Ben jij wel eens door een hond gebeten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 19:20

DatBenIkNou schreef:
plutolover schreef:
Vind eigenlijk dat best veel mensen door een 'duitse' herder gebeten zijn.

Begrijp me niet verkeerd heb zelf een Duitser. Maar schrik er toch beetje van

Mechelaars en Duitsers staan er wel beetje om bekend, ook naar de eigen baas. Tenminste dat zei mijn dierenarts, toen ik met mijn armen in het verband daar moest zijn. Of dit ook echt onderbouwd wordt door concrete cijfers weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het viel mij ook wel op in dit topic. Mijn smaak is het niet, sorry. :o

Ons m.herder heeft helaas ook wat te vaak aangevallen, zowel mens als dier.
Echter ons nog nooit zorgen hoeven maken om jonge kinderen op het erf of onszelf. Ik kon me bijna geen lievere hond voorstellen.
(Wij hebben er echter wel altijd ons verantwoordelijk voor genomen!)

Edit: op het werk ook een uiterst lieve d.h .

Ik wil zelf ook wel weer een m.h omdat ze in mijn ogen juist zo goed getraind kunnen worden

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:31

Ik ben 1 keer aangevallen door een hond. Een hele grote Bull Mastiv kruising Cane Corso.

Deze hond liep op een deel van het erf (bij de woning) van een stal waar ik toen werkte. Het zadel van mijn paard lag binnen nadat deze was gepoetst/gerepareerd. Dus ik moest langs de hond (die meestal vast zat omdat hij al 1x een andere bezoeker had gebeten). De hond viel mij vrijwel direct aan en had het volledig op mijn handen voorzien. Nadat ik 1x in mijn hand werd gebeten heb ik mijn handen hoog in de lucht gehouden en ben ik vooral in mijn ellebogen gebeten. De hond sprong letterlijk tegen me aan om mijn handen te kunnen grijpen. Ik heb om hulp geschreeuwd en andere bezoekers hebben de hond afgeleid waardoor ik kon vluchten. Ik moest voor een paar hechtingen naar het ziekenhuis.

Deze hond is herplaatst naar een gedragsdeskundige en later bleek het een tumor in zijn hersenen te hebben en is geeuthanaseerd.

Daarnaast ben ik tijdens mijn werk als paraveterinair ook wel eens gebeten. Maar niet zo hard als die op het erf bij stal..

Astrid_Brann

Re: Ben jij wel eens door een hond gebeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:55

Toen ik een jaar of 5 was ben ik soort van aangevallen/besprongen door een herder (specifiek ras weet ik niet meer), ik wilde de hand aaien, vroeg aan eigenaresse of dat mocht, ik richtte me tot de hond en die sprong naar mijn gezicht en heeft me met een tand tegen mijn neusbrug geraakt (geen noemenswaardige schade of schrik aan mijn kant). De hond had dit blijkbaar al vaker gedaan, blijkbaar uit defensie naar de eigenaresse. De herder is hierna ook afgemaakt omdat dit vaker voorkwam en de hond zijn eigenaresse uiteindelijk ook gegrepen heeft, kwam ik achteraf achter...

Ook ben ik gegrepen door een Kaukaas. De hond zat vast aan een ketting toen ik het erf op fietste om naar mijn verzorgpony's te gaan. Toen ik voorbij het huis was en op het binnenerf stond heeft de hond zich ontdaan van de halsband en mij twee keer in mijn bovenbeen gegrepen waarna ze dreigend bij mij bleef staan tot de eigenaar iets van 10 minuten later kwam aangelopen.
De eigenaren hebben de hond uiteindelijk, na meerdere bijtincidenten voor en na mij, in een kennel gezet aan de achterzijde van het huis waar alleen zij kwamen, omdat ze het dier niet weg wilden doen vanwege hoe goed ze het erf bewaakte 's nachts (verkochten dacht ik ijzer/auto's op het erf).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:48

ReadTheRulez
No offence maar ik vind dat eerlijk gezegd best lastig te begrijpen dat je dan nog spreekt over ' een lieve hond' als hij meerdere keren mensen en dieren heeft aangevallen. En daarbij zeggend dat jullie je verantwoording daarbij genomen hebben, maar hoe kan het dan zijn dat er toch méérdere incidenten zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:04

ReadTheRulez schreef:
DatBenIkNou schreef:
[quote="plutolover"
Vind eigenlijk dat best veel mensen door een 'duitse' herder gebeten zijn.

Begrijp me niet verkeerd heb zelf een Duitser. Maar schrik er toch beetje van
[/quote

Mechelaars en Duitsers staan er wel beetje om bekend, ook naar de eigen baas. Tenminste dat zei mijn dierenarts, toen ik met mijn armen in het verband daar moest zijn. Of dit ook echt onderbouwd wordt door concrete cijfers weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het viel mij ook wel op in dit topic. Mijn smaak is het niet, sorry. :o

Ons m.herder heeft helaas ook wat te vaak aangevallen, zowel mens als dier.
Echter ons nog nooit zorgen hoeven maken om jonge kinderen op het erf of onszelf. Ik kon me bijna geen lievere hond voorstellen.
(Wij hebben er echter wel altijd ons verantwoordelijk voor genomen!)

Edit: op het werk ook een uiterst lieve d.h .

Ik wil zelf ook wel weer een m.h omdat ze in mijn ogen juist zo goed getraind kunnen worden

Ik denk dat deze rassen ook vaak uithalen omdat hier nog heel veel werklijnen inzitten. Net als bij border collie's, als je ze niet traint waar ze op gefokt zijn kunnen ze heel anders uitvallen dan gehoopt. Border collies staan er bijvoorbeeld om bekend dat ze dan zelf gaan drijven/ mensen of andere dieren gaan drijven om zichzelf aan het werk te houden. 9 vd 10 werkhonden zijn nou eenmaal geen goede gezinshonden als ze niet ook mogen werken ernaast. Dat is toch instinct wat niet te onderdrukken valt. Je kan ze er wel gebruik van laten maken door ze te laten werken zodat ze thuis ''moe en voldaan'' zijn, maar bij de verkeerde baasjes die ze niet mentaal uitdagen/ aan het werk zetten kan dit voor problemen zorgen. Vooral bij duitse herders en mechelse herders zijn er heel veel werklijnen. Als je een hond alleen maar uitzoekt op uiterlijk/ ras en je er verder niet in verdiept kan je maar zo een hond uit een werklijn treffen die niet bij jou past. Maar daar komen mensen vaak te laat achter, want welke puppy is nou niet lief?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:10

Als ze alleen op uiterlijk een DH willen, komen de meeste mensen niet bij een werklijn DH uit, omdat die door de meeste niet herkend wordt als een DH. De ernstige bijtincidenten met DH die ik weet, waren vooral kynologische lijnen of stamboomloos(vooral ook dat laatste, waarbij er dus makkelijk een pup gekocht kon worden en geen 'controle' door fokker was of het passende combi was).

Het gaat niet om de werklijnen, maar het gaat erom dat het actieve honden zijn die idd uitgedaagd moeten worden. Dat moeten de showlijnen ook nog. De mensen die een showlijn nemen en verwachten een vloerkleed te krijgen, of de mensen die alleen op uiterlijk uitzoeken hebben met een showlijn ook al een probleem. Ik hoor namelijk te vaak de redenatie dat iemand geen werklijn, maar een showlijn wil, omdat ze niet willen sporten of niet zo'n actieve hond hoeven. Dan moet je dus gewoon bij een DH/MH wegblijven, niet alleen bij de werklijnen. Ja, sommige werklijnen zijn te pittig om als actieve huishond te leven, maar er zijn ook zat lijnen die daar wel geschikt voor zijn, net als kynologische lijnen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:34

Zo'n hekel aan die term "kynologisch". Het is het ten onrechte zichzelf een wetenschappelijke/academische status aanmeten. Noem het beestje gewoon bij zijn naam; conformatie/show fok.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:44

DatBenIkNou schreef:
ReadTheRulez
No offence maar ik vind dat eerlijk gezegd best lastig te begrijpen dat je dan nog spreekt over ' een lieve hond' als hij meerdere keren mensen en dieren heeft aangevallen. En daarbij zeggend dat jullie je verantwoording daarbij genomen hebben, maar hoe kan het dan zijn dat er toch méérdere incidenten zijn geweest?

Omdat een hond ook afhankelijk van zijn/haar baasjes is.
De hond zelf was echt een hele lieve hond, haar gedrag is waarschijnlijk gekomen doordat er van ons kant te weinig leiding werd gegeven.

Wat ik bedoel met verantwoordelijkheid nemen is dat wij nooit zijn weggelopen of wat dan ook. Hebben altijd netjes de schade vergoed, wat dan ook. En we hebben altijd geprobeerd te voorkomen dat ze iets kon doen echter kwamen we er dan weer achter dat ze een andere manier had gevonden. Ook mensen die zonder te melden zo het erf op liepen, door de erf-afscheiding heen ..... tja dan kan ik het de hond niet heel erg kwalijk nemen. (Eerder onszelf)

Ons hond is echter ook wel door andere honden aangevallen.

nienke39

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:10

Toen ik een jaar of 10 was en mijn broertje 8 zijn wij gebeten door onze eigen hond. Mijn broertje in zijn wang en ik ook in mijn gezicht. Ik moet wel zeggen dat wij eerst in een groot huis woonden dus onze hond had altijd een 'rustig'plekje. Toen gingen wij verhuizen naar een veel kleinere woning en toen wij een plakje worst pakte had de hond mijn broertje en mij gebeten. Natuurlijk was er veel paniek. En mijn vader (die toen als bewaker liep met de hond) besloten om de hond af te laten maken. Dit is niet zomaar gebeurd want een dierenarts geeft niet zomaar een spuitje aan een hond, maar onze hond had een tumor waardoor hij heel agressief werd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:10

ReadTheRulez schreef:
DatBenIkNou schreef:
ReadTheRulez

Omdat een hond ook afhankelijk van zijn/haar baasjes is.
De hond zelf was echt een hele lieve hond, haar gedrag is waarschijnlijk gekomen doordat er van ons kant te weinig leiding werd gegeven.

Wat ik bedoel met verantwoordelijkheid nemen is dat wij nooit zijn weggelopen of wat dan ook. Hebben altijd netjes de schade vergoed, wat dan ook. En we hebben altijd geprobeerd te voorkomen dat ze iets kon doen echter kwamen we er dan weer achter dat ze een andere manier had gevonden. Ook mensen die zonder te melden zo het erf op liepen, door de erf-afscheiding heen ..... tja dan kan ik het de hond niet heel erg kwalijk nemen. (Eerder onszelf)

Ons hond is echter ook wel door andere honden aangevallen.

Daar koop je alleen als slachtoffer weinig voor......Hingen er boordjes op het erf en was dat daadwerkelijk afgesloten terrein vraag ik mij dan af? "Geprobeerd het te voorkomen'' maar het lukte de hond toch...ik vind dat echt kwalijk hoor.
Ik weet zelf helaas uit ervaring wat een traumatische ervaring zo'n bijtincident is.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:28

Ja, ik ben wel eens gebeten door een buldog-achtige hond, toen ik 6 was. Het was in het park en meneer zit te praten met mijn oppas. Opeens doet hij zijn hond los en de hond komt op mij afstormen. Ik probeerde me nog te verstoppen achter mijn oppas maar het was al te laat, hij sprong tegen mij op en beet (door) in mijn knie. Heb vreselijk zitten janken toen. Meneer zei dat zijn beest alleen maar wilde spelen en bood niet zijn ecxuses aan. Later die hond nog vaker tegen gekomen, het is een lief dier en het wou waarschijnlijk inderdaad met me spelen maar tja. Verder ook nooit bang geweest voor honden, alleen boos. ;)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:35

Nee, nog nooit door een hond.

Wel door een paard. }:) Grote bijtwond in mijn rug door een chagrijnig pony. Tijdens een les waarbij ik de pony vasthield voor een gehandicapte ruiter. Ik bukte om de handschoen van de ruiter op te pakken, die op de grond was gevallen. Toen ik weer omhoog kwam, hing de pony in mij rug. Au.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:54

ja, gebeten door australische herder. Die viel iedereen aan die een deurklink pakte blijkbaar. Groom van naastgelegen buurstal kwam 's avonds laat aan de deur dat ze door haar hernia geen hooi kon voeren, of ik even wilde helpen...tuurlijk.. was al 3de avond op rij dat ik er kwam om handje te helpen... honden heel vriendelijk en kenden mij als buurvrouw ook.. Toen ik terugliep om iets wat ik was vergeten te pakken en de deurklink pakte in het pikdonker, hoorde ik vanuit niks hond in galop aankomen en die hing dus vast in mijn onderarm. Gelukkig nog zo verstandig geweest mijn arm mee te laten trekken ipv terug te trekken... wel diepe gaten maar kon niet gehecht. Nu nog flinke littekens, heeft hele poos geduurd dat het genezen was.
Die hond had halve dorp gebeten, ik hield altijd mijn hart vast als er een ponyrijvereniniging op dat erf bezig was.. die kindertjes hun nek zit toch pietje lager.... ook was er een groom vergeten hek dicht te maken, 2 nordic walkers die voorbij kwamen in hun achterste gegrepen door dezelfde hond en nog tig mensen... vind ik niet normaal :-(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:27

Kuggur schreef:
Zo'n hekel aan die term "kynologisch". Het is het ten onrechte zichzelf een wetenschappelijke/academische status aanmeten. Noem het beestje gewoon bij zijn naam; conformatie/show fok.

Je hebt gelijk. ;) Die lijnen worden bij ons ras zo genoemd, dus dat zit vastgeroest. Sorry :o

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:15

Ik ben op mijn werk (ben paraveterinair) een keer flink gebeten door een greyhound. De eigenaren hadden hem niet goed opgevoed en daardoor was hij erg angstig geworden. De eigenaren waren zelf ook bang voor hem.
Ze kwamen voor een gewone vaccinatie maar hij vertrouwde het totaal niet. Ik heb hem geprobeerd vast te houden en te kalmeren maar toch hapte hij ineens naar mij. In eerste instantie had ik het niet door, totdat de eigenaren en de dierenarts schrokken dat er best wat bloed op de grond druppelde. Heb wel geluk gehad. Hij had gebeten in mijn knokkel, de hoektand was blijven hangen en daardoor was er een scheur van ongeveer 2 cm ontstaan. Behoorlijk diep maar gelukkig geen pezen oid geraakt. Heb wel antibiotica en verband gekregen van de huisarts.

Gelukkig verder geen angst daaraan over gehouden.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:41

Vinden jullie het ook een gevaarlijke hond als deze zijn baasjes beschermd?
Onze hond ('risico') gaat namelijk heel gefrustreerd blaffen als bv mijn ouders al knuffelen. En dan kan hij ook wel een (waarschuwend) happen.

Vinden jullie dat al gevaarlijk dan? Want stel er komt een inbreker, hij kan hem lelijk bijten (omdat hij ons beschermd)

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:25

Het wordt gevaarlijk als je hem er niet mee kunt laten ophouden. Dan kan hij jullie ook gaan bijten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:33

KittyDylan schreef:
Onze hond ('risico') gaat namelijk heel gefrustreerd blaffen als bv mijn ouders al knuffelen. En dan kan hij ook wel een (waarschuwend) happen.

Vinden jullie dat al gevaarlijk dan? Want stel er komt een inbreker, hij kan hem lelijk bijten (omdat hij ons beschermd)

Deze 2 situaties zijn echt 2 hele verschillende? Hoe kan je een inbreker vergelijken met 2 knuffelden baasjes? Ik vind het potentieel gevaarlijk dat hij ' waarschuwend' hapt naar de eigen baas. NO go area voor mij.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:50

Bedoel meer dat hij het niet leuk vindt als iemand aan mijn moeder komt (zijn lieveling) ;)

Of als we thuis ruzie krijgen, zal hij er ook tussen komen. Daar kan hij gewoon niet tegen. Maar bij velen wordt dat al als gevaarlijk bestempeld ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:03

KittyDylan schreef:

Ik vind dat gevaarlijk. Dat laat namelijk zien dat hij bepaald. En hij heeft niets te bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:05

Ik zou dat ook ongewenst vinden. Hij hoeft jou moeder niet te beschermen tegen jullie neem ik aan dus ik zou dat gedrag wel corrigeren. De hond heeft die dingen niet te regelen en dit staat los van een eventuele inbreker die binnenkomt. Dus of het nou gevaarlijk is of niet, ik zou dit niet accepteren en er wel mee aan de slag gaan.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:06

Hij zal daarin op een gegeven moment ook verder in kunnen gaan. En tot daadwerkelijk bijten overgaan

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:10

Ik ben wel vaker gebeten. Een keer zo dat ik naar de dokter moest.
Ik liep stage in een dierenasiel, volgensmij was het een kruising friese stabij (geen idee met wat). Hij moest van het buitenverblijf naar het binnen verblijf maar wilde de riem niet om.
Ik werd geroepen omdat ik van de andere stagiaires meestal de lastige/bange honden moest doen, deze was niet lastig dus ik liep gewoon naar binnen met een riem en omdat hij altijd rustig was heb ik alle signalen gewoon gemist die hij gaf(als hij ze al gaf). Hij greep me vol in mijn hand (zo bij de pees van mijn duim) en begon er mee te schudden. Het duurde even voor ik mezelf los kreeg en ik kon meteen door naar de dokter. Hondenbeten hechten ze niet dus ik kreeg een tetanus prik en een zwaluwstaartje aan twee kanten om mijn hand. Het is inmiddels al een tijd geleden maar ik heb er 2 mooie littekens aan over gehouden!
Verder ook stage gelopen in een dierenasiel in Portugal. Uit voorzorg maar tetanus gehaald en antibiotica meegenomen voor nood :') Wel een paar keer gebeten maar niet door gebeten gelukkig!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:22

Nog nooit aangevallen, gelukkig. Wel stoei ik soms met mijn hond, en dan kan ze wel eens te hard bijten. Ze weet heel goed dat het alleen bij mij mag en ze kent haar grenzen. Als ik dan 'au' of iets dergelijks zeg stopt ze meteen. Heb dan ook nog nooit echt een wond gehad door een hond.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 11:40

Ik ben gebeten door onze eigen golden retriever toen ik een jaar of 8? Was. Het was de dag voor de meivakantie, vreselijk :'). Er was een jongetje bij ons thuis die autistisch was, die begon de hond aan te kijken, maar hield daar dus niet mee op. Ik probeerde de hond af te laten gaan, en hij luisterde niet (door dat oogcontact dus) en toen duwde ik hem naar beneden en beet hij in mijn arm. Was echt heel heftig, zitten nu nog duidelijke littekens. Het is wel helemaal goed gekomen en ik heb er geen angst voor honden voor overgehouden. De hond is uiteraard ook niet afgemaakt, die voelde zich gewoon mega bedreigd, het was verder echt een topbeest namelijk.