Hamster verdwenen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:31

Juliana1 schreef:
Jorex schreef:
Als je hamsters op de juiste manier houdt (zie hamsterscaping topic) dan kun je ze zonder deksel houden en nog ontsnappen ze niet. En hamsterballen zijn helemaal niet goed voor ze helaas. Daar kunnen ze pootjes in breken en ze kunnen niet zien waar ze heen gaan waardoor ze overal keihard tegenaan knallen. Loop zelf maar eens keihard tegen een muur aan, beestjes kunnen er een hersenschudding aan over houden. Hier is overigens nog nooit een hamster ontsnapt. Wel 2 shetlanders die inderdaad regelmatig ontsnappen. :+

Is het echt zo dat geen enkele hamster in een hamsterbal iets kan zien? Mij leek het namelijk juist leuk voor hamsters om eens wat nieuwe plekken te ontdekken op een veilige manier. Mijn hamsters zijn er nog nooit gewond van geraakt. Vooral de laatste die ik erin zette botste wel redelijk vaak tegen dingen aan, die daarvoor leerde het vanzelf wel om niet overal tegenaan te botsen.
En ik heb zeker al meer gelezen over hamsterscaping en heb alles geprobeerd om mijn hamsterkooi echt zo leuk mogelijk te maken (denk aan wc-rolletjes, twee raderen, een wipwap, knaagsticks etc), maar als ze in een hamsterbal zitten of als je ze vasthoudt willen ze toch echt altijd ontsnappen. Maar het lijkt me op zich wel logisch dat hamsters de buitenwereld willen ontdekken. Het is voor ons alleen niet veilig om ze los te laten lopen zonder een veilige hamsterbal om zich heen, want dan zouden ze worden opgevreten door 1 van onze 5 katten :Y) . Een hamsterbal lijkt me dan toch iets diervriendelijker :)

PS: ik zeg absoluut niet dat ik dit beter weet dan jij ofzo, ik ben zeker bereid om nieuwe dingen te leren als die beter zijn voor hamsters! Maar is het wel echt veel leuker voor hamsters om naast af en toe opgepakt te worden verder niet hun hok uit te komen, terwijl ze in een hamsterbal de woonkamer wél kunnen verkennen en hun pootjes op een vrij nuttige manier kunnen gebruiken? (disclaimer: dit is een neutrale, niet-judgende vraag)

Ik laat de hamster altijd loslopen in de badkamer, dat is overzichtelijk en er zijn geen katten. Bovendien raken hamsters eerder gestresst van loslopen dan dat ze het leuk vinden in het grootste deel van de gevallen. Mijn huidige hamster vindt het ook absoluut niet leuk, maar ik pak hem toch 1 keer per week even om te wegen en dan mag ie ook bij mij lopen. En er zijn genoeg websites te vinden waaronder de RSPCA die vinden dat hamsterballen de ban in moeten, omdat ze in onze ogen wel leuk lijken maar het voor de hamster zelf vaak een hel is. Hier eentje die omschrijft hoe het leven echt is in een hamsterbal vanuit de hamster zijn perspectief: https://www.hamsterhelper.com/guides/wh ... be-banned/
Het is wel Engels, de Nederlandse sites zijn niet zo uitgebreid.

Sanet

Re: Hamster verdwenen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:38

Ik heb echt nooit het idee gehad dat mijn hamsters daar gestressed van raakten. Ze hobbelden een stukje. Even wassen, stukje rennen. Hond terroriseren. Ik vond hem altijd wel stoer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:57

Dat hamsters niet ontsnappen als hun bak 100 bij 50 cm is, en veel ontdekmogelijkheden heeft, dus geen deksel nodig heeft, nou eh, dream on... bij mijn toen nog niet wederhelft is een hamster ontsnapt uit zon grote bak, en in de regenpijp terechtgekomen (hoe dan... tja, goed kunnen klimmen blijkbaar) helaas mondde de regenpijp uit in een putje, waar hamster in het water viel en verdronk... en pas werd gevonden toen hij/zij helemaal opgezwollen was en aangezien werd voor een doek...

Een andere hamster werd geplet toen hij uit de grote bak (je weet wel, zo'n bak dus waar die hamsterscapers zo lyrisch over zijn) wou klimmen en met de kop klem kwam te zitten onder een deksel met baksteen. -O- Schoonzus in spe werd groen toen ze het tafereel zag, en belde mij omdat ze wist dat ik een hardcore knaagdier verzorger was, die een hamsterlijk wel durfde verplaatsen...

Bij mij is een mannetjeshamster ontsnapt omdat hij bij zijn loopse vrouwtje wou zijn, niet omdat meneer zijn woning niet interessant vond. Soms vindt een kerel andere dingen belangrijker dan zijn mancave, zo gaat dat. Eenmaal buiten de bak ging hij naast het hok van zijn geliefde slapen. Hij maakte een nestje van stukjes behang naast haar bak. <3

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:32

Wat een hilarische verhalen, ik heb vroegah ook wel hamsters gehad maar nooit van die uitbrekers.
Wel twee fretten die nog wel eens gingen wandelen.
Ze heetten knarf en Heineken, Heineken had maar drie pootjes, kwam ik thuis pas achter toen ik hem voor veel geld gekocht had.
Maar het waren alleen voor mij lieverdjes.
Manlief had er ook niet veel mee.
Ze woonden buiten in hun heel ruime hok, hoorden we savonds wat gerommel buiten, man kijken, zie hem voor de ramen langs wandelen, om na een paar minuten weer heel hard rennend langs de ramen terug te komen...ik snel buiten kijken zie ik hem rennen met twee fretten happend achter hem aan ....oeps, hij was zo binnen hihi, toen vond ie ze echt niet leuk meer...

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:51

Zoolgangster: klopt, mijn hammies hebben allebei een prachtig ingericht verblijf maar als je het deurtje open laat staan komen ze er allebei gewoon uit hoor. :P

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:05

Ooohhhh die snuitjes <3 <3 <3

Ik wil ook weer een hamster :+:

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:07

Die hierboven is trouwens wel heel knap <3

Konijnen kunnen er ook wat van. Een vriendin van me had er twee. Hok in de woonkamer, stond altijd open en dat ging super. Achterdeur open, nijnen in de tuin, gingen lekker onder een struik liggen chillen. Gezellig!

Ik denk, da's leuk! Wij ook konijnen.
Maar die van ons waren een stel hooligans. Trokken het behang van de muren en sloopten de bank en beschadigden de kabels.
Gauw een groot buitenverblijf gebouwd, zelf een nachthok getimmerd want er was niks te koop wat me beviel. Gaas in de grond gegraven. Naar buiten met die beesten!

De kindjes waren uit logeren. Man en ik konden eindelijk weer eens een ochtendje uitslapen. Wordt er aangebeld. Ik denk, zoek 't uit, ik doe mooi niet open.
Maar ze waren volhouders. Toch maar even kijken dan. Was het de buurman: onze konijnen liepen op straat. De halve buurt was al bezig geweest om ze te vangen.
Bleek dat ze ondanks het gaas een mega prison escape tunnel hadden gegraven en ook onder de poort door waren getjoept.
Leuk joh huisdieren :+

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:08

Sandyislief schreef:
Zoolgangster: klopt, mijn hammies hebben allebei een prachtig ingericht verblijf maar als je het deurtje open laat staan komen ze er allebei gewoon uit hoor. :P

[i.mg]m/yUUaIo.jpg[/img]

[i.mg]m/iXs79Q.jpg[/img]

Ik zie hier alsnog geen "goed" ingericht verblijf, op beide fotos is de bedekking te laag om te kunnen graven.
Het is gewoon echt waar dat als je bak naar behoefte van je hamster is ingericht, deze niet ontsnapt, niet aan tralies gaat knagen etc etc.
De mijne zit in een aquarium, 80x35x40, kan op meerdere plekken waarschijnlijk met wat moeite er zo uitklimmen, maar doet dit niet.

Ik snap dat de verhalen in dit topic grappig kunnen zijn, maar het meeste wat ik lees vind ik vooral in en in triest voor de hamstertjes.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:11

De ene heeft een aqua van 1 meter bij 50 cm met aan de ene kant een laag zaagsel van 25 cm diep waar ze tunnels in bouwt. De ander zit in een kooi van 55 bij 100 cm en heeft ook een vergelijkbare graafdiepte doordat ik de zijkant met plexiglas heb bekleed. Maar prima dat jij, met je hokje vele malen kleiner, vindt dat mijn diertjes slecht gehuisvest zitten. Beide fokkers vinden mijn verblijven prima.

En ze tralieknagen niet en hebben ook geen afwijkend stereotype gedrag. Maar als het luikje of schuifdeurtje open staat, komen ze er wel uit en gaan aan dr wandel. Wel keren ze meestal zelf terug naar 'huis'.
Laatst bijgewerkt door Sandyislief op 09-07-20 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:11

Sandyislief schreef:

[ [url=m/yUUaIo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iXs79Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat kijkt hij op de eerste foto kwaad :')

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:14

Pumpkin kan je heel doordringend aankijken als ze iets wil van je.. Doorgaans omdat ze iets hoort ritselen en denkt dat er wat te snacken valt.. :9

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:18

Klijntje schreef:
Die hierboven is trouwens wel heel knap <3

Konijnen kunnen er ook wat van. Een vriendin van me had er twee. Hok in de woonkamer, stond altijd open en dat ging super. Achterdeur open, nijnen in de tuin, gingen lekker onder een struik liggen chillen. Gezellig!

Ik denk, da's leuk! Wij ook konijnen.
Maar die van ons waren een stel hooligans. Trokken het behang van de muren en sloopten de bank en beschadigden de kabels.
Gauw een groot buitenverblijf gebouwd, zelf een nachthok getimmerd want er was niks te koop wat me beviel. Gaas in de grond gegraven. Naar buiten met die beesten!

De kindjes waren uit logeren. Man en ik konden eindelijk weer eens een ochtendje uitslapen. Wordt er aangebeld. Ik denk, zoek 't uit, ik doe mooi niet open.
Maar ze waren volhouders. Toch maar even kijken dan. Was het de buurman: onze konijnen liepen op straat. De halve buurt was al bezig geweest om ze te vangen.
Bleek dat ze ondanks het gaas een mega prison escape tunnel hadden gegraven en ook onder de poort door waren getjoept.
Leuk joh huisdieren :+

hahaha ja konijnen kunnen er idd ook wat van.
Mensen vergeten vaak dat ze heel goed kunnen graven maar ook dat ze hoog kunnen springen.
Wij hadden gelukkig alles betegeld achterom en hoge hekken, maar als je gras hebt of zand ofzo, dan kom je dus echt open aan't graven en iets in de bodem te leggen, zodat ze zich geen weg eruit kunnen graven :=

En dit topic is echt geweldig :') _/-\o_ Open het elke dag met veel plezier.
Zelf nooit zulke praktijken meegemaakt met onze Russische dwerghamsters, die waren dan denk ik toch wel braaf :')

Wij hebben hier wel vaker hilarische dingen met veldmuisjes die van de hei afkomen en rondom huis overal te vinden zijn. Die uit de container gevlogen komen bv. als mijn man de container buiten wil zetten, en ze dan over zijn armen heen rennen en hij weer helemaal over de zeik binnenkomt omdat ie het smerige beesten vind :') Ik lach me stiekem altijd rot; dat soort dingen gebeuren vaker hihi :=

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:27

Geen hamster ontsnappings/verdwijning verhaal
maar wel 3 vermiste katten...

Half jaar terug in onze destijds huurwoning boven een paardenstal onze 3 katten vermist geweest. Naar ons weten zijn ze de deur niet uitgeglipt en hadden dan ook geen idee waar ze zouden kunnen uithangen. Gehele dag gezocht, nergens gemiauw en de zenuwen begonnen toch wel te komen. Voor de 1000e x een rondje gelopen, namen roepen, brokjes rammelen, niets. Inmiddels was het al tijd voor avondeten en met dat ik op de bank neerplofte met een vers bereide maaltijd in de keuken hoor ik gekrab. Ik snel in de benen, hysterisch zoekende naar waar het geluid zich bevond en uiteindelijk uitgekomen in de keuken waar ik zojuist uitgebreid heb staan koken... waar officieel een vaatwasser hoort te zitten is blijkbaar een heel klein kiertje bovenin, en hier zijn ze alle 3 doorheen geklommen. Waar een ingang is is blijkbaar geen uitgang maar goed.. alle 10 de schroefjes met een hand schroevendraaier los mogen peuteren om zo de terrorpoezels te bevrijden en weer in mijn opgeluchte armen te sluiten. De dag daarna waren ze weer verdwenen, en ja hoor, je raad het al. Gelukkig wist ik dit keer waar ik zoeken moest. Maar gewoon de gehele dag geen miauw, niks. Pas in de avond een lichtelijk gekrabd welke niet hoorbaar zou zijn als de tv al aan had gestaan _/-\o_.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:37

Aah jeetje, deze verhalen. :oo

Toen ik in de tuin zat zat onze kat achter een muis aan die achter opgestapeld hout zich schuil probeerde te houden. Uiteindelijk met heel veel moeite heb ik het muisje kunnen vangen en ik had hem in een potje gedaan om hem verderop op een grasveld uit te zetten.

Ik loop naar dat grasveld en ik laat het muisje uit het potje. Rent dat beest vol op de weg af (20m verder) en wordt hij zo voor mn ogen overreden. platte muis :oo

Toen ik jonger was haalde ik mijn hamsters nog bij de dierenwinkel weg. Na een middagje knuffelen had ik er eentje uitgezocht samen met een vriendinnetje. De hamster werd in een hak potje gedaan en ging zo achterop de fiets, mee naar huis. Eenmaal in de kooi zij mijn vriendin dat de hamster wel heel raar liep. Ik til hem op en toen zagen we dat er een pootje miste. >;) Van schrik gaan we terug naar de dierenwinkel die verkondigde dat ik hem wel mocht ruilen en dat deze dan ingeslapen zou worden. Toen had ik hem gauw weer mee naar huis genomen en heeft hij de naam Ninja gekregen.

Helaas is bij mij ook 1x een hamster ontsnapt uit een aquarium. Nooit meer teruggevonden. (En ja, die was goed ingericht :') ) Een andere hamster, Charlie, was echt een geweldig beest, zo tam en lief. Deze liep dagelijks door mijn kamer. Maar die is helaas 1x door de kat gepakt toen iemand in huis een bepaalde deur open had laten staan. Toen rende ik huilend achter een kat aan die mijn allerliefste hamster in zijn bek had. :o Heb er heel lang niet om kunnen lachen maar ik denk nu dat dat er vast hilarisch uit zag voor de buren.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:37

Fijn dat de hamster weer terecht is! :)

Er komen leuke verhalen voorbij, maar toch ook wel veel verhalen van ronduit dierenleed, die voorkomen hadden kunnen worden bij een goede verzorging en door je in te lezen in hoe je voor het dier moet zorgen dat je in huis hebt gehaald.
Ik begrijp niet waarom zulk leed als grappig wordt gezien -O-

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:59

Geen hamster verhaal, maar wel een konijnen verhaal.

Mijn zus heeft een stuk of wat konijnen en ze had 1 konijn apart zitten. Ze ging op vakantie en vroeg of ik dan 2 weekjes de konijnen wou doen. Ja is goed, dus op de dag dat ze weg gingen was ik het compleet vergeten. Ik ging om half 12 naar bed en zat nog wat te denken. Tot dat ik me opeens realiseerde dat ik de konijnen had moeten verzorgen. Geschrokken stap ik mijn bed uit, doe een jas aan over mijn pyjama, stap in de auto midden in de nacht en rij naar het huis van mijn zus. Was harstikke donker dus zaklamp van telefoon aan. Buren konden wel denken dat ik een inbreker was. Liep de tuin in en de konijnen keken me hongerig aan. Hele dag geen eten gehad dus die lusten wel wat :') Nou konijnen eten, ik check of ik de deurtjes goed dicht heb en ga weer naar huis. De volgende morgen rij ik weer naar het huis van mijn zus en zie ik dat het deurtje van het hok open staat van het konijn die apart zat. Oh oliebol! Mijn hart zat in mijn keel en ik keek om me heen. De eerste gruwelijke scenario's passeerden mijn gedachtes al :') Was helemaal in de stress en ik nog eens goed zoeken in de tuin. Zat het konijn in de bosjes. Nu het beest nog vangen. Ik met een stok in de bosjes peuren. Na een kwartier had ik het konijn te pakken en deed hem weer terug in zijn hok. Pfff dat was een grote opluchting :o Toen mijn zus van vakantie terug kwam klaagde ze dat er flinke kuilen in de tuin waren gegraven. Ze trok als conclusie dat ze vast weer last van mollen had :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:01

Moet stiekem wel lachen om dit topic terwijl ik een grote dierenvriend ben. Wij hadden een hamster Mickey <3

Mickey had maar 1 bal.

Meer grappigs heb ik niet over Mickey ;)

Ken ook een verhaal van iemand die had een terrorhamster. Zodra je die wilde pakken hing hij in de vinger. Op een dag was er visite die de hamster ongevraagd wilde aaien. Hing die dus ook in haar vinger...Van schrik trekt ze haar hand terug terwijl de hamster er nog aan hangt en vliegt die hamster zo de openhaard in. :\

Bye :evaw: "Terrorhammie" :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:05

De hamster van mijn zus had een glazen verblijf, hij kon er dus niet uit klimmen. Toch liep hij iedere nacht los in haar slaapkamer. Zus ving hem weer, zette hem terug. En snachts liep hij weer los.
Mijn zus haar slaapkamer was op de begane grond. Op een nacht ging ze naar bed en bleef wakker liggen om te kijken wat er gebeurde. De deur die op een kier stond werd opengeduwd door de hond (Berner Sennenhond). De hond stak haar kop in het hamsterverblijf en pakte heel heeeeel voorzichtig de hamster op en zette hem op de grond. Maf he?

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:40

rien10 schreef:
De hamster van mijn zus had een glazen verblijf, hij kon er dus niet uit klimmen. Toch liep hij iedere nacht los in haar slaapkamer. Zus ving hem weer, zette hem terug. En snachts liep hij weer los.
Mijn zus haar slaapkamer was op de begane grond. Op een nacht ging ze naar bed en bleef wakker liggen om te kijken wat er gebeurde. De deur die op een kier stond werd opengeduwd door de hond (Berner Sennenhond). De hond stak haar kop in het hamsterverblijf en pakte heel heeeeel voorzichtig de hamster op en zette hem op de grond. Maf he?

echte dierenliefde <3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:26

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:45

pearlie schreef:
ClauH schreef:
Ik snap alleen dat gedoe om de oppas niet... Al komt die oppas 3x in een uur, als de hamster zoek is, is hij zoek....

Neem trouwens ook geen wandelende takken... Wij hadden er ooit 2. Binnen no time hadden we er veel :')

Uiteindelijk allemaal los gelaten in het park, ze bleven zich vermenigvuldigen.

Haha ja die dingen leggen honderden eitjes per dag ofzo toch?
Op de basisschool hield een meisje uit mijn klas haar spreekbeurt over wandelende takken en aan het eind kreeg iedereen een wandelende tak :D

Ben jij mijn oud klasgenootje? :') Ik verkocht ze ook op schoolavonden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:48

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:50

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:09

Dammie schreef:
SusanH schreef:

Kleine troost voor de hamster: ook al wordt je geplet onder een wip, opgegeten door je collega huisdier, je bent wel beschermd tegen corona +:)+

Hamsters zijn helden! *\o/*

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:28

Over de hamsterbal: ik heb dus een hamster in dat ding zien lopen bij een bekende, en het dier leek precies de weg te weten in dat huis. Het grote bezwaar op de Engelse site is dat het te warm kan worden in zo'n bal. Tja, daarom zegt men in Nederland dus dat het niet langer dan 20 minuten mag duren. Dan is er niks aan de hand. Om de hamster eraan te wennen kun je die bal eerst in de kooi leggen, geopend zodat hamster eraan kan wennen. En stop je de hamster erin, lijkt me gewoon opbouwen van de tijd dat de hamster erin zit het meest logisch. Dus eerst 1 minuut, volgende dag 2 minuten en zo per dag bijvoorbeeld opbouwen. Tot 20 minuten, omdat het anders misschien te warm en benauwd wordt, of gewoon niet leuk is voor de hamster, omdat ie erin gestopt is en er zelf niet uit kan. En altijd erbij blijven. Staan er veel dingen waar de hamster zich klem loopt, is het niet handig dus, zo'n bal.