Ilse_123 schreef:Jemig mensen, doe even rustaaaaaaagh. Zo'n interessant topic en dan zulk gekat, niet leuk en niet nodig. Iedereen is het ermee eens dat bepaalde zaken in bouw niet goed zijn, alleen in rest van de invulling over hoe het ermee om te gaan is anders.
Allereerst over ongezonde kruisingen, ligt eraan wat de kruising is. Teckel en een Duitse dog? Of een poedel en retriever?
Er zijn een aantal rassen met hele ras specifieke genetische ziektes. Die kan je testen en dan zo verder fokken. Of je doet een outcross met een ras waarbij dat genetische foutje helemaal niet voorkomt (mits het alleen in homozygote vorm schadelijk is natuurlijk). Testen is dan natuurlijk altijd beter, maar als je dan ook zonder te testen een leuke gezonde hond hebt zie ik geen probleem.
Dan het stukje vermeerderen. Dat is een geliefd woord op bokt. In geval van paarden ben ik het er snel mee eens. Een paard heeft een bepaald doel en is sneller niet geschikt voor dat doel. Plus een paard stelt heeeel veel plaats een centen aan z'n verzorging dus als ie niet meer kan voldoen aan z'n doel staat ie ook eerder in de weg. Doel van de meeste honden is gewoon een gezellig huisdier zijn, en dat ongeschikt raken voor dat doel is toch wat minder snel het geval dan bij een paard. Fok je gezonde, leuke honden dan ben je al klaar. En als je outcross/kruising fokt waarvan misschien een ouder niet getest is op een ziekte omdat die binnen dat ras niet voorkomt, dan heb je ook gewoon een gezonde hond die dus voldoet aan z'n doel.
Plus je kan je dol staren op het DNA, maar er is ook genoeg waar je (nog) niet op kan testen.
Maargoed, interessante discussie die van meerdere kanten kan worden bekeken, dus laten we gewoon gezellig en respectvol naar elkaar blijven. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar.
Voor mij is het juist andersom. Bij paarden kan het me minder interesseren dan bij honden. Precies om het stukje wat je daarna zegt, maar dan van toepassing op honden.
Overigens wordt hier niet 'gekat', maar mensen moeten wel weten waar ze over praten als ze mee willen discussiëren, anders kan iemand beter meelezen.