Bowen schreef:Katten behoren tot de standaard fauna en worden niet zonder pardon afgeschoten.
Ik zie je dit vaker zeggen, maar om er even een (behoorlijk betrouwbare bron) bij te halen (gaat hier dan wel specifiek over Brabant, maar geldt landelijk geloof ik) : http://www.faunabeheereenheid.nl/noordb ... 20kat.doc/
En dan vooral het volgende deel:
Citaat:3.30.7 Monitoring:
Er worden geen tellingen bijgehouden van verwilderde katten.
Meestal zullen verwilderde katten ook zo snel mogelijk uit het ecosysteem worden verwijderd.
Enige indicatie voor het aantal is het afschotcijfer.
Globaal zal dit 60 tot 70% de totale populatie zijn.
Dit houdt in dat het gaat om ca 3000 dieren in Noord-Brabant.
Er staat niet bij of dit ook geldt voor huiskatten die verwilderd lijken, maar als hier geen onderscheid in te zien is, worden katten dan ook zonder pardon afgeschoten.
Hier is ook een goede reden voor (bron, zelfde site als net):
Citaat:Locaal kunnen katten dus van grote invloed zijn op populaties aanwezige beschermde inheemse dieren.
En persoonlijke redenen:
Ik heb geen zin in:
- katten die het nodig vinden onder mijn slaapkamerraam om 3 uur 's nachts hun ruzies uit gaan vechten (fijn als je je slaap gewoon écht hard nodig hebt, bijvoorbeeld in een tentamenperiode, gevuld waterpistool op mijn kamer was standaard) omdat hun baasjes te beroerd zijn ze bij zich te houden
- een konijn wat los in een (afgezette, zodat hij er niet uit kan) tuin loopt en gegrepen wordt door een kat die in onze tuin komt/ vissen die door het net heen uit de vijver gevist worden omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- kattenpies of stront op plekken op ons perceel op plekken waar ik ook gewoon op blote voeten loop (los van dat het ranzig is en meurt), omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- eventueel een kat onder de auto die ik niet meer verkeersveilig kan ontwijken omdat de baasjes te beroerd zijn om het beest bij zich te houden
Een tijdje terug was er bij ons vlak voor de deur een kat aangereden, bestuurder is doorgereden. Ik kwam net terug van de supermarkt toen ik aangesproken werd of wij een kat hadden, beest was nog warm. Je wilt toch niet moedwillig je huisdier aan zulke risico's blootstellen? Katten vallen nog steeds onder de huisdieren, niet de standaard fauna (zie link hierboven), en dus hebben ze een baasje wat de verantwoordelijkheid voor zo'n dier heeft, en dient te nemen.
TS heeft wel geluk met buren die mee willen denken en helpen, zo tref je ze ook niet allemaal (daar is dit topic al een voorbeeld van).
Een hond die op eigen terrein een kat grijpt? Geen medelijden, hoeveel ik ook van katten hou. Dat is een risico wat je neemt als kattenhouder als je ze buiten laat. Wil je ze echt veilig? Dan zorgen dat ze huis en bijbehorende tuin niet uit kunnen. En als het dan toch gebeurt niet anderen de schuld geven, jij houdt ze niet bij je.

Het zit de mensen hier blijkbaar nogal hoog). Ik hoor er verder nooit iets over eigenlijk.
Wel grappig om te lezen hoe iedereen een andere mening heeft!
jou kat, jou verantwoordelijkheid.