Wat is nou echt goed kattenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:57

onpaard

Re: Wat is nou echt goed kattenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:25

Ik heb net; Nutrivet Inne Cat Adult Chicken besteld. Ik ben benieuwd wat mn katten er van vinden.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:26

Wat is goed natvoer voor een schappelijke prijs?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:47

onpaard schreef:

Animonda Carny is het goedkoopst denk ik, en ook goed. Anders MAC (te verkrijgen bij Zooplus).
Maar ikzelf vind Wild Freedom het best bevallen, die valt ook mee qua prijs (ook Zooplus).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:21

onpaard schreef:

Ik geef bozita, vinden de katten heerlijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:28

corine1981 schreef:
maralyn schreef:
Ik zou graag een onderbouwing zien waarom het troep is.
Inclusief de Analytische bestanddelen.

https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/#Ja

Lees-ze ;)

Leuk. Maar niet onderbouwd.
Ze zitten alleen maar op eiwit te drammen, maar niet over toevoegingen van andere dingen zoals vitamines, taurine.
Dus ik neem deze met n korrel zout.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:44

maralyn schreef:
corine1981 schreef:

Ze zitten alleen maar op eiwit te drammen, maar niet over toevoegingen van andere dingen zoals vitamines, taurine.

Ja maar dat ís de onderbouwing. Vitamines en bv taurine zit ook in die betere kattenbrokken. Juist ook; dat zit in vrijwel alle kattenbrokken in NL ruim voldoende, dus dat is het probleem niet.

Een kat zal echt niet dood gaan van zijn leven Royal Canin, maar feit blijft dat er een hoop in zit wat niet nodig is. Is dat per se erg? Misschien niet. Maar veel eiwit is wel goed, en dan wel dierlijke eiwitten, want daar kunnen ze wat mee.
Het maagdarmstelsel van de kat is helemaal ingericht op vlees (kort maagdarmstelsel). Daarom zou ik (bijna) altijd gaan voor een goede vleesbrok. En natuurlijk zijn er uitzonderingen; altijd naar de kat kijken. Doen ze het goed op RC en niet op een andere, op papier, betere brok? Blijf dan indd vooral RC voeren. :)

edit: en eigenlijk zou ik vooral gaan voor een goed natvoer, en nooit enkel brok.

Edit2: https://catinfo.org/docs/DrZoran.pdf
Dit vind ik ook nog een mooi artikel
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 01-05-19 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:54

Ik zou eens een kijkje nemen op http://www.barfplaats.nl
Voer mijn katten al sinds 2003 vers en ze worden stokoud in blakende gezondheid. :j
De laatste kat die bij ons overleden is, is gegaan op 19 jarige leeftijd en ook nog omdat een onverlaat haar had aangereden. Ik heb nog een kat van 14 die zo gek is als een deur, elke dag speelt en springt als een 6 jarige en een kat van 8 jaar die niet de beste start heeft gehad, maar alle ellende achter zich heeft gelaten door een goed voerbeleid. Brokken komen hier dan ook niet in huis.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:56

maralyn schreef:

Dat zout is ook niet zo goed voor je, net zo min als voor katten ;)

Vitamines en taurine kun je overal aan toevoegen, maar in mijn ogen moet de basis goed zijn en dat doe je door hoogwaardige dierlijke eiwitten te gebruiken.

Katten zijn daar nog gevoeliger voor dan honden.

Mensen worden ook ouder wanneer ze alleen maar rommel en troep eten, je gaat niet gelijk dood ofzo, maar iedereen weet inmiddels wel dat groenten beter zijn dan frituur toch?

Ik vind het raar dat dat in (huis)dieren land maar niet doordringt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:03

Dat van Simone vind ik duidelijker onderbouwd dan van jou Corine.

Je lijkt wel erg opdringerig eigenlijk.

Ik ben geen pro, pro, pro.
Maar wel iemand die onderzoekt.

Lijkt in Nederland niet echt door te dringen. Nou nou nou. Zit het dan echt zo strak?

Er zit ook nog verschil in tussen koolhydraten en koolhydraten.

Vers ben ik alles behalve voorstander van.

Goede basis is eiwit, ben ik het ook niet mee eens.

Maar dat is mijn inzicht.
Een goede basis kan niet van maar één kant komen.

Ik voer liever waar mijn katten het goed op doen. En wat ik voer, lijken ze erg goed op te doen.

Niks te dik, actief, glans in de vacht.
Dus wie zijn anderen om mij te vertellen wat goed is voor mijn katten?

Ik heb een x een hoogwaardige brok gevoerd. Ééntje zonder een grote naam, want eerlijk is eerlijk. Grote namen zijn commercy.
Maar ik zag per week mijn katten verslechteren.

Dus ik ben gaan kijken waar mijn katten het goed op doen.

Ik wil alle analytische bestanddelen en gehalten zien.

Maar enige wat ik krijg... Is eiwit.
Nee die vlieger gaat bij mij niet op.

Dus succes met overhalen van anderen, maar mijn en je er in kwijt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:10

maralyn schreef:

Lijkt in Nederland niet echt door te dringen. Nou nou nou. Zit het dan echt zo strak?

Ik voer liever waar mijn katten het goed op doen. En wat ik voer, lijken ze erg goed op te doen.

Ik heb een x een hoogwaardige brok gevoerd. Ééntje zonder een grote naam, want eerlijk is eerlijk. Grote namen zijn commercy.

Wat je zegt over analytische bestanddelen en gehalten ben ik het zeker mee eens; graanvrij zegt bv niet alles.

Ik zag hier wel heel duidelijk dat mijn kitten koolhydraten slecht verdraagt. Ze blies op als een ballonetje.
Nou is dat 1 voorbeeld. Wat ik over het algemeen lastig vindt aan koolhydraten is dat katten er niks mee kunnen. Ze krijgen er ook niet per se iets van, maar kunnen er ook niks mee —> wordt rechtstreeks uitgepoept.
En dan is het inderdaad de afweging maken; waar doet mijn kat het het best op.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:14

Dankjewel Simone.
Dit vind ik dus ook.

Ik vind het maar al te grappig hoe mensen iets roepen, vanuit maar één kant.

Heb al vaker gevraagd welke Analytische bestanddelen ze wilden zien.
Geen antwoord.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:44

Katten kunnen prima ontsloten koolhydraten verteren. Ze hebben geen koolhydraten nodig, in tegenstelling tot mensen (de meeste mensen doen het niet goed op een langdurig zeer koolhydraatarm dieet, dus minder dan 25g koolhydraten per dag). Het levert katten gewoon energie/kcal. Het wordt dus absoluut niet rechtstreeks uitgepoept. Wel gaan koolhydraten vaak hand-in-hand met vezels. En vezels zorgen absoluut wel voor meer poep. Of ze niets toevoegen laat ik in het midden.

Mijn ervaring is zelf dat katten het over het algemeen zeer goed doen op Royal Canin brokken gecombineerd met een compleet natvoer, waarbij 40g/kg kat natvoer de basis is. De wetenschappelijke onderbouwing en het vele (diervriendelijke, ja: ik ben op de proefdierlocatie in Waltham geweest) testen vind ik zeker een grote plus van RC. Niet alleen mooie verhalen, maar ook werkelijk gekeken naar waar de katten het het beste op doen.

En ja, ik ga ook voor een relatief eiwitrijk voer, maar dat hoeft echt niet boven de 40% te zijn. Ik streef naar 35%, maar vanaf 30% vind ik het goed bij een goede kwaliteit eiwit (en gehydroliseerd plantaardig eiwit kan prima eiwit zijn).

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:51

maralyn schreef:
Dankjewel Simone.
Dit vind ik dus ook.

Ik vind het maar al te grappig hoe mensen iets roepen, vanuit maar één kant.

Heb al vaker gevraagd welke Analytische bestanddelen ze wilden zien.
Geen antwoord.

Qua analytische bestanddelen zou ik zeggen, iig boven de 40% aan eiwit. Rond de 20% aan vet. En dan ruwe as, waar mensen vaak denken; help dat klinkt veel, maar dit moet ook zeker niet te laag zijn want daar zitten juist al de mineralen e.d.
Koolhydraten zie ik persoonlijk het liefst onder de 10%, maar onder de 20 is mooi (zie je normaal niet ih lijstje terug, dus even 100 - alle andere bestanddelen doen). Verder vind ik de verhouding fosfor/calcium belangrijk (moet uit mn hoofd max 1:1,5 zijn). Overigens zeg ik dus eiwitten boven 40, ook vooral omdat alles wat niet eiwit is, als snel koolhydraat betekent.

Catmoneo vind ik trouwens wel een fijne site hoor. Alleen je moet er vaak wel even meerdere artikelen bijpakken voor het complete beeld hebt.

Edit, zie nu de reactie van Mizora;
Maar, dat ze het kunnen verteren betekent niet dat ze er ook bouwstoffen uithalen toch? Ik kan ook wel een frietje van de Mac verteren, maar haal er niet direct veel bouwstoffen uit. Daarom zou ik toch de voorkeur geven aan dierlijke eiwitten.
Ben het wel zeker eens met je mening over natvoer :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:00

Mijn katten deden het heel goed op een bijna pure vleesbrok.. maar de ontlasting stonk zo.
Heb nu RC indoor, en ze doen het er echt goed op. Ze lusten ook nog eens niet alles.. dus voor nu werkt dit prima en laat ik het zo! Baasje ook blij met minder stank!

Echt vlees eten ze niet, maar wel wat natvoer. 1 Van de 2 katers lust alleen Felix natvoer (echt al heel veel geprobeerd, van animonda naar kvv etc), dus ze krijgen voor het vocht dagelijks samen 1 zakje aangelengd met water.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:03

IMJ schreef:
Mijn katten deden het heel goed op een bijna pure vleesbrok.. maar de ontlasting stonk zo.
Heb nu RC indoor, en ze doen het er echt goed op. Ze lusten ook nog eens niet alles.. dus voor nu werkt dit prima en laat ik het zo! Baasje ook blij met minder stank!

Dat kan :j Sommige katten kunnen zo’n grote hoeveelheid verhitte dierlijke eiwitten niet goed handelen.

En ik had dat juist weer met ieder spoortje koolhydraat. Kat tonnetje rond, vol lucht, en die stánk.

Eindconclusie; iedere kat is anders. Kijken naar individu blijft belangrijk.
Zo, en nu tijd voor andere zaken, ik heb hier al weer teveel tijd aan besteed op mijn werkdag :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:09

Koolhydraten zijn alleen maar energie, ook voor mensen. Er zitten geen echte bouwstoffen anders dan energie in koolhydraten. Het is letterlijk kool (C) hydraten (H2O): Cn(H2O)m. Met verteren wordt er zuurstof toegevoegd, en verandert dat in energie, CO2 en water.

Dit is de formule van zetmeel: (C6 H10 O5)n, laten we 1 C6 H10 O5 nemen. Die wordt dus met 6 O2 gecombineerd en levert dan 6 CO2 + 5 H2O op, en 36 ATP, die ATP is de energie die door het lichaam gebruikt wordt.

Een lichaam heeft voldoende bouwstoffen nodig, dat klopt. Maar genoeg is op zich genoeg en meer is dan niet per se beter. Dat katten het verdragen om een groot deel van hun energie uit eiwitten te halen, betekent niet dat ze dat nodig hebben. Daarnaast halen ze ook energie uit vetten, vetten bevatten maar een fractie meer aan bouwstoffen dan koolhydraten.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:15

Mizora schreef:
Koolhydraten zijn alleen maar energie, ook voor mensen. Er zitten geen echte bouwstoffen anders dan energie in koolhydraten. Het is letterlijk kool (C) hydraten (H2O): Cn(H2O)m. Met verteren wordt er zuurstof toegevoegd, en verandert dat in energie, CO2 en water.

Dit is de formule van zetmeel: (C6 H10 O5)n, laten we 1 C6 H10 O5 nemen. Die wordt dus met 6 O2 gecombineerd en levert dan 6 CO2 + 5 H2O op, en 36 ATP, die ATP is de energie die door het lichaam gebruikt wordt.

Een lichaam heeft voldoende bouwstoffen nodig, dat klopt. Maar genoeg is op zich genoeg en meer is dan niet per se beter. Dat katten het verdragen om een groot deel van hun energie uit eiwitten te halen, betekent niet dat ze dat nodig hebben. Daarnaast halen ze ook energie uit vetten, vetten bevatten maar een fractie meer aan bouwstoffen dan koolhydraten.

Ah! Ok. Dus katten in de natuur halen vooral energie uit vet dan denk ik?

Ik vind dat dierenvoer maar lastig tegenwoordig. Heeft ook flink tijd gekost iets te vinden waar kitten het goed op deed. Best deed ze het nog op rauw/kvv, maar ik vind dat toch eng ivm de(soms resistente) bacterien.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:20

maralyn schreef:

Opdringerig?? :')

Het zal me namelijk echt een zorg zijn wat jij of je beesten eten, ik heb er genoeg over gelezen - wat jij ook zou kunnen doen overigens- op verschillende sites en heb diverse lezingen bezocht (veel hondenscholen verzorgen die) en weet wat ik mijn dieren wil voeren.
En jij doet wat jij goed vindt, ik hoef niemand meer te overtuigen, die tijd heb ik gehad.

Edit. Ik heb in mijn eigen zaak destijds iets teveel dieren op zien knappen door, wat IK bestempel als goed voer. En die dieren kwamen echt niet allemaal van pedigree af ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:03

Ik vind jullie discussie mbt de koolhydraten erg interessant maar heb er helaas weinig verstand van! Hoe vind ik de koolhydraten terug bij de analytische bestanddelen?
Bij voorbeeld bij dit voer ;
https://www.real-nature.com/nl-be/produ ... ten-droog/

Ik heb hier nu een zakje van om te zien hoe mijn kitten het erop doet. Daarbij heb ik nu van hetzelfde merk de blikken vlees ook. Vlees is hoofd voeding nu, brok voor erbij als het op is.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:16

Ik voer die van mij nu Genesis. Erg fijn, ze ziet er top uit, glanzend en blij :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:23

SuperAssie schreef:
Ik vind jullie discussie mbt de koolhydraten erg interessant maar heb er helaas weinig verstand van! Hoe vind ik de koolhydraten terug bij de analytische bestanddelen?

Ik heb hier nu een zakje van om te zien hoe mijn kitten het erop doet. Daarbij heb ik nu van hetzelfde merk de blikken vlees ook. Vlees is hoofd voeding nu, brok voor erbij als het op is.

Zolang koolhydraten er niet op staan, is het schatten. Maar je kan een behoorlijke schatting maken door de verschillende percentages bij analyse bij elkaar op te tellen en dan het verschil met 100 als koolhydraatgehalte te zien.

Dus:
100 - ruw eiwit - ruw vet - ruwe celstof (= ± vezelschatting) - ruw as (= mineralen) - vocht = ±koolhydraten

In dit geval:
100 - 41 - 19 - 2.6 - 8 - 10 (vochtgehalte van brok ligt normaliter tussen de 8 en 12, dus niet genoemd is 10% een behoorlijk schatting) = 19.4% koolhydraten ongeveer.

@Simone: Voornamelijk inderdaad uit vet en eiwit. In tegenstelling tot een hoop diersoorten, waaronder de mens en vaak ook de hond, kunnen katten wel tegen een hoog eiwit-gehalte. Dus ze halen ook daar wel energie uit.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:26

SuperAssie schreef:

Volgens deze sites https://www.catmoneo.nl/voedingstabel-kattenvoer/

En
https://www.poespas.org/contents/nl/d391.html

eigenlijk alles wat overblijft wanneer je de andere percentages eraf trekt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:32

corine1981 schreef:
https://www.poespas.org/contents/nl/d391.html

eigenlijk alles wat overblijft wanneer je de andere percentages eraf trekt...

Ik pak even deze tweede link omdat hier klassieke fouten worden gemaakt, die ook met zelf uitrekenen regelmatig langs komen.

Ruwe as is wat er overblijft nadat het op zeer hoge temperatuur verbrand is. Dat zijn min of meer alle mineralen. En daar gaat deze link fout

Citaat:
Ruw eiwit 33%, ruw vet 18.5%, ruwe celstof 2%, ruwe as 5.5%, calcium 1.12%, fosfor 0.94%, natrium 0.3%, magnesium 0.08%.
Het percentage koolhydraten is 100-33-18.5-2-5.5-1.12-0.94-0.3-0.08=38.06%

Calcium, fosfor, magnesium en natrium zijn mineralen, die zitten dus al in de ruwe as. Tegelijkertijd wordt het water vergeten erbij te doen omdat er geen vochtgehalte op de verpakking staat.
100-33-18.5-2-5.5-10= ongeveer 31% koolhydraten

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:39

Hmm en 19% koolhydraten is wat veel denk ik?
Ze laat nogal wat stinkende scheetjes en de ontlasting ruikt ook wel maar dat vervliegt gelukkig snel.