Lukasje schreef:noox schreef:Duiven kunnen niet poepen terwijl ze vliegen(andere vogelsoorten wel)
Die staat ook in de opsomming!
Ohhh sorry had niet alles gelezen!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Snadrem schreef:Er was trouwens nog een feitje ten aanzien van koala's die ik volgens mij nog niet voorbij had zien komen.
[ Video ]
Indy_Mouse_9 schreef:Meer feitjes!
Er zijn garnalen (Snapping Shrimp) die zo hard water afschieten door hun klauw dicht te klappen, dat dit te horen is op sonar. In WO2 probeerden onderzeëers wel eens te ontkomen aan achtervolging door een 'veld' van deze garnalen in te varen. Hun doorvaart zorgde dat alle garnalen water afschoten, waardoor de vijand ze de duikboot niet meer kon lokaliseren op de sonar tussen alle valse blipjes. (https://www.scientificamerican.com/arti ... ng-shrimp/)
Serenity350 schreef:Oke, allereerst, ik ben een beetje gek. Dus toen ik vanmiddag thuiskwam na een lange dag sloopwerkzaamheden (we halen momenteel een kantine van 12 bij 5 uit elkaar, en met het houtskelet gaan we een hele mooie paardenstal bouwen) had ik behoefte aan even zitten en niet te moeilijk nadenken. Toen ik in dit topic zag dat er toch wel alweer veel herhaling viel dacht ik, we zouden eigenlijk even een overzichtje moeten hebben met wat er allemaal al genoemd is.
Ahfijn, bij deze een overzicht. Wees gerust, tussendoor heb ik mn paardjes nog verzorgd en eten gemaakt, dus mijn leven is er niet aan onderdoor gegaan. Wel heb ik gewoonweg alle opgesomde feitjes grofweg gecategoriseerd voor het overzicht. Niet overal zoals ik bedacht had (alle hondjes bij elkaar, alle katjes bij elkaar) want met die enorme lijst was het bijna geen doen meer ook. Maar, het is een lijst. Dus mocht je nog iets toe te voegen hebben, check het dan even, wellicht is het al genoemd. Maar dan hoef je ook geen 8 pagina's door te scrollen, want dat is natuurlijk ook wel veel werk.![]()
Dubbele feitjes en aanvullingen op feitjes heb ik samengevoegd, hier en daar heb ik de zinnen wat herschreven om het leesbaar te houden. Als het me echt te zot leek heb ik het even gegoogled, maar lang niet alles, want sorry, dat ging me dan weer even iets te ver. Waar al correcties werden genoemd in het topic heb ik die erin meegenomen en waar ik zelf nog wat extra's over wist heb ik het er ook gewoon tussengeplempt.
Veel leesplezier.
Whassupp schreef:Langs de oostkust van de Verenigde Staten leeft een cicade soort die na geboorte voor 17 jaar onder de grond verdwijnt. Na deze 17 jaar komen ze massaal boven de grond voor een 4 weken durende orgie en sterven vervolgens.... Het gaat hier om een uitbarsting van miljarden cicaden ineens van zo'n 370 beestjes per vierkante meter. De paring gaat gepaard met een oorverdovend gezoem en als ze voldoende eitjes hebben gelegd om het voortbestaan van de soort te verzekeren, sterven ze. Het is nog onduidelijk waarom deze beestjes een cyclus van 17 jaar kennen. Het gaat om 3 soorten van de groep magicicaden, deze soorten hebben de langste levenscyclus van alle insecten.
Celestial schreef:tessyke schreef:Jeetje 10 pagina's
Geen idee of hij ertussen staat maar het zou me verbazen.
Een fret komt niet voor in het wild (tenzij ontsnapt of losgezet).
Oh deze is leuk, dat wist ik helemaal niet!
chantalboes schreef:_Nadia_ schreef:[ Afbeelding ]
Sorry, topic niet helemaal gelezen, maar staat deze er al? Ze gooien dus letterlijk hun baby uit de buidel zodat ze zelf veilig zijn en t jong wordt opgegeten.
Mjaaa klopt dit wel? Quokka's leven op Rottnest Island, een eiland waar ze geen natuurlijke vijand hebben. Dus eigenlijk hebben ze geen predator om hun jongen naartoe te gooien.
Citaat:François Bourlière schrijft in The Natural History of Mammals (1964, blz. 41): „De dubbele spijsvertering [koprofagie], waarbij het voedsel tweemaal in plaats van slechts eenmaal de darm passeert, schijnt bij konijnen en hazen een algemeen voorkomend verschijnsel te zijn. Tamme konijnen eten hun ’s nachts afgescheiden uitwerpselen gewoonlijk op en slikken ze zonder te kauwen door; de volgende morgen vormen deze wel de helft van de totale maaginhoud. Bij het wilde konijn vindt de dubbele spijsvertering tweemaal per dag plaats, en hetzelfde wordt over de Europese haas bericht. . . . Men vermoedt dat de dieren op deze wijze van grote hoeveelheden vitamine B worden voorzien, die door bacteriën in het voedsel in de dikke darm worden geproduceerd.” Over dit verschijnsel wordt in Mammals of the World (door E. P. Walker, 1964, Deel II, blz. 647) opgemerkt: „Dit komt wellicht overeen met het ’herkauwen’ van ruminantia [herkauwende zoogdieren].”
JewEmm schreef:Niet helemaal correct. Een fret is een gedomesticeerde bunzing. Net als dat een hond een gedomesticeerde wolf is.