essiesilly schreef:Ik heb niet alles gelezen maar wat ik altijd grappig vind in zulke topics is dat het lijkt alsof aaaalle honden eigenaren hun hond geweldig onder apel hebben..
Ik heb 3 beaucerons (Franse herders) nu loop ik zeer zelden in drukke losloop gebieden (wel elke dag in de polder waar ze los lopen) maar als ik daar wel loop gaan ze echt wel is bij andere honden snuffelen, nu zijn het herders en als ik een keer fluit komen ze wel hoor maar als ze ergens al naartoe gaan om te snuffelen ben ik de laatste die zal zeggen dat ze altijd 100% op commando komen... dan had ik robotjes moeten nemenmaar zoals ik hier lees hebben een hoop mensen dat... knap.. erg knap
Het zijn levende wezens en tuurlijk vind ik dat honden normaal onder apel moeten staan maar als een hondje aan de lijn loopt en het gebeurd een keer dat ze daar naar toe gaan in een losloop gebied dan is dat zo.. als diegene dan paniekeerd moeten ze daar niet lopen.
Uiteraard vind ik het een ander verhaal als mijn honden gemeen zouden zijn terwijl ze los lopen of niet meer mee komen of heel opdringerig zijn etc..
Waar in heel dit topic aan voorbij gegaan wordt, is dat je niet weet waarom de andere hond aan de lijn is. Mijn beauceron destijds liep altijd aan de lijband als ik op drukke plekken was. Ik had met mijn ex man een pincher, de beauceron is daar later bij gekomen en is enorm gebeten door dat klein kreng. Gevolg, mijn arme meid was, ondanks de lessen op de hondenschool, niet te veryrouwen met andere honden. Dus ja, ik was destijds not amuzed als vreemde honden op haar af kwamen onaangelijnd, omdat ik volgens de publieke opinie toch altijd degene zou geweest zijn met de "gevaarlijke" hond, terwijl het beest gewoon zo gemaakt was.
Nu heb ik 2 ridgeback dames, ook een ras dat een stempel gekregen heeft. Mijn oudste is een hele open en sociale hond, gek op alle mensen en lief tegen alle honden en bij ons sinds ze puppie was. Mijn jongste hebben we van onze fokker over genomen. Ze was door haar gekocht om op te leiden voor de jacht (onze fokker kweekt liefst zo groot mogelijk, dus kocht ze ergens anders een kleine ridge). Alleen kon onze kleine meid niet wennen aan een leven waarbij ze het grootste deel van de tijd in een kennel moest leven, ze zit liever in een gezin en ze is te timmide om in een roedel te leven. Daarnaast is ze getrained door 1 van de gewezen helpsters van onze fokker, die te veel druk op haar gelegd heeft (daar ook op aangesproken is, tevergeefs helaas), waardoor het beestje nog verder in haar schulp gekropen is. Sinds ze bij ons is, is ze helemaal open gebloeid. Mijn vriend en onze andere meid, wij zijn het centrum van haar leven. Ze negeert andere mensen, ze negeert andere honden tot ze zeker weet dat deze niets kwaads in zin hebben. Ze zal nooit een andere hond (of mens) uit het niets aanvallen, eerste reactie van haar is steeds de staart tussen haar achter poten steken. Mensen die niets van honden kennen, merken dan al op dat zij zich niet op haar gemak voelt. En toch zijn er massa's honden die dat niet zien. Dag 1 bij ons op de hondenwei, is ze door 3 leonbergers besprongen (spook weegt amper 23kg), de dag daarna weigerde een ander baasje om haar kalf terug te roepen, want haar hond wilde spelen en beet niet. Dat ik haar toe riep dat ik de kleinste nog maar 2 dagen had, dar trok madam zich voor geen meter iets van aan. Gevolg, mijn jongste heeft geleerd dat onderdanigheid en angst laten zien, niet helpt om ander honden op afstand te houden. Kort grommen en een lip op trekken, helpt haar ook niet om met rust gelaten te worden, dus loopt ze weg om haar belagers te ontsnappen en ik denk dat we allemaal wel weten dat, als weglopen niet helpt, van je afbijten nog de enige optie is. Dus komen er honden ongekontroleerd op de mijn afgestormd, gaat mijn pruts vast en hou ik de andere, als de bazen ze niet terug roepen, op een afstand. Ah ja, want als de mijn ooit zou bijten, dan is het weeral een ridgeback die bijt, ik moet er niet van weten. Wanneer mijn hond in losloopzone vast moet, is dat door het onverantwoord gedrag van anderen. Mensen die wel een opgevoede hond hebben, daar moet ik mijn honden nooit bij aanlijnen, die honden zien onmiddellijk hoe mijn meid is en laten haar gewoon met rust tot ze zelf initiatief neemt om te spelen.