Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:06

Ik vind het eerlijk gezegd redelijk bizar dat een hond na een goeie week niet terug zou kunnen naar de fokker. Krijg ik toch een vreemd gevoel bij.

Hopelijk kun je snel een passende plek vinden, want dit is voor jou niet fijn, maar zeker voor de hond ook niet.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 15:08

@pmarena. Ik belde haar vrijdag voor informatie over wat voor soort pups ze fokt met het oog op volgend jaar omdat ik dit jaar daar niet meer voldoende vrij voor kan krijgen. In dat gesprek bood zij mij eerst een reu aan van delfde leeftijd. We hebben ruim een uur gesproken.
Volgende dag gaf ze aan dat ongeveer tegelijkertijd haar vriend de reu al aan andere had voorgesteld en dat was al rond.
Ik had aangegeven eerst kennis met de hond te willen maken.

Zij bood mij toen deze teef aan. Over nagedacht of ik wel weer een teef wilde en gezegd dat ik graag kennis met haar wilde maken en als het klikte mee. Nogmaals aangegeven wat mijn wensen waren en dat was allemaal geen probleem.
Maandag langsgeweest, hond kwam gelijk enthousiast op me af en liep super braaf mee. Iets terughoudend naar mijn vriend maar na een paar minuten was hij ook oke.
In de auto superbraaf, eerste rondje ook. Monteur liep in huis, negeerde haar netjes en zij hem ook. Ging gelijk slapen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:20

Talietjuh schreef:
Zelf heb ik ook een x voor de pijnlijke keuze gestaan een hond toch weg te doen, weten dat hij waarschijnlijk minder goed terecht zou komen dan gewenst vanwege zijn gedrag. Hond bleek raar gedrag te vertonen, kwam van MP.

Het was of ik een best wel pittig leven, een leven waar ik niet voor gekozen had of de hond weg. Vondt in die tijd aanloop heel belangrijk en ontspannen dingen kunnen doen. Deze hond was continue opletten...

De hond bleek ook te bijten, eerst onschuldig, later n x een flink bloedende duim, later gevecht met andere hond en de hond was bijna niet te behandelen met medicatie voor zijn wondjes (gevaar voor mij als baas).

Toen nog 2 x gebeten uit het niets toen was de kous af. De dierenarts was ook niet te spreken over deze hond. Hond is bij andere eigenaar vet jong overleden, heeft geen goed baasje getroffen helaas.

Had ik het anders moeten doen? De vrouw aan wie ik hem meegaf beloofde er goed voor te zorgen, was hondengedragskundige, maar gaf de hond weg aan zeer onkundige mensen, asociale types die eigenlijk geen geld en tijd hadden voor een dier.

De ene hondengedragsdeskundige is ook de andere niet...

Ja je had het anders moeten doen... de hond behoeden voor verdere ellende en de medemens behoeden.... inslapen dus... op een vredige manier ipv het lijden van hond en mens te rekken door hem iemand anders zijn probleem te maken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:32

Little_Gift schreef:
Ja je had het anders moeten doen... de hond behoeden voor verdere ellende en de medemens behoeden.... inslapen dus... op een vredige manier ipv het lijden van hond en mens te rekken door hem iemand anders zijn probleem te maken

Het is niet jou om daar over te oordelen. De hond was naar een gedragsdeskundige gegaan ( in elk geval iemand die zich daarvoor uitgaf) niet naar de eerste de beste asielbezoeker.
Ze zal nu wellicht anders handelen, maar we kunnen niet in de toekomst kijken, alleen maar leren van eventuele fouten. Het is daarbij onnodig om door onbekenden op internet nog even nagetrapt te worden door iemand die zichzelf hierdoor 2 seconden een beter mens voelt dan de ander.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:34

nuscaniels schreef:
Earth schreef:
Misschien niet relevant maar wat was de reden dat deze hond eigenlijk nog bij de fokker was?
Het is allemaal een beetje vreemd, zoals gezegd zou de fokker meer betrokken mogen zijn bij zijn dieren.
Ik snap jou wel hoor ts, ik wens je sterkte met de situatie en ik hoop dat je een goed plekje voor haar vindt.

Fokker fokt werkhonden die ook naar het buitenland gaan. Dat wat als pup niet verkocht wordt gaat op latere leeftijd naar het buitenland. Teven denk eventueel eerst een nest. Deze hond had ook begin april naar Amerika moeten gaan maar wegens corona niet doorgegaan. Heb ook schriftelijk bewijs dat ze zou gaan.

Dan is het toch een professioneel fokker. Dan valt dit gewoon onder consumentrecht.
Ik zou eens beginnen met een schriftelijk verzoek tot ontbinding van de koop met verwijzing naar boek 7, artikel 5.1 van het Burgerlijk Wetboek, non conformiteit een duur woord voor dat het gekochte niet beantwoordt aan wat je hebt verwacht/dan wel jou is voorgespiegeld.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:54

Ineke2 schreef:
Little_Gift schreef:

Het is niet jou om daar over te oordelen. De hond was naar een gedragsdeskundige gegaan ( in elk geval iemand die zich daarvoor uitgaf) niet naar de eerste de beste asielbezoeker.
Ze zal nu wellicht anders handelen, maar we kunnen niet in de toekomst kijken, alleen maar leren van eventuele fouten. Het is daarbij onnodig om door onbekenden op internet nog even nagetrapt te worden door iemand die zichzelf hierdoor 2 seconden een beter mens voelt dan de ander.

Ze vraagt zelf of ze het anders had kunnen doen... dus ik antwoord op haar vraag net omwille van indien ze nog eens, hopelijk niet, in zo'n situatie zou komen!
Lees eerst zelf ipv te oordelen over iemands reactie waarvan jij dan zegt dat die niet mag veroordelen maar in werkelijkheid dus enkel antwoord met raad op de vraag van de poster!

Ineke2

Re: Spijt van hond, wat zijn mijn rechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:01

Ik heb gelezen en las het als een retorische vraag. Als je weet wat dat inhoud tenminste.

Het is niet de ts en ze omschreef gewoon wat er ( jammer genoeg) gebeurd is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:09

Little_Gift schreef:

Zo te lezen heb jij geen enkel idee over het proces voor het inslapen. Een dierenarts spuit een hond tegenwoordig echt niet meer zo makkelijk af.
Een dierenarts doet niet zomaar een fysiek gezonde hond inslapen. Daar gaat eerst een heel proces aan vooraf en moet dmv een gedragsdeskundige bewezen worden dat de hond een gevaar is.
Ik heb helaas ook zelf met een vergelijkbaar bijltje moeten hakken..
Wie ben jij om op zo'n nare toon over iemand te oordelen? Hele nare post zeg...
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-06-20 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:10

Gillbo schreef:
Tja de enige die de dupe is is de hond. Fokker die de hond niet terug wil, nieuwe eigenaar die impulsief, wetend van de achtergrond, een hond neemt en binnen een paar dagen al van de hond af wil omdat de gevoelige hond overprikkeld is en in de nieuwe situatie amper de tijd krijgt om te wennen en daardoor niet voldoet aan de wensen.
Hopelijk komt er een lieve nieuwe eigenaar die de hond wel wil hebben en de aandacht kan geven die het verdiend

Nou nee, ook TS en haar katten en bezoek dat nu niet meer kan langskomen zijn ook de dupe in dit verhaal.
TS kreeg trouwens ook een vertekende achtergrond voorgeschoteld dan de waarheid.

TS heeft een duidelijk beeld voor ogen van wat ze zoekt in een hond - en daar beantwoord deze jammer genoeg niet aan.

Onze vorige rottie was bij de fokker thuis ook héél anders dan bij ons thuis. Bij ons was ze héél angstig, van het minste ging ze lopen. We zijn er zelfs nog mee op tv geweest. We hebben er een gedragstherapeut bijgehaald, en uiteindelijk is het allemaal wel vrij goed gekomen hoor. Maar je moet er natuurlijk wél zin en tijd en middelen voor hebben.
In TS haar geval ligt dat meteen al moeilijker met de katten die daar ook gewoon wonen. Die kan je niet even maanden boven/buiten gooien. De "oplossing" van de fokker "gooi de hond de bench in" vind ik echt niet oké - dan kan TS beter een huisje zoeken waar geen andere dieren vertoeven, dat is voor deze hond imo veel aangenamer. Beter een baasje zoeken die dit verhaal op voorhand te horen krijgt, en hier zin in heeft. TS heeft dat niet, en dat is helemaal geen schande.

Het verhaal over onze rottie heeft maar 1 punt gemeen met dat van TS: de hond is thuis heel anders dan bij de fokker. Bij ons profileerde zich dat in een bange hond, niet in een hond die uitviel naar ons ander huisdier of gezinsleden of bezoek oid. Dit rugzakje konden wij dus wel oplossen met hulp van een gedragstherapeut, omdat de hond niet gevaarlijk was. Indien dat wel was geweest, weet ik 100% zeker dat mijn mama ook niet had verder gewillen met haar.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:24

Jeetje TS ik heb het hele topic meegelezen en wat een rotsituatie, voor zowel jou, de hond als de katten. Van wat ik lees heeft de hond in ieder geval enorm veel stress en angsten. Is het misschien een optie om iets te geven wat daarin ondersteunt zoals CBD olie of iets anders wat ontstressend werkt (niet sederend uiteraard!)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:09

Soms meen ik te lezen op Bokt dat ze echt bestaan: mensen die altijd alles perfect doen en zich nooit vergissen :P .
TS, trek het je niet aan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:17

Ik weet niet of het op jou van toepassing is ts,

Maar bedenk je wel dat de hond houden totdat er een andere eigenaar gevonden wordt, ook kosten met zich meebrengt.

Hond eet natuurlijk en zal ook hier en daar wat lekkers toegestopt gaan krijgen.

Ontworming, anti vlo en teek.

Entingen.

En omdat ze sloopt: ook alles wat kapot gemaakt wordt door de teef.

Dan moet je misschien deze kosten afwegen tegen de aanschaf prijs van de hond en dan even goed nadenken of de hond bij de "fokker" terug afdroppen niet "goedkoper" is dan de hond houden en welke prijs je er nog voor zal kunnen krijgen als ze verkocht wordt naar een nieuwe eigenaar.

Ook gedragstherapie en speurlessen zijn niet gratis en wil je dat geld wel in deze hond steken, of zet je het liever appart om (volgend jaar) voor een (pup) andere hond te gebruiken

Edit:

En ik snap dat je liever een goede baas voor de hond vind dan haar terug te doen naar een "fokker" die geen f*ck om deze teef geeft, maar ergens functioneerde deze teef wel in de roedel waar ze in zat, want bij de "fokker" waren de problemen die ze nu vertoont niet of veel minder zichtbaar.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:01

Wat ik wel positief vind, is dat jij blijkbaar zo bij de fokker thuis kon komen, haar kon aanhalen zonder problemen...De kans is dus heel groot dat als ze meer op haar gemak is bij jou thuis, jullie goed kent en ze dus minder onzeker is...dat ze dan ook ' vreemden' accepteert zonder bijtgedrag.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 18:05

Terug naar de fokker, ik heb en geen zin in die procedure en daar is de hond niet bij gebaat. Feit dat ze mij zo afscheept dan verkoopt ze zo de hond aan de volgende zonder te kijken of echt geschikt en zonder eerlijk verhaal.
De kosten die ik heb gemaakt had ik inderdaad heel goed voor wat anders kunnen gebruiken (net verhuist en nog genoeg te klussen) maar dat zij zo. Had het anders geweest had ik nu heel gelukkig geweest.
Kosten voor eten e.d., dat is niet anders. Ze is nu mijn verantwoordelijkheid en krijgt gewoon wat ze nodig heeft.
En wat ik er eventueel qua geld voor terug krijg is niet van belang. Weten dat ze bij iemand terecht komt die haar wel verder kan helpen telt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 18:07

Vleddertje1 schreef:
Wat ik wel positief vind, is dat jij blijkbaar zo bij de fokker thuis kon komen, haar kon aanhalen zonder problemen...De kans is dus heel groot dat als ze meer op haar gemak is bij jou thuis, jullie goed kent en ze dus minder onzeker is...dat ze dan ook ' vreemden' accepteert zonder bijtgedrag.

Had ik de katten niet gehad had ik zeker doorgezet. Juist vanwege hoe ze met mij is. Maar die arme beestjes zitten nu of noodgedwongen buiten ( en het onweert nu) of heel de dag binnen opgesloten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:07

Little_Gift schreef:

Het gemak waarmee mensen voor de dood kiezen wanneer een dier niet perfect aan de eisen voldoet, stuit mij enorm tegen de borst. Het is enorm arrogant om te denken dat je de enige persoon op aarde bent die zichzelf baas kan noemen over 1 welbepaald dier en dat het dier anders maar beter af is dood.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:18

nuscaniels schreef:
Vleddertje1 schreef:

Had ik de katten niet gehad had ik zeker doorgezet. Juist vanwege hoe ze met mij is. Maar die arme beestjes zitten nu of noodgedwongen buiten ( en het onweert nu) of heel de dag binnen opgesloten.

Ik snap dat je daar niet de ruimte voor hebt om dat af te wachten hoor...maar vaak zie je ( zeker als de katten een hond gewend zijn) daar wel verbetering in...onze herplaatser jachthond pakt buiten elke kat, heeft de eerste weken onze katten telkens aangevlogen, waarvoor ze flink op dr kop kreeg :o ..nu liggen ze samen op de bank! en horen ze gewoon bij de roedel. Katten buiten zijn echt niet veilig voor haar...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:19

Ts, wanneer de fokker beroepsmatig bezig is en blijkbaar in één keer nog een hond had die aan je wensenlijst voldeed en je blijkbaar een fiks bedrag hebt uitgegeven zou ik er toch werk van maken . De hond is niet geschikt of de fokker heeft jou niet goed ingeschat , om het even. Ik snap dat je de hond niet terug doet en geen zin hebt in gedoe maar zo laat je haar er wel heel gemakkelijk mee wegkomen. Die katten en hond gaan wel aan elkaar wennen, dat is echt niet het grootste probleem . Probleem is dat je tegen fikse betalingen een hond in de maag gesplitst hebt gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:21

Had het idd anders kunnen doen. daarom staat het er ook...doodspuiten denk ik niet hoor..is wel erg snel bedacht zo van degene die dit zei. Gaat over een kleine en jonge jack russel nog waarvan je zou denken dat hij nog wel wat te leren heeft. :D Je weet het verhaal niet maar weet nu al het beste.

Beestje was erg aan zijn lot overgelaten voor mijn tijd en gepest door kinderen, gunde hem echt een beter leven, maar mocht niet zo zijn.

Bedankt voor iedereen die t zo lief voor mij opneemt!!

En TS ik leef met je mee, maar ook mijn complimenten je wilt er voor het dier het beste van maken in wat in jouw macht zit en offert er ook tijd en geld voor op.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:53

@TS zoals ik je verhaal lees zal ze helaas niet geschikt zijn als beroepsmatig speurhond. Als ze echt zo angstig is als het beeld wat ik erbij heb bij jouw verhaal.

Is ze gek op tennisballen? Dan heb je wel kans dat ze minder bang is en de focus heeft op een tennisbal. Mocht dat zo zijn dan mag je mij contacten. Het ligt wel aan haar leeftijd.

Om eerlijk te zijn geloof ik het verhaal van Amerika niet. Ze krijgen over het algemeem goedgeld voor de honden. Als ze geschikt was dan hadden ze haar daar zeker wel naar toe verkocht.

Hoe staat de hond verder onder commando met uitlaten? Kent ze dingen als plaats en luid? Zo ja, dan is er waarschijnlijk al een hoop geknoeid met de hond om er een sporthond van te maken, maar was ze niet geschikt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 23:25

@Nicje87.
Of ze inderdaad niet naar Amerika is gegaan vanwege corona durf ik niet te zeggen. Wel is er eind maart een gezondheidsverklaring voor export opgesteld door een da (in mijn bezit) en is ze extra behandeld voor bepaalde parasieten wat dan verplicht is.
Haar moeder is ook naar Amerika verkocht en een zus.
Heb haar tot nu toe buiten niet enthousiast gekregen op een bal, wel filmpje dat ze achter een soort bal aangaat. Ze heeft meer intersse in zachte speeltjes tot nu toe die je fijn kan versnipperen.
In huis ook pas sinds vandaag dat ze de speeltjes opzoekt om mee te spelen ipv wat eventueel in haar bek past.
Enige commando wat ze kent is netjes zitten als ze aangelijnd moet worden en in huis reageert ze nu 9 van de 10x op zit. Buitenshuis nog niet.
Wat ze verder nu van mij in huis erbij leert als comando is laag wegens het tegen me op willen springen of op schoot willen duiken. Ben verder al blij dat ze niet meer boven op de bench springt of de koffietafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:15

Hoe gaat het nu?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 13:56

Positieve is ze wordt iets rustiger in huis, crosst niet meer over de bank alleen af en toe door de woonkamer en van bank op en af. Ook blijft het een enorme kroel.
En ze begint eindelijk beter te eten.
Jagen op auto's wordt niet meer en heel klein beetje minder.
Ook durft ze meer zelf te spelen met haar eigen speelgoed ipv mijn spullen.
Mindere is dat de fixatie op de katten groeit.
En ze raakt in paniek als mensen op 30 meter achter ons lopen. Steeds omkijken, fixeren en dan keihard weg willen rennen. Dat is nieuw.

Heb een paar mensen die meezoeken naar een goed tehuis. Ze staat ook op facebooksites speciaal voor herders. Dat laatste is wel goed filteren, eentje vroeg alleen maar naar papieren en medisch in orde. Daar heb ik geen vertrouwen in dat het om haar zelf gaat maar meer puur jonge teef.
Dit is ze trouwens.
Afbeelding

Afbeelding

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:50

Ik kan je niet verder helpen maar kan alleen maar zeggen dat ze prachtig is <3

Veel succes met de zoektocht naar een fijne thuis!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 16:25

Luca03 schreef:
Ik kan je niet verder helpen maar kan alleen maar zeggen dat ze prachtig is <3

Veel succes met de zoektocht naar een fijne thuis!

Dank je. Ze heeft inderdaad een heerlijk koppie en een hele zachte uitstraling.