 een normale prijs. Omdat ook de kosten voor testen enz niet gemaakt zijn.
En ik weet ook heel goed dat ik een enorm risico genomen heb met de aanschaf van een stamboomloze ongeteste pup toen in 2018. Het lijkt goed uit te pakken, Skip lijkt gezond tot nu toe. Maar het had ook heel anders uit kunnen pakken, dat is zeker.
Kuggur schreef:Ach stel je niet zo aan zeg. Ik zie de absurditeit ven dergelijke zaken in. Als jij geen nestje meent te kunnen fokken zonder hulp van een fysiotherapeut, jouw feestje, jouw geld. Mijn humor.
Kuggur schreef:Ach stel je niet zo aan zeg. Ik zie de absurditeit ven dergelijke zaken in. Als jij geen nestje meent te kunnen fokken zonder hulp van een fysiotherapeut, jouw feestje, jouw geld. Mijn humor.
keona schreef:anjali schreef:Tot mijn grote verbazing lees ik hier dat teven met progesteron loops gespoten worden????? Dat dat bij merries soms gebeurt wist ik en vind ik ook niet gezondheidbevorderend en onnatuurlijk,maar bij honden had ik nog nooit gehoord. En insemineren i.p.v. natuurlijke dekking?Bij paarden komen ze dan met het argument dat de hengst de merrie zou beschadigen door te ruw dekken,maar bij honden??Ik leer hier wel elke dag bij. Dat sommige hondenrassen alleen via een keizersnede kunnen bevallen is ook al zoiets.Waar zijn de gewone gezonde natuurlijk gefokte honden? Daar zijn ook minder veeartskosten aan verbonden dus hoeven ook niet zo duur te zijn.Beter voor hond+mens dus.
Sorry maar je weet echt niet waar je over praat