Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:56

Shae schreef:
Het zou wat worden als we bijv. bij rassen waarvan de paarden kleine oortjes moeten hebben wat veulentjes gaan bijsnijden omdat ze grote flappers hebben.

Toch fascinerend om het verschil tussen rasliefhebber en dierenliefhebber te zien. Je nieuwe puppy zal maar niet mooi genoeg zijn met z'n natuurlijke uiterlijk. :)

Je hebt het duidelijk niet begrepen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:57

Mindim schreef:
Kinke schreef:
moet dat dan, wolfsklauwtjes verwijderen? Dat heeft die van ons ook, maar we knippen gewoon 1x in de zoveel tijd de nagel.

Moet in de eerste week gebeuren geloof ik, anders mag het niet meer. Bij sommige rasstandaarden zjn ze verboden, bij anderen gewenst.
Maar je mag e later niet meer verwijderen, das verboden, enkel bij medische indicatie en dan kan het soms nog een hele toer zijn.
Ik doel dan enkel op de klauwen aan de achterpoten, verwijderen van de vijfde teen aan de voorpoten heb ik nog nooit van gehoord.

Het is geheel verboden ook de eerste week. Maar het gebeurt nog dagelijks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:58

HopeMyDay schreef:
Ik zie in de praktijk meer honden met (chronische) oorontstekingen bij honden die hun flap compleet hebben hangen dan bij half hangende oren hoor. Zelfs al eens de vraag gehad van een rasfokker of de gehoorgang verwijderd kon worden zodat het oor mooier viel %) _-:(
Een oor is prima functioneel zonder tapen, misschien nog wel beter.

Als het dier er last van heeft, prima, dan halen we het weg maar als het dier er geen last van heeft/last van gaat krijgen is het mutilatie en dan ben ik echt tegen. Ook bij tapen, couperen, wolfsklauwtjes weghalen.. alles in die trand.

Je moet het natuurlijk wel schoonhouden en dergelijke ;) Ik heb een hond met een fout hangend oor en ze heeft daar enorm veel last van met wind en regen.

En jij hebt het dus over honden met hangoren, wat stel je voor dan om deze problematiek te voorkomen, couperen? Want als hangoren dusdanig veel problemen geven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:59

keona schreef:

De eerste 4 dagen mag het toch? Of is dat ook afgeschaft.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:02

Kinke schreef:
da's nog geen antwoord Evi84. Waarom zou je niks aan kunnen vangen met een hond waarvan de oren niet getaped zijn?

Logisch toch: een wedstrijdruiter kan niks aanvangen met een permanent kreupel paard.
Een politiebegeleider kan niks aanvangen met een angstbijter of een bange hond
Een herder kan niks aanvangen met een hond die moet werken en dat niet kan.
Een hengstenhouder kan niks aanvangen met een hengst voor de dek die onvruchtbaar is.

Tuurlijk kun je nog iets met die honden aanvangen buiten hun gebruiksdoel, maar het is toch duidelijk wat ik bedoel hoop ik.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:02

Mindim schreef:
HopeMyDay schreef:
Ik zie in de praktijk meer honden met (chronische) oorontstekingen bij honden die hun flap compleet hebben hangen dan bij half hangende oren hoor. Zelfs al eens de vraag gehad van een rasfokker of de gehoorgang verwijderd kon worden zodat het oor mooier viel %) _-:(
Een oor is prima functioneel zonder tapen, misschien nog wel beter.

Als het dier er last van heeft, prima, dan halen we het weg maar als het dier er geen last van heeft/last van gaat krijgen is het mutilatie en dan ben ik echt tegen. Ook bij tapen, couperen, wolfsklauwtjes weghalen.. alles in die trand.

Je moet het natuurlijk wel schoonhouden en dergelijke ;) Ik heb een hond met een fout hangend oor en ze heeft daar enorm veel last van met wind en regen.

En jij hebt het dus over honden met hangoren, wat stel je voor dan om deze problematiek te voorkomen, couperen? Want als hangoren dusdanig veel problemen geven.....

Lezen is een vak. "Hangoren" heb ik nergens genoemd. Volledig naar beneden hangende oren geven nu eenmaal vaker oorontsteking. Wanneer de vouw in het kraakbeen verder van de schedel af staat is het probleem vaak al geen probleem meer.

Mijn oplossing? Niet meer tapen zodat de vouw dichtbij de schedel komt te liggen en daarnaast gaan fokken om de vouw verder van de schedel te krijgen ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:07

Evi84 schreef:
Logisch toch: een wedstrijdruiter kan niks aanvangen met een permanent kreupel paard.
Een hengstenhouder kan niks aanvangen met een hengst voor de dek die onvruchtbaar is.

Tuurlijk kun je nog iets met die honden aanvangen buiten hun gebruiksdoel, maar het is toch duidelijk wat ik bedoel hoop ik.

Ik snap hem nog steeds niet. een kreupel paard/onvruchtbare hengst zijn medische problemen. Een herder die niet kan werken, waarom kan die niet werken? Een angstbijter of bange hond is een gedragsprobleem. Een niet getapete hond is geen medisch probleem of een gedragsprobleem. Waarom kan je daar niks mee aanvangen? Ipv vergelijkingen te maken kun je toch gewoon uitleggen waarom je er niks mee aan kunt vangen? Ik zit totaal niet in de rashonden wereld dus heb geen idee wat je bedoelt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:08

Mindim schreef:
keona schreef:

De eerste 4 dagen mag het toch? Of is dat ook afgeschaft.

Nee het mag gewoon niet meer. Heb het daar overgehad met de da mag niet meer officieel. Maar veel da doen het wel nog. Of fokkers doen het zelf eerste dag met nagelknipper.
Ik heb overlegd en zei , zei je kunt gewoon laten zitten veel honden hebben er nooit last van, ik wilde het eigenlijk ook niet. Maar reu eigenaar zei meteen weg halen. Honden zijn 1,5 nu en nergens last van 1 loopt in de speur sport. Ben blij dat ik ze heb laten zitten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:08

Evi84 schreef:
Kinke schreef:
da's nog geen antwoord Evi84. Waarom zou je niks aan kunnen vangen met een hond waarvan de oren niet getaped zijn?

Uw vergelijk zou kloppen als je het zpu vergelijken met een een bange politiehobd iets geven om tich te kunnen werken, om een mank paard in te spuiten zodat hij toch kan lopen.

Een hond zijn oren couperen doet men om aan wedstrijden mee te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:09

HopeMyDay schreef:
Lezen is een vak. "Hangoren" heb ik nergens genoemd. Volledig naar beneden hangende oren geven nu eenmaal vaker oorontsteking. Wanneer de vouw in het kraakbeen verder van de schedel af staat is het probleem vaak al geen probleem meer.

Mijn oplossing? Niet meer tapen zodat de vouw dichtbij de schedel komt te liggen en daarnaast gaan fokken om de vouw verder van de schedel te krijgen ;)

Joh niet gelijk boos worden ;) Ik weet niet of ze honden zoals cocker spaniels tapen, maar ik het over honden die oren niet plat tegen de schedel hebben liggen.

Ik heb ook een hond met hangoren die een ooronsteking had, alleen die heeft atopie en kreeg daardoor last van een gist. Dat had op zich niks met de overhangende flap te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:11

keona schreef:
Nee het mag gewoon niet meer. Heb het daar overgehad met de da mag niet meer officieel. Maar veel da doen het wel nog. Of fokkers doen het zelf eerste dag met nagelknipper.
Ik heb overlegd en zei , zei je kunt gewoon laten zitten veel honden hebben er nooit last van, ik wilde het eigenlijk ook niet. Maar reu eigenaar zei meteen weg halen. Honden zijn 1,5 nu en nergens last van 1 loopt in de speur sport. Ben blij dat ik ze heb laten zitten.

Ik heb ze ook laten zitten, de een heeft nergens last van, de ander blijft met regelmaat hangen. Ik heb met de DA afgesproken dat wanneer ze te erg blijft hangen, ik die er af haal. Ze haken ook nog weleens in elkaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:14

Mindim schreef:
keona schreef:

Ik heb ze ook laten zitten, de een heeft nergens last van, de ander blijft met regelmaat hangen. Ik heb met de DA afgesproken dat wanneer ze te erg blijft hangen, ik die er af haal. Ze haken ook nog weleens in elkaar.

Heb in contract laten zetten dat mochten ze er last van krijgen eerste jaar ik de operatie betaal.
Maar dan mag het ook want dan is het medische noodzakelijk. Dan heb ik er geen problemen mee

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:16

dromertje2 schreef:
Evi84 schreef:

Uw vergelijk zou kloppen als je het zpu vergelijken met een een bange politiehobd iets geven om tich te kunnen werken, om een mank paard in te spuiten zodat hij toch kan lopen.

Een hond zijn oren couperen doet men om aan wedstrijden mee te kunnen doen.[/quote]

In nl mag je juist niet mee doen aan wedstrijden als deze gecoupeerd is

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:19

Kinke schreef:
Een niet getapete hond is geen medisch probleem of een gedragsprobleem. Waarom kan je daar niks mee aanvangen? Ipv vergelijkingen te maken kun je toch gewoon uitleggen waarom je er niks mee aan kunt vangen? Ik zit totaal niet in de rashonden wereld dus heb geen idee wat je bedoelt.

Op een foute oorstand wordt hij op afgerekend uiteraard omdat een keurmeester toetst aan de nieuwe rasstandaard.

Een hengst in de foute bespiering zal normaal ook niet door de hengstenkeuring raken toch, terwijl het mits trainen op te lossen valt, is het daarom een fout dier?

Tapen is vergelijkbaar met trainen van de oren in de juiste stand.

Kinke

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:23

Maar dan omschrijf je het verkeerd? Of er is sprake van een Belgisch-Nederlandse taalverwarring. Er niets mee kunnen aanvangen betekent in mijn ogen dat je niks met het dier kan beginnen qua gedrag bijvoorbeeld. Maar het is voor jou dus gewoon dat hij/zij niet voldoet aan de rasstandaard.
Dan de vraag....who cares about rasstandaard :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:25

dromertje2 schreef:

Ik denk dat reageren verder geen nut heeft als duidelijk blijkt dat u weigert te lezen wat er staat ipv wat u denkt dat er staat...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:28

Evi84 schreef:
dromertje2 schreef:

Ik denk dat reageren verder geen nut heeft als duidelijk blijkt dat u weigert te lezen wat er staat ipv wat u denkt dat er staat...

Dat gevoel heb ik bij u ook dus dank voor de suggestie.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:31

Kinke schreef:
Maar het is voor jou dus gewoon dat hij/zij niet voldoet aan de rasstandaard.

Zo ongeveer ja. Het betekent algemeen dat het dier niet kan voldoen aan het doel waarvoor je het dier hebt aangeschaft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:39

keona schreef:
Tuurlijk kun je ze laten verwijderen mits medische noodzakelijk

Was dit maar zo, dat had ik bij 1 van mijn honden dit gister nog laten doen, maar echt niet hoor... :n , ik kan echt veel voor elkaar krijgen bij mijn DA ,maar de wolfsklauwen verwijderen bij 1 van honden echt niet...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:41

kimmie261 schreef:
keona schreef:

Was dit maar zo, dat had ik bij 1 van mijn honden dit gister nog laten doen, maar echt niet hoor... :n , ik kan echt veel voor elkaar krijgen bij mijn DA ,maar de wolfsklauwen verwijderen bij 1 van honden echt niet...

Het is een lastige ingreep maar is opzich wel te doen. De medische reden moet natuurlijk wel goed genoeg zijn. Als dat zo is kan je je door laten sturen naar een 2e lijns kliniek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:42

Evi84 schreef:
Zo ongeveer ja. Het betekent algemeen dat het dier niet kan voldoen aan het doel waarvoor je het dier hebt aangeschaft.

In Belgie misschien wel. Voor mij betekent het in het Nederlands iets anders.
Maar afgekeurd worden door een keurmeester is totaal iets anders dan een kreupel paard oid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:42

Evi84 schreef:
Kinke schreef:
Maar het is voor jou dus gewoon dat hij/zij niet voldoet aan de rasstandaard.

En hoe weet de rasstandaard waar jij hem voor aanschaft?
En waarom zo bizar veel waarde hechten aan de rasstandaard?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:43

HopeMyDay schreef:
Als ik het zo blijf lezen denk ik dat het afschaffen van die "rassenshows" of meer categorieën introduceren binnen een ras op een rassenshow uiteindelijk het enige is wat het mutileren/doortikken van de rashonden kan stoppen.
Ik denk sowieso dat we beter kunnen fokken in de richting van een functionele hond ipv alles op alles te zetten om maar aan de "smaak" van de keurmeester te voldoen.

Tapen, wolfsklauwen weghalen, couperen etc. Bij een gezonde hond is imo diep en diep triest.

Heeft niets met shows te maken, aangezien je in de meeste landen in Europa niet mag showen met gecoupeerde oren en gecoupeerde staart mag ook bijna nergens meer.
Tapen heeft de hond geen last van.

Gelukkig zijn er nog een heleboel functionele gezonde rashonden. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:47

kimmie261 schreef:
keona schreef:

Nou dan heb je een poedersuiker dierenarts. Want als de hond er problemen van onder vind.
En je dat ook kunt aantonen zou hij de hond gewoon moeten helpen. Want het is dan medisch.
Dat hij of zei het niet zo maar doet is prima maar hond met pijn en problemen er aan moet geholpen worden.
Gelukkig heb ik een realistische arts

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:55

Cayenne schreef:
En hoe weet de rasstandaard waar jij hem voor aanschaft?

Ik begrijp je vraag niet.

Cayenne schreef:
En waarom zo bizar veel waarde hechten aan de rasstandaard?

Fokken met een hond die niet voldoet aan de rasstandaard is geen fokken maar vermeerderen.

Overigens is tapen van de oren voor mij hetzelfde als ze trainen in de goede stand en ik snap nog steeds persoonlijk niet wat daar zo erg aan is zoals zovelen hier laten uitschijnen. Paarden train je toch ook voor een keuring.