Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:18

Het is wel makkelijk geld vangen voor de DB en het asiel... Je vangt een kat, neemt hem mee en vraagt 'losgeld' zodra blijkt dat het dier een chip heeft.. zo niet, dan zet je hem in een hokje en laat je hem adopteren waar je ook weer geld voor krijgt.

In mijn ogen hadden ze gelijk de chip moeten aflezen. Dan hadden ze gezien dat het beest in die straat thuis hoort en hem gewoon weer los kunnen laten. TS heeft gewoon voldaan aan het chippen van haar dier. Hoeveel katten lopen er wel niet 3 straten verderop? Ze gaan echt niet allemaal braaf in de achtertuin van de baas zitten hoor.. Dat iemand anders haar kat gaat voeren kan TS ook niks aan doen. Laat die mensen lekker betalen als ze zo nodig geld willen zien. Zij hebben er voor gezorgd dat de kat onnodig gevangen is.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:22

Ik heb een beetje alles proberen te lezen, sorry als ik niet alles heb gelezen. Wat ik zou doen:
Ik zou naar het asiel toe gaan waar de kat nu is. En dan de kat ophalen. Weigeren ze de kat mee te geven, zeggen of ze een factuur kunnen opsturen (niet betalen natuurlijk) doen ze dat niet zou ik de politie bellen. Het is jou kat, hij is gechipt. Dus eigenlijks hebben ze echt de kat van je gestolen als ie gewoon uit jou straat is opgehaald. Heb je toevallig dit telefoongesprek nog?
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 10-01-18 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:22

Belachelijk zeg! Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de reacties van de TS. Wat ik zou doen is het volgende: weer bellen met het asiel en vragen wie (dierenambu/asiel/dierenbescherming) verantwoordelijk is voor het vangen/transporteren van de kat. Zij hadden eerst de chip moeten controleren voordat de kat meegenomen werd. Je kan immers niet idere idioot op zijn blauwe ogen geloven dat 'de kat van niemand is'. Aan de hand van die informatie iemand aan de telefoon proberen te krijgen ergens hoog in de betreffende organisatie en daar het probleem neerleggen.
Katten lopen nu eenmaal vaak los rond op straat. Het is geen vee, hond of tam konijn (als die loslopen mag je aannemen dat ze ontsnapt zijn). Zoals deze situatie is verlopen kan dus iedere kat die ergens een huisje heeft, worden gevangen door de daartoe bevoegde instanties zonder aanleiding. Als terplekke de chip was gecontroleerd hadden ze kunnen zien dat het beestje in dezelfde straat woonde. Ronduit belachelijk dat jij moet betalen voor hun fout.
En anders contact opnemen met politie of juridisch loket?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:33

Stybba schreef:
Belachelijk zeg! Ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de reacties van de TS. Wat ik zou doen is het volgende: weer bellen met het asiel en vragen wie (dierenambu/asiel/dierenbescherming) verantwoordelijk is voor het vangen/transporteren van de kat. Zij hadden eerst de chip moeten controleren voordat de kat meegenomen werd. Je kan immers niet idere idioot op zijn blauwe ogen geloven dat 'de kat van niemand is'. Aan de hand van die informatie iemand aan de telefoon proberen te krijgen ergens hoog in de betreffende organisatie en daar het probleem neerleggen.
Katten lopen nu eenmaal vaak los rond op straat. Het is geen vee, hond of tam konijn (als die loslopen mag je aannemen dat ze ontsnapt zijn). Zoals deze situatie is verlopen kan dus iedere kat die ergens een huisje heeft, worden gevangen door de daartoe bevoegde instanties zonder aanleiding. Als terplekke de chip was gecontroleerd hadden ze kunnen zien dat het beestje in dezelfde straat woonde. Ronduit belachelijk dat jij moet betalen voor hun fout.
En anders contact opnemen met politie of juridisch loket?

Hier mee eens.. echt belachelijk.
En worden sommige gesprekken niet opgenomen bij de dierenarts. Misschien even vragen of ze het belletje hebben opgenomen en daarmee verder werken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:35

Wat ik zou doen is:kat zo snel mogelijk ophalen,want ik wil mijn dier terug,en dan betalen onder protest,om ter plekke geen scene te schoppen,en dan achteraf het verhaal overal doen en het geld terugclaimen.Als het tenminste een substantieel bedrag is,en dat wordt het natuurlijk steeds meer naarmate de kat er langer zit.Voor enkele tientjes zou ik mijn verlies nemen,maar er wel werk van maken dat dit niet vaker gaat gebeuren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:40

Hier jaren geleden hetzelfde meegemaakt met onze kat. Nog net iets straffer dan jouw verhaal, onze kat is gewoon OP ons terrein meegepikt, dus niet verderop in de straat. Ook iemand die een melding had gemaakt en dacht dat het een zwerfkat was omdat wij ook tegen bandjes zijn, maar kat is wel netjes gechipt.
Het dierenasiel “eiste” van ons ook een som voor de vervoerkosten en het vangen van onze kat. Mijn ouders hebben toen een paar dreigementen geuit dat ze verdere stappen zouden ondernemen als we onze kat niet zonder betalen meekregen, aangezien ze gewoon hartstikke in fout zijn gegaan door hem van ons eigen terrein te plukken, en we hebben hem toen gelukkig wel terug meegekregen.
Ook de persoon die een melding had gemaakt aangesproken dat het dus geen zwerfkat is, sindsdien geen problemen meer mee gehad.

Mijn bloed kookt bij het lezen van deze post en sommige reacties. Ik vind echt dat het asiel hier zwaar in de fout gaat, dat de persoon die de melding gemaakt heeft maar betaalt dan.
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 10-01-18 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:43

TS doet allemaal heel moeilijk...
Of je gaat erheen en overlegt face to face. Of je laat het beestje lekker zitten. Krijgt ie een nieuwe baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:45

zonnebloem18 schreef:
Het asiel zit niet fout. Er is een groep zwerfkatten gevangen waarbij ze dachten dat de kat van TS bij de groep hoort. Eenmaal gevangen zijn ze er bij het asiel achter gekomen dat er een eigenaar is en hebben ze TS netjes ingelicht. Daar zitten kosten aan verbonden dat is niet anders.

Dan is het nu aan het asiel om te zeggen: ''Sorry, het is onze fout, we brengen de kat terug''.
Mocht dat nou een te groot gat in het budget slaan zouden ze kunnen aangeven dat TS de kat mag ophalen. Kosteloos uiteraard.
Zijn ze helemaal gek. :')

TS: mocht je er niet uitkomen, is het wellicht slim om aan een jurist te vragen hoe het zit.
Snap erg goed dat deze kat voor jou niet zozeer een emotionele waarde heeft, maar dat je dit gewoon belachelijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:54

Ts, ik heb zelf katten gevangen voor een asiel/stichting, maar wij verspreidden altijd eerst flyers in de buurt met de vraag iemand wist van wie de kat is. Ik zou vragen waarom zij dit niet gedaan hebben, vind het heel slordig. Er zijn genoeg echte zwerfkatten...
Ik zou niet afwachten trouwens, maar actie ondernemen voor hij herplaatst wordt.
Zou ook juridisch loket bellen evt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:58

Ik zou erheen rijden. Kat terug eisen. Dan langs die slimmert die hem heeft gevoerd en uitleggen dat het niet de bedoeling is om jouw kat te gaan vangen.

Asiel moet gewoon jou meteen verwittigen dat ze jou kat hebben. Misschien iets vragen voor de onkosten dierenambulance en dan blij zijn als je het geeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:07

Kaitlyn schreef:
Ik snap dat gemiep over die bandjes ook niet zo, de kat is toch gechipt en staat op naam?

Mijn katten worden straks ook gechipt en krijgen dus geen bandje om als ze naar buiten gaan. Waarom zou je ze dan nog laten chippen als dat een "vereiste" is?

Die mensen hadden verder met hun tengels van die kat af moeten blijven op het moment dat ze hem mee wilden nemen, en zagen dat hij gechipt was. Ze hadden hooguit even met TS kunnen bellen of dat nog klopt, of desnoods hun zorgen om de kat uitspreken. Niet pas weken later bellen, en vervolgens ook nog geld eisen.

Van buiten zie je niet dat een kat gechipt is itt een bandje.

TS, hoe lang is "een tijdje kwijt"? Dat is ook nogal essentieel in dit verhaal.

Verder... als je echt geeft om de kat, had je vanmiddag al een goed gesprek kunnen hebben met ze.
Ik ben ook erg benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:09

Citaat:
als je echt geeft om de kat, had je vanmiddag al een goed gesprek kunnen hebben met ze.

Onzin
Als je kokend van woede bent is het ook wel eens verstandig een dagje te wachten.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:10

ik zou de kat inderdaad gaan terug eisen, zijn ze helemaal gek geworden? een kat eerst een tijd voeren ( mijn rode dikke kater zou je bestfriend worden) meenemen zonder chip te lezen en dan een dag besluiten dat ze eens zullen bellen voor een rekening waar jij nooit om gevraagd hebt..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:12

bruintje123 schreef:
Citaat:
als je echt geeft om de kat, had je vanmiddag al een goed gesprek kunnen hebben met ze.

Onzin
Als je kokend van woede bent is het ook wel eens verstandig een dagje te wachten.

Kokend van woede? Wees even volwassen zeg. :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:12

magda_90 schreef:
Verder... als je echt geeft om de kat, had je vanmiddag al een goed gesprek kunnen hebben met ze.
Ik ben ook erg benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

TS heeft al aangegeven dat ze niet van de kat houd, dus ik gok dat daar ook een kern van het probleem zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:13

Dit kan gebeuren als je je kat buiten laat lopen, dan mag je nog blij zijn dat je kat nog leeft.Mijn poezen zitten buiten afgeschermd maar als het asiel zou bellen zou ik er meteen heen zijn gereden.

Waarom een topic openen als je toch niet van je kat houd?
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 10-01-18 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:14

magda_90 schreef:
Kokend van woede? Wees even volwassen zeg. :=

Ben ik al een paar jaar :j
Die bij de DB zo te lezen nog niet.

Maar ja ik zou echt woest zijn als mijn eigendom word meegenomen en mag er ook nog eens naartoe rijden en dan nog voor betalen ook.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:15

Niet om in te haken op de discussie verder, maar ik zou ook niet gaan voor een bandje. Heb ze altijd om gehad omdat het identificeren zo makkelijker gaat, tot mijn kat vast is blijven hangen en al het vel van zijn nek opengescheurd heeft voor hij los is gekomen...

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:15

Erheen gaan met je bench, de kat terug eisen. Doen ze dit niet bel je de politie vanwege ontvoering.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 10-01-18 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:18

No_No schreef:
Zover ik weet vangen asiels geen dieren. Ze vangen ze op. Dieren worden meestal ook niet gevangen door de dierenambulance tenzij ze gewond zijn of gevaar veroorzaken. Als mensen een zwerfkat om het huis hebben moeten die vaak het dier zelf vangen zodat de dierenambulance het kan ophalen.

Ik denk dus eerder aan buren die de kat gevoerd en gevangen hebben en het dier hebben laten ophalen door de dierenambulance.

Oh jawel , ze vangen zeker :j !

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:18

November108 schreef:
Niet om in te haken op de discussie verder, maar ik zou ook niet gaan voor een bandje. Heb ze altijd om gehad omdat het identificeren zo makkelijker gaat, tot mijn kat vast is blijven hangen en al het vel van zijn nek opengescheurd heeft voor hij los is gekomen...

Maar hoe kan een kat zich open halen aan een elastieken bandje? Mijn kat zijn bandje kan zo ver rekken dat er wel 3 kattenkoppen door kunnen als hij blijft hangen.

Is de kat al thuis?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:19

Waarom moet TS persé van het dier houden om een goed baasje te zijn?
Ik kan me goed inbeelden dat een schuwe erfkat niet echt meteen warme knuffelgevoelens oproept.
Maar het beestje heeft daar hoogstwaarschijnlijk ook helemaal geen nood aan.
Eten, warm plekje om te slapen de nodige medische zorg (aangezien beestje gechipt en gecastreerd is, twijfel ik daar niet aan.), veel plek om te kunnen jagen etc. Ideaal toch?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:21

Nouja zeg,waarom wordt ts hier afgebrand? Zij is niet fout hè. Zij moet gaan betalen voor een kat die uit haar eigen straat is meegenomen. Ik snap ts heel goed, kat is eerst gelokt. Wat als ze die terug haalt? Kat gaat meteen weer op zoek naar dat eten, muizen op het erf vieren feest en voor je het weet zit kat straks weer daar en mag ze hem weer ophalen.. terwijl het niet haar schuld is!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:22

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel en waarvoor je exact zou moeten betalen.
Zou eerst eens in gesprek gaan met het asiel. Verhaal heeft 2 kanten...
Maar als je niet van het diertje houdt, lekker laten zitten en laten herplaatsen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:24

Ik ga ook katten vangen en geld vragen :Y) mooi baantje lijkt me dat...

Ts ik zou zeggen of julie brengen de kat terug of ik doe aangifte van diefstal. Daarnaast even met je buren praten over waarom jullie de kat hebben en desnoods dat jullie hem zelf bijvoeren en dus niks tekort komt.