Zoe_97 schreef:troi schreef:[
En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....
Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.
Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden
[/quote]Uhh een da heeft geen rontgenogen nodig of een dna leesbril. Die heeft de apparatuur om dat te laten testen. Je denkt toch niet dat de rasverenigingen daar een patent op hebben?
Honden die epilepsie hebben wordt veelal de lijn van plat gelegd en niet meer verder gefokt, epilepsie moet helaas tot uiting komen om te weten te komen dat het er zit. Wat overigens voor een fokker een verschrikkelijke gebeurtenis is, eveneens voor de eigenaar van de hond. Maar daarom zoeken goede fokkers uren en uren door lijnen en hebben ze contact met collega fokkers over lijnen. Een epilepsie hond kun je niet verborgen houden, als je die als fokker zijnde in de fok houd ben je ten dode opgeschreven.
) of Molossers (veel huid). Ook daar zal een goede fokker actie op ondernemen. Hoe die actie eruit ziet heb ik geen idee van want het komt in 'mijn' rassen niet voor erfelijk, maar ik gok dat dit ook consequenties heeft voor de lijnen.