Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Riraito schreef:In het kort, een kitten is 750 euro waard. Voor een gecastreerd, volwassen dier willen mensen dat vaak niet betalen. Als de fokker jou dus 750 terug moet betalen, dan draait hij/zij verlies want vaak dekt de aankoop enkel de gemaakte kosten. Ik hoop van harte dat mensen bij mij later niet aankomen met een kat van zeven jaar oud en even verwachten 750 euro te vangen. Ik heb het dier dan gefokt, dus ik zal met alle liefde meehelpen een nieuw huisje te zoeken, maar zij hebben al die jaren van het dier genoten en denken nu dat ze hem voor het aankoopbedrag weer terug kunnen brengen?
Duhelo schreef:Maar ook hier zeg ik nergens dat het dier GRATIS MOET terugkomen. Ik geef wel aan dat als ik moet de kat terugkopen, dat dat puur verlies is voor mij. (ervan uitgaande dat de koper dan ook het
elenaMM77 schreef:Duhelo schreef:Maar ook hier zeg ik nergens dat het dier GRATIS MOET terugkomen. Ik geef wel aan dat als ik moet de kat terugkopen, dat dat puur verlies is voor mij. (ervan uitgaande dat de koper dan ook het
kitten verkocht 750
kat terugkopen 250
is 500 euro winst.. geen verlies..
de kat is immers nog altijd in jouw handen en het staat je dan ook vrij om hem/haar voor een zachtere prijs dan een kittenprijs (immers is volwassen dan) te verkopen.. Bijvoorbeeld 350, vind ik reeel voor een herplaatste raskat..
Ik zou rustig 350 euro voor een herplaatser betalen als deze bij de initiële fokker vandaan komt..
heb ik een prachtige dier voor een schappelijke prijs.
op die manier krijg je uiteindelijk 100 euro meer voor een kitten die je als kat nogmaals verkoopt.
als je hem gratis weggeeft, heb je iets minder winst op het kitten dan vooraf gedacht, maar nog steeds geen verlies volgens mij. als je hem zelf besluit te houden, dan is er natuurlijk helemaal geen sprake van verlies, iemand heeft dan voor jou een kat betaald van 750 eurominus eventueel het bedrag dat je betaalt hebt om haar over te nemen..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.. je hebt minder winst dan in eerste instantie gedacht was toen het kitten het huis verliet.. en je moet dan nog zien of je m weer verkocht krijgt (lijkt mij 100% bij een goede raskat met ellelange wachtlijsten voor kittens, zeer zeker als het ook nog een schappelijke prijs is).
elenaMM77 schreef:Duhelo schreef:Maar ook hier zeg ik nergens dat het dier GRATIS MOET terugkomen. Ik geef wel aan dat als ik moet de kat terugkopen, dat dat puur verlies is voor mij. (ervan uitgaande dat de koper dan ook het
kitten verkocht 750
kat terugkopen 250
is 500 euro winst.. geen verlies..
de kat is immers nog altijd in jouw handen en het staat je dan ook vrij om hem/haar voor een zachtere prijs dan een kittenprijs (immers is volwassen dan) te verkopen.. Bijvoorbeeld 350, vind ik reeel voor een herplaatste raskat..
Ik zou rustig 350 euro voor een herplaatser betalen als deze bij de initiële fokker vandaan komt..
heb ik een prachtige dier voor een schappelijke prijs.
op die manier krijg je uiteindelijk 100 euro meer voor een kitten die je als kat nogmaals verkoopt.
als je hem gratis weggeeft, heb je iets minder winst op het kitten dan vooraf gedacht, maar nog steeds geen verlies volgens mij. als je hem zelf besluit te houden, dan is er natuurlijk helemaal geen sprake van verlies, iemand heeft dan voor jou een kat betaald van 750 eurominus eventueel het bedrag dat je betaalt hebt om haar over te nemen..
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.. je hebt minder winst dan in eerste instantie gedacht was toen het kitten het huis verliet.. en je moet dan nog zien of je m weer verkocht krijgt (lijkt mij 100% bij een goede raskat met ellelange wachtlijsten voor kittens, zeer zeker als het ook nog een schappelijke prijs is).
Citaat:Per nest uiteraard. Maar niet ieder nest heeft 5 kittens...
Dus, even op een rijtje
we gaan uit van een nest op twee jaar en eentje op drie jaar, daarna wordt de kattin gesteriliseerd.
Je dient een fokdier aan te kopen
-750 euro
- eten en kattenbakvulling voor 3 jaar, een zak kattenbakvulling kost hier tegen de 15 euro, minstens eentje per maand, is al 180 euro kattenbakvulling, en ergens een 75-100 euro voeding per jaar X 3 = 840 euro aan onderhoud tegen dat het dier fokrijp is.
- vaccinatie's 50 euro per jaar = 150
-sterilisatie kattin 120
Kosten van het fokken zelf:
- alle benodigde testen, 300 euro voor het basispakket, als je op hcm enzo wil testen nog meer
- dekking, minstens 300 euro
- dierenarts eerste visite aan huis 50 euro
-aanvraag stambomen 5 euro per kitten
- chip en vaccinatie's en ontworming, 100 euro per kitten
- sterilisatie 120 euro voor een kattin
- kittenpakket (naar gewenst, hier was het 50 euro per kitten)
- voeding en kattenbakvulling weet ik niet direct meer uit mijn hoofd, maar ze zijn hier drie maand geweest, dus pakweg 15 euro kattenbakvulling en een 20 euro aan voeding.
Mijn nest van 3 kittens heeft me dus voor het nest alleen 1300 euro gekost (1450 met kittenpakketten)
het katertje is verkocht aan 650, de kattinnen aan 700. Dus het heeft me een 2000 euro "opgebracht"
het tweede nest had ik 2 kittens.
deze heeft me een goede 1000 euro gekost (1100 met kittenpakketten).
Katinnetje is verkocht aan 700 euro, eentje hebben we gehouden maar zou ook 700 opgebracht hebben, dus 1400 euro totaal.
als ik nu alles samen tel kom ik op 4160 euro uit dat alles me in die drie jaar gekost heeft. (4410 als ik de kittenpakketten bijtel.)
en het heeft me 3400 euro opgebracht ...
Uiteraard, als ik een gewone huispoes heb kost ze me ook aan eten en vaccinaties en chip etc.
maar zelfs als ik gewoon de aanschaf erbij reken en de rest niet kost het met 3350 euro terwijl het 3400 euro opbrengt. Dus had ik wel de volle 50 euro "winst" aan mijn kittens, zonder de uren geteld dat ik ermee bezig was, en zonder dat er een keizersnede of erger nodig was ...
Uiteraard, ik fok pas op 2 jaar en een nestje op drie jaar, daarna worden mijn poezen gesteriliseerd. Als je meerdere nesten tegelijk hebt (groepskortingen bij dierenarts) en een poes 4-6 nesten laat krijgen en geen kittenpakketten geeft etc, kan het misschien wel opbrengen inderdaad. Maar dat zie ik niet als een goede fokker...
NatasjavE schreef:Riraito schreef:In het kort, een kitten is 750 euro waard. Voor een gecastreerd, volwassen dier willen mensen dat vaak niet betalen. Als de fokker jou dus 750 terug moet betalen, dan draait hij/zij verlies want vaak dekt de aankoop enkel de gemaakte kosten. Ik hoop van harte dat mensen bij mij later niet aankomen met een kat van zeven jaar oud en even verwachten 750 euro te vangen. Ik heb het dier dan gefokt, dus ik zal met alle liefde meehelpen een nieuw huisje te zoeken, maar zij hebben al die jaren van het dier genoten en denken nu dat ze hem voor het aankoopbedrag weer terug kunnen brengen?
Dat snap ik. Ik zou ook niet het het hele aankoop bedrag terug willen. Het gaat ook niet om het geld.
Alleen de verplichtingen en beperkingen daar zou ik voor passen.
Bemiddeling en zelf de kat aan een nieuwe partij overdragen zou ik veel prettiger vinden.
Dan zie ik zelf bij het diertje terecht komt.
Want laten we wel wezen. Dat de kat weggaat is een nood geval. Ik ben me ook gaan hechten aan het diertje. Het zou me enorm aan het hart gaan.
Citaat:maar zelfs als ik gewoon de aanschaf erbij reken en de rest niet, kost het me 3350 euro terwijl het 3400 euro opbrengt. Dus had ik wel de volle 50 euro "winst" aan mijn kittens, zonder de uren geteld dat ik ermee bezig was, en zonder dat er een keizersnede of erger nodig was ...
Tiffany schreef:Ik vind het echt belachelijk dat fokkers onderhoud van hun katten doorberekenen in de kittenprijs onder de smoes "ik maak geen winst"Houd toch eens op jezelf goed te praten, heb meer respect voor fokkers die toegeven dat het een leuke spaarpot is dan die alles tot aan de kattenbakvulling gebruiken om zichzelf te verantwoorden.
En die contracten vind ik net zo goed belachelijk. Verkocht is verkocht. Ik zou graag zelf bepalen waar de kat heen gaat als ik deze weg zou moeten doen.
Jis_ schreef:Waarom zou een fokker de kosten die ze maakt voor de verzorging van haar dieren niet van de winst af mogen trekken?
Als ik een schilderij verkoop, reken ik ook voor de onderhoud/slijtage van mijn kwasten.
Palmera schreef:Jis_ schreef:Waarom zou een fokker de kosten die ze maakt voor de verzorging van haar dieren niet van de winst af mogen trekken?
Als ik een schilderij verkoop, reken ik ook voor de onderhoud/slijtage van mijn kwasten.
Als jij een schilderij maakt en je ver/gebruikt daarbij 12 kwasten en 6 liter verf vind ik het normaal als je dat doorberekent in de prijs van het schilderij. De verf koop ik namelijk. Die zit op het schilderij. En de kwasten zijn het materiaal waarmee je werkt.
Maar je gaat in de tijd dat je aan dat schilderij werkt toch ook niet de dagelijkse lunch die je tussendoor eet in de prijs van het schilderij doorberekenen?
Eten moet je namelijk toch wel, of je nou schildert, katten fokt of brood bakt.
c_alsemgeest schreef:Ja ik vind dat ook logisch hoor
En als je alleen al kijkt naar de kosten van de testen... zeker als HCM erbij komt wat zeker gewenst is bij bijvoorbeeld sphynxen en main coons. Dat is zo 600 extra.
Jis_ schreef:c_alsemgeest schreef:Ja ik vind dat ook logisch hoor
En als je alleen al kijkt naar de kosten van de testen... zeker als HCM erbij komt wat zeker gewenst is bij bijvoorbeeld sphynxen en main coons. Dat is zo 600 extra.
en zo'n test is niet eens verplicht (maine coon) maar een goede (hobby)fokker doet hem wel, DNA en/of echo.
Toffeltje schreef:Die hele prijsdiscussie is wat mij betreft een beetje off-topic. We hebben een marktconforme prijs betaald voor het kitten. Het gaat mij ook niet om het geld. Ik vond het vooral vreemd dat de kat per se terug zou moeten naar de fokker. Ik zoek liever zelf een goed huisje mocht het ooit nodig zijn. Gelukkig hebben wij dat dan ook kunnen aanpassen in het contract.
Een van onze andere katten zat ook een contract bij, daarin staat dat hij altijd terug mag (niet moet), en dat vind ik toch een stuk sympahthieker overkomen. Ik denk dan ook dat je als fokker meer bereikt met goede voorlichting dan met een vreemd contract waaruit veel wantrouwen naar de koper spreekt.
Toffeltje schreef:Die hele prijsdiscussie is wat mij betreft een beetje off-topic. We hebben een marktconforme prijs betaald voor het kitten. Het gaat mij ook niet om het geld. Ik vond het vooral vreemd dat de kat per se terug zou moeten naar de fokker. Ik zoek liever zelf een goed huisje mocht het ooit nodig zijn. Gelukkig hebben wij dat dan ook kunnen aanpassen in het contract.
Een van onze andere katten zat ook een contract bij, daarin staat dat hij altijd terug mag (niet moet), en dat vind ik toch een stuk sympahthieker overkomen. Ik denk dan ook dat je als fokker meer bereikt met goede voorlichting dan met een vreemd contract waaruit veel wantrouwen naar de koper spreekt.
Palmera schreef:Jis_ schreef:Waarom zou een fokker de kosten die ze maakt voor de verzorging van haar dieren niet van de winst af mogen trekken?
Als jij een schilderij maakt en je ver/gebruikt daarbij 12 kwasten en 6 liter verf vind ik het normaal als je dat doorberekent in de prijs van het schilderij. De verf koop ik namelijk. Die zit op het schilderij. En de kwasten zijn het materiaal waarmee je werkt.
Maar je gaat in de tijd dat je aan dat schilderij werkt toch ook niet de dagelijkse lunch die je tussendoor eet in de prijs van het schilderij doorberekenen?
Eten moet je namelijk toch wel, of je nou schildert, katten fokt of brood bakt.
Cer schreef:Toffeltje schreef:Die hele prijsdiscussie is wat mij betreft een beetje off-topic. We hebben een marktconforme prijs betaald voor het kitten. Het gaat mij ook niet om het geld. Ik vond het vooral vreemd dat de kat per se terug zou moeten naar de fokker. Ik zoek liever zelf een goed huisje mocht het ooit nodig zijn. Gelukkig hebben wij dat dan ook kunnen aanpassen in het contract.
Ik vind het helemaal niet raar dat zoiets erin staat...
En jij kan wel zeggen dat je zelf een goed huisje zoekt mocht het ooit moeten, maar dat moet de fokker dan ook maar geloven op jouw blauwe ogen...
Als het een fokker is die begaan is met zn dieren, dan wil die deze terug als er iets aan de hand is.
Dat het ook anders beschreven kan worden, okee, maar het stond er op die manier in.