Kat van buren komt in onze tuin.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:12

Ik was van plan om me niet te mengen in de volgende katten kunnen wel/niet binnen(huis danwel tuin) gehouden worden, maar nu kan ik het toch even niet laten.

Bowen schreef:
Katten behoren tot de standaard fauna en worden niet zonder pardon afgeschoten.

Ik zie je dit vaker zeggen, maar om er even een (behoorlijk betrouwbare bron) bij te halen (gaat hier dan wel specifiek over Brabant, maar geldt landelijk geloof ik) : http://www.faunabeheereenheid.nl/noordb ... 20kat.doc/
En dan vooral het volgende deel:
Citaat:
3.30.7 Monitoring:
Er worden geen tellingen bijgehouden van verwilderde katten.
Meestal zullen verwilderde katten ook zo snel mogelijk uit het ecosysteem worden verwijderd.
Enige indicatie voor het aantal is het afschotcijfer.
Globaal zal dit 60 tot 70% de totale populatie zijn.
Dit houdt in dat het gaat om ca 3000 dieren in Noord-Brabant.

Er staat niet bij of dit ook geldt voor huiskatten die verwilderd lijken, maar als hier geen onderscheid in te zien is, worden katten dan ook zonder pardon afgeschoten.
Hier is ook een goede reden voor (bron, zelfde site als net):
Citaat:
Locaal kunnen katten dus van grote invloed zijn op populaties aanwezige beschermde inheemse dieren.

En persoonlijke redenen:
Ik heb geen zin in:
- katten die het nodig vinden onder mijn slaapkamerraam om 3 uur 's nachts hun ruzies uit gaan vechten (fijn als je je slaap gewoon écht hard nodig hebt, bijvoorbeeld in een tentamenperiode, gevuld waterpistool op mijn kamer was standaard) omdat hun baasjes te beroerd zijn ze bij zich te houden
- een konijn wat los in een (afgezette, zodat hij er niet uit kan) tuin loopt en gegrepen wordt door een kat die in onze tuin komt/ vissen die door het net heen uit de vijver gevist worden omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- kattenpies of stront op plekken op ons perceel op plekken waar ik ook gewoon op blote voeten loop (los van dat het ranzig is en meurt), omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- eventueel een kat onder de auto die ik niet meer verkeersveilig kan ontwijken omdat de baasjes te beroerd zijn om het beest bij zich te houden

Een tijdje terug was er bij ons vlak voor de deur een kat aangereden, bestuurder is doorgereden. Ik kwam net terug van de supermarkt toen ik aangesproken werd of wij een kat hadden, beest was nog warm. Je wilt toch niet moedwillig je huisdier aan zulke risico's blootstellen? Katten vallen nog steeds onder de huisdieren, niet de standaard fauna (zie link hierboven), en dus hebben ze een baasje wat de verantwoordelijkheid voor zo'n dier heeft, en dient te nemen.

TS heeft wel geluk met buren die mee willen denken en helpen, zo tref je ze ook niet allemaal (daar is dit topic al een voorbeeld van).

Een hond die op eigen terrein een kat grijpt? Geen medelijden, hoeveel ik ook van katten hou. Dat is een risico wat je neemt als kattenhouder als je ze buiten laat. Wil je ze echt veilig? Dan zorgen dat ze huis en bijbehorende tuin niet uit kunnen. En als het dan toch gebeurt niet anderen de schuld geven, jij houdt ze niet bij je.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:16

KellyDV schreef:
lor1_1984 schreef:
wat dacht je van zelf je tuin zodanig afzetten dat je kat niet meer buiten de tuin komt?
Beetje krom natuurlijk dat TS haar tuin maar moet gaan afzetten omdat anderen hun kat niet bij zich houden. 8)7

Er komen binnenkort wel meer katten in haar tuin, omdat de hond er niet meer is.
Moet iedereen zijn kat dan maar gaan opsluiten? En de zwerfkatten zeker maar afschieten?
Kom op zeg..

Dus omdat er meer katten rondlopen flikker jij de jouwe ook maar gewoon naar buiten?
Nooit gehoord van verantwoordelijkheid nemen en je beesten bij je houden zeker?
Prima hoor, maar dan ook niet janken of boos naar de buren stappen omdat Poekie gewond/vermist/dood is of afgedropt bij het asiel oid. :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:19

KellyDV schreef:
Inderdaad zit je niet op kattenpoep te wachten, en vind ik ook dat de katten eigenaar wel een beetje mee kan werken.
Maar in het asiel stoppen of wat dan ook? Dat vind ik not done, mensen moeten met hun poten van andermans zijn dieren af blijven.

Als jij je kat op je eigen terrein houdt, wordt 'ie ook niet bij het asiel afgedropt. :Y)

En ja, mijn binnenkat heb ik afgelopen zaterdag nog uit het asiel mogen ophalen nadat ze ontsnapt was.
Kostte me de rit vd dierenambulance maar was veel te blij dat ze weer thuis was.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 20:22

Zo zeg? En dan word ik ineens als zeikerd gestempeld, omdat ik niet eens ben met de gang van zaken dat iedereen katten maar buiten houdt?

WIJ als NIET katten eigenaren zijn is staat om wat te doen tegen de katten, en alle ideeën zijn welkom.

Die ideeën hebben we hier al besproken en zal in de toekomst ook wat aan gedaan worden

nogsteeds vind ik het abnormaal dat mensen hun huisdieren overal laten lopen en dat ik maar de zooi zelf (volgens een aantal) moet bekostigen omdat ik er last van heb....

Dat van het asiel, ja lijken velen even goed op de tenen getrapt. maar van mij mogen ze die regel maken.
Moet je maar beter op je huisdieren letten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:24

Ik lees dit soort topics altijd met een beetje verbazing. Serieus, ik lees alleen op Bokt dat mensen zoveel problemen hebben met katten (en dan helemaal die eng fanatieke, felle reacties!! :') Het zit de mensen hier blijkbaar nogal hoog). Ik hoor er verder nooit iets over eigenlijk.
Zelf heb ik er 3, die overal buiten lopen. Een is graag bij onze (nieuwe) buren als wij aan het werk zijn, ze houdt enorm van aandacht. De buren vinden het alleen maar gezellig en zijn goede pleegouders dus dat is prima. De andere 2 zijn wat schuwer dus die blijven meer bij huis in de buurt maar ik heb echt nog nooit klachten gehad van buren dat ze last hadden van onze katten (afgezien van het feit dat onze oudste Harry een beetje dement aan het worden is en dus graag als een neuroot heen en weer loopt op hun dakgoot. Maar daar was de buurvrouw alleen maar verbaasd over). We hebben zelf een tijdje ongewenst bezoek gehad 's nachts van een rode bezoeker die erachter kwam dat de dure brokjes van onze katten wel heel erg lekker waren om stiekem op te eten. Oplossing was een luikje installeren die reageert op de chip van onze katten-> doei rode brokjesrover!

TS: je kwam zelf al met een goede oplossing door het fixen van het stukje schutting. Als je buren daaraan willen meebetalen/helpen is dat toch alleen maar prima? Volgens mij moet je er niet meer van maken dat het is :)
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 22-07-15 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:26

Elke keer als ik een topic zie met dit onderwerp probeer ik niet te reageren, maar kan ik het toch niet laten :')..
Vind sommige optie's echt diep triest :+ Wel grappig om te lezen hoe iedereen een andere mening heeft!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:34

Merileth schreef:
Ik was van plan om me niet te mengen in de volgende katten kunnen wel/niet binnen(huis danwel tuin) gehouden worden, maar nu kan ik het toch even niet laten.

Bowen schreef:
Katten behoren tot de standaard fauna en worden niet zonder pardon afgeschoten.

Ik zie je dit vaker zeggen, maar om er even een (behoorlijk betrouwbare bron) bij te halen (gaat hier dan wel specifiek over Brabant, maar geldt landelijk geloof ik) : http://www.faunabeheereenheid.nl/noordb ... 20kat.doc/
En dan vooral het volgende deel:
Citaat:
3.30.7 Monitoring:
Er worden geen tellingen bijgehouden van verwilderde katten.
Meestal zullen verwilderde katten ook zo snel mogelijk uit het ecosysteem worden verwijderd.
Enige indicatie voor het aantal is het afschotcijfer.
Globaal zal dit 60 tot 70% de totale populatie zijn.
Dit houdt in dat het gaat om ca 3000 dieren in Noord-Brabant.

Er staat niet bij of dit ook geldt voor huiskatten die verwilderd lijken, maar als hier geen onderscheid in te zien is, worden katten dan ook zonder pardon afgeschoten.
Hier is ook een goede reden voor (bron, zelfde site als net):
Citaat:
Locaal kunnen katten dus van grote invloed zijn op populaties aanwezige beschermde inheemse dieren.

En persoonlijke redenen:
Ik heb geen zin in:
- katten die het nodig vinden onder mijn slaapkamerraam om 3 uur 's nachts hun ruzies uit gaan vechten (fijn als je je slaap gewoon écht hard nodig hebt, bijvoorbeeld in een tentamenperiode, gevuld waterpistool op mijn kamer was standaard) omdat hun baasjes te beroerd zijn ze bij zich te houden
- een konijn wat los in een (afgezette, zodat hij er niet uit kan) tuin loopt en gegrepen wordt door een kat die in onze tuin komt/ vissen die door het net heen uit de vijver gevist worden omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- kattenpies of stront op plekken op ons perceel op plekken waar ik ook gewoon op blote voeten loop (los van dat het ranzig is en meurt), omdat de baasjes te beroerd zijn het beest bij zich te houden
- eventueel een kat onder de auto die ik niet meer verkeersveilig kan ontwijken omdat de baasjes te beroerd zijn om het beest bij zich te houden

Een tijdje terug was er bij ons vlak voor de deur een kat aangereden, bestuurder is doorgereden. Ik kwam net terug van de supermarkt toen ik aangesproken werd of wij een kat hadden, beest was nog warm. Je wilt toch niet moedwillig je huisdier aan zulke risico's blootstellen? Katten vallen nog steeds onder de huisdieren, niet de standaard fauna (zie link hierboven), en dus hebben ze een baasje wat de verantwoordelijkheid voor zo'n dier heeft, en dient te nemen.

TS heeft wel geluk met buren die mee willen denken en helpen, zo tref je ze ook niet allemaal (daar is dit topic al een voorbeeld van).

Een hond die op eigen terrein een kat grijpt? Geen medelijden, hoeveel ik ook van katten hou. Dat is een risico wat je neemt als kattenhouder als je ze buiten laat. Wil je ze echt veilig? Dan zorgen dat ze huis en bijbehorende tuin niet uit kunnen. En als het dan toch gebeurt niet anderen de schuld geven, jij houdt ze niet bij je.

Het beleid verschilt per provincie.
Dat ze afgeschoten mogen worden betekend niet dat ze niet tot de standaard fauna behoren, maar dat de populatie binnen de perken wordt gehouden. Zwerfkatten zijn een ware plaag te noemen, dus dat er een ruim afschot beleid is is niet zo raar.

Katten hebben "recht op vrije uitloop", dat is gewoon wettelijk geregeld, of beter gezegd, er is geen enkele wet die het verbied en dat gaat niet over wel op openbaar terrein en niet op prive terrein.
Een zaak maken van overlast door katten heeft dan ook weinig zin, de kans dat je daar je recht in krijgt is vrijwel nihil.

Zie bv: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/blogs/de-redactie/uitgelicht-forum-de-kat-de-buren-poept-in-mijn-tuin

Brainless

Re: Kat van buren komt in onze tuin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:45

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:46

Ik wil ook helemaal niet reageren :')
Wij hebben in ieder geval dankzij hondlief geen katten in de tuin

Maar een kat zal hier na de eerste keer ook niet nogmaals pogen de tuin in te komen... als ie de tuin uberhaupt nog kan verlaten :=
Maar wedden dat het gedonder oplevert als mijn hond in mijn tuin een kat slacht?

ik wil heel graag katten maar dat gaat niet ivm hond...mochten er ooit nog katten komen gaat er een katten heining op de schutting want ik wil katten, niet de buren
Het gejank altijd over dat katten de vrijheid nodig hebben... maar dat halve populaties vogels afgeslacht worden door de idioot hoge (onnatuurlijke )concentratie katten dat boeit niet, dat ze bij een ander naar binnen lopen en de boel onderpissen en ja, daar heb ik meerdere emmers water tegen aan gesmete , vond ie echt niet boeiend(was in een vorig huis toen ik nog geen hond had)
Beest vrat ook de brokken van de katten die ik toen had op en dan durfde baasje tegen mij te klagen dat die kat allen speciale dieetbrokken mocht... moet je hem thuis houden.
Of idd de tuin onderkakken(lekker met tuinieren midden in de poep grijpen)
ja ik ben een kattenmens, tis puur doorbons lieflijke hondje dat ik geen latten heb momenteel, maar tis echt van de zotte wat veel katteneigenaars maar allemaal normaal vinden wat betreft overlast

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:56

Sorry dat ik me meng, maar een kat is nou eenmaal een dier dat vaak buiten mag, ik heb geen probleem met katten die door de tuin lopen...

Maarja zo is iedereen anders, hebben wij een kattenproof hond en kippen achter gaas.
Ik snap de problemen dan ook niet helemaal :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:09

Ik ben kattenmens, heb er zelf 2. Dat is mijn keuze, dus mijn verantwoording.
Het laatste wat ik zou willen is dat ze overlast bezorgen. Maar: ik zou ze (deze twee) ook niet binnen willen houden. Ze gaan dus zelf in en uit. Regelmatig check ik bij de buren of ze er last van hebben. Antwoord is altijd nee....
1 buurman zet zelfs regelmatig de deur van de hooischuur open zodat ze daar muizen kunnen vangen.
Nu heb ik het grote voordeel dat ik in buitengebied woon. Weet echt niet of ik katten zou willen als ik in een woonwijk zou wonen.... Denk het niet

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:11

LadyMadonna schreef:
Ik ben kattenmens, heb er zelf 2. Dat is mijn keuze, dus mijn verantwoording.
Het laatste wat ik zou willen is dat ze overlast bezorgen. Maar: ik zou ze (deze twee) ook niet binnen willen houden. Ze gaan dus zelf in en uit. Regelmatig check ik bij de buren of ze er last van hebben. Antwoord is altijd nee....
1 buurman zet zelfs regelmatig de deur van de hooischuur open zodat ze daar muizen kunnen vangen.
Nu heb ik het grote voordeel dat ik in buitengebied woon. Weet echt niet of ik katten zou willen als ik in een woonwijk zou wonen.... Denk het niet

Bij ons gaat het prima:)
De katten moeten niks hebben van vreemden en zitten nooit op de weg :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:15

Weer zo'n topic over katten en tuinen... :P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:16

Chasey schreef:
Weer zo'n topic over katten en tuinen... :P

Ja, dat bedoel ik dus! Only op Bokt *\o/*

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:25

Bowen schreef:
Eoweyn_x schreef:
Dat was ik inderdaad, maar een kruisboog kan ook hoor.
Denk je nu echt dat ik dat meen? :') enige wat ik doe is de hond erop af sturen.

Na het voorval bij mij thuis (konijn dood, ander gewond) moeten die beesten gewoon opzouten. We hebben de tuin afgezet, alle mogelijke moeite gedaan en ze blijven maar hier komen. Dan is de maat vol, nu gaat de hond eropaf.

Ik moet van andermans dieren afblijven maar andermans HUISdieren moeten ook van MIJN dieren afblijven.

(En ja, mijn rennen zijn overdekt, toen nog met een net. Ik ga geen bunker bouwen omdat anderen te laks zijn om hun beesten bij zich te houden.)

Hoe ga je dan om met al die zwerfkatten? Want beschermen moet je ze toch, of de buren nu hun kat binnen houden of niet.

Ik snap echt je irritatie wel, maar waar ik op doel is dat een permanente oplossing op je eigen terrein gewoon beter is. Dat zorgt echt dat de overlast wegvalt.

Zwerfkatten hebben we niet hier. Het is een rijtje van 5 huizen in een straat buiten het dorp. Waarvan 3 man katten hebben. Zie nooit een andere als alleen die van hen. De ren is nu overdekt met panelen, en nog zitten ze daarop wat mij weer gestreste konijnen oplevert. De tuin is omheind met gaas en we hebben ijzerdraad gespannen. We hebben een hond. Nog meer? Dit kostte al genoeg en wij kregen niets terug van de buren, het was niet hun probleem vonden ze.

Ik ga écht geen bunker bouwen...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:31

Dan zou ik de katten standaard gaan vangen en laten ophalen door de dierenambulance. :o
Niet hun probleem dat hun katten in jouw tuin overlast veroorzaken?
Dan ook niet jouw probleem dat zij telkens kunnen betalen om hun kat op te halen. :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:50

Ben ik de enige die het onderschrift van TS erg ironisch vind?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:01

Ach altijd dat eeuwige gezeik over loslopende katten...

Die 4 katten van ons komen niet los, alleen in de ren. Juist om een ander niet tot 'last' te zijn of het risico te lopen te worden aangereden.
Maar er zijn en blijven gewoon mensen die hun kat rustig los laten lopen. Dat houd je gewoon niet tegen...
En als je er echt zoveel 'last' van hebt, ben ik bang dat je je eigen tuin katproof moet maken om ze buiten de tuin te houden.
Denk dat dat de beste oplossing is... Niet de goedkoopste. Ook niet die makkelijkste, maar denk toch wel de beste.

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:02

Sorry je kan katten niet als honden gaan vergelijken ahha! Maar ik snap je punt we hebben er zelf ook last van omdat onze hond blaft tegen dr kat als die op de schutting is en overbuurvrouw van die kat vind dat niet goed teveel geluidsoverlast maar dan moet je zelf wat verzinnen dek je tomaten af soms moet je er gewoon mee om leren gaan
En sonmige dingen gaan echt te ver dan zou ik ook nooit snappen waarom je een dierenvriend bent met zulke ideeen

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:10

Bizar dat mensen het maar oké vinden om vreemde mensen op hun eigen grond tot last te zijn.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:11

Paulina schreef:
Ben ik de enige die het onderschrift van TS erg ironisch vind?

Leven en laten leven. Maar niet als vreemden haar lastig vallen met hun eigendom op haar privé grond lijkt me. :roll:

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:30

Mijn ouders hebben ook met enige regelmaat katten in de tuin. De buur kat in het bijzonder die schijnt het niet te willen leren of hij vind het leuk om te rennen voor zijn leven voor de hond :+

Als de hond de kat pakt Is het het probleem van de buren. Buiten mag de hond niet achter de katten aan en luistert ook goed maar in de tuin mag hij het wel. En waarom? Mijn ouders hebben een vijver vol koi karpers twv duizenden euro's ze hebben het zo goed mogelijk afgezet maar helemaal weg blijven doen de katten niet. (draden Ed over de tuin gespannen dus reigers enz kunnen de tuin niet in)
Nadat een kat een vis uit de vijver geharkt Had waren ze het zat.

Persoonlijk zou ik zelf stroom gaan gebruiken om de katten weg te houden in dit geval.
Want omdat de eigenaar zijn kat buiten wil hebben kan ik of geen vissen nemen of schade van duizenden euro's oplopen. Beide zouden voor mij geen optie zijn dus als het niet op een vriendelijke manier lukt dan maar op de harde manier. Ik gun ieder zijn dier maar daar hoef ik geen (over)last van te hebben.

Als ik een straat hond van 8 jaar in huis haal zeg ik toch ook niet tegen mijn buren. Sorry hij heeft zijn hele leven op straat gewoond dus ik kan hem echt niet in huis/tuin houden dus de poep moeten jullie voor lief nemen :+

Steeds meer basisscholen halen de zandbakken weg of moeten overkappingen laten maken ivm de kattenpoep.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:35

Je kan toch bijna niet geloven dat er mensen zijn die zeggen dat het jou probleem is dat hun katten jou tuin vernielen en vervuilen. Serieus >;) jou kat, jou verantwoordelijkheid.

Gelukkig heb je nog een meedenkende buur, ik hoop voor je dat het gaat lukken.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:47

Ze hebben toch niet voor niks van dat spul uit gevonden wat je in je tuin kunt strooien zodat de kat er niet in komt?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:51

Weet je wat je daaraan kwijt bent iedere keer voor een gemiddelde tuin?