Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:56

CharmingS schreef:
Maar de hond zat niet vast! Niemand hier weet of het hondje ook braaf in zijn mandje lag.. Wie weet liep hij wel gewoon wat rond te scharrelen. Nogmaals in een ruimte waar spanning heerst onder dieren hoor je gewoon je verstand te gebruiken!! Daar ga je geen honden los laten lopen, ook niet als die van de DA is.

Dus rondscharrelende kleine hondjes mogen gewoon doodgebeten worden :n ?
Ik vind dat sommige mensen wel heel ver gaan in het goedpraten van de bijter.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 25-03-19 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:19

CharmingS schreef:
En ook voor jouw Barbet: Was jij erbij, omdat jij concludeert dat het hondje dood is gebeten zonder reden? En dan meteen beginnen over HR hond?! NEE fout HR eigenaresse die haar dier niet heeft opgevoed!! Er moet iets worden gedaan tegen mensen die nadenken over dieren alsof het mensen zijn, daar zit namelijk het allergrootste probleem!!

Nou, ik kan in ieder geval geen reden verzinnen waarom het hondje wel doodgebeten had mogen worden?

Logisch dat ik begin over HR hond, de mastiff is toch een HR hond?
En de meeste incidenten met doodgebeten of zwaar gewonde hondjes zijn ook met HR honden.
Deze soort honden worden niet voor niets hoog risico honden genoemd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:26

Het maakt me echt niet heel veel uit of het wel of niet met reden is, of het hondje wel of niet rondscharrelt. Goed, dat is misschien niet heel handig, maar dan nog hoor je je verantwoordelijkheid te nemen en je hond aangelijnd en bij je te houden, en met een HR hond met muilkorf in de praktijk, dan kan er niets gebeuren.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:19

Sclimpre schreef:
CharmingS schreef:
Maar de hond zat niet vast! Niemand hier weet of het hondje ook braaf in zijn mandje lag.. Wie weet liep hij wel gewoon wat rond te scharrelen. Nogmaals in een ruimte waar spanning heerst onder dieren hoor je gewoon je verstand te gebruiken!! Daar ga je geen honden los laten lopen, ook niet als die van de DA is.

Dus rondscharrelende kleine hondjes mogen gewoon doodgebeten worden :n ?
Ik vind dat sommige mensen wel heel ver gaan in het goedpraten van de bijter.

Jammer dit echt! Je gaat nu dingen beweren die ik helemaal niet heb gezegd. Het enige wat ik wil zeggen is dat het voorkomen had kunnen worden als je geen 1 hond los hebt lopen.

Maar goed, gelukkig gaat het bij mijn kliniek een stuk fijner aangezien ik er regelmatig zit..

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:44

CharmingS schreef:
Zoe_97 schreef:
Maar als dat kleine hondje vast zat had hier geen verschil gemaakt dus hoe kun je zeggen dat zijn eigenaar schuld treft?

En volgens mij hoort een hulphond ook gewoon aangelijnd te zijn!

Ik zie regelmatig in de kliniek honden die op de grond liggen die liggen bij te komen van de narcose... en ook honden die worden gedragen etc.. moeten die dan ook aangelijnd? Snap de relevantie niet daarvan in de discussie :?

Schuur_

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:53

Het hondje liep wel in het zicht van de mastiff. Die is echt niet spontaan opgestaan hoor. Was ook niet onderweg naar boven maar inmiddels zal het bericht van de DA wel zijn aangepast.

Hondje liep mee naar de balie naar zijn vaste plekje om de mensen te begroeten. Ik lees hier niemand die zegt dat de Mastiff 100% schuld treft maar volg wel de mening van CharmingS dat ook de DA mede deze situatie had kunnen voorkomen door geen (loslopende) honden toe te laten, ook niet van het personeel.

Is er misschien een foto van de balie/wachtkamer? Ik kan me niets voorstellen bij een balie die afgesloten is van de wachtkamer maar waar wel de Mastiff achter kan geraken zonder bijzondere manoeuvres

In de DA praktijk waar ik eerst ging was dit wel zo. Moest de DA een deur door en dan een andere deur om van hoge balie naar de wachtkamer te gaan. Hij kon wat mij betreft een hele dierentuin houdem zonder dat mijn dieren er ooit zouden geraken zonder er over te springen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 21:16

zimbabwe schreef:
CharmingS schreef:

En volgens mij hoort een hulphond ook gewoon aangelijnd te zijn!

Ik zie regelmatig in de kliniek honden die op de grond liggen die liggen bij te komen van de narcose... en ook honden die worden gedragen etc.. moeten die dan ook aangelijnd? Snap de relevantie niet daarvan in de discussie :?

Gaat hij lekker?

Sinds wanneer liggen dieren de narcose uit te slapen in de receptie of wachtkamergebieden??

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:38

Schuur_ schreef:
Is er misschien een foto van de balie/wachtkamer? Ik kan me niets voorstellen bij een balie die afgesloten is van de wachtkamer maar waar wel de Mastiff achter kan geraken zonder bijzondere manoeuvres

In de DA praktijk waar ik eerst ging was dit wel zo. Moest de DA een deur door en dan een andere deur om van hoge balie naar de wachtkamer te gaan. Hij kon wat mij betreft een hele dierentuin houdem zonder dat mijn dieren er ooit zouden geraken zonder er over te springen.
Hier staat een filmpje van de situatie ter plaatse: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... e-druppel/

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:06

Dusss ook zijzelf had dus kunnen zeggen houd de hond vast bij je en had kunnen ingrijpen toen de hond aan de wandel ging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:57

Onali schreef:
CharmingS schreef:
Dus dan kun je wel zeggen dat een DA zelf moet weten of ze hun eigen honden daar los laten lopen, maar ik vind dat alle dieren ook die van het personeel aangelijnd moeten zijn.

Zo zie je maar weer dat het altijd fout kan gaan. Prima als de DA haar hond mee wil nemen, maar doe de hond dan in een ruimte waar geen andere honden kunnen komen.

Ik vind beide partijen hier schuldig aan. Geen 1 hond hoort los in een kliniek!

Helemaal mee eens, dat het hondje daarna naar boven ging doet er niet toe. Balie is niet afgesloten en dus bereikbaar.

De eigenaresse van de mastiff is uiteraard hartstikke fout, maar ik vind dat de praktijk ook steken heeft laten vallen.

Dit dus _/-\o_

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:59

Video is niet meer beschikbaar zegt die. In de tekst staat ook dat het achter de balie in de wachtkamer is gebeurd.

Niettemin blijft het verschrikkelijk en zou de mastiff fokker een verbod moeten krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:01

Faline schreef:
Deze hele discussie, hier en op facebook, is wat er mis is binnen de hondenwereld en op internet.
Onbegrijpelijk hoe mensen niet goed kunnen lezen en allerhande excuses en dingen verzinnen om het gedrag van de aanvallende hond en de schuld van de eigenaar goed te praten.

Dezelfde soort discussie laait altijd weer op als er iets dergelijks gebeurt, altijd worden verzachtende omstandigheden of excuses gezocht.
Mensen moeten hun hond eens echt goed leren kennen en gewoon hun verantwoording te nemen, niet meer en niet minder.

Wie leest hier nu niet goed!? Niemand praat iets goed en iedereen vindt dat de eigenaar van de Mastiff verantwoordelijk is.
Onbegrijpelijk hoe na negen pagina's herhaling mensen dit nog niet goed hebben gelezen :roll:

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:05

Heb het filmpje ondertussen op YouTube gevonden. Is nogal een afstand die de Mastiff rustig aflegde.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:17

Wat ik niet snap in het hele verhaal is dat je nergens leest van eerder ingrijpen. Mijn agressieve hond wacht in auto tot ik aan de beurt benn en gaat kort en dubbel aangelijnd en gemuilkorfd naar binnen en blijft dat en vertrekt ook weer zo.
Maarrrr was ik eigenaar van die mastiff en die hond "ontglipt" mijn dan ga je toch gelijk roepen "agressief!!!! Pak hem!!!" ook zonder dat je weet waar hij exact naar op weg is. Dat hondje liep vast niet alleen achter die balie dus dan hadden ze die mastiff toch gelijk op kunnen vangen... Kennelijk heeft echter de mastiff eigenaar niet kenbaar gemaakt dat haar hond zelfstandig op pad ging. Als men namelijk wist dat een onbekende mastiff een bijna 14 jarig klein hondje ging benaderen dan neem ik aan dat elk verstandig denkend men gezien leeftijd en grootte verschil sowieso die hond tegen had gehouden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 23:24

dierenfan schreef:
Wat ik niet snap in het hele verhaal is dat je nergens leest van eerder ingrijpen. Mijn agressieve hond wacht in auto tot ik aan de beurt benn en gaat kort en dubbel aangelijnd en gemuilkorfd naar binnen en blijft dat en vertrekt ook weer zo.
Maarrrr was ik eigenaar van die mastiff en die hond "ontglipt" mijn dan ga je toch gelijk roepen "agressief!!!! Pak hem!!!" ook zonder dat je weet waar hij exact naar op weg is. Dat hondje liep vast niet alleen achter die balie dus dan hadden ze die mastiff toch gelijk op kunnen vangen... Kennelijk heeft echter de mastiff eigenaar niet kenbaar gemaakt dat haar hond zelfstandig op pad ging. Als men namelijk wist dat een onbekende mastiff een bijna 14 jarig klein hondje ging benaderen dan neem ik aan dat elk verstandig denkend men gezien leeftijd en grootte verschil sowieso die hond tegen had gehouden.

Sterker nog, in het filmpje zegt de eigenaar van het kleine hondje dat zij de wachtkamer inging (linksaf, naar de mastiff) en het hondje dus zelfstandig langs de opening van de wachtkamer naar de balie (rechtsaf) liep.

Zij had dus zelf dus ook in kunnen grijpen net als de persoon bij de balie waarde mastiff dus gewoon langskwam.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 23:40

Nikass schreef:
Faline schreef:
Deze hele discussie, hier en op facebook, is wat er mis is binnen de hondenwereld en op internet.
Onbegrijpelijk hoe mensen niet goed kunnen lezen en allerhande excuses en dingen verzinnen om het gedrag van de aanvallende hond en de schuld van de eigenaar goed te praten.

Dezelfde soort discussie laait altijd weer op als er iets dergelijks gebeurt, altijd worden verzachtende omstandigheden of excuses gezocht.
Mensen moeten hun hond eens echt goed leren kennen en gewoon hun verantwoording te nemen, niet meer en niet minder.

Wie leest hier nu niet goed!? Niemand praat iets goed en iedereen vindt dat de eigenaar van de Mastiff verantwoordelijk is.
Onbegrijpelijk hoe na negen pagina's herhaling mensen dit nog niet goed hebben gelezen :roll:

Niemand praat iets goed? Begrijpend lezen is ook een vak.
Moet je zien hoeveel er beginnen met; ja maarrr...
Niks maar.
Eigenaar mastif zit fout. Punt.
Heel de discussie is niet eens nodig, het enige wat de dierenarts graag wil is dat iedereen beter op zijn eigen hond en de signalen gaat letten. Dat er verantwoordelijker mee wordt omgegaan.
Dat ben ik 100% met haar eens.

Kijk om je heen hoeveel ellende er gebeurt met honden, 99 van de 100 keer omdat eigenaren niet opletten, hun eigen plan trekken en gewoon maar doen waar ze zin in hebben.
Als een ander vraagt, wil je misschien je hond aanlijnen oid, krijg je meestal een grote mond terug of iets stoms zoals; maar hij doet niks hoor..

Elke keer opnieuw krijg je weer dit soort discussies van tig pagina's lang, maar ondertussen verandert er helemaal niks en blijven dit soort dingen gebeuren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 00:43

Dat zou dan ook een oproep zijn naar haar eigen personeel waar de Mastiff langs is gewandeld.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 01:18

Ik denk dat het personeel zeker wat had gedaan als ze dit hadden zien aankomen.

Echter ben ik van mening dat op de eerste plaats iedereen zelf voor zijn of haar eigen hond verantwoordelijk is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 07:08

Faline ik reageer op jouw bericht waarin je toch echt begint over hoeveel mensen er excuses verzinnen en het gedrag goed praten. Dat is dus niet wat hier gebeurt. Dus die hele discussie, die jij aanhaalt, die wordt hier niet gevoerd.

Het gaat er hier om of het verstandig was, en consequent, van de dierenarts om haar eigen hond wel te laten loslopen, terwijl ze zelf bepleit dat elke hond een roofdier is en onverwachte dingen doet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:34

Faline schreef:

Echter ben ik van mening dat op de eerste plaats iedereen zelf voor zijn of haar eigen hond verantwoordelijk is.

Als de eigenaar van de Mastiff het had zien aankomen zou die er ook wat aan gedaan hebben. Volgens het filmpje stonden ze beide in de wachtkamer met de Mastiff er tussenin en was zaza aan de overkant van de gang achter de balie

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:37

Maar de eigenaar van de Mastiff wist dat haar hond een bijtverleden had. Het personeel niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:53

Vind het nogal apart dat veel mensen het normaal lijken te vinden dat die mastiff maar 'gewoon' even een andere hond doodbijt, dat is geen normaal hondengedrag!
Zou wat zijn zeg.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 10:00

Esther schreef:
Vind het nogal apart dat veel mensen het normaal lijken te vinden dat die mastiff maar 'gewoon' even een andere hond doodbijt, dat is geen normaal hondengedrag!
Zou wat zijn zeg.

Noem eens namen van mensen die dat normaal vinden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:03

Inderdaad. Ik zie hier hele analyses voorbij komen over wie waar gestaan heeft, hoe de plattegrond van de praktijk eruit zag, waar het kleine hondje precies liep, hoe de eigenaar of personeel hem tegen had moeten houden.

Het maakt allemaal geen barst uit. Al stond het kleine hondje vlak voor hem en stond het personeel erbij te kletsen.
Het is gewoon compleet gestoord gedrag als een hond zo “hap” een ander hondje dood bijt. Voor de tweede keer nota bene.

Ik begrijp dan ook niet dat de mastiff niet ingeslapen is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:05

Schuur_ schreef:
Faline schreef:

Als de eigenaar van de Mastiff het had zien aankomen zou die er ook wat aan gedaan hebben. Volgens het filmpje stonden ze beide in de wachtkamer met de Mastiff er tussenin en was zaza aan de overkant van de gang achter de balie

Het was geen verassing voor de eigenaar dat deze Mastiff hondagressie vertoonde. Dus JA, de eigenaar had dit wel degelijk kunnen zien aankomen. En dat is nu net het probleem van veel HR hondeneigenaren. Geen enkele kennis of benul van wat ze in handen hebben. Nee die schermen dan maar met 'kleine K keffertjes bijten ook' of ' hij werd uitgedaagd door dat geblaf van het keffertje' ipv hun eigen verantwoording nemen. Je zal moeten dealen met situaties waarin je hond getriggerd kan worden, want de schade en impact is nu eenmaal veel malen groter dan die van dat kleine keffertje (hoe irritant die ook kunnen zijn), je komt ze nu eenmaal tegen in deze maatschappij.