Rechten gekochte "doodzieke" hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Rechten gekochte "doodzieke" hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:08

Het is tegenwoordig verboden om hubertusklauwen te verwijderen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:15

Amandavd schreef:

Dat weet ik, dit heb ik in een eerdere post ook al vermeld....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:20

suffie schreef:
Kabayo, wat ik mij dan oprecht afvraag;
Ik volg de topics van jouw pup al langere tijd, ook omdat wij in meerdere topics elkaar tegen komen i.v.m. de fokkerij van veulens e.d.
In het begin was je er heilig van overtuigd dat je een Rotweiler had gekocht, terwijl meerdere mensen je zeiden dat dit niet zo kon zijn omdat je pup verschillende kenmerken heeft die niet passen bij een Rotweiler. Mocht het wel een zuivere Rotweiler zijn geweest, dan had er minstens een goedkeuringsrapport bij moeten zitten van de ouders, zeker voor het gedrag. Want een Rotweiler moet een gedragstest afleggen voordat er mee gefokt mag worden. Rasloze Rotweiler is in mijn ogen dus al geen zuivere koffie.
Daarnaast opende je in oktober een topic omdat je graag met Fenna wilde fokken. Blijkbaar was ze toen al "kreupel", want de topicstarter praat over 8 maanden.

Als jij ervan overtuigd was dat je een zuivere Rotweiler had gekocht en het blijkt "maar een kruising" te zijn, dan had je toch veel eerder aan de bel moeten trekken? Ik zou dan wel willen weten wat voor een kruising mijn hond is, zeker als de rassen vallen onder HR honden. Als je serieus met Fenna wilt fokken, dan had je haar toch al eerder laten doorlichten door een DA en actie ondernomen naar de fokker toe?

Ik hoop dat maandag de foto's meevallen, want het is een ontzettend leuke hond om te zien en ik geloof zeker dat ze heel lief is, want dat straalt ze uit. <3

Dat is niet helemaal waar Suffie. :)

regels voor het ras rottweiler
Heeft je hond Nederlandse ouders? En zijn de ouders geboren na 1 april 2008? Dan hoeft je hond geen voldoende MAG-test te hebben.

Zijn de ouders geboren voor 1 april 2008, maar is je hond na deze datum geboren? Dan hoeft je hond geen voldoende MAG-test te hebben, mits de ouders een voldoende MAG-test hebben. Komt de vaderhond uit het buitenland, dan moet hij een voldoende MAG-test of ZTP (Zucht Tauglichkeits Prüfung oftewel keuring fokgeschiktheid) hebben. We kijken daarbij niet naar het land waar de ZTP-test is gedaan.

https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-m ... en-gedrag/

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:40

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar: pup komt dus in principe bij een broodfokker vandaan? Erg sneu voor het hondje maar eigen schuld. Ouders niet eens getest.. Het was te verwachten.
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 06-04-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:42

Tribunals schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar: pup komt dus in principe bij een broodfokker vandaan? Erg sneu voor het hondje maar eigen schuld. Dat is te verwachten.

En wat heeft dit voor toegevoegde waarde? Misschien toch maar eens alle reacties lezen. Hier is genoeg over gezegd en hier heeft TS nu echt helemaal niets meer aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:42

Het heeft niet zoveel zin om zo'n reactie te plaatsen als je niet even alle reacties wil doornemen. Ts is daar niet mee geholpen en de hond ook niet.

Edit: kw je was me voor ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:43

amies100 schreef:
Amandavd schreef:

Dat weet ik, dit heb ik in een eerdere post ook al vermeld....

Dan weet je ook hoe dom het is om te zeggen dat de fokker ze had moeten verwijderen.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:45

Ik mag gewoon mijn mening geven.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:48

Kabayo schreef:
Ik reageer nu zelf maar even.

Ten eerste. Iedereen valt over het geld. Het gaat mij niet om het geld. Ik hoef ook geen geld van de fokker. Helemaal niet. Ik ben er zelf natuurlijk ook bij geweest. Ben zelf ook ontzettend dom geweest.

Ik heb nog geen contact met de fokker gehad omdat ik eerst wat uit wou zoeken. Dat ik ook de reden dat maava dit voor mij heeft geplaatst. Heel veel bokkers kennen mij in het echt en ik wou voorkomen dat ze als eerste naar de fokker stappen.

Met de hond word echt en echt niet gefokt. Ik wil geen zieke dieren op de wereld zetten

Entropion moest zeer zeker wel geopereerd worden anders heb ik straks een hond met kapotte ogen. Dit is gister gebeurd
[ [url=m/3rlWuJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

De vraag naar het ras was echt totaal niet relevant. Maar ik heb haar als rottweiler gekocht. Behalve de kleur lijkt ze er niet veel op. Ze is erg klein ,slank en smal.

Bedankt voor de inhoudelijke berichten en jammer van de aanvallende berichten. Ik was een onwetende koper die een dure nare les heeft geleerd.

Edit
Ik ga het juridisch loket bellen maar ik ga er van uit dat ik gewoon dikke pech heb. Daarna zal ik de fokker contacteren.

Rottig voor je TS.
Ik snap niet waarom er weer mensen zijn die lekker van achter hun beeldscherm met het vingertje staan te wijzen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:49

Tribunals schreef:

Maar als je alle berichten had gelezen had je gezien dat die mening inmiddels al enorm vaak gegeven is EN dat TS daar zelf ook al op gereageerd heeft. Heeft toch totaal geen toegevoegde waarde?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:50

Tribunals schreef:

Dat slaat ook kant noch wal. Natuurlijk mag je je mening geven, maar wanneer je niet alle ontwikkelingen hebt gelezen in het topic baseer je je mening op incomplete informatie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:51

Tribunals schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar: pup komt dus in principe bij een broodfokker vandaan? Erg sneu voor het hondje maar eigen schuld. Ouders niet eens getest.. Het was te verwachten.

Nou nee. Dat maakt bokt er van. Mijn hond komt bij een kennis vandaan. Dit is het aller eerste nestje.

Suffie
Even snel antwoord. Stuur je later even een pbtje
Dat fokken leek mij prachtig. Een leuke ervaring. Dat heb ik op een blauwe maandag verzonnen en dat komt er nooit van :+
En ja. Ik dacht dat ik een rottweiler had gekocht. Maar ik kon zelf ook wel bedenken dat dat nooit kan met een stamboomloze. Alleen een lookalike.

Ik weet dat de fokker evt hubertusklauwen 1 of 2 dagen na de geboorte er af kan draaien. Maar dit vind ik wel erg sneu :o

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:55

Ik noem dat broodfok. :)

Goed dat je foto’s gaat laten maken! Dan weet je in ieder geval hoe en wat. Naar welke kliniek ga je?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 11:58

Moderatoropmerking:
Het punt van al of niet broodfok is inmiddels al genoeg gemaakt, TS is zich er van bewust dat ze geen handige keuzes gemaakt heeft maar wil nu kijken wat het beste is voor haar hond in deze situatie. Graag dus focussen op de toekomst ipv op het verleden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:19

Trouwens. Ik heb het juridisch loket ook gebeld. Maar die geven aan dat het heel erg moeilijk word qua rechten. Staat niks op papier. Het is een particulier. En het consumentenrecht treed dus ook niet in werking

Oftewel. Dom en dikke pech

Tribunals
Dierenziekenhuis drachten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:34

amies100 schreef:
Bij Mechelaars die gebruikt worden voor de sport betekenen hubertusklauwen vaak problemen. Als een pup geboren wordt zit deze klauw nog los en is niet aangegroeid, binnen 4 dagen kan deze op een makkelijke manier verwijderd worden. De meeste dierenartsen willen deze dan wel verwijderen zolang het niet op de praktijk is.
Gelukkig hebben wij zelf nog nooit hubertusklauwen gehad bij onze gefokte pups maar we hebben wel een DA bereid gevonden om deze direct na de geboorte te verwijderen mocht dit voorvallen.

Dat maakt nog niet dat het mag, noch dat je zelf illegale praktijken moet bezigen noch dat je dat moet promoten :n .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:35

Kabayo schreef:
Trouwens. Ik heb het juridisch loket ook gebeld. Maar die geven aan dat het heel erg moeilijk word qua rechten. Staat niks op papier. Het is een particulier. En het consumentenrecht treed dus ook niet in werking.Oftewel. Dom en dikke pech

Eigenlijk best wel jammer dat de wet hier een gat in heeft zitten, dit betekend dat een ieder die vrij makkelijk geld wil verdienen zo maar wat kan gaan doen over de rug van een dier en het goedbedoelde baasje waar de pup (of wel dier dan ook) terecht gaat komen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:46

meggiemeg schreef:
Kabayo schreef:
Trouwens. Ik heb het juridisch loket ook gebeld. Maar die geven aan dat het heel erg moeilijk word qua rechten. Staat niks op papier. Het is een particulier. En het consumentenrecht treed dus ook niet in werking.Oftewel. Dom en dikke pech

Eigenlijk best wel jammer dat de wet hier een gat in heeft zitten, dit betekend dat een ieder die vrij makkelijk geld wil verdienen zo maar wat kan gaan doen over de rug van een dier en het goedbedoelde baasje waar de pup (of wel dier dan ook) terecht gaat komen.

Klopt. En dan is het ook nog een grijs gebied of iemand professioneel fokker of hobby fokker is. Dit soort dingen gaan met enige regelmaat mis. Dan komt iemand op de koper heel professioneel over, maar als puntje bij paalte komt, kunnen ze het erop gooien dat ze particulier bezig zijn. Dan val je meteen van het consumentenrecht af, en heb je dus eigenlijk geen garantie, en had je zelf veel meer voor onderzoek moeten doen.
Het is echt mega zuur, met name voor de hond en het baasje. Een hoop kosten, een zieke hond met mogelijk pijn, niet kunnen doen met de hond wat je voor ogen had.

Ik ben van mening, particulier of niet, dat een verkoper een grotere rol/verantwoordelijkheid zou moeten hebben als het gaat om de verkoop van dieren. Dat dit niet alleen bij de koper ligt. Hoe vaak ik mensen geen paarden zie kopen van particulieren zonder gedegen onderzoek. En dan zegt de verkoper dat de DA hem goedgekeurd heeft, en de mensen geloven dat. Erg zonde, vooral omdat de dieren vaak de dupe zijn :(

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:25

GDG schreef:
amies100 schreef:
Bij Mechelaars die gebruikt worden voor de sport betekenen hubertusklauwen vaak problemen. Als een pup geboren wordt zit deze klauw nog los en is niet aangegroeid, binnen 4 dagen kan deze op een makkelijke manier verwijderd worden. De meeste dierenartsen willen deze dan wel verwijderen zolang het niet op de praktijk is.
Gelukkig hebben wij zelf nog nooit hubertusklauwen gehad bij onze gefokte pups maar we hebben wel een DA bereid gevonden om deze direct na de geboorte te verwijderen mocht dit voorvallen.

Dat maakt nog niet dat het mag, noch dat je zelf illegale praktijken moet bezigen noch dat je dat moet promoten :n .

Een wolfsklauw heeft geen toegevoegde waarde, een werkhond heeft hier alleen maar ellende mee. Als ze binnen enkele dagen na de geboorte verwijderd worden heeft de pup er geen last van en wordt hem veel leed bespaard als oudere hond.
Dus ja als pups bij ons geboren worden met een wolfsklauw dan laat ik ze verwijderen....

@Kabayo het loont om bij verschillende DA's te vragen wat de prijzen zijn qua foto's. Wij betalen bijvoorbeeld voor een rug, elleboog en heupfoto samen 80 euro, bij een bekende kliniek een dorp verder betaal je daarvoor 250 euro.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:30

In een straal van 30 km alle dierenartsen gebeld. Allemaal rond 300 euro

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:34

Kabayo schreef:

Prijzen verschillen sowieso flink hoor. Maar dit heb ik voor Staffies nog niet per hond betaald voor officiele foto's..
Verschil alleen is dat staffies geen foto's van de ellebogen in 4 richtingen moeten en Rotties wel. Maar dan nog helaas een duur grapje voor je. :(

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:34

Kabayo schreef:

En Duitsland?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:36

suffie schreef:
Kabayo schreef:

En Duitsland?

Zo ver ga ik er niet mee zeulen. Beestje is wagenziek en het gaat op dit moment juist zo goed. En de afspraak staat al. Heb er wel vrede mee. Genoeg afgebeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:53

Wagenziek kunnen ze trouwens overheen groeien, misschien een opsteker. ;) Mijn reu heeft eerste jaar? vaak moeten spugen, een kwartiertje was al te lang, maar daarna geen enkel probleem meer. Kunnen nu zelfs uren rijden zonder probleem en eten of drinken maakt niet meer uit.

Succes met de afspraak!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:39

Kabayo schreef:
Trouwens. Ik heb het juridisch loket ook gebeld. Maar die geven aan dat het heel erg moeilijk word qua rechten. Staat niks op papier. Het is een particulier. En het consumentenrecht treed dus ook niet in werking

Oftewel. Dom en dikke pech

Tribunals
Dierenziekenhuis drachten

Maar misschien kom je er gewoon met de fokker uit? Houd haar op de hoogte van de ontwikkelingen, zonder verwijten. Vertel waar je mee bezig bent op dit moment, de kosten daarvan etc en laat haar daar op reageren en je misschien te gemoed komen?

Ik heb een beetje een vergelijkbaar iets gehad, pupje wat ik voor mijn dochter kocht werd verdacht van Patella Luxatie. Ik heb de fokker gebeld en zij bood direct aan om de hond terug te nemen of de helft van het aankoopbedrag terug te storten. Het laatste hebben wij aangenomen en ik we hebben nog steeds een goed contact, sturen update-jes en dergelijke. Dit was gewoon een particulier overigens.