Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:38

Mijn 4 katten komen binnen en in een afgezetten tuin. Simpel weg omdat 1 kat is gejat. en ik al 3 eigen katten van de weg heb moeten schrapen. Helaas. Ik zit hier op nog geen 100 meter afstand van een weg waar ze 80 tot 100 rijden dus ga het risico niet aan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:49

Ik heb twee katten, beide een bewuste keuze voor wat ik ze kan bieden.

Ik woon in een drukke woonwijk, met niet-katten minnende honden, buren die het niet op prijs stellen en een snelweg om de hoek.

1 kat is blind, de ander getraumatiseerd; ze is panisch van alles en iedereen dat niet binnen haar standaard wereld past.

Ze komen allebei in de tuin.

secricible

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:08

Misschien kom ik uit een gekke buurt maar ik ken niemand die zijn kinderen op straat dropt en dan geen idee heeft waar ze zijn. En ook geen kinderen wiens ouders het goed vinden als de kinderen in mijn tuin schijten, mijn honden opjagen door voor mijj voorruit te gaan zitten...
Als er kinderen zijnbij wie dat wel gebeurt kan ik me helemaal vinden in die vergelijking tussen katteb en kinderen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:18

secricible schreef:
Misschien kom ik uit een gekke buurt maar ik ken niemand die zijn kinderen op straat dropt en dan geen idee heeft waar ze zijn. En ook geen kinderen wiens ouders het goed vinden als de kinderen in mijn tuin schijten, mijn honden opjagen door voor mijj voorruit te gaan zitten...
Als er kinderen zijnbij wie dat wel gebeurt kan ik me helemaal vinden in die vergelijking tussen katteb en kinderen...

Als wij 's avonds naar bed gaan, gooi ik de kinderen naar buiten. Wat ze de hele nacht uitvreten weet ik niet, maak ik me ook niet druk om. Meestal staan ze 's morgens weer voor de deur te schreeuwen dat ze naar binnen willen. :D :D :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:34

In dat geval geef ik xchey volledig gelijk :j

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:52

secricible schreef:

hahahha dat in de tuin schijt gedeelte gelukkig niet :') katten en kinderen is ook geen geweldige vergelijking hoor, maar de meeste kinderen in de buurt zijn toch echt geen ouders bij hoor, en die komen soms ook zomaar je oprit op rennen, en schreeuwen en krijsen en zo, en ja dat vind ik soms behoorlijk irritant. Opzich valt de overlast van kinderen mee, maar van katten heb ik persoonlijk ook weinig last. En als ik er wel last van heb krijgen ze mooi een schoen naar hun hoofd, ga maar naar je eigen huis. Zelfde voor de katten :Y)

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:54

Momenteel komen mijn 2 poezen ook buiten de tuin. Dat komt omdat de omgeving bestaat uit honden-uitlaat veldjes en bosjes. Daarnaast hebben we geen doorlopende weg in de buurt.

We houden ze 's avonds en 's nachts binnen om te voorkomen dat ze wel verder weg gaan, alsnog een weg oversteken of overlast veroorzaken door ruzie met andere katten in de buurt. Daarbij zijn ze gechipt en gecasteerd. Vind ik beiden een voorwaarde om je kat buiten te laten... Daarnaast gaan poezen over het algemeen minder ver en katers (zeker ongecastreerd) leggen al gauw een paar km af.

Ik denk dat het per situatie verschillend is. Voor nu veroorzaken de mijne geen overlast (uiteraard; voor zover ik weet. Gelukkig weten genoeg mensen dat het onze katten zijn). Als ik in een dure woonwijk zou wonen, zou ik me toch wel ongemakkelijk voelen als mijn kat de mooie voortuin van mn buren zou verklaren tot kattenbak :o In een volgend huis zal ik zeer waarschijnlijk wel de tuin afzetten. Ik zou me er ook niet al te relaxed bij voelen als ik weet dat de kans groot is dat ze een grote weg over moeten steken. (Overigens schijnen oudere poezen dat sowieso niet snel te doen)

Een leuke documentaire over katten en het gebied wat ze afstruinen is deze van de BBC. https://www.youtube.com/watch?v=9n4CF9nY5-w . Ik kan hem helaas nergens vinden. Leuk om te zien was dat verschillende soorten katten (boerderij, dorp en stad) andere gebieden erop na houden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:46

Er worden hier vreemde vergelijking vertrokken. Loslopende paarden met loslopende katten. Een betere vergelijking is, in mijn ogen, kijken naar de natuurlijke behoeftes van het dier. Overigens er zijn voldoende plekken in de wereld waar paarden, koeien etc. allemaal vrij loslopen hoor :)

Afijn, om nog even terug te komen op een aantal andere opmerkingen (ik weet niet meer exact wie ze plaatste).

Palmera jij zei volgens mij iets over egoïstische katteneigenaren. In mijn ogen is het houden van een dier altijd een egoïstische keuze, immers dat doe je voor jezelf. Jij wilt een dier en bent zo ''egoïstisch'' om die te nemen. In dat egoïsme kun je bepaalde keuzes maken. Als we naar katten kijken zijn er, mijn inziens, 2 keuzes maar in beidde gevallen kun je stellen dat er sprake is van meer egoïsme. Keuze 1: kat buiten laten. Egoïstisch tov andere mensen die mogelijk last kunnen hebben van je kat door bijv. de kat die aangereden kan worden (dat is immers ook niet fijn voor diegene die dat overkomt), de poep etc. in tuinen, katten die bij andere mensen in huis komen etc. etc. (natuurlijk is dit alles niet op alle katten van toepassing). Keuze 2: kat binnen houden. In mijn ogen een egoïstische keuze tov de kat, immers je beperkt diens leefomgeving en geeft de kat, in mijn ogen, niet voldoende de kans om zijn natuurlijke instincten te kunnen volgen en lekker kat te kunnen zijn.

Verder vind ik sommige reacties een tikkeltje hypocriet. Zo worden er een aantal opmerkingen gemaakt over bijv. overlast van katten door poep. Met het oog dat we hier allemaal paardenrijdende mensen zijn, vrees ik dat ook onze paarden, en diens mesthopen, voor sommige mensen ook tot overlast zijn en mensen die zich hier aan storen. Dus dan maar niet meer buiten rijden want je bent andere mensen tot last?

Kom ik terug op mijn eerste opmerking... het houden van een dier is een egoïstische keuze. En iedereen maakt daarin zijn of haar keuzes en dat zal altijd ergens ten kosten gaan van iets of iemand (mensen/dieren etc.).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 21:58

Ik ruim paardenpoep ook gewoon op. En hondenpoep. Niet meer dan normaal lijkt me

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:03

Hier ook, want de staleigenaren worden er op aangesproken als er mest op het fietspad ligt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:04

Nou ik denk dat we toch wel kunnen stellen dat de meeste ruiters zelden tot nooit de mest opruimen. Daarnaast mag je niet eens op het fietspad rijden.... maar dat terzijde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:12

Hoi Maartje, het lijkt me stug dat alle ruiters uit Heiloo uitzondering op de regel zijn. Daarnaast moet je bij ons het fietspad oversteken om in het park op het ruiterpad te komen. *D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:31

Ik vraag me wel af welke behoeftes ik mijn katten ontneem, ze slapen immers bijna de hele dag. Territorium? Dat is het huis zelf. Echte jagers zijn het niet, maar met een speeltje of eendagskuiken zijn ze gelukkig. Daar hoeven de buurtvogels niet voor gemarteld te worden. :+
Sociale interactie? Ze hebben elkaar. Of bedoel je dat gekrijs van vechtende katten dat je 's nachts wakker houdt en ze vervolgens weer thuis komen met een geïnfecteerde wond...?
Nee, ik heb niet zulke goede ervaringen met de katten buiten laten. Iemand met een groot erf waar de beestjes geen gevaar lopen en niemand tot last zijn, prima, maar voor mijn situatie werkt het gewoon niet. Daarom hebben we expres twee luilakken genomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:43

lieveli schreef:
Hoi Maartje, het lijkt me stug dat alle ruiters uit Heiloo uitzondering op de regel zijn. Daarnaast moet je bij ons het fietspad oversteken om in het park op het ruiterpad te komen. *D

Kom jij in een ander Heiloo dan ik want ik zie toch regelmatig paardenpoep liggen op fietspaden en trottoirs. :=

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:46

Mijn kat kan overdag naar buiten en komt rond mensen bedtijd weer naar binnen.
Mevrouw poes loopt hier voor op de de parkeerplaats/plein of ze gaat naar een klein eilandje naast huis waar ze eigenlijk niemand tot last is.

Jagen op vogels of wat dan ook doet ze niet maar als ik geluk heb komt ze thuis met een stuk oud brood, een tak of een stuk hout :x

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:56

De vreemde redenaties verbazen me echt.... omdat er paardeneigenaren zijn die zich onfatsoenlijk gedragen door de paardenstront te laten liggen rechtvaardigt dat dat jou kat in mijn tuin schijt en daar zorgt dat ik ziektes kan krijgen? Gaat die redenatie ook op andere fronten op? Omdat er mensen zijn die tegen de regels in huizen open breken mag ik jou fiets meenemen? Of andersom: omdat jou kat in mijn tuin schijt mag mijn paardenpoep ook wel blijven liggen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:04

secricible schreef:
De vreemde redenaties verbazen me echt.... omdat er paardeneigenaren zijn die zich onfatsoenlijk gedragen door de paardenstront te laten liggen rechtvaardigt dat dat jou kat in mijn tuin schijt en daar zorgt dat ik ziektes kan krijgen? Gaat die redenatie ook op andere fronten op? Omdat er mensen zijn die tegen de regels in huizen open breken mag ik jou fiets meenemen? Of andersom: omdat jou kat in mijn tuin schijt mag mijn paardenpoep ook wel blijven liggen?

Je leest duidelijk niet goed. Ik zeg dat ik het hypocriet vind dat ruiters wiens paarden (of die waar ze op rijden) op de openbare weg (kunnen) schijten die dat niet zullen opruimen (de meeste ruiters dan) maar dan wél zeggen niet gediend te zijn van kattenstront. Ik vind dat gewoon hypocriet.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:08

Mijn katten blijven binnen. Woon dicht bij de snelweg en ben ook bang dat ze gestolen worden.
In bepaalde gebieden kan ik mij voorstellen dat je katten buiten laat lopen. Maar dan wel gechipt en geholpen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:09

fransje23 schreef:
lieveli schreef:

Kom jij in een ander Heiloo dan ik want ik zie toch regelmatig paardenpoep liggen op fietspaden en trottoirs. :=

Dat is misschien aan de andere kant?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:45

Maartje1990 schreef:
Je leest duidelijk niet goed. Ik zeg dat ik het hypocriet vind dat ruiters wiens paarden (of die waar ze op rijden) op de openbare weg (kunnen) schijten die dat niet zullen opruimen (de meeste ruiters dan) maar dan wél zeggen niet gediend te zijn van kattenstront. Ik vind dat gewoon hypocriet.

ik denk zomaar dat mensen kattenstront in een openbaar perkje ook niet als overlast zien,wél als het in hun eigen tuin is,en an sich ken ik weinig ruiters die hun paard laten schijten bij iemand in de tuin,en dit dan maar "niet zeuren dat is nu eenmaal natuurlijk gedrag van mijn paard" vinden.

overigens heb ik geen katten en blief de katten van iemand anders ook niet op mijn terrein te hebben.. net zo min als dat mensen willen dat mijn honden te pas en onpas in hun tuin zouden lopen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:51

Maartje1990 schreef:
secricible schreef:

Dat is ook hypocriet. Ruiters moeten paardenstront opruimen en katteneigenaren ervoor zorgen dat hun kat niet in andermans tuin schijt. Punt.
Overigens is de overlast behoorlijk wat groter van dagelijks je tuin vol kattenschijt dan een enkele keer dat je een paardendrol op een fietspad tegenkomt. Als er dagelijks een paard in je tuin staat te poepen ben je ook niet echt blij lijkt me.. Een keer een kattendrol op het fietspad zou ik dan weer minder erg vinden.
Hoe dan ook, ruim de stront van je beesten op! Of zorg ervoor dat ze niet kunnen schijten waar anderen er last van hebben. Voor katteneigenaren geldt dat dus: hou je kat in eigen huis/tuin.

NB: blij met mijn honden. Sindsdien geen kat meer in de tuin. Zo wel: ze houden niet van water, dat is me inmiddels duidelijk.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:54

Ik heb niet alles gelezen.

Je weet het toch nooit...
Mijn kater is 14 geworden, liep altijd buiten.
Mijn kitten nog net geen jaar, aangereden.

Nu hebben we nog 3 katten, lopen allemaal buiten.
5,8 & 13 jaar.

Terwijl mijn kitten heel aanhankelijk was, en regelmatig binnen, heeft het helaas toch anders voor haar uitgepakt.

Mijn kater was juist veel op stap, zeker in z'n jongere jaren, soms dagen lang weg..

Ik vind ook dat je het per kat naar zijn behoefte moet laten kijken.
Zo hebben wij hier 2 katten, die alleen buiten komen om te plassen en poepen en verder binnen zijn.
En de ander komt alleen thuis voor het eten.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:43

Als ik naar de behoeften van mijn hond kijk, zou ik haar door de buurt moeten laten struinen, maarja, dat mag niet.
Waarom katten wel vraag ik me dan af? Wij hebben inderdaad veel last van kattenstront in de tuin. Onze hond eet het op voor we er erg in hebben, dus meer kans op ziekte, onze moestuin is soms deels niet meer eetbaar en we maaien regelmatig kattenstront mee (die lucht die dan vrijkomt...). Als een kat zo graag naar buiten wil, moet ie maar in een afgesloten tuin of balkon, of naar de boerderij waar niemand er last van heeft. Of toch binnen houden uiteraard, want veel katten vinden dat stiekem ook wel prima. Nogmaals, mijn hond zou ook blijer zijn om de hele dag buiten de tuin te kunnen lopen, maar binnen is ze ook gelukkig. Zeker omdat ze in de tuin op katten mag jagen ;-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:03

Maartje1990 schreef:
secricible schreef:

Natuurlijk is dat hypocriet, maar ik snap niet wat het een met het ander te maken heeft. Paardenstront ruim je ook gewoon op en in de meeste gemeentes is dat zelfs gewoon vastgelegd. Alleen katten hebben een uitzonderingspositie waarin ze overal mogen schijten en overlast mogen bezorgen zonder dat je als baasje de verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Alleen omdat ze vroeger(!!) een functie hadden.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:11

Mijn kat zit binnen, bewust omdat ik midden in de binnenstad woon. Ze is niet anders gewend.
Ik heb geen tuin, anders zou ik deze zeker katproof gemaakt hebben.