Medium/dierenfluisteraar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Medium/dierenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:53

Ik heb onlangs een fotoreading laten doen van mijn overleden pony bij Simone Ottevanger.
Als er op normale toon vragen gesteld kunnen worden wil ik hier best tot op bepaalde hoogte op in gaan. De reading was voor mij best emotioneel dus ik ga niet alles online zetten.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:07

marleen_usar schreef:
Voor mij ook al jaren onbegrijpelijk, sommige vragen echt veel. Net zoals Peter van den Hurk en hij heeft het mega druk.

Volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Er worden geldbedragen geboden door sceptici voor de persoon die kan bewezen dat hij/zij paranormale krachten heeft. Dat is nog altijd niemand gelukt. Wat ik mij dus af vraag is waarom er zoveel mensen rondlopen die claimen een echte gave te hebben, maar niet een van die geldbedragen wil winnen. Zo ligt er bijvoorbeeld één miljoen klaar voor bewijs van paranormale gaven, al 60 jaar lang.
Laatst bijgewerkt door Chiren op 14-08-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 11:09

Ik heb het ook gedaan! Via een foto bij beide paarden.

1tje heb ik al ruim 10 jaar en die andere had ik net en daar heb ik het 2x bij laten doen.

Bij mij klopte het echt heel erg goed en waren dingen die ze echt niet kon weten maar heel treffend waren.

Ik geloof er zeker wel in!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:02

@Myrthe3: ik zat er ook over te denken om een reading te doen van mijn overleden paard, maar ik weet niet of het voor mij iets toevoegt. Ik vroeg me ook af of het kon, een reading met een overleden dier.

Ik weet niet wat jij van je overleden pony wilde weten/horen, maar je hebt wel antwoord gekregen op je vragen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:11

Bedenk je van tevoren wel dat er heel veel online terug te vinden is, en dat sommige mensen heel goed zijn in googlen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:20

meegelezen vanaf het begin. Ik moet zeggen dat ik er altijd sceptisch tegen overstond, totdat ik een hypersensitieve dochter kreeg. Het sceptische bleef, echter meer interesse in deze zaken. Een paar jaar geleden een fotoreading laten doen van paard. Zij staakte, stond stil, sloot zich af en was nergens meer toe bereid. Een foto reading laten doen. Bij Claudia mocht alleen naam, naam eigenaren/bijrijdsters en leeftijd van paard gegeven worden. Meer niet. Op dat moment stond er nog niks op bokt o,i.d. over onze knollie. Toch wist Claudia exact aan te geven dat ze last had van haar buik en vond dat ze te weinig aandacht kreeg. Vanaf dat moment een ander dier teruggekregen.
Een 2e, een vrouw uit duitsland wilde alleen de naam van paard en onze namen. Deze is een maand of 4 geleden. Zij wist te vertellen dat Kwin een trauma had in haar nek. Hypersenstief ook is. De vrouw heeft haar energetisch behandeld en sindsdien echt zichtbaar ander paard. Veel rustiger, we mogen aan haar oren komen, aan haar nek. Dit was voorheen lastig. Ik weet het niet, ik blijf sceptisch, maar moet wel zeggen dat beide keren "toevallig" erg goed heeft geholpen.
Beide dames konden ons ook dingen vertellen over het paard dat gewoon niemand kon weten, behalve mijn dochter en ik.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 12:45

Tuurlijk het argument van googlen kan altijd gegeven worden maar echt specifieke dingen zijn niet te googlen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:18

IsabelleN schreef:
De vergelijking met voer gaat mank op 2 drogredenen.

1; Er zijn ook loeidure crèmes die van alles pretenderen waar een goedkoop potje soms nog beter werkt.
Iedereen kan op het (verplichte!) etiket lezen wat erin zit en dan kiezen het al dan niet te kopen.
2. Zeggen dat 'voer' erger is dan een medium, is hetzelfde als zeggen: 'inbreken is niet zo erg, iemand vermoorden is pas echt erg. Drogreden 2 dus.

Een wanhopig iemand is kwetsbaar en zal alles willen doen (lees: kopen) om de dierbare te helpen. Hier komt de ethiek om de hoek. 'Therapeut' is een ruim begrip, helaas met toestemming van de NL wet. Toetsing ('het etiket') kan vaak niet. Juist dat geeft discussie.

Ik heb onderzoek gedaan naar paardenvoer en die etiketten zeggen helemaal niet zo veel als je zou denken. Je kunt er afgewerkte motorolie in gooien en nog een etiket kloppend krijgen naar de geëiste standaard. Gelukkig zijn er nog andere controles die dat er uitfilteren maar ik geloof geen enkel etiket klakkeloos. Kattenvoer uit de supermarkt moet voldoen aan bepaalde standaarden en dat doen ze ook, net als kwaliteitsvoer. Hoe ze tot deze standaard zijn gekomen staat echt niet gedetailleerd op het etiket. Zolang men niet op een (katten)forum gaat vragen of supermarkt voer goed is dan heeft men er geen weet van dat het niet goed is.

Daarnaast zeg ik niet dat voer erger is dan een medium maar dat het niveau van oplichting in geld uitgedrukt groter is bij diervoederfabrikanten, het wordt bij hen alleen getolereerd omdat je zogenaamd een keuze hebt met een etiket wat toch nog net niets zegt.

superpony schreef:
_kajo_ ook bij voer topics wordt 100x herhaald dat mensen geen brok moeten voeren etc. Dat begon ook ooit door mensen die zich verdiepten en die kregen ook veel weerstand. Inmiddels is de ontwikkeling zo dat heel veel mensen verder kijken en denken........

Ik snap juist niet dat je niks over een reading mag zeggen. Want als een veearts een buigproef doet, waarschuwen mensen ook al een behoorlijke tijd. En dan heb je het over het standaard werk van een veearts die gestudeerd heeft.
Dat doen mensen ook na negatieve ervaringen om elkaar te waarschuwen en van elkaar te leren. Dit is deel van de ontwikkeling geworden.

Vroeger leerde je van de trainer, hoofd stalknecht, uit boeken etc. Nu wordt info op internet gedeeld.

Het nadeel is dat iedereen van alles kan delen als waarheid. Het is goed dat mensen dan kritisch zijn. Het is vreselijk dat mensen zo wanhopig zijn, dan ze alles aangrijpen om hun geliefde beestje te helpen. Het is nog erger als je dan afgezet wordt.
En veel wildgroei is er sowieso.

Dat mensen om bewijzen vragen is heel logisch. Ik koop ook geen auto zonder erin te mogen rijden. Stel dat hij het niet doet?? Dat zegt de verkoper of ik moet daar zelf achter komen. Maar zomaar iets aannemen is heel naief.

Nu hebben we het over onze geliefde dieren. En nogmaals; als we allemaal bewijs zijn, dit algemeen geaccepteerd wordt, bedenk dan hoeveel meer dieren behandeld en geholpen kunnen worden........Dan ga je toch niet stiekem zitten doen? Als je weet dat je veel meer dieren kan helpen die wat mankeren, zich niet prettig voelen etc.

Mijn haren gaan ook rechtop als mensen verkeerd voeren, slecht trainen, paarden veel op stal hebben. Hoe fijn zou het zijn als je ieder paard kan helpen?? Kan me echt niet voorstellen dat je daar niks aan wilt doen en hier niet met bewijzen komt om de sceptische mensen omver te blazen.

Blijkbaar lees ik dan de verkeerde topics want bij het gros van de topics over voeradvies wordt er gestrooid met verschillende merken voer die allemaal als geweldig worden bestempeld. Zelfs bij paarden die het prima op ruwvoer zouden moeten kunnen doen, wordt je als slechte eigenaar bestempeld als je niet op z'n minst het bekende vitamine brokje voert. Hetzelfde brokje waarvan bekend is dat het toch ook erg slecht kan zijn.

Waarom zou je niets over een reading mogen zeggen. Ik heb bijna een gedetailleerd verslag in mijn profiel staan en ik wil daar best uitleg over geven, geen enkel probleem. Ik heb jou in mijn eigen topic van toen ook uitleg gegeven.

Askja schreef:
Nou, je hebt je ei gelegd kajo. En het was blijkbaar een flink groot ei.

Op zich prima dat je tegengas geeft, alleen jammer van de manier waarop. Sceptici aanduiden als azijnpisser is op de man en niet op de bal spelen, en daarbij wordt er hier weinig azijn gepist. Wel worden er kritische vragen gesteld die stelselmatig ontweken worden.
Ook lees ik hier nergens dat er concreet gewaarschuwd wordt tegen fotoreaders.

En ik geloof er weinig van dat er zo veel Bokkers zijn die hier vanwege de vermeende terreur van critici en sceptici hun positieve ervaringen met fotoreadings niet meer durven te posten. Waarom melden ze dat dan niet hier?
Dan nog is deze eventuele schroom geen reden om diegenen die zich hier kritisch opstellen te proberen de mond te snoeren.

Wat voerfabrikanten hiermee te maken hebben is mij overigens echt een raadsel.

Nogmaals, persoonlijk blijf ik benieuwd naar concrete voorbeelden van succesvolle readings (dus geen vage verhalen), en naar de exacte werkwijze en achtergrond van degenen die readings aanbieden.

Ik heb helemaal geen ei gelegd en het was dus ook geen grote. De spoiler had ik bij voorbaat ingezet voor bokkers met dergelijke reacties. Die hadden soortgelijke reacties ook in voorgaande topics en nu ook weer. Bokkers die een waardeoordeel hangen aan hoe ik iets post en er vanuit gaan dat het enig effect zou hebben op mijn bloeddruk. En ja nu ben ik persoonlijk, nu pas. Het was niet gericht naar de sceptici in dit topic of de wijze van hoe zij/jullie reageren, daar heb ik niets op aan te merken. Ik vind het alleen hier niet passend. Ik ga een discussie namelijk niet uit de weg maar dan wel in een topic welke is opgezet als discussie topic en niet in een topic voor ervaringen. Jullie hebben geen ervaring slechts een mening. Een mening die niet zal veranderen omdat er geen wetenschappelijk bewijs geleverd gaat/kan worden. Maar dat is vaak het probleem bij 'ergens in geloven' en dat is ook helemaal niet erg. Maar laat een ander die er wel in gelooft dan in zijn/haar waarde.

Ik mag en wil geen pb's openbaar maken maar ik heb ze voorheen en nu echt wel gekregen. Ook van verschillend bokkers die dus geen goede ervaring hadden.

Cayenne schreef:
Bedenk je van tevoren wel dat er heel veel online terug te vinden is, en dat sommige mensen heel goed zijn in googlen.

Ik heb toentertijd een reading laten doen voor €45. Zij is minstens anderhalf uur met mijn paard bezig geweest en in totaal met mij nog minstens anderhalf uur in gesprek. Als zij heel goed gezocht zou hebben dan zou zij een kwart van wat er verteld was bij elkaar hebben kunnen sprokkelen via de diverse social media waar ik dingen geplaatst heb en daar dan ook de juiste interpretatie aan koppelen. Ik wil wedden dat ze daar toch best wel tijd in had moeten steken. Het is dan helemaal niet meer rendabel voor het bedrag wat er voor gevraagd werd. Als dan de prijs als zo belangrijk wordt gezien bij deze 'oplichting' wil ik dit toch wel even noemen.

Men vraagt om een duidelijke voorbeeld, bij deze
Mijn merrie was atacties. Heb ik niet verteld aan de tolk en was toentertijd niet terug te vinden op internet. Ik heb alleen gevraagd of mijn paard ergens pijn had. Ik kreeg van de tolk te horen dat haar lichaam uit drie delen bestaat die ze niet bij elkaar kan houden. De tolk beschreef precies een beeld hoe mijn paard vaak stond. Voorhoeven naar links, achterhoeven naar rechts met een vreemde knik in haar rug. Tolk gaf zelf aan dat het wel een overdreven beeld zou zijn want het is niet natuurlijk voor een paard om zo te staan. Ik heb na de reading een foto gestuurd om te laten zien dat mijn paard toch echt het juiste beeld had doorgegeven.
Mijn paard had regelmatig spierpijn en ik masseerde haar wel eens met Osmonds witte olie. Mijn paard gaf aan dat ik haar wel vaker met 'het spul waar ik zo lekker warm van word' mocht insmeren. (en nee dat zei ze niet letterlijk maar stuurde dat in beelden)
Beide gegevens waren niet te herleiden uit de vragen die ik gesteld had of van internet af te halen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 13:33

smileydees schreef:
meegelezen vanaf het begin. Ik moet zeggen dat ik er altijd sceptisch tegen overstond, totdat ik een hypersensitieve dochter kreeg. Het sceptische bleef, echter meer interesse in deze zaken.
Maar is hypersensitiviteit dan voor jou hetzelfde als paranormaal begaafd? Want volgens mij zijn dat twee heel verschillende dingen, omdat het eerste aantoonbaar bestaat (hoewel er genoeg mensen zijn die zich hypersensitief noemen alleen omdat ze dat wel mooi vinden klinken) en het tweede nooit overtuigend bewezen is.

Persoonlijk denk ik dat er wel degelijk fotoreaders zijn die zo hypersensitief zijn dat ze uit heel summiere informatie dingen op kunnen pikken die een ander mist. Dingen die af te lezen zijn uit lichaamstaal, oogopslag, omgeving, maar ook uit omschrijvingen, woordkeuze, wat er 'tussen de regels' te lezen is. Ik kan me zelfs voorstellen dat een eigenaar van een dier onbewust meer weet van het betreffende dier dan hij zichzelf realiseert, en dat een hypersensitief iemand dit kan waarnemen.

Is dit een gave? Ja, natuurlijk.
Is het een paranormale gave? Nee.
Is her een bezwaar dat iemand er geld voor vraagt? Tja, ik vind van wel. Het is niet toetsbaar, en ook als de waarneming authentiek is en geen gebakken lucht, kan deze ernaast zitten.
Het succes hangt bovendien voor een groot deel af van in hoeverre de klant wil dat het klopt cq. werkt. En als je ervoor kiest een reading te laten doen, dan heb je al een impliciet commitment om erin te geloven, ook al denk je van jezelf wellicht dat je kritisch genoeg bent. Dat is gewoon psychologie.

Ik zou er om die redenen persoonlijk nooit voor kiezen een reading te laten doen, betaald of niet.

Maar ik kan me voorstellen dat er oprechte readers zijn met superscherpe zintuigen en veel inlevingsvermogen. M.i. zijn er echter ook een hoop die zichzelf schromelijk overschatten, of zelfs een compleet blinde vlek hebben, in de zin dat ze ten onrechte geloven over allerlei bijzondere gaven te beschikken. En ja, ook de nodige bewuste oplichters, die mensen heb je nu eenmaal overal. En die maken m.i. misbruik van de goedgelovigheid van hun klanten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:06

_kajo_ schreef:
Jullie hebben geen ervaring slechts een mening. Een mening die niet zal veranderen omdat er geen wetenschappelijk bewijs geleverd gaat/kan worden. Maar dat is vaak het probleem bij 'ergens in geloven' en dat is ook helemaal niet erg. Maar laat een ander die er wel in gelooft dan in zijn/haar waarde.
Werkelijk?
Ik heb deze alinea een paar keer doorgelezen en sta nog steeds sprakeloos.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 14:46

Askja schreef:
_kajo_ schreef:
Jullie hebben geen ervaring slechts een mening. Een mening die niet zal veranderen omdat er geen wetenschappelijk bewijs geleverd gaat/kan worden. Maar dat is vaak het probleem bij 'ergens in geloven' en dat is ook helemaal niet erg. Maar laat een ander die er wel in gelooft dan in zijn/haar waarde.
Werkelijk?
Ik heb deze alinea een paar keer doorgelezen en sta nog steeds sprakeloos.

Ergens maar in moeten geloven, zou nooit het enige criterium voor effectiviteit van je dienstverlening moeten zijn. Als iemand gelooft dat hij geholpen is terwijl dat feitelijk niet zo is, dan is dat zeker niet voldoende om te mogen stellen dat je hem geholpen hebt.

Ik kan bijvoorbeeld best zeggen dat ik paspoorten verkoop, en mensen dan een mooi zelfgemaakt stukje papier geven. Met de insteek van _kajo_ is dat geen enkel probleem, zolang ik mijn slachtoffers maar kan laten geloven dat ze echt geholpen zijn. Feit blijft echter dat ik mensen gebakken lucht verkoop terwijl ik ze wijsmaak dat het geen lucht is. Is dat minder erg als mijn oplichting goedkoper is dan wat sommigen van mijn collega's vragen? Of als ik ook mijzelf heb wijsgemaakt dat mijn paspoorten echt zijn?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:25

oomens schreef:
Ergens maar in moeten geloven, zou nooit het enige criterium voor effectiviteit van je dienstverlening moeten zijn. Als iemand gelooft dat hij geholpen is terwijl dat feitelijk niet zo is, dan is dat zeker niet voldoende om te mogen stellen dat je hem geholpen hebt.

Ik kan bijvoorbeeld best zeggen dat ik paspoorten verkoop, en mensen dan een mooi zelfgemaakt stukje papier geven. Met de insteek van _kajo_ is dat geen enkel probleem, zolang ik mijn slachtoffers maar kan laten geloven dat ze echt geholpen zijn. Feit blijft echter dat ik mensen gebakken lucht verkoop terwijl ik ze wijsmaak dat het geen lucht is. Is dat minder erg als mijn oplichting goedkoper is dan wat sommigen van mijn collega's vragen? Of als ik ook mijzelf heb wijsgemaakt dat mijn paspoorten echt zijn?
Een paspoort is totaal geen vergelijk. Aan paspoorten zitten wettelijke eisen die zijn zeer makkelijk na te gaan. Al was het alleen al door dat het maar bij één uitgevende instantie te verkrijgen is. Daarnaast is het uitgeven van een papiertje gelijkend op een paspoort strafbaar en dat is een reading niet. Maar wat zou dat uitmaken wanneer iemand met een dergelijk papiertje geholpen is. Genoeg vraag naar valse paspoorten maar met een risico dat je gesnapt wordt. Maar in beide gevallen, als de geholpene nu vind dat hij geholpen is en dat hij/zij dit het geld waard vindt wie zijn jullie dan om dat onderuit te halen?
Ik heb overigens nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom de sceptici er zo op gebrand zijn om te waarschuwen. Het is niet jouw geld, het deert jou niets dat ze het doen en jij wordt nergens gedwongen om ook een reading af te nemen. Het geijkte standaard excuus dat bokt nu eenmaal een discussie topic is, ben ik ook wel eens klaar mee. Dat impliceert niet dat er dan ook gediscussieerd moet worden. Waarom niet ook een forum om gelijkgestemden te vinden, ervaringen uit te wisselen of advies te vragen.

Ik ben opgeleid als dierkundig ingenieur en heb heel veel wetenschappelijk moeten onderbouwen tijdens mijn studie. Ik ging er dus ook behoorlijk sceptisch in. Was heel summier in mijn informatie en heb zelfs valse informatie verstrekt die meteen onderuit gehaald is.
Ik loop al dik 40 jaar in de paarden mee en heb een soortgelijke discussie 30 jaar geleden gevoerd toen ik één van de eersten was die een osteopaat bij mijn paard haalde. Dat vond men toen ook compleet belachelijk. Hetzelfde riedeltje over bewijs en wetenschappelijk geneuzel. Nu een breed aanvaarde alternatieve geneeswijze.

Als jullie redenatie opgaat dan is ook iedere coach een oplichter. Het is toch niet te bewijzen dat het helpt. Een gesprek met een life coach is dan toch ook zonde van je geld. Geen bewijzen en geen opleiding nodig maar er wordt grof geld in verdiend. Het enige bewijs is dat er veel mensen baat bij hebben a €3000 per jaar.

Het enige waar ik jullie gelijk in geef dat het moeilijk is om het kaf van het koren te scheiden. Bij wie heb je er wel wat aan en bij wie niet. En dat gaat toch nog altijd het beste bij mond tot mond reclame. Dat geldt voor dierentolken, voor voer, osteopaten en zelfs ook als je een vals paspoort nodig hebt. Reclame maken voor het laatste is op bokt verboden en reclame voor dierentolken wordt ontmoedigd, zoniet onmogelijk gemaakt door de sceptici. Voor het overige mag je op bokt blijkbaar alles en iedereen aanraden en afkraken. Genoeg dierenartsen en hoefsmeden met een gedegen opleiding die worden aangeraden of juist hardvochtig worden afgeraden. Wanneer eenzelfde aan/afraden voor dierentolken mogelijk wordt gemaakt dan komen de goeden vanzelf wel bovendrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 16:53

Ik vind het prima dat mensen het willen geloven en willen zeggen dat ze het kunnen maar het gaat mij wel te ver dat er een vergelijking met een dierenarts gemaakt word. Als je jezelf daarmee gaat vergelijken dan krijg ik een beetje het blauwe jurk gevoel en dat vind ik wel gewoon eng en gevaarlijk.
Zolang het oppervlakkig blijft vind ik het prima en als mensen daar geld aan uit willen geven is dat hun eigen keuze maar je kan toch niet serieus denken dat een dierenarts gelijk is aan iemand die een reading doet?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:04

Ik heb nergens een dierenarts met een dierentolk vergeleken. Het enige vergelijk in deze heb ik gemaakt omtrent het aan- en afraden van personen op basis van ervaringen van bokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:39

_kajo_ schreef:
Ik heb nergens een dierenarts met een dierentolk vergeleken. Het enige vergelijk in deze heb ik gemaakt omtrent het aan- en afraden van personen op basis van ervaringen van bokkers.

Ik zeg niet dat die vergelijking door jou gemaakt is maar hij werd wel gemaakt hier in dit topic.. En dan kan je verwachten dat mensen daar op reageren. Voor mij was dat een reden om te reageren in ieder geval, eerder las ik alleen maar mee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:41

_kajo_ schreef:
Mijn vraag aan de 'tegenstanders' is daarom wat jullie nu eigenlijk proberen te bereiken? Het argument wat steeds wordt aangehaald is dat men wil waarschuwen, maar waarom en voor wat? Oplichting? Geloof mij, de grootste oplichters in de paardenwereld zijn de voederfabrikanten.

Nah, bij paardenvoeder staat er op de zak wat erin zit. Soms niet heel gedetailleerd maar de details zijn dan weer prima op internet te vinden.
Dus met wat onderzoek krijg je wat je koopt.

En dat is het probleem met readings: je hebt geen idee wat je koopt. Details zijn niet na te pluizen, ook niet op internet, en er is ook geen zak met een ingrediëntenlijst. Ook de reader is vaak een wildvreemde.

_kajo_ schreef:
Een standaard brok met een leuke slogan verkopen als iets speciaals en menig bokker stinkt erin en betaalt er 3 keer zoveel voor als de standaard brok.

Maar: de ingredienten zijn wel vindbaar, en als consument heb je de plicht zelf ook onderzoek te doen. Even googelen levert je dan alsnog de informatie die je wilt hebben, en of je er dan zelf 3x zoveel voor wilt betalen, is je eigen keuze, en in geval van onderzoek doen, ook een geinformeerde keuze. De voerfabrikant is namelijk gewoon verplicht informatie te geven, dus er wordt niets achtergehouden.

_kajo_ schreef:
En dan nog, de gemiddelde tolk kost net zoveel als een leuk dekje. De een geeft daar haar geld aan uit en de ander aan een reading.

Hier doe je het lijken alsof twee dingen hetzelfde zijn. Maar met het dekje weet je wat je koopt. Met een reading niet. Gebakken lucht versus een kwaliteitsproduct vind ik dan weer geen moeilijke keuze.
_kajo_ schreef:
Mijn merrie was atacties. Heb ik niet verteld aan de tolk en was toentertijd niet terug te vinden op internet.

Maar een beetje kenner kan dat wel afleiden uit de symptomen die er tussen neus en lippen door genoemd worden, daarvoor hoef je het woord atactisch niet te gebruiken natuurlijk.

_kajo_ schreef:
Ik kreeg van de tolk te horen dat haar lichaam uit drie delen bestaat die ze niet bij elkaar kan houden. De tolk beschreef precies een beeld hoe mijn paard vaak stond.

Iemand die waarschijnlijk kennis heeft over atactie, of ervaring, en weet hoe het eruit ziet. Paarden met atactie hebben idd vaak een typische manier van staan. Zelfde als met hoefbevangen paarden overigens.

_kajo_ schreef:
Tolk gaf zelf aan dat het wel een overdreven beeld zou zijn want het is niet natuurlijk voor een paard om zo te staan.

Dit is cold reading: vissen naar een bevestiging.
_kajo_ schreef:
Mijn paard had regelmatig spierpijn en ik masseerde haar wel eens met Osmonds witte olie. Mijn paard gaf aan dat ik haar wel vaker met 'het spul waar ik zo lekker warm van word' mocht insmeren. (en nee dat zei ze niet letterlijk maar stuurde dat in beelden)

Dat is niet raar met zo een typische stand, de spieren zijn daar niet op gemaakt. Dat je paard spierpijn heeft, is een logisch gevolg van atactie en de manier van bewegen.
En veel mensen smeren pijnlijke spieren in met "spul waar het warm van wordt" zoals tijgerbalsem, Midalgan, en nog wat middeltjes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:47

Wat betreft ostepaten, kajo, die bevinden zich m.i. ergens tussen regulier en alternatief in.

Dat de osteopathie zich tot een geaccepteerde en wijdverbreide methode heeft kunnen ontwikkelen, komt allereerst sompelweg doordat zichtbaar is wat een osteopaat doet, en dan bedoel ik het manipuleren/losmaken/ aansturen van het lichaam. Vaak genoeg gezien van nabij (bij mijn eigen paarden), en met vaak (niet altijd) mooie resultaten. Vergelijkbaar overigens met het werk van een dierfysio of een manueel therapeut.
De filosofie achter de osteopathie is echter bewezen onwetenschappelijk en valt dus onder alternatief. De ene osteopaat legt daar overigens meer nadruk op dan de andere.

Een goede osteopaat handelt m.i. vanuit kennis van anatomie en biomechanica, in combinatie met veel gevoel en liefde voor het paard.
Wat ook meespeelt in het succes is dat de osteopathie zich als therapie goed op de kaart en in de markt heeft weten te zetten.
En osteopaten hebben een grondige opleiding gevolgd en hebben voorzover mij bekend altijd een achtergrond als dierfysio of dierenarts.

Daarmee is osteopathie, ondanks het alternatieve grondidee erachter, m.i.compleet, maar dan ook compleet onvergelijkbaar met een dierentolk/reader, die geen enkele opleiding of papiertje heeft.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:49

Avalanche: _/-\o_

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 17:55

Askja schreef:
Avalanche: _/-\o_

Dank u, dank u :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:36

Tja, ach...

Ik mag toch ook graag van mijzelf denken dat ik een redelijk nuchter type ben;
Ik ben groot voorstander van fytotherapie bijvoorbeeld, maar zodra je gaat schudden en verdunnen ben je mij volledig kwijt. Homeopathie wil ik dus duidelijk niets van weten.
Lechnerantennes, bioresonantie, wichelroedes, het zal mij allemaal mijn bevallige dikke kont roesten. En toch heb ik een week of 2 geleden met wichelroedes in mijn handen rondgelopen ivm een koperen 8 voor aardstralen. Heb er nog steeds niets mee en geloof er niet in, maar was wel bijzonder hoe dat die wichelroedes ook bij mij hun zwaai naar buiten of naar binnen deden al naar gelang de plek.

Ik geloof niet in god. Wel in geesten om de een of andere reden, maar dat is meer een hoop denk ik? Dat de dierbaren die al overleden zijn, zo af en toe wat laten weten aan mij of zo? Helaas is mij dat ook nooit gebeurd, dus een beetje wishfull thinking ben ik bang, iets waar je je ook vooral in je grote verdriet aan vastklampt.

Zo heb ik ook in het verleden vlak na overlijden van dieren een foto reading laten doen; Ik ging stuk, want ik herkende zoveel! Maar achteraf denk ik ook dat het aan elkaar hing van algemeenheden en het mij een iets beter gevoel proberen te geven is geweest. (best prijzig van 50,- euro voor een kwart a4tje). Maar goed toen had ik dat ontzettend nodig, zo kapot van verdriet en schuldgevoel ging ik.

In een nog verder verleden heb ik wel eens met een paranormaal begaafde dame gezeten een een sessie gekregen. Was al een dame op leeftijd. Die mij hele rake dingen heeft vertelt, vooral bijzonder over mijn relatie(s) en in welk tijdsbestek dit zou gaan, dit is volledig uitgekomen (tijdsbestek van ruim 20 jaar). Die dame vroeg als betaling een paar blikken kattenvoer voor de loslopende en verwilderde katten die ze bij haar in de buurt voerde. Dat vond ik mooi.

En toch heb ik een paar kleine maar oh zo mooie momentjes gehad van een paar seconden hooguit, dat ik een overleden dierbare zo ontzettend duidelijk voelde, dat ik toch niet helemaal sceptisch ben daarover. Want als ik, de nuchtere, bijna dikke plaat voor het hoofd wat dit soort "hogere" zaken betreft, ze toch ook heel sporadisch meemaakt, dan zit er toch wel iets in denk ik dan.

Wat mij hier vooral tegenstaat is dat de "mediums" of bezitters van een gave, hier dus al net zo vaag blijven als dat ze dus blijkbaar in hun werk/readings ook doen en dat vind ik jammer. Want dat geeft mij dus helemaal niet het idee dat ik/wij sceptici en trouwens de klanten ook niet, serieus of intelligent genoeg worden bevonden om het duidelijk uit te leggen, om er serieus en eerlijk op in te gaan.

Ik noem een paar voorbeelden;
Overal therapeut achterzetten.
Zeggen dat je zelf niet zo veel geld vraagt, maar hoeveel je wel rekent of op de no cure/no pay vraag geen antwoord geeft. Zeg dan helemaal niks denk ik dan.
Het als eerste narrig en zuur reageren op een klein ideetje van mij over eventueel bewijzen hier leveren, terwijl je daar zelf geen belang of ervaring in hebt. Maar wel direct de sneer van "gratis reading zeker?" maken.
Vergelijkingen maken met da's of wat voor beroep waarvoor men een opleiding heeft moeten volgen dan ook.

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat ik sommige reacties van de tegenstanders de andere kant op van de zotte vind. Iets belachelijk maken heeft nooit nut of geeft een eventuele twijfelaar het idee dat ze naar jou wel kunnen luisteren. En dat maakt denk ik wel dat de mensen die niet meer weten waar ze het moeten zoeken, toch liever voor de zalvende woorden van een medium of reading zullen gaan in de hoop dat het erna wel goed komt, dan dat men voor rede gaat.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:41

Avalanche81 schreef:
_kajo_ schreef:
Mijn vraag aan de 'tegenstanders' is daarom wat jullie nu eigenlijk proberen te bereiken? Het argument wat steeds wordt aangehaald is dat men wil waarschuwen, maar waarom en voor wat? Oplichting? Geloof mij, de grootste oplichters in de paardenwereld zijn de voederfabrikanten.

Nah, bij paardenvoeder staat er op de zak wat erin zit. Soms niet heel gedetailleerd maar de details zijn dan weer prima op internet te vinden.
Dus met wat onderzoek krijg je wat je koopt. Volgens de wet mogen ze heel wat afwijken:
Citaat:
(F) Samenstelling
De samenstelling van de verwerkte voedermiddelen dienen vermeld te worden in afnemende volgorde van hun aandeel in het mengvoer. Het gewichtspercentage moet vermeld worden indien de aanwezigheid ervan in woord of beeld of als grafische voorstelling in de etikettering wordt benadrukt. De percentages hoeven niet verplicht vermeld te worden. Dit is voor bepaalde landen in andere lidstaten van de EU wel verplicht. De minimale samenstelling wordt vermeld, er mag 15% worden afgeweken van de werkelijke gehalten.

En dat is het probleem met readings: je hebt geen idee wat je koopt. Details zijn niet na te pluizen, ook niet op internet, en er is ook geen zak met een ingrediëntenlijst. Ook de reader is vaak een wildvreemde. Ook bij dierentolken kunnen je prima onderzoek doen door ervaringen te vergelijken. dat is het voordeel van internet. Als ik een klusjesman zoek ken ik die ook niet en maakt het niet uit wat voor opleiding hij heeft gehad. Die kies ik ook op basis van ervaringen van anderen. En ja, er is wellicht wat meer zichtbaar maar als hij het dak goed gerepareerd heeft dan klim ik ook niet het dak op om zelf te gaan kijken maar geloof ik de mening van een ander.

_kajo_ schreef:
Een standaard brok met een leuke slogan verkopen als iets speciaals en menig bokker stinkt erin en betaalt er 3 keer zoveel voor als de standaard brok.

Maar: de ingredienten zijn wel vindbaar, en als consument heb je de plicht zelf ook onderzoek te doen. Even googelen levert je dan alsnog de informatie die je wilt hebben, en of je er dan zelf 3x zoveel voor wilt betalen, is je eigen keuze, en in geval van onderzoek doen, ook een geinformeerde keuze. De voerfabrikant is namelijk gewoon verplicht informatie te geven, dus er wordt niets achtergehouden. Zie bovenstaand, die mag dus heel wat afwijken.

_kajo_ schreef:
En dan nog, de gemiddelde tolk kost net zoveel als een leuk dekje. De een geeft daar haar geld aan uit en de ander aan een reading.

Hier doe je het lijken alsof twee dingen hetzelfde zijn. Maar met het dekje weet je wat je koopt. Met een reading niet. Gebakken lucht versus een kwaliteitsproduct vind ik dan weer geen moeilijke keuze. Dat doe ik helemaal niet, Het gaat niet om het 'product' maar om de keuze waar iemand geld aan kan uitgeven en wat voor 'waarde' die daar daar aan geeft. Voor mij heeft gebakken lucht dus meer waarde dan een kwalitatief goed dekje waar bv met koeieletters een merk op staat.
_kajo_ schreef:
Mijn merrie was atacties. Heb ik niet verteld aan de tolk en was toentertijd niet terug te vinden op internet.

Maar een beetje kenner kan dat wel afleiden uit de symptomen die er tussen neus en lippen door genoemd worden, daarvoor hoef je het woord atactisch niet te gebruiken natuurlijk. Er is niks tussen neus en lippen door genoemd omdat de vragen per mail gesteld zijn en ik die bewust heel kort en 'nietszeggend' gesteld heb

_kajo_ schreef:
Ik kreeg van de tolk te horen dat haar lichaam uit drie delen bestaat die ze niet bij elkaar kan houden. De tolk beschreef precies een beeld hoe mijn paard vaak stond.

Iemand die waarschijnlijk kennis heeft over atactie, of ervaring, en weet hoe het eruit ziet. Paarden met atactie hebben idd vaak een typische manier van staan. Zelfde als met hoefbevangen paarden overigens.Ze kon het dus niet weten van de atactie en wist niet wat het was en ze had ook geen ervaring met paarden, dus jouw beweringen omtrent de atactie gaan niet op

_kajo_ schreef:
Tolk gaf zelf aan dat het wel een overdreven beeld zou zijn want het is niet natuurlijk voor een paard om zo te staan.

Dit is cold reading: vissen naar een bevestiging.
_kajo_ schreef:

Dat is niet raar met zo een typische stand, de spieren zijn daar niet op gemaakt. Dat je paard spierpijn heeft, is een logisch gevolg van atactie en de manier van bewegen.
En veel mensen smeren pijnlijke spieren in met "spul waar het warm van wordt" zoals tijgerbalsem, Midalgan, en nog wat middeltjes.

Askja schreef:
Wat betreft ostepaten, kajo, die bevinden zich m.i. ergens tussen regulier en alternatief in.

Dat de osteopathie zich tot een geaccepteerde en wijdverbreide methode heeft kunnen ontwikkelen, komt allereerst sompelweg doordat zichtbaar is wat een osteopaat doet, en dan bedoel ik het manipuleren/losmaken/ aansturen van het lichaam. Vaak genoeg gezien van nabij (bij mijn eigen paarden), en met vaak (niet altijd) mooie resultaten. Vergelijkbaar overigens met het werk van een dierfysio of een manueel therapeut.
De filosofie achter de osteopathie is echter bewezen onwetenschappelijk en valt dus onder alternatief. De ene osteopaat legt daar overigens meer nadruk op dan de andere.

Een goede osteopaat handelt m.i. vanuit kennis van anatomie en biomechanica, in combinatie met veel gevoel en liefde voor het paard.
Wat ook meespeelt in het succes is dat de osteopathie zich als therapie goed op de kaart en in de markt heeft weten te zetten.
En osteopaten hebben een grondige opleiding gevolgd en hebben voorzover mij bekend altijd een achtergrond als dierfysio of dierenarts.

Daarmee is osteopathie, ondanks het alternatieve grondidee erachter, m.i.compleet, maar dan ook compleet onvergelijkbaar met een dierentolk/reader, die geen enkele opleiding of papiertje heeft.

Ik vergelijk ook hier een dierentolk niet met een osteopaat. Het vergelijk dat ik maak is dat onbekend, onbemind maakt. En de eerste osteopaten waren echt geen dierenartsen. Deze osteopaten behandelden mensen en omdat het zo goed bij de eigenaar hielp kreeg de osteopaat de vraag om het dier ook eens te behandelen. Totdat het bekend wordt en dierenartsen er op insprongen. Zo heb ik een dierenarts gekend die het eerst onzin vond totdat hij herhaaldelijk zag dat het hielp en zich heeft laten bijscholen.

Maar goed, ik ben wel een beetje klaar met deze discussie en vooral de kinderachtige zogenaamde 'overwinnings' actie. Ik ga mijn tijd liever besteden aan de PB'tjes met betrekking tot dit onderwerp die ik nog moet beantwoorden. Zonder jullie had dit ook gewoon in het topic gekund.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 18:51

_kajo_ schreef:
Volgens de wet mogen ze heel wat afwijken:

(F) Samenstelling
De samenstelling van de verwerkte voedermiddelen dienen vermeld te worden in afnemende volgorde van hun aandeel in het mengvoer. Het gewichtspercentage moet vermeld worden indien de aanwezigheid ervan in woord of beeld of als grafische voorstelling in de etikettering wordt benadrukt. De percentages hoeven niet verplicht vermeld te worden. Dit is voor bepaalde landen in andere lidstaten van de EU wel verplicht. De minimale samenstelling wordt vermeld, er mag 15% worden afgeweken van de werkelijke gehalten.
Citaat:

Dan nog heb je een vrij wat beter idee van wat erin zit dan bij een reading.

_kajo_ schreef:
Ook bij dierentolken kunnen je prima onderzoek doen door ervaringen te vergelijken. dat is het voordeel van internet. Als ik een klusjesman zoek ken ik die ook niet en maakt het niet uit wat voor opleiding hij heeft gehad. Die kies ik ook op basis van ervaringen van anderen. En ja, er is wellicht wat meer zichtbaar maar als hij het dak goed gerepareerd heeft dan klim ik ook niet het dak op om zelf te gaan kijken maar geloof ik de mening van een ander.

Ja, je kunt ervaringen vergelijken.
Maar dan nog, die ervaringen zijn subjectief. De ingrediënten op een voerzak niet. Graan is graan.
Dat dak opklimmen heeft ook weinig nut, natuurlijk, tenzij je ter zake kundig bent. Als je dat niet bent, kun je uberhaupt niet beoordelen of het werk correct is uitgevoerd.

_kajo_ schreef:
Voor mij heeft gebakken lucht dus meer waarde dan een kwalitatief goed dekje waar bv met koeieletters een merk op staat.

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen :')

I rest my case.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:31

Neetoch, mag ik je complimenteren met je fijne, nuchtere, genuanceerde post vol rake observaties en gedachten om even wat langer over na te denken? Soms moet je echt concluderen dat anderen het toch net iets beter zien en verwoorden dan jijzelf (ikzelf dus) ...

Avalanche, ik voeg me bij jou. Sommige elementen in de posts van kajo, bijvoorbeeld de laatste door jou geciteerde uitspraak, tja, ik heb er (opnieuw) gewoonweg echt geen woorden voor en ga er ook niet meer op in. Tegen zoveel vooroordelen, tegenstrijdigheden en venijn is geen kruid gewassen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:10

Kajo, zonder jullie??

Bokt is een discussie forum. Er is vrijwel geen topic te vinden waarin geen discussies zijn. Er wordt altijd een vraag gesteld en daarop reageren mensen met antwoorden en anderen zijn daarop weer kritisch.

Nu het om readings gaat schop je mensen tegen het gevoelige been....Tja, wie zijn probleem is dat werkelijk??

En ik ken jouw topic niet, dus geen idee waar je het over hebt.

Je kruipt in een slachtofferrol en verstopt je nu achter de weerstand zodat je niet openlijk hoeft te reageren op de pb's. Maar zonder al deze reacties was er wel weer een andere reden geweest om niet openlijk te reageren.

En weet je waar weerstand ook vandaan komt? Dat ik iemand zie met een stokkreupel paard dat echt geen waardig leven meer heeft. Elke veearts het beestje wil laten inslapen, maar het baasje er niks van wil horen. Anderen gaan roepen; laat X komen.....Dus er komt iemand en die gaat met een ketting en hangertje zogenaamd pendelen. Verteld een mooi verhaal en baasje blij. Maar beestje lijdt en het helpt gewoon niet......

2e geval, ook opgegeven en mensen roepen, haal X erbij ( een andere ) Er komt iemand en die gaat met handen op 2 cm van het paard er overheen, straalt zogenaamd wat, praat met het paard etc. Verteld verhalen over het paard zijn verleden. Zal wel, beestje was 7 toen ze hem kocht en niet te achterhalen. Iedereen zag dat beestje slecht was, maar baasje zag echt verbetering.
Toen anderen zeiden; dit kan zo echt niet, belde zij X en die zei; Dan moet ik nog eens komen........Weer euro's armer en beestje staat te lijden, want het duurt maar en duurt maar.....

Een ander geval; een reading per telefoon, mail.......Wordt een mooi verhaal verteld en beestje moest allerlei producten, die zij toevallig levert.
Er werden ook dingen in het management verandert, dus beestje ging even vooruit. Maar ja hoor, kwam door de poeders.

Ik sta totaal niet sceptisch tegenover alles, maar wel tegenover ontwijkende antwoorden en mensen die niet met de goede verhalen komen. Aan een verhaal als; ik heb een reading laten doen en ze vertelde me dingen over mn paard die klopte, heb ik helemaal niks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:52

Ik hielp ooit een bokker of afstand ze had al jaren erge nekpijn niemand kon iets voor haar doen. Ik gaf aan dat ik iets zou doen maar niet wanneer en hoe laat. Toen kreeg ik een paar dagen later een bericht, ik stond vandaag om 12 uur af te wassen en ik voelde dat er iets gebeurde.

Na een kwartier was de pijn weg en is tot op heden niet meer terug gekomen.De artsen stonden voor een raadsel.