Honden apart voor bezoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Re: Honden apart voor bezoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:01

Mensen willen gewoon even graag hun mening geven, zonder het bericht van de ts eerst duidelijk te lezen.
Dit is geen onwil maar onmacht! Vind het juist super van ts dat ze hier op deze manier over nadenkt en weet waar de knelpunten liggen! Een begeleider zou daar ook mee om moeten kunnen gaan en begeleiden hierin.
Van die botte reacties zonder inhoud waar iemand met zulke problematiek mee te maken heeft kan zo iemand echt totaal niks mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:10

Def schreef:
De makkelijke oplossing is dan dat je direct een andere begeleider vraagt en krijgt. Deze oplossing past m.i. juist niet bij het doel van de WMO

Je mist het deel 'ondersteuning.'
Dit is een beetje als je fysio/ergo/revalidatiepraktijk bovenaan een trap doen en dan zeggen 'in het echte leven heb je ook trappen.'
"Ja dat weet ik, daarom wil ik juist weer leren traplopen, maar hoe kom ik daar nou?"
"Tsja, niet."

Citaat:
. In het normale leven ga je dan nadenken over oplossingen zodat beide partijen tevreden zijn. Je begeleiding zou je hierbij moeten ondersteunen, dat is een van de doelen waarmee je begeleiding je juist kan helpen.

Wat ze dus voor de goede orde dus niet deed. En wat nou precies de reden is waarom ik dat zo kwalijk vind: er zijn zoveel mogelijkheden om deze situatie anders op te lossen dan 'jij zorgt maar dat het anders is en je hoort van mij wel of het goed is.'

(Overigens, het 'echte leven' wordt vaak gebruikt om pesten, buitensluiting en niet-rekening houden met iemands noden en behoeften goed te praten. Dat is nogal een zwaktebod.)

Citaat:
Maar als je het hebt over de WMO en zo normaal mogelijk leven, past voor mij de oplossing ‘andere begeleider’ niet.

Jawel hoor, helemaal prima. Begeleiding is er ter ondersteuning, je hoopt daarmee de dingen makkelijker op een rijtje te krijgen. Het is geen hindernisbaan waarbij je al door je energie heen bent door uberhaupt aan de eisen van de begeleider te voldoen.

(Ik vind het hele stukje nogal neigen naar gaslighting. Niet alleen het ermee eens zijn maar dat ook nog eens op een manipulatieve manier zo draaien dat de betrokkene geen recht van spreken meer heeft. Dat is geen respectvolle manier van omgaan met elkaar. Als je in de zorg werkt, doe het alsjeblieft niet zo want het is geen eerlijk spel.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:13

@Shadow0: compliment voor je manier van schrijven. Je weet het zo helder en to the point te brengen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:06

janderegelaa schreef:
Ik heb alleen pagina 1 gelezen. Waarom maak jij je zo druk over een hond terwijl die vrouw komt om jouw kind te helpen! Die is toch nummer 1? Ik zou de honden er zelfs om weg doen.

Honden en andere dieren kunnen een grote therapeutische werking hebben,veel meer dan een hulpverlener die dat voor zijn beroep doet en dus om zakelijke reden af en toe eens langskomt.Daar heb je dan toch geen emotionele steun aan,en daar zou iemand dan zijn hond voor moeten wegdoen?! En wat is dat voor voorbeeld voor een kind,dat een huisdier zomaar weggedaan kan worden als het niet zo goed meer uitkomt?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:12

Citaat:
Een hond gaat niet dood van even alleen zijn. Ze moeten het toch ook kunnen als je moet gaan werken oid?

En hupsekee.
De meeste mensen in deze doelgroep die ook begeleiding voor zichzelf krijgen kunnen geeneens werken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:35

ElviraKelan schreef:
Citaat:
Een hond gaat niet dood van even alleen zijn. Ze moeten het toch ook kunnen als je moet gaan werken oid?

En hupsekee.
De meeste mensen in deze doelgroep die ook begeleiding voor zichzelf krijgen kunnen geeneens werken.

Er staat oid achter. Werk kun je veranderen voor alle activiteiten die je buitenshuis doet. Ik heb verschillende mensen in mijn omgeving met een beperking. Die zitten echt niet allemaal de hele dag thuis hoor. Die doen ook leuke dingen buitenshuis of volgen therapie of gaan een dag(deel) naar een dagopvang. En sommige werken begeleid.

Alleen kunnen zijn hoort bij de opvoeding van een hond. Er kan altijd een moment komen dat er overmacht is en dat ze alleen moeten zijn. Als je dat geoefend hebt van te voren dan beperkt dat de stress. Dus het is erg goed van de ts dat ze dat nu lekker aan het oefenen is met haar honden. Gaat ze alleen maar profijt van hebben

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:13

janderegelaa schreef:
Ik heb alleen pagina 1 gelezen. Waarom maak jij je zo druk over een hond terwijl die vrouw komt om jouw kind te helpen! Die is toch nummer 1? Ik zou de honden er zelfs om weg doen.

Je hebt niet goed gelezen. Ze komt voor mij, niet voor mijn kind. Het is de bedoeling dat ze mogelijk ook wat opvoed ondersteuning kan bieden, maar 2 van de 3 kinderen zitten op school als ze komt. Zo ook mijn zoontje met ASS. Daar hebben we ook hulp voor, maar dat is iemand anders.

Mijn honden kunnen trouwens wel prima alleen thuis zijn. Maar om de een of andere manier gaat de oudste blaffen als ik hem in een andere ruimte als waar ik ben opsluit.
Als ze alleen thuis zijn lopen ze los door het huis (slaapkamers zijn wel altijd dicht).

Ik heb nog niets van de begeleidster gehoord. Als ik half 2 nog niets gehoord heb gaan we even contact opnemen. Het is wel handig om te weten of ze nog van plan is om te komen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:21

Is het niet een idee om je hond in een bench te doen in de woonkamer, of waar jullie dan ook zitten? Dat kun je best makkelijk trainen, door het een leuke veilige plaats voor je hond te maken. Geef je hond daar bv iedere dag eten, of iets anders lekkers. Dan even een paar minuutjes er in, en dan weer belonen. Dit kun je dan iedere dag uitbreiden. Het komt altijd van pas als je honden bench proof zijn :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 12:28

CharmingS schreef:
Is het niet een idee om je hond in een bench te doen in de woonkamer, of waar jullie dan ook zitten? Dat kun je best makkelijk trainen, door het een leuke veilige plaats voor je hond te maken. Geef je hond daar bv iedere dag eten, of iets anders lekkers. Dan even een paar minuutjes er in, en dan weer belonen. Dit kun je dan iedere dag uitbreiden. Het komt altijd van pas als je honden bench proof zijn :D

Mijn hond durft niet in de bench. Hij raakt helemaal in paniek. Waarschijnlijk doordat hij zonder training in een vervoerskennel is gezet en zo het vliegtuig in.
Hij gaat er nu in, maar is dan helemaal gestresst en eet niets. Het deurtje is dan nog open.
En mn andere hond past niet in deze bench. En omdat zij verder zo makkelijk is wil ik voor haar geen bench aanschaffen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:46

Dit is ook niet in 1 uurtje opgelost..

Koekje buiten de bench "braaf"
Koekje in de bench "braaf" deurtje dicht, paar minuutjes wachten
Bench open geen koekje en belonen op je stem
Hond in de bench koekje "braaf" en weer opnieuw.

Geef je hond eventueel een snuffelmat of een lekker bot van de slager in de bench. Uiteindelijk gaat hij er vanzelf aan wennen.

Ook al mag hij normaal los in huis, is het altijd handig als je hond toch in de bench kan als het nodig is. Stel je maar een paar worst case senario's voor waarin het voor kan komen dat je hond in de bench moet. Dan is hij in ieder geval over zijn angst heen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:21

capopjekop schreef:
Citaat:

Er staat oid achter. Werk kun je veranderen voor alle activiteiten die je buitenshuis doet. Ik heb verschillende mensen in mijn omgeving met een beperking. Die zitten echt niet allemaal de hele dag thuis hoor. Die doen ook leuke dingen buitenshuis of volgen therapie of gaan een dag(deel) naar een dagopvang. En sommige werken begeleid.

Alleen kunnen zijn hoort bij de opvoeding van een hond. Er kan altijd een moment komen dat er overmacht is en dat ze alleen moeten zijn. Als je dat geoefend hebt van te voren dan beperkt dat de stress. Dus het is erg goed van de ts dat ze dat nu lekker aan het oefenen is met haar honden. Gaat ze alleen maar profijt van hebben

Het gaat mij erom dat het vergelijk met deze doelgroep weer wordt gemaakt

En in een andere ruimte zitten is heel wat anders voor een hond dan even alleen gelaten worden voor een boodschapje doen

TS krijgt begeleiding. Deze begeleiding laat het aan TS over om een oplossing te zoeken. Waar krijgt ze begeleiding voor dan???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:38

Wat is je punt? Ik snap niet echt wat je bedoelt met je opmerking over doelgroepvergelijking

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:43

Het lijkt niet echt duidelijk te zijn dat ts geen begeleiding heeft voor zweetvoeten..
Ts heeft wat meer puzzeltijd nodig, maakt andere denkstappen. Dus logisch dat 'stop je hond gewoon even weg' bij haar niet meteen werkt. Daar heeft ze begeleiding voor, en als die een beetje goed hun werk doen dan komen ze daar samen uit hoe ze zoiets fijn oplossen voor zowel ts als begeleiding zelf.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 13:55

CharmingS schreef:

Geef je hond eventueel een snuffelmat of een lekker bot van de slager in de bench. Uiteindelijk gaat hij er vanzelf aan wennen.

Ook al mag hij normaal los in huis, is het altijd handig als je hond toch in de bench kan als het nodig is. Stel je maar een paar worst case senario's voor waarin het voor kan komen dat je hond in de bench moet. Dan is hij in ieder geval over zijn angst heen.

Ik ben hier al een tijdje mee aan het oefenen, ook omdat ik hem graag in de fietskar mee zou willen nemen.
Maar ik kan hem dus niet belonen omdat hij verstijfd. Hij gaat de bench in als ik het vraag, blijft daar compleet stijf met zijn staart tussen zijn poten staan. Het maakt niet uit wat voor lekkers ik erin gooi, hij kijkt er niet naar. En als hij eruit komt vlucht hij eruit.
Op dat moment is hij niet in staat om te leren omdat er zoveel angst zit.
Het lukt me niet om dat te doorbreken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:03

De gemakkelijkste manier is 2 benches nemen (omdat je 2 honden hebt) en in iedere bench een zacht kussen of deken leggen. Verder helemaal niks doen. Wedden dat over een paar dagen je plots ziet dat je hond rustig in een bench ligt?
Zolang jij probeert de hond te overtuigen in de bench te gaan schiet het niet op, de hond moet er zelf ingaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:03

MariekeTV schreef:
Ugh ik vind het echt storend hoe makkelijk sommige mensen over honden denken.
Het is "maar" een hond, verder is het ook geen levend wezen met gevoel en dergelijke 8)7

Ja, en dat levende wezen zal maar een hulpverlener bijten omdat de eigenaar de prioriteiten verkeerd heeft, en niet beseft dat een vreemde over de vloer door die lieve hond wel degelijk aangezien kan worden voor een indringer.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:08

Zoolgangster schreef:
MariekeTV schreef:
Ugh ik vind het echt storend hoe makkelijk sommige mensen over honden denken.
Het is "maar" een hond, verder is het ook geen levend wezen met gevoel en dergelijke 8)7

Ja, en dat levende wezen zal maar een hulpverlener bijten omdat de eigenaar de prioriteiten verkeerd heeft, en niet beseft dat een vreemde over de vloer door die lieve hond wel degelijk aangezien kan worden voor een indringer.

Ook echt alle honden bijten een hulpverlener.
Maar het ging mij er niet om dat een hond wel of niet even alleen kan zijn.

Sommige opmerkingen gaan gewoon nergens over.... zoals het is MAAR een hond...
Het is niet maar een hond, het is gewoon een levend wezen en geen ding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:10

Lastig, en misschien iets voor een ander topic, maar mijn idee zou zijn: kleinere stapjes. Niet in de bench, maar een koekje eten naast de bench, dan het koekje voor de deuropening van de bench leggen, dan in de deuropening. Daarbij steeds op de grens gaan zitten voor hij verstijft. Dus beginnen met iets wat hij nog makkelijk kan, en dan een heel klein stukje opschuiven. (En dat hoeft allemaal niet in 1 keer.)

En als hij achterwaarts kan, dan jojo-en? 1 stapje naar achteren, 1 stapje naar voren, beloning.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:12

capopjekop schreef:
Wat is je punt? Ik snap niet echt wat je bedoelt met je opmerking over doelgroepvergelijking

Ik zou zeggen... lees even wat Saskia schrijft.
Scheelt mij een keer typewerk over iets wat een aantal mensen al een aantal pagina’s proberen uit te leggen en anderen er of overheen lezen of geen begrip voor lijken te hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:36

Sclimpre schreef:
De gemakkelijkste manier is 2 benches nemen (omdat je 2 honden hebt) en in iedere bench een zacht kussen of deken leggen. Verder helemaal niks doen. Wedden dat over een paar dagen je plots ziet dat je hond rustig in een bench ligt?
Zolang jij probeert de hond te overtuigen in de bench te gaan schiet het niet op, de hond moet er zelf ingaan.

Hier niet hoor. Zowel de kleine bench (1 maat groter dan dat officieel voor haar was) als het kussen van haar zus is de hond nooit op gegaan. Ze vond die doodeng. De enige bench waar de hond in durfde was een 120cm-bench (hond van 10kg) en op de vloer een matras of een badmat, alles wat een echt kussen was, was doodeng. Ondertussen durft ze ook wel in een 90cm bench, maar is ze daar wel ongelukkig in. Ze had er ook regelmatig nachtmerries in 's nachts. Tegenwoordig ligt ze dus maar gewoon aan een riempje als ze weggelegd moet worden. Niet alle honden zijn zo simpel met benches.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 14:47

Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Maar wat is bedoel is dat je de hond niet moet forceren, niet met snoepjes proberen te lokken, omdat dat vaak net het omgekeerde effect heeft. Hoe meer jij je best doet de hond ergens in te lokken, hoe meer hij ervan overtuigd raakt dat er iets raars aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:38

Hier juist een hond die helemaal over de zeik gaat als ze word opgesloten in de bench, als er vreemd bezoek binnenkomt. Omdat ze dan juist nergens heen kan vluchten.

Beestje is net 3 maand in Nederland. En net een paar weken bij ons in huis. Meer dan blaffen op afstand doet ze niet. Tot ze ziet dat de andere honden hun knuffels halen bij bezoek. Moet ze daarna in de bench, dan is er niks aan de hand. Want de andere 2 gaan daarna netjes op hun plek liggen.

Dus ja het is momenteel heel simpel. Als mensen het niet fijn vinden dat ze losloopt, dan mogen ze vertrekken. Hopelijk gaat het met enkele maanden wat beter.

Paar uur buiten doen, is ook nog geen optie bij haar. Wat met andere 2 wel prima mogelijk is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:26

TinkerTreas schreef:
CharmingS schreef:

Ik ben hier al een tijdje mee aan het oefenen, ook omdat ik hem graag in de fietskar mee zou willen nemen.
Maar ik kan hem dus niet belonen omdat hij verstijfd. Hij gaat de bench in als ik het vraag, blijft daar compleet stijf met zijn staart tussen zijn poten staan. Het maakt niet uit wat voor lekkers ik erin gooi, hij kijkt er niet naar. En als hij eruit komt vlucht hij eruit.
Op dat moment is hij niet in staat om te leren omdat er zoveel angst zit.
Het lukt me niet om dat te doorbreken.

Vol blijven houden, goed gedrag belonen slecht gedrag negeren of corrigeren mocht dat nodig zijn. Probeer er niet vanuit menselijke psychologie naar te kijken. Jij bent en blijft de baas. Het is niet leuk om te zien als je hond daar doodsbang staat te zijn, geef hem daarom vooral niet zijn zin door hem er uit te laten, daardoor bevestig je alleen maar dat gedrag. Probeer eens net zolang te wachten tot hij rustig gaat liggen in de bench. Ook al duurt dat een uur.. Als hij dan eenmaal rustig ligt laat je hem even een paar minuten liggen en dan mag hij er uit. Probeer dit vol te houden.. Lijkt alsof ik er heel gemakkelijk over denk, maar dat is niet zo. Ik weet uit ervaring hoe lastig dit is, maar het enige wat je kan helpen met dit probleem is kalmte (vanuit jezelf en omgeving) en veel geduld, niet verwachten dat hij binnen 10 min rustig gaat liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:34

capopjekop schreef:

Het punt is dat TS ASS heeft. En hier in zodanige mate last van heeft dat zij hier begeleiding voor krijgt. Zodat TS goed kan functioneren in het dagelijks leven.
Zo’n begeleider helpt mensen met ASS met overzicht bewaren over je leven, problemen/conflicten oplossen e.d., waar TS behoefte aan heeft.

Het is nogal ironisch dat juist die begeleider TS met een extra probleem opzadelt, en TS zelf laat worstelen om een oplossing te vinden (die voor jou ms heel erg makkelijk is, maar niet als je ASS hebt) zonder haar hierbij te begeleiden of naar oplossingen te coachen. Dat is namelijk haar werk, mensen begeleiden oplossingen voor zulke problemen te vinden.

Dat het voor jou geen probleem is, doet niet terzake. Mensen zonder ASS hebben een heel andere denkwijze dan mensen met ASS.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:46

verootjoo schreef:
capopjekop schreef:

Het punt is dat TS ASS heeft. En hier in zodanige mate last van heeft dat zij hier begeleiding voor krijgt. Zodat TS goed kan functioneren in het dagelijks leven.
Zo’n begeleider helpt mensen met ASS met overzicht bewaren over je leven, problemen/conflicten oplossen e.d., waar TS behoefte aan heeft.

Het is nogal ironisch dat juist die begeleider TS met een extra probleem opzadelt, en TS zelf laat worstelen om een oplossing te vinden (die voor jou ms heel erg makkelijk is, maar niet als je ASS hebt) zonder haar hierbij te begeleiden of naar oplossingen te coachen. Dat is namelijk haar werk, mensen begeleiden oplossingen voor zulke problemen te vinden.

Dat het voor jou geen probleem is, doet niet terzake. Mensen zonder ASS hebben een heel andere denkwijze dan mensen met ASS.

De begeleider zadelt TS op met extra problemen? Wat 'n rare wereld is het toch tegenwoordig. Ik lees hier dingen als "de begeleidster heeft een verkeerd beroep", "mijn hond gaat voor alles". Een beetje realiteitszin zou het in veel gevallen al veel makkelijker maken.

Stel, TS was een groot liefhebber van vogelspinnen. Had de begeleidster daar wel bang van mogen zijn? Of slangen? Er zijn mensen die deze dieren gezellig in een badkuip leggen voor een badje. Moet een begeleidster ook maar tegen kunnen?

Ik heb een grote hond, die enorm blaft als er iemand binnenkomt. Daar zijn veel mensen bang van. Ik moet zorgen dat ze veilig binnen kunnen, niet andersom. En die flauwekul van "maar ze doet echt helemaal niks" slaat al helemaal als een tang op een varken.