Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:49

Ik denk dat ik genoeg rekening houd met anderen. Daarom lopen mijn honden overal aangelijnd. Het deel frustratie komt gewoon naar voren omdat ik aangeef dat ik niet besprongen wil worden. En mijn honden net zo goed niet. En dat dat soort dingen helaas in de laatste wandeling gewoon twee keer gebeurd waarop baasjes gewoon dom reageren met hij doet toch niks. Nee daarom werd hond 2 van te voren in zn flikker gebeten door een klein hondje en daarom duikt hond 1 met zijn haren omhoog naar een ander.

Ik zeg niet dat ik alle kennis heb, en zeker niet met hondengedrag. Maar als je hond zich niet kan gedragen heeft ie niet los te lopen.

Het is de toon die de muziek maakt!

*Loop ik met mijn honden ergens en komt een hond rustig kennis maken en loopt weer verder(of spelen ze even net waar ze allemaal zin in hebben) is er niets aan de hand.
*Komt een jonge dolle hond spelen is er opzich weinig aan de hand afhankelijk hoe hij aan komt. Hij hoeft nog steeds niet mij of mijn honden onderste boven te rennen, maar als mijn honden net zo goed willen spelen is er niks aan de hand. Maar hierin is zeker ook de baas een belangrijke factor. Je hoort te weten wat je hond doet en even contact te maken met andere mensen die er lopen, gewoon door elkaar aan te kijken en te kijken wat er in de situatie gebeurt. Want als het goed is hoor je in ieder geval minimale kennis te hebben over honden gedrag en dus ook aan een ander te zien of het wel of niet goed gaat.

*Maar komt een hond dreigend op mijn honden af, of rent ie ze wel omver kun je een tegen reactie verwachten. Als die je niet aanstaat is dat volledig je eigen probleem. Als je je hond niet zo dus danig op kan voeden dat ie luistert als ie losloopt of andere honden echt lastig moet vallen heb je hem gewoonweg niet los te laten.

*Of het slim is om met een loopse teef een bos/losloopgebied in te gaan, nee ik denk het niet. Wij gaan dan ook nergens heen behalve hier op t industrie(of de tuin uiteraard), want zelfs in de woonwijk geeft het problemen. (ookal zijn die er ook zonder loopse teef helaas)

*Als je hond echt niks mag door een blessure, is het dan slim om naar een losloopgebied te gaan. Dat is afhankelijk van de andere mogelijkheden die je hebt. Maar dan nog, hoor je niet omver gestuiterd te worden door een of ander ongeleid projectiel. Want daar zijn die gebieden net zo goed niet voor.

Ik kan niet weg tijdens kantoor uren. Ja op het industrieterrein waar ik werk overdag. We hebben maar 1 auto, en die is met mijn vriend mee. Als wij gaan wandelen is dat meestal om tussen 19.00 en 21.30. We wisselen af waar we wandelen en hoe lang. Maar waar ik ook wandel overal lopen honden los waar dat het niet mag. Dat is gewoon vragen om problemen.

Lisitano schreef:
Ik ben elke dag 11 uur weg van huis voor mijn werk en ook ik ga 5 uur 's ochtends uit bed om met mijn honden te wandelen.
Je kunt wel verwachten dat heel de wereld ineens fatsoen gaat hebben en rekening met je gaat houden maar dat is echt een sprookje en logisch dat je dan gefrustreerd raakt.

Dit is gewoon een ongepaste opmerking. Conclusies trekken die nergens op slaan. Ik verwacht niet dat ze rekening houden met mij. Maar ik vind wel dat je een zekere hoogte van fatsoen mag verwachten van anderen. En zodra mij dat niet aanstaat zal je dat ook zeer zeker horen(hierbij bedoel ik tijdens het wandelen)

En dat jij jouw dag zo kan indelen dat je om 5 uur in de ochtend uit bed gaat om te wandelen en dan 11 uur van huis bent is prima. Helemaal top. En fijn dat je het kan. Maar niet iedereen kan dat. Om wat voor reden dan ook. Dus kun je niet van een ander verwachten dat dat een oplossing is voor iedereen.

Maar het blijkt dat een hoop mensen gewoon kennis en fatsoen missen. En dat bedoel ik niet aan het topic gericht, maar gewoon wat je op straat en tijdens het wandelen tegen komt. Ik zal ook geen heilige zijn. Ik heb ook lang alle kennis niet. Maar het is wel heel zeldzaam dat een ander last heeft van mijn honden.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:33

Mee eens!

Maar ik vind het ook gewoon een stukje verantwoordelijkheid van de eigenaar. Mijn hond kan ook heel druk op een andere hond aflopen maar meestal hou ik hem tegen zodat hij niet bij die hond in de buurt kan komen, als de eigenaar van die hond dan zegt dat het geen probleem is kan hij spelen maar speelt hij te hard handig is het ook klaar.

Net zo goed met kleine kinderen, als jij als een ouder je kind al naar een vreemde hond laat lopen terwijl ik al expres aan de andere kant van de weg loop omdat ik niet wil dat mijn hond tegen iemand op springt. Hou je kind dan bij je of vraag of je hem kan aaien.

Ik vertrouw mijn hond tot een zekere hoogte, ik laat hem aangelijnd omdat ik van hem weet dat hij graag met andere honden wilt spelen en daardoor niet meer luistert naar me. Hij kan prima loslopen als er geen andere hond bij is maar ik ben van mening dat als je weet dat je hond niet volledig te vertrouwen is dat je hem gewoon aangelijnd moet houden als er een andere hond of persoon loopt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 00:39

Kiwiwtje: ik bedoelde het niet zoals jij leest. Ik bedoel dat ik het naar voor je vindt dat je zoveel frustratie hebt en wilde je eigenlijk zeggen: laat het los.
Houd het bij jezelf. Zo te lezen valt het hartstikke mee met hoe jouw honden reageren. Als je het wat meer uit de weg gaat en de eer aan jezelf houdt (bv geen discussies aangaan) scheelt het al een hoop frustratie. Ik vind het zo jammer voor je, een wandeling moet ontspannen zijn, toch?
Jammer dat je geen mogelijkheid kunt vinden je hond op tijden uit te laten dat niemand wil. Stromende regen doet het ook goed, er is dan zelden iemand. Ik moet zelf altijd vrij vroeg naar werk rijden, vandaar dat ik zo vroeg ga wandelen. Maar soms is het ook fijn juist 's avonds laat te gaan. Al is het dan misschien wel prettig iemand mee te nemen. Een nachtwandeling over het strand onder de sterren <3

Ik heb ook wel flinke woorden ontvangen. Laatst nog omdat iemand haar pitbul xxl met gevierde lijn op ons af liet komen, al fixerend. Geen mogelijkheid om uit te wijken en toen ik de hond tegenhield met mijn knie werd ik voor van alles uitgescholden. Ik loop dan dus gewoon door en na 10 seconden kan ik er om lachen en leiden mijn honden me wel weer af. Mensen zijn stom, hun lievelingskind misdraagt zich toch nooit? Allerlei excuses komen voorbij. "Hij is ooit door zo'n hond aangevallen, daarom doet ie zo". Intussen hapt er een bengel al grauwend en keffend in mijn hond zijn poten en staart.
Of de Teckel die mijn hond beet en mijn hond wegsprong. Ik moest mijn hond afleren weg te springen want daar schrok hun hondje van :') Er zijn veel gekkies.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 01:11

:=
Als beeld denker grinnik ik om jou beschrijving lisitano :j

Heerlijk jou positieve insteek, hou daar van. Heb zelf veel oliebol gehad in het verleden veel frustratie en gedoe en juist dat soort posten trekken je er dan door en in mooiere tijden zoals nu geven ze je helemaal een extra geniet van de kleine dingen boost :D

kiwiwitje

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:31

Wij proberen ook weg te lopen. Tot op zekere hoogte. Alleen als de hond ons achterna blijft lopen, dreigend, is dat toch niet makkelijk en dan zal ik ook zeker van mij laten horen. Wandelen in de regenhad ik in het topic al aangegeven dacht ik. Daar doe ik die van ons, zeker het teefje, geen plezier mee. Dan mag ik blij zijn als ze loopt naar het gras om der behoefte te doen ipv recht voor de deur zodat ze naar binnen kan :')

Wandelen moet onspannend zijn, maar we gaan ook juist voor het contact met honden. We hebben juist een tweede omdat het ras wat we hebben gewoon op veel plekken( honden scholen, uitlaat service, pension) niet welkom is en ik mijn hond het gewoon gun om met andere honden te kunnen spelen. Dus als we leuke honden tegen komen is dat super! Alleen gaan we nu gewoon veel minder omdat t altijd wel iets is.

KarmaChansy

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 18:20

jammer dat je hier niet in de buurt woont, karma had graag met jouw honden gespeelt :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:46

kirri schreef:
jammer dat je hier niet in de buurt woont, karma had graag met jouw honden gespeelt :j

In de buurt is een understatement! Gezien je woonplaats hihi! Zeker jammer! Gelukkig hebben ze elkaar! En Baasje..(vriendlief.. )