Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:23

Zoe_97 schreef:
troi schreef:
[
En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....

Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.

Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden 8)7 _-:( _-:( _-:([/quote]

Uhh een da heeft geen rontgenogen nodig of een dna leesbril. Die heeft de apparatuur om dat te laten testen. Je denkt toch niet dat de rasverenigingen daar een patent op hebben?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:25

troi schreef:
Zoe_97 schreef:

En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....

Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.

Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden 8)7 _-:( _-:( _-:([/quote]

Uhh een da heeft geen rontgenogen nodig of een dna leesbril. Die heeft de apparatuur om dat te laten testen. Je denkt toch niet dat de rasverenigingen daar een patent op hebben?[/quote]
Een dierenarts kan dus helemaal geen dna testen..... enkel officiële labo’s kunnen dat. Dat zijn die testen waarvoor je voor de border alleen al 600+ euro kwijt ben. Dat nog voor de 3 andere rassen. Dat zie ik echt niemand voor een bastaard betalen...
echt je veroordeeld de kortsnuit en. Maar je bent zelf ook gewoon mee aan het werken met ongezonde honden de wereld in te helpen. Over hypocriet gesproken

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:27

Het grootste deel van deze probleemhonden worden nog altijd gefokt door `fokkers`die zonder stamboom fokken. Dus ben benieuwd of de dierenartsen dit dan echt gaan melden als ze zo´n nestje krijgen voor entingen enzo of dat die fokkers nog gewoon hun gang kunnen gaan, aangezien ze hun nest niet registeren bij bijv. Raad van Beheer.

Showen kunnen de NL fokkers in ieder geval vergeten, zo lang de FCI standaard niet gaat veranderen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:28

Ilse_123 schreef:
Waar ik dan vooral moe van word zijn die halve maatregelen. Zijn ze eindelijk zo ver dat die korte snoeten (of andere problemen die binnen een ras teveel voorkomen) duidelijk niet meer kunnen, komen ze aan met zo'n langzaam laf beleid als eerst fokken met honden die minimaal 0,3 cm aan neus hebben, of oranje honden of hoe ze het ook noemen. Dat schiet toch niet op, dan ben je 10 generaties (van nog steeds ongezonde honden) verder voor je iets hebt bereikt. Gewoon niet mauwen en alles wat nog enigsinds gezond is binnen een ras outcrossen. En wat mij betreft helemaal niet meer fokken met bulletjes. Ook niet een langere snuit op je 0,3 'oranje' bullletje.
En als ik dan een petitie lees over het beschermen van historische rassen gaan mn nekharen direct overeind staan. Krijg er een sterk 'maar dit is traditie' gevoel van.

Kopers zijn net zo goed fout. Leuk zo'n mopsje, maar dat is tegenwoordig meer een mode item dan een hondje. Moet wel zeggen dat wij ooit een frans bulletje hebben gehad, maar dat was een opvang hondje en die werd inderdaad niet oud. Oh en we hadden ierse wolfshonden, prachtige honden, maar zo vol met genetische ziektes dat je daar eigenlijk ook niet aan moet beginnen. En zo geldt dat voor heel erg veel meer dierenrassen.
Ja maar dan krijg je weer al de stamboom-fokkers op je dak, want dan ben je niet aan het fokken/bijdragen aan het ras, maar enkel aan het vermeerderen :roll:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:28

cursebreaker schreef:
Ik krijg echt de kriebels van de wending dat het neemt. Dierenartsen die zoiets ook trots gaan promoten dat er gefokt gaat worden met een hond waar 4 andere 'rassen' in zit gekruist? Kan ik ook echt niet bij moet ik eerlijk bekennen. Dan hebben we het niet meer over het fokken met rashonden en het verbeteren ervan.

Dat er drastisch iets moet gebeuren met veel rashonden ben ik ook helemaal voor en het mee eens, maar DIT is imo echt de oplossing niet. Wel goed kijken naar wat er veranderd kan worden met behulp van o.a. outcross en het afkeuren van dekreuen en teven die gewoon niet voldoen aan de nieuwe norm.

Zeker waar, in een aantal rassen mag wat mij betreft drastisch worden ingegrepen. Als fokker zo onverantwoordelijk omgaan met honden en de fok mogen daar echt drastische maatregelen aan verbonden zijn. Dit hele topic is daar een voorbeeld van, ik ben daar echt voorstander van. Maar ik vind wel dat ze dan nu ook moeten doorpakken en ook moeten durven handhaven en niet met de mantel der liefde.

De BC zou ook 'gewoon' vijf jaar stil gelegd moeten worden met fok, dat plan is natuurlijk hartstikke onrealistisch en niet haalbaar maar voor het ras zou het zoveel beter zijn.

Ik heb het al eens eerder gezegd en blijf het herhalen, de laatste paar jaar gaat het weer de goede kant op met bepaalde rassen. Mensen lijken steeds beter geïnformeerd te zijn en ook op de hoogte hoe ze lijnen moeten lezen en waar ze op moeten letten etc. Dat vind ik al een fijne ontwikkeling.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:29

troi schreef:
Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt.

:') :') Ja want er is ook niet iets om dat te berekenen...oh wacht...?!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:31

Zoe_97 schreef:
troi schreef:
[

Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden 8)7 _-:( _-:( _-:(

Uhh een da heeft geen rontgenogen nodig of een dna leesbril. Die heeft de apparatuur om dat te laten testen. Je denkt toch niet dat de rasverenigingen daar een patent op hebben?[/quote]
Een dierenarts kan dus helemaal geen dna testen..... enkel officiële labo’s kunnen dat. Dat zijn die testen waarvoor je voor de border alleen al 600+ euro kwijt ben. Dat nog voor de 3 andere rassen. Dat zie ik echt niemand voor een bastaard betalen...
echt je veroordeeld de kortsnuit en. Maar je bent zelf ook gewoon mee aan het werken met ongezonde honden de wereld in te helpen. Over hypocriet gesproken[/quote]

Fijn dat jij dat niet doet voor een bastaard, blijkbaar beschouw jij dat als waardeloos. Voor andere mensen is dat (gelukkig) anders. In dit geval is het juist een basis van het initiatief!

En ja ook da’s kunnen labo’s raadplegen.

Het is juist die raszuiverheid leidt tot ongezonde honden. Dat is de bron van de hele ellende waar dit topic om draait! Erg ironisch dat juist een rasfokker zich hierover opwindt. Practice what you preach en ga outcrossen zou ik zeggen!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:33

Troi gaf een reactie op mijn post.
Het doel van cupidog is niet een rashond, maar een fijne gezinshond. En dat lijkt mij een prima plan.
Want niet iedereen wil een rashond, voor veel mensen is een vuilnisbakkie perfect.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:35

Dammie schreef:
Het doel van cupidog is niet een rashond, maar een fijne gezinshond. En dat lijkt mij een prima plan.
Want niet iedereen wil een rashond, voor veel mensen is een vuilnisbakkie perfect.
Oei, dat laatste moet je hier, gezien de laatste ontwikkelingen binnen dit topic, niet te hard roepen hoor :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:36

troi schreef:
Zoe_97 schreef:
Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden 8)7 _-:( _-:( _-:(

Uhh een da heeft geen rontgenogen nodig of een dna leesbril. Die heeft de apparatuur om dat te laten testen. Je denkt toch niet dat de rasverenigingen daar een patent op hebben?

echt je veroordeeld de kortsnuit en. Maar je bent zelf ook gewoon mee aan het werken met ongezonde honden de wereld in te helpen. Over hypocriet gesproken[/quote]

Fijn dat jij dat niet doet voor een bastaard, blijkbaar beschouw jij dat als waardeloos. Voor andere mensen is dat (gelukkig) anders. In dit geval is het juist een basis van het initiatief!

Het is juist die raszuiverheid leidt tot ongezonde honden. Dat is de bron van de hele ellende waar dit topic om draait! Erg ironisch dat juist een rasfokker zich hierover opwindt. Practice what you preach en ga outcrossen zou ik zeggen![/quote]
Mijn honden zijn vrij van al het testbare. Vertel den eens waar jij je oh zo geweldige teef allemaal op getest hebt? Die testen gaan dus echt niet via dierenartsen maar rechtstreeks via labo’s. Wat jij beschrijft is gewoon vermeerderen en een vorm van broodfok. Ik geloof er geen fluit van dat een dierenarts alles van elk ras gaat uitzoeken en alle dna testen gaat regelen. Als je zulke bedragen had uitgegeven die dna testen kosten kon je die echt wel benoemen ipv rond de pot te draaien en enkel hard te schreeuwen “dierenarts zegt dat ie gezond is!”

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:36

Dammie schreef:

Mar die mensen willen ook een gezonde hond ipv enz mooi verhaaltje dat dierenarts zegt dat het ok is. Zonder enige testen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:40

troi schreef:

Het is juist die raszuiverheid leidt tot ongezonde honden. Dat is de bron van de hele ellende waar dit topic om draait! Erg ironisch dat juist een rasfokker zich hierover opwindt. Practice what you preach en ga outcrossen zou ik zeggen!

Wat een onzin.. Heb je enig idee hoe een (goede!) fokker te werk gaat en hoeveel er getest moet worden voor een ras? En hoe verschillend dit per ras is?

Een ongezonde hond komt niet in de fok terug want die komt niet door de testen heen. Er zijn zeker rassen die per definitie ongezond zijn qua bouw, maar ook die moeten een hele rij aan DNA testen doen, ze zijn vanbinnen in ieder geval gezond. Dat de rasstandaard ongezond is, is iets anders. Daar mag wat mij betreft ook meer en strenger op gehandhaafd worden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:42

Zoe_97 schreef:
Dammie schreef:

Mar die mensen willen ook een gezonde hond ipv enz mooi verhaaltje dat dierenarts zegt dat het ok is. Zonder enige testen.

Ik denk dat dat juist het probleem is: hoe weet je of een hond gezond is?
Mijn ouders (ja, oma vertelt) hadden vroeger állemaal vuilnisbakkies, mooi van uiterlijk? Nee. Gezond, ja.
Maar er is nu zo gekl@*t met fokken, dat er voor de doorsnee koper die geen genttechnologie snapt, niet achter te komen is of een hond gezond is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:48

Dammie schreef:
Mijn ouders (ja, oma vertelt) hadden vroeger állemaal vuilnisbakkies, mooi van uiterlijk? Nee. Gezond, ja.
Maar er is nu zo gekl@*t met fokken, dat er voor de doorsnee koper die geen genttechnologie snapt, niet achter te komen is of een hond gezond is.

Iedere aap kan een DNA test lezen, het is basis biologie die iedereen op school heeft gehad. Als je dat niet kunt lezen of begrijpen moet je niet aan een hond beginnen want dan ben je waarschijnlijk ook niet in staat om voor jezelf te zorgen.

Dammie schreef:
mooi van uiterlijk? Nee. Gezond, ja nee.

Je zegt het zelf al, de meeste kruisingen zijn zó slecht gekruist met elkaar dat ze qua bouw echt afschuwelijk zijn en absoluut niet gezond. Scheefstand, overbouwd, onderbeet, overbeet, noem je 'lelijke' kwaaltje en veel vuilnisbakkies hebben het. Dat is niet gezond. Ze kunnen er mee leven ja, maar gezond is het zeker niet. Als deze 'lelijke' honden halen bij een rasfokker de fok niet, die komen namelijk niet door de testen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:53

KimD schreef:
Dammie schreef:

Iedere aap kan een DNA test lezen, het is basis biologie die iedereen op school heeft gehad. Als je dat niet kunt lezen of begrijpen moet je niet aan een hond beginnen want dan ben je waarschijnlijk ook niet in staat om voor jezelf te zorgen.

Dammie schreef:
mooi van uiterlijk? Nee. Gezond, ja nee.

Je zegt het zelf al, de meeste kruisingen zijn zó slecht gekruist met elkaar dat ze qua bouw echt afschuwelijk zijn en absoluut niet gezond. Scheefstand, overbouwd, onderbeet, overbeet, noem je 'lelijke' kwaaltje en veel vuilnisbakkies hebben het. Dat is niet gezond. Ze kunnen er mee leven ja, maar gezond is het zeker niet. Als deze 'lelijke' honden halen bij een rasfokker de fok niet, die komen namelijk niet door de testen.

Dit dus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:15

KimD schreef:
troi schreef:

Wat een onzin.. Heb je enig idee hoe een (goede!) fokker te werk gaat en hoeveel er getest moet worden voor een ras? En hoe verschillend dit per ras is?

Een ongezonde hond komt niet in de fok terug want die komt niet door de testen heen. Er zijn zeker rassen die per definitie ongezond zijn qua bouw, maar ook die moeten een hele rij aan DNA testen doen, ze zijn vanbinnen in ieder geval gezond. Dat de rasstandaard ongezond is, is iets anders. Daar mag wat mij betreft ook meer en strenger op gehandhaafd worden.

Even wat schuin gemaakt, dat geloof je toch zelf niet? Geen ongezonde honden bij de rasfok? BOS bestaat niet, epilepsie is ingebeeld, cherry eye is verzonnen, HD een complot van bill gates??

Kom op zeg...

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:16

KimD schreef:
troi schreef:

Is geen onzin. De smalle genenbasis die raszuiverheid met zich meebrengt veroorzaakt weldegelijk genetische fouten. Testen is leuk en aardig, maar op genetische defecten die nog onbekend zijn kun je helemaal niet testen! Elk defect is er ooit een keer ingeslopen.

Overigens mag ik toch hopen dat je weet dat er niet enkel met honden wordt gefokt die op elke test glansrijk slagen. Dan kan er bij heel veel rassen het volledige bestand afgeschreven worden. Vaak worden testen gebruikt om niet twee dragers met elkaar te kruisen, niet om er helemaal niet meer mee te fokken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:23

troi schreef:
KimD schreef:

Even wat schuin gemaakt, dat geloof je toch zelf niet? Geen ongezonde honden bij de rasfok? BOS bestaat niet, epilepsie is ingebeeld, cherry eye is verzonnen, HD een complot van bill gates??

Kom op zeg...

HD is inderdaad een complot van Bill Gates want daarop wordt gewoon getest en een hond die geen goede heupen heeft (of ED - rug - OCD) mag vanuit de rasvereniging / RVB niet mee gefokt worden.

Epilepsie is niet DNA te testen. :Y) Honden die epilepsie hebben wordt veelal de lijn van plat gelegd en niet meer verder gefokt, epilepsie moet helaas tot uiting komen om te weten te komen dat het er zit. Wat overigens voor een fokker een verschrikkelijke gebeurtenis is, eveneens voor de eigenaar van de hond. Maar daarom zoeken goede fokkers uren en uren door lijnen en hebben ze contact met collega fokkers over lijnen. Een epilepsie hond kun je niet verborgen houden, als je die als fokker zijnde in de fok houd ben je ten dode opgeschreven.

Over een Cherry-eye is nog veel te weinig kennis wat betreft vererving ervan. Het is inmiddels duidelijk dat genen een effect erop hebben maar hoe en wat is nog onduidelijk. Wat wél heel duidelijk is, is dat een cherry-eye vaak veroorzaakt wordt door een bepaald type hoofd (kortsnuiten ;) ) of Molossers (veel huid). Ook daar zal een goede fokker actie op ondernemen. Hoe die actie eruit ziet heb ik geen idee van want het komt in 'mijn' rassen niet voor erfelijk, maar ik gok dat dit ook consequenties heeft voor de lijnen.

Nu jij weer.

LiselotZorro schreef:
KimD schreef:

Is geen onzin. De smalle genenbasis die raszuiverheid met zich meebrengt veroorzaakt weldegelijk genetische fouten. Testen is leuk en aardig, maar op genetische defecten die nog onbekend zijn kun je helemaal niet testen! Elk defect is er ooit een keer ingeslopen.

Overigens mag ik toch hopen dat je weet dat er niet enkel met honden wordt gefokt die op elke test glansrijk slagen. Dan kan er bij heel veel rassen het volledige bestand afgeschreven worden. Vaak worden testen gebruikt om niet twee dragers met elkaar te kruisen, niet om er helemaal niet meer mee te fokken.

Dat is juist het hele punt dat je niet twee dragers met elkaar kruist, daarom test je. Als je dan twee vrije honden kruist creëer je meer vrije honden. :)

En er zijn wel degelijk héél véél honden die de fok niet halen vanwege slechte uitslagen.

Overigens valt die smalle genenpoel voor de meeste rassen reuze mee. Zoals eerder gezegd is de horizon best breed. :Y) Ik test mijn honden op dingen die nog relatief nieuw te testen zijn, maar ik doe het wel ook al is het niet verplicht en met mij genoeg anderen. Er zijn meer fokkers met dan zonder hart voor het ras. En wat je niet weet kun je niet testen, als er ergens een ziekte of defect aan het licht komt dan wordt daar best snel actie op ondernomen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 14-05-20 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:26

Jemig mensen, doe even rustaaaaaaagh. Zo'n interessant topic en dan zulk gekat, niet leuk en niet nodig. Iedereen is het ermee eens dat bepaalde zaken in bouw niet goed zijn, alleen in rest van de invulling over hoe het ermee om te gaan is anders.

Allereerst over ongezonde kruisingen, ligt eraan wat de kruising is. Teckel en een Duitse dog? Of een poedel en retriever?

Er zijn een aantal rassen met hele ras specifieke genetische ziektes. Die kan je testen en dan zo verder fokken. Of je doet een outcross met een ras waarbij dat genetische foutje helemaal niet voorkomt (mits het alleen in homozygote vorm schadelijk is natuurlijk). Testen is dan natuurlijk altijd beter, maar als je dan ook zonder te testen een leuke gezonde hond hebt zie ik geen probleem.

Dan het stukje vermeerderen. Dat is een geliefd woord op bokt. In geval van paarden ben ik het er snel mee eens. Een paard heeft een bepaald doel en is sneller niet geschikt voor dat doel. Plus een paard stelt heeeel veel plaats een centen aan z'n verzorging dus als ie niet meer kan voldoen aan z'n doel staat ie ook eerder in de weg. Doel van de meeste honden is gewoon een gezellig huisdier zijn, en dat ongeschikt raken voor dat doel is toch wat minder snel het geval dan bij een paard. Fok je gezonde, leuke honden dan ben je al klaar. En als je outcross/kruising fokt waarvan misschien een ouder niet getest is op een ziekte omdat die binnen dat ras niet voorkomt, dan heb je ook gewoon een gezonde hond die dus voldoet aan z'n doel.
Plus je kan je dol staren op het DNA, maar er is ook genoeg waar je (nog) niet op kan testen.

Maargoed, interessante discussie die van meerdere kanten kan worden bekeken, dus laten we gewoon gezellig en respectvol naar elkaar blijven. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:29

Ilse_123 schreef:
Jemig mensen, doe even rustaaaaaaagh. Zo'n interessant topic en dan zulk gekat, niet leuk en niet nodig. Iedereen is het ermee eens dat bepaalde zaken in bouw niet goed zijn, alleen in rest van de invulling over hoe het ermee om te gaan is anders.

Allereerst over ongezonde kruisingen, ligt eraan wat de kruising is. Teckel en een Duitse dog? Of een poedel en retriever?

Er zijn een aantal rassen met hele ras specifieke genetische ziektes. Die kan je testen en dan zo verder fokken. Of je doet een outcross met een ras waarbij dat genetische foutje helemaal niet voorkomt (mits het alleen in homozygote vorm schadelijk is natuurlijk). Testen is dan natuurlijk altijd beter, maar als je dan ook zonder te testen een leuke gezonde hond hebt zie ik geen probleem.

Dan het stukje vermeerderen. Dat is een geliefd woord op bokt. In geval van paarden ben ik het er snel mee eens. Een paard heeft een bepaald doel en is sneller niet geschikt voor dat doel. Plus een paard stelt heeeel veel plaats een centen aan z'n verzorging dus als ie niet meer kan voldoen aan z'n doel staat ie ook eerder in de weg. Doel van de meeste honden is gewoon een gezellig huisdier zijn, en dat ongeschikt raken voor dat doel is toch wat minder snel het geval dan bij een paard. Fok je gezonde, leuke honden dan ben je al klaar. En als je outcross/kruising fokt waarvan misschien een ouder niet getest is op een ziekte omdat die binnen dat ras niet voorkomt, dan heb je ook gewoon een gezonde hond die dus voldoet aan z'n doel.
Plus je kan je dol staren op het DNA, maar er is ook genoeg waar je (nog) niet op kan testen.

Maargoed, interessante discussie die van meerdere kanten kan worden bekeken, dus laten we gewoon gezellig en respectvol naar elkaar blijven. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met elkaar.

Voor mij is het juist andersom. Bij paarden kan het me minder interesseren dan bij honden. Precies om het stukje wat je daarna zegt, maar dan van toepassing op honden.

Overigens wordt hier niet 'gekat', maar mensen moeten wel weten waar ze over praten als ze mee willen discussiëren, anders kan iemand beter meelezen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:31

Ergens wordt er inmiddels wel erg denigrerend gesproken over dierenartsen. Wij doen ook maar ons best hoor.
Dierenartsen hebben inderdaad geen röntgenogen maar ze hebben wel röntgenapparatuur en een 6 (Europees specialisten 10) jarige opleiding in de gezondheidsleer.

DNA fouten zoals genetische aanleg voor bepaalde aandoeningen kunnen dierenartsen niet zien. Wel kunnen ze de anatomie beoordelen en daaruit opmaken of een ras een gezonde bouw heeft. Ectropion bijvoorbeeld is iets wat je van buitenaf kan zien. Aangetaste/ oplossende femur halskoppen kunnen gezien worden op röntgen en de BOS vernauwing is uitstekend te zien op een CT-scan. HD moet nog altijd vastgesteld worden met een foto.

Moraal van het verhaal: dierenartsen kunnen niet zo mooi in de toekomst kijken zoals DNA dat kan maar ze kunnen zeker wel onderzoek doen en een conclusie trekken of een kruising gezond is of niet. Daar zijn ze namelijk voor opgeleid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:32

KimD schreef:
troi schreef:

Kom op zeg...

HD is inderdaad een complot van Bill Gates want daarop wordt gewoon getest en een hond die geen goede heupen heeft (of ED - rug - OCD) mag vanuit de rasvereniging / RVB niet mee gefokt worden.

Epilepsie is niet DNA te testen. :Y) Honden die epilepsie hebben wordt veelal de lijn van plat gelegd en niet meer verder gefokt, epilepsie moet helaas tot uiting komen om te weten te komen dat het er zit. Wat overigens voor een fokker een verschrikkelijke gebeurtenis is, eveneens voor de eigenaar van de hond. Maar daarom zoeken goede fokkers uren en uren door lijnen en hebben ze contact met collega fokkers over lijnen. Een epilepsie hond kun je niet verborgen houden, als je die als fokker zijnde in de fok houd ben je ten dode opgeschreven.

Over een Cherry-eye is nog veel te weinig kennis wat betreft vererving ervan. Het is inmiddels duidelijk dat genen een effect erop hebben maar hoe en wat is nog onduidelijk. Wat wél heel duidelijk is, is dat een cherry-eye vaak veroorzaakt wordt door een bepaald type hoofd (kortsnuiten ;) ) of Molossers (veel huid). Ook daar zal een goede fokker actie op ondernemen. Hoe die actie eruit ziet heb ik geen idee van want het komt in 'mijn' rassen niet voor erfelijk, maar ik gok dat dit ook consequenties heeft voor de lijnen.

Nu jij weer.

LiselotZorro schreef:
KimD schreef:

Dat is juist het hele punt dat je niet twee dragers met elkaar kruist, daarom test je. Als je dan twee vrije honden kruist creëer je meer vrije honden. :)

En er zijn wel degelijk héél véél honden die de fok niet halen vanwege slechte uitslagen.

Overigens valt die smalle genenpoel voor de meeste rassen reuze mee. Zoals eerder gezegd is de horizon best breed. :Y) Ik test mijn honden op dingen die nog relatief nieuw te testen zijn, maar ik doe het wel ook al is het niet verplicht en met mij genoeg anderen. Er zijn meer fokkers met dan zonder hart voor het ras. En wat je niet weet kun je niet testen, als er ergens een ziekte of defect aan het licht komt dan wordt daar best snel actie op ondernomen.[/quote]

Ik heb het niet eens over dna...

Ook fenotypisch kan je dingen uitsluiten immers..

Maar goed ilse heeft gelijk. Eens worden we het niet en dan rest herhaling van argumenten wat weinig nuttig is. Dus laat ik dit onderwerp liggen :)

Weer terug naar de kortsnuiten stel ik voor...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:33

HopeMyDay schreef:
Ergens wordt er inmiddels wel erg denigrerend gesproken over dierenartsen. Wij doen ook maar ons best hoor.
Dierenartsen hebben inderdaad geen röntgenogen maar ze hebben wel röntgenapparatuur en een 6 (Europees specialisten 10) jarige opleiding in de gezondheidsleer.

DNA fouten zoals genetische aanleg voor bepaalde aandoeningen kunnen dierenartsen niet zien. Wel kunnen ze de anatomie beoordelen en daaruit opmaken of een ras een gezonde bouw heeft. Ectropion bijvoorbeeld is iets wat je van buitenaf kan zien. Aangetaste/ oplossende femur halskoppen kunnen gezien worden op röntgen en de BOS vernauwing is uitstekend te zien op een CT-scan. HD moet nog altijd vastgesteld worden met een foto.

Moraal van het verhaal: dierenartsen kunnen niet zo mooi in de toekomst kijken zoals DNA dat kan maar ze kunnen zeker wel onderzoek doen en een conclusie trekken of een kruising gezond is of niet. Daar zijn ze namelijk voor opgeleid.

*\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:37

HopeMyDay schreef:

Absoluut, maar wat een dierenarts kan is niet voldoende voor te fokken. Ik zal én langs de DA moeten voor de foto's én via andere kanalen mijn DNA testen moeten laten doen. Een DA kan niet bepalen bij het zien / onderzoeken van een hond of deze 'good to go' is voor een nest of niet, daar komt veel meer bij kijken en daar gaat het om in de berichten. Geen enkel negatief woord ten nadelen van een DA.

Een DA die dat wel doet is imo fout bezig, die zou het baasje beter kunnen informeren wat er nog meer bij komt kijken of doorsturen naar de juiste instantie voor meer informatie.

Ik ken maar weinig mensen van een bastaard die op voorhand netjes langs de DA voor foto's en / of een CT-scan, die zullen bij het horen van de prijs weer omdraaien. "Fikkie is gezond en Harrie van de buren ook, kan prima! Want de DA heeft ze gezond verklaart".

Maar laten we eerlijk zijn, tussen gezond en gezond zit wel degelijk een verschil.
Laatst bijgewerkt door KimD op 14-05-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:38

troi schreef:
Weer terug naar de kortsnuiten stel ik voor...

Is inderdaad de makkelijkste uitweg. :j