Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:27

Die van mij komen buiten, maar kakken in de kattenbak.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:28

_San87_ schreef:
Saskia9 schreef:
De katten zijn echt niet de grootste schuldige aan de vogeltjes moorden hoor :(
Wat dacht je van al het gif wat overal gegooid wordt. Waardoor denk je dat er tegenwoordig zoveel last is van de processie rups?
De vogeltjes die deze rupsen eten zijn massaal vermoord door het fijne gif tegen de rupsen. Om nog maar te zwijgen over al het gif tegen onkruid en pesticiden...

Dat is ook absoluut niet goed te praten. Maar omdat er iets is dat ook niet goed is voor de populatie, betekent niet dat een ander probleem voor diezelfde populatie niet aangepakt mag/moet worden, toch?

Mee eens, maar ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat de katten een grote reden zijn bij de vogelsterfte Hoe weten ze dat dan? Natuurlijk zal er weleens een vogeltje gepakt worden. Maar in grote schalen? Geloof ik niet zo.

Mijn killer kat brengt het meeste van haar prooien mee naar de tuin, hen 2 merels en een duif gevonden. Duif leefde trouwens nog en heeft het gewoon gered. Meeste wat zij vangt zijn muizen.

En helemaal eens wat betreft laten helpen. Voor mij sowieso een voorwaarde voordat een kat naar buiten mag. Scheelt al een hoop ellende, en overlast van jankende krolse katten :Y)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:32

Kat op eigen terrein houden, ik ben helemaal voor!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:34

Ik ben voorstander, zoals eerder hier al aangehaald hoeveel huiskatten er wel niet aan de kant van de baan liggen zou ik het helemaal niet erg vinden als mensen hun katten zouden moeten binnenhouden, en je kan ze natuurlijk nog steeds buiten laten, het zij in een afgesloten tuin of aan een tuigje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:35

_San87_ schreef:
Dit zou al zo veel helpen. Katten steriliseren/castreren voordat ze buiten mogen lopen.
_San87_ schreef:
Kaitlyn schreef:
En verplicht chippen en registreren, zodat je eigenaren makkelijker kunt terugvinden.

Goede toevoeging :j.

Is niet te controleren en dan is het verplichten een wassen neus. Maak steriliseren/castreren gratis en dus aantrekkelijk, zat mensen die als het gratis is er wel rap bij zijn en het naar de DA brengen dan wel de moeite waard vinden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:35

_San87_ schreef:
Rakkie123 schreef:
Heb zelf geen katten maar van mij mogen ze gewoon los blijven lopen, ik heb er geen last van, behalve dat ik nu er weinig vogels in de tuin heb.

Maar goed, ik vind dat onze wereld veel te overgereguleerd is en van mij mag het meer worden als zoals het was, honden los waar het kan, honden los.

En van mij zou het zelfs zo mogen zijn dat er afgesloten wijken komen waar vee los mag lopen.
Daar zou ik meteen gaan wonen.

Overigens zouden ze wel 1x per jaar de katten en de honden mogen steriliseren en castreren :D

In een utopische wereld, zou dat prachtig zijn. Maar dat gaat niet werken. Alleen al in dit topic zie je al hoe lastig mensen het vinden begrip te hebben voor het probleem van een ander.

Jazeker utopisch maar daarom niet minder relevant.
Er zullen echt wel meer mensen zijn die zo willen wonen en al dat overgerugleer en snel hinder hebben van anderen ( en vaak dan niet eens kijken naar welke hinder ze zelf voor een ander veroorzaken :+ ) beetje tot ernistig overdone vinden.

Ik vind Nederlanders erg bekrompen.
Laatst bijgewerkt door Rakkie123 op 27-11-19 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:36

_San87_ schreef:
Autumnn schreef:
Waarom appels met peren vergelijken? Omdat het voorbeeld een levend dier betreft en roken niet?
Er wordt overlast veroorzaakt door katten, mensen/samenleving heeft er last van.
Met roken toch net zo? Mensen/samenleving heeft er last van.
Waarom wordt roken dan niet afgeschaft? Ik geef nu roken als voorbeeld, maar je kan ook andere voorbeelden er voor in de plaats zetten.

Ik voel me absoluut niet aangevallen, ik vind het alleen maar een hele leuke discussie om aan mee te doen, maar ik het ook een kromme verhouding vind. Want waarom mag roken dan wel? Dat doet imo meer kwaad dan goed. Dat is helemáál nergens goed voor, terwijl katten nog een redelijke functie hebben.

Je weet dat roken bijna nergens meer is toegestaan? Of leven wij niet in hetzelfde Nederland?

Klopt, maar het is niet wettelijk op alle plaatsen verboden. Je mag niet roken in de horeca, restaurants, ziekenhuis etc. Katten mogen straks nergens meer vrijuit rondlopen (behalve in de eigen tuin). Dat bedoel ik met een scheve verhouding

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:37

pas op, als ik sommige reactues lees op het forum hier over roken, zou je dat ook niet meer in je eigen tuin mogen doen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:37

dromertje2 schreef:
pas op, als ik sommige reactues lees op het forum hier over roken, zou je dat ook niet meer in je eigen tuin mogen doen...

Nou inderdaad. :')
Laat mensen dat lekker zelf weten wanneer ze in hun eigen huis en tuin willen roken.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:39

Verplicht chippen en laten helpen is moeilijk inderdaad. Maar dat is hetzelfde als met verbieden buiten te laten lopen. Wie gaat wat en hoe controleren?
Loslopende kat vangen, controleren op chip, wat dan natuurlijk niemand meer doet :+ en dan wat, eigenaar zoeken. Kat terug brengen en een boete uitschrijven? En wie gaat dat doen, en betalen?

Ik zie het niet gebeuren eigenlijk, het hele verbieden.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:39

dromertje2 schreef:
Die van mij komen buiten, maar kakken in de kattenbak.

Dat weet je nooit 100% zeker en het feit dat jou kat dat doet, wil niet zeggen dat andere dat ook doen. Dat maakt het ook lastig...

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:40

@Saskia: Er is een Engels onderzoek geweest in een aantal dorpjes. Daar kwam (vorig jaar geloof ik?) uit dat vooral 's nachts de katten veel slachtoffers maakten. Als ik me goed herinner Gemiddeld Ongeveer 4 prooidieren per kat (of was het 7?). Oftewel - elke nacht een slachting onder het kleinere dierenleven.
Vandaar dat mijn kat ook alleen overdag naar buiten mag. Die heeft sindsdien (nu al 5 jaar) geen enkel dier meer gevangen.
Dus dat is "onder controle" en daarmee zou ik dus voldoen aan de europese richtlijnen waar die onderzoekers het over hebben :Y) - ze loopt niet ongecontroleerd buiten en er worden geen dieren meer door haar gevangen, laat staan beschermde dieren.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:43

Heb je daar toevallig een bron van?
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze dat onderzoek dan doen!

En mee eens, hier ook gecontroleerd naar buiten. Maar mijn killer kat vangt ook overdag een hoop muizen :Y) in de winter aanzienlijk minder trouwens!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:43

Goh, na bijna 15 jaar katten te hebben, weet ik ondertussen wel hoeveel keer ze per dag kakken. En net als bij de mens zit daar een regelmaat in.
Nu hen ik heel lieve buren, waar ze zelfs buiten op hun stoel mogen slapen en er totaal geen probleem mee hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:49

dromertje2 schreef:
Goh, na bijna 15 jaar katten te hebben, weet ik ondertussen wel hoeveel keer ze per dag kakken. En net als bij de mens zit daar een regelmaat in.
Nu hen ik heel lieve buren, waar ze zelfs buiten op hun stoel mogen slapen en er totaal geen probleem mee hebben.

Dat weet je niet van de kat van een ander.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:50

Maar ik heb daar wel problemen mee. Ben nl hartstikke allergisch en ik wil zonder niezen en jeuk op mijn tuinstoelen kunnen zitten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:50

dromertje2 schreef:

Maar dat weet je niet van een kat van een ander..
En als de kat van de buren op mijn deurmat zou slapen en thuis poepen, hoor je mij niet.. Maar helaas doet deze het omgekeerd.....

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:51

Kaitlyn schreef:
En verplicht chippen en registreren, zodat je eigenaren makkelijker kunt terugvinden.

Is niet te controleren en dan is het verplichten een wassen neus. Maak steriliseren/castreren gratis en dus aantrekkelijk, zat mensen die als het gratis is er wel rap bij zijn en het naar de DA brengen dan wel de moeite waard vinden.
[/quote]

Bij honden is het wel te controleren, waarom bij katten dan niet?

Gratis steril maken: prima, maar dan ook voor de hond! Kon vorige week ff €200 aftikken zodat mijn reu geen (per ongelijk) nageslacht meer kan produceren.

In België is de wetgeving er wel, dat iedere kat pas van eigenaar mag verwisselen indien steril. Waarom kan zo iets dan niet in Nederland?

Bij het steril maken gelijk een chip erin duwen en ter plekke alle gegevens door de dierenarts in het chip register laten zetten.

Ja, dat kost een paar lieve duiten, maar daar kies je toch voor als je aan een huisdier begint?

Regelgeving invoeren, beloning uitreiken als een particulier een kat gevangen heeft, deze door de dierenambulance laten checken op chip, geen chip is ophalen in het asiel nadat er steril gemaakt is en gechipt en de kosten daarvan + boete zijn betaald.

Ik vermoed dat de echte liefhebbers dan heel snel hun vriendje/ vriendinnetje steril laten maken.

Veel eigenaren zullen het wel best vinden dat hun kat in het asiel beland, voor gezonde dieren kan dan een nieuw thuis gezocht worden.

Ongezonde dieren zijn beter af met een spuitje.

Hard? Ja! Vooral de eerste jaren want er zullen "ineens" erg veel zwerfkatten bij komen.

Maar als je een aantal jaar verder bent, zijn wel de meeste katten steril en gechipt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:54

Mijn halve Brit komt naar binnen gerend om te kakken in zijn bak
De rest doet t meest in eigen tuin.

Ben voorstander van steriel maken voor katten buiten de eigen tuin komen . En voor verplicht chip en registratie
In België lopen ze hier echt voor op NL wat dat betreft
Alleen jammer dat niet altijd gecontroleerd wordt op chip .
En t zou best iets goedkoper mogen allemaal .
Maar anderzijds mijn keuze om katten te houden
Meeste oeps nestjes zijn volgens mij op boerderijen en mensen die zo leuk een gratis poesje van MP halen .
Hoewel ik er maar weinig gratis zie
Zelfs HTK katten wordt vlot 100 euro gevraagd

Ongechipt en niet geënt
Zou ook verplicht moeten worden voor een kitten zijn mamma verlaat
Chippen en enten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:56

Vroegcastratie is ook niet iedereen voor, maar voor de katten/dan nog kittens, heel fijn, ze krijgen er weinig van mee en worden wakker in het nest. Dus wat mij betreft, chippen, enten, castreren

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:57

Ik spreek dan ook over de situatie hier, niet van jan en alleman.
Dus zelfs al zou er een verbod komen, dan mogen ze nog buiten. Want voor de mensen waar ze naartoe gaat, is het geen probleem. Die zouden het zelfs jammer vinden.

Hier zijn de 2 jongste gechipt en alle 3 steriel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:58

Saskia9 schreef:
Mee eens, maar ik geloof eerlijk gezegd niet zo dat de katten een grote reden zijn bij de vogelsterfte Hoe weten ze dat dan? Natuurlijk zal er weleens een vogeltje gepakt worden. Maar in grote schalen? Geloof ik niet zo.

Mijn killer kat brengt het meeste van haar prooien mee naar de tuin, hen 2 merels en een duif gevonden. Duif leefde trouwens nog en heeft het gewoon gered. Meeste wat zij vangt zijn muizen.

En helemaal eens wat betreft laten helpen. Voor mij sowieso een voorwaarde voordat een kat naar buiten mag. Scheelt al een hoop ellende, en overlast van jankende krolse katten :Y)

Katten maken wel degelijk veel slachtoffers, bel de dichtsbijzijnde vogelopvang in de buurt eens op en vraag hoeveel kattenslachtoffers zij jaarlijks binnen krijgen, ik denk dat je schrikt.. plus dat jij zegt dat die vogels het gewoon gered hebben, als zij geen antibioticakuur gehad hebben dan kan je dat niet weten want de meeste vogels gaan dood door de bacteriën die onder de huid blijven zitten, dat kan je niet zien omdat de huid weer sluit als de kat loslaat maar zowel onder de nagels als op de tanden van katten zitten bacteriën die er voor zorgen dat de dieren doodgaan en de mensen bloedvergiftiging kunnen krijgen.
Als jij die vogels na 2 dagen dus weer losgelaten hebt dan heb je grote kans dat ze alsnog zijn doodgegaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:58

En om die reden blijft Simba dus binnen :)
Ik vind het vreselijk asociaal om je dieren maar overal en nergens te laten lopen, mijn buren hebben geen kat, en ik gok zomaar dat ze er dus geen willen, en dus ook niet in de tuin. Ik ben ook niet blij met de katten van anderen in mijn tuin (op zich wel prettig, dat als je honden hebt, dat vaak geen probleem is) maar als ik mijn honden vrij rond zou laten lopen door de omgeving, denk ik wel dat ik klachten krijg.

Idd voor alles wat ze pakken beter ook. En voor de kat zelf. Ik weet niet wat voor ziektekiemen ze buiten oplopen, ik heb geen enkele controle over wat ze eten en wanneer ze eten, ze kunnen aangereden worden, vergiftigd worden, meegenomen worden, en je bent er niet bij. Nope. Simba mag binnen blijven. En misschien komt hij dan wat tekort, anderzijds, voor honden vinden we het heel normaal, en misschien zou een hond het ook wel leuk vinden om vrolijk rond te zwerven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:09

mvdende schreef:
Regelgeving invoeren, beloning uitreiken als een particulier een kat gevangen heeft, deze door de dierenambulance laten checken op chip, geen chip is ophalen in het asiel nadat er steril gemaakt is en gechipt en de kosten daarvan + boete zijn betaald.

Zet de deur wijd open naar buren pesten, voor terughalen gevangen kat moet je nu al betalen. Bedenk eens goed hoe makkelijk er misbruik gemaakt kan worden van wetten en verplichtingen en of het eigenlijk wel haalbaar is ipv overal automatisch voor te zijn. Eigen verantwoordelijkheid voorop, wetgeving kan dat niet vervangen, stop eindelijk eens met het verwachten dat dat deze keer miraculeus wel gebeurt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:10

Avalanche81 schreef:
anderzijds, voor honden vinden we het heel normaal, en misschien zou een hond het ook wel leuk vinden om vrolijk rond te zwerven.

Dat gebeurde vroeger ook en hier nog steeds (toeristen gaan ze dan meenemen want zogenaamd zielig, dat de baas de rest van zijn leven loopt te zoeken kan ze blijkbaar niet schelen).
Maar buiten dat neemt de hond een andere plaats in in het gezin en nemen we die meestal ook wel mee. Ik vind het in een bench-gewoon een KOOI, wees er eerlijk over- stoppen voor de nacht of in een kennel houden of aan een ketting, óók zielig.

Dat je geen overlast -die overigens zeer subjectief is- wilt veroorzaken, heeft verder niets te maken met de behoeften van het dier.
Paarden veroorzaken ook overlast als ze uitbreken of op hol slaan of op straat poepen, maar dan gaan we ook niet zeggen : houdthem maar altijd op stal.....

Ik vind dat kijken naar de behoefte van het individuele dier (sommige katten vinden het heerlijk binnen en hun wereld is niet groter) het belangrijkste. Een regel voor alle katen is gewoon dom, achterlijk, idioot en bedacht door iemand die katten haat.

Overigens mag er van mij best banden gelegd aan het aantal, met name in steden.