Koe en Kat, topic over katten #1!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke naam is leuker?

Koningin Nalina de tweede
27 (31%)
Smokey de jager
58 (68%)

Totaal aantal stemmen: 85

Amable

Re: Koe en Kat, topic over katten #1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:53

Als ze niet goed overeenkomt met de andere katten dan kan dat ook de reden zijn dat ze altijd buiten is, dat ze thuis niet op d'r gemak is. Best kans dat ze met een eigen thuis wel ineens meer binnen is/wil.
Ik ben wel eens op plaatsen geweest waar een huis kat ineens buiten kat moest worden, ik vond het hart verscheurend om te zien hoe het dier de hele tijd op de vensterbank zat te vragen om binnen te mogen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:13

Ja en nee, kat 1 ging eerst wel altijd goed en ging de kat graag naar buiten maakte het kattenluikje zelfs kapot toen deze op slot zat. Is sinds een aantal maanden dat het niet meer goed gaat met de andere kat.

Ik heb ook specifiek gevraagd of de kat (kat 1) het ook echt leuk vindt om buiten te zijn en de ander (kat 2) of ze denken dat ze daar wel plezier aan heeft.

Overigens als we thuis zijn en de kat wil binnen is dat natuurlijk ook geen probleem :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 09:34

Roosje01 schreef:
Flux schreef:
Het duurt overigens doorgaans ook ongeveer 6 weken na omschakeling voer wil het stinken overgaan in minder stinken :P Goed drinken (katten die uitsluitend op brok staan drinken vaak ook standaard te weinig) wil ook helpen.

Oke dus die stank kan ook zijn omdat ze buiten van junkfood leefde? Ze heeft nu sinds paar dagen onbeperkt brokjes en 1x per dag blikje pate. Ben nog aan het kijken welke brok ik haar op ga zetten. Wat vinden jullie van purina one of iams? Wil een goede brok maar wel betaalbaar. Daarnaast wil ik ook 1x per dag natvoer of vlees geven. Drinken doet ze liefste uit de hondenbak dus dat deel zit wel goed

Ik koop voor mijn kat hills brokken en ze krijgt ook zakjes natvoer van hills. Erg goed voer, word door meerdere dierenartsen me aangeraden. En kat doet het er erg goed op :D van stinken is hier geen sprake

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:51

Ik weet dat hills en royal cain worden aangeraden, maar ik vind het zo duur. Dus zoek een meer betaalbaar maar goed alternatief.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:52

Roosje01 schreef:
Ik weet dat hills en royal cain worden aangeraden, maar ik vind het zo duur. Dus zoek een meer betaalbaar maar goed alternatief.

Hier in de Maxizoo valt de prijs best mee vind ik. 20 euro voor een zak en daar doe ik bijna een maand mee. 12 euro voor 8 zakjes natvoer en hier krijgt ze dat 2 keer per week, dus ook goed voor een maand.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:01

De aanschaf van een hele zak is inderdaad altijd even slikken, maar als je het omrekent is het vaak maar een euro per dag/per kat, bij wijze van spreken. Je hoeft er namelijk veel minder van te voeren.
Die van ons eten "Cat Lover's Gold" en dat kost 26,75 per 5 kg.Wij hebben 3 katten en het vioedingsadvies voor hen is ong 80 gram per dag.
Dus 240 gram per dag voor alle katten = ruim 20 dagen voer = € 1,28 per dag

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:19

Zoe_97 schreef:
Roosje01 schreef:

Hier in de Maxizoo valt de prijs best mee vind ik. 20 euro voor een zak en daar doe ik bijna een maand mee. 12 euro voor 8 zakjes natvoer en hier krijgt ze dat 2 keer per week, dus ook goed voor een maand.

Hier koste het overal rond de €30 voor hills en royal cain vandaar dat ik nog even rond aan het kijken ben. Ik neem aan dat er ook wel andere goede merken zijn?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:35

Graanvrij van bijvoorbeeld Porta21 of Sanabelle zijn ook voordelig. Daarnaast hoef je in verhouding minder te voeren en ben je vaak voordeliger uit

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:38

Bedankt liefste idd iets wat niet teveel graan enzo bevat ga daar is naar kijken.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:17

Roosje01 schreef:
Oke dus die stank kan ook zijn omdat ze buiten van junkfood leefde? Ze heeft nu sinds paar dagen onbeperkt brokjes en 1x per dag blikje pate. Ben nog aan het kijken welke brok ik haar op ga zetten. Wat vinden jullie van purina one of iams? Wil een goede brok maar wel betaalbaar. Daarnaast wil ik ook 1x per dag natvoer of vlees geven. Drinken doet ze liefste uit de hondenbak dus dat deel zit wel goed

Jazeker kan dat! Het duurt gemiddeld zes weken wil het maag-darmstelsel enigszins aangepast zijn aan haar nieuwe dieet. Het kan zelfs zo zijn dat ze een periode nog meer gaan stinken dan eerst.

Ik voer zelf ook Iams, dit in combinatie met vers vlees van prins. Dat verse vlees wissel ik af met runderhart uit de AH of tonijn.

Graanvrij ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Sowieso komt een allergie op graan bijna niet voor. Daarnaast vind ik zelf dat de vezels goed zijn voor de darmen en darmperistaltiek. Er moet dan wel een goede eiwitbron tegenover staan natuurlijk :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:31

Wel fijn dat jullie hier allemaal goede adviezen geven. Weet zelf weinig van katten en wil dr zo goed mogelijk verzorgen. Dat verdient ze gewoon.

Mijn hond krijgt urynairy van royal cain wegens blaas stenen en daarnaast ook vlees.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 14-11-15 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:34

Ik voer graanvrij omdat katten niets aan graan in hun voer hebben. Ze verteren het niet en halen er geen voeding uit. Nutteloze vulling voor honden en katten voer dus.
Voer persoonlijk liever voer met veel vlees erin en minder nutteloze vulling :)

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:53

Niet helemaal waar Keet :) Katten hebben niets aan gesloten graan. Dus graan zoals je het van de plant aftrekt. Ontsloten granen kunnen ze wel iets mee, hoewel het niet raadzaam is om als grootste energiebron te gebruiken. Honden en katten hebben geen amylase in het speeksel, echter komt dit eiwit wel voor in het maag-darmstelsel waardoor er dus wel energie uit plantaardig materiaal gehaald kan worden.

Daarnaast is energie niet het enige wat katten, of dieren in het algemeen, uit voedsel moeten halen. Vezels stimuleren de darmperistaltiek waardoor er optimaal vertering kan plaatsvinden en ontlasting goed gevormd kan worden ;)

Maar anderzijds heb je wel gelijk; vooral katten halen energie uit eiwitbronnen (gluconeogenese), daarom vind ik het ook belangrijk dat er brok wordt gevoerd waar wél aandacht wordt besteed aan een goede eiwitbron. Of dien je dit naast de brok aan te bieden in de vorm van vers vlees.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:58

Mijn Frits krijgt Hills C/D voer, dus dierenartsvoer ook op aanraden van de dierenarts..

Sinds ongeveer een maandje snurkt hij opeens, heeft ie eigenlijk nooit gedaan.. Is het iets om na te laten kijken? Hij is 2 jaar oud.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:01

Tuurlijk op aanraden van de DA :+ die verdienen enorm aan de verkoop van voer :+ krijgen veel bonussen en extra's van de fabrikanten. Vind het niet zo gek dat ze het aanraden

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:02

Naja meneer heeft blaasgruis, en vind het lekker voer.. dus ik ga er toch wel vanuit dat het zal helpen. Ik wil vooral t beste voor mn ventje.. En de blaasgruis is inmiddels al veel minder en zo goed als weg, maar houd hem uit voorzorg op dit voer vanaf nu..
Laatst bijgewerkt door Zeeuwsemeid op 14-11-15 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:04

Keet schreef:
Tuurlijk op aanraden van de DA :+ die verdienen enorm aan de verkoop van voer :+ krijgen veel bonussen en extra's van de fabrikanten. Vind het niet zo gek dat ze het aanraden

Zo simpel is het niet, sommige dieetvoeders zijn écht beter voor bepaalde dieren met bepaalde aandoeningen!

Hier een blaasgruis kater die tevens nierpatiënt is. Stond op vers vlees, was daarop niet stabiel te krijgen. Nu op dierenartsvoer, doet het perfect.

Dieren zijn ook individuen, kijk naar waar je dier het goed op doet! Het is niet zo simpel als 'dierenartsvoer is slecht' en 'vers vlees of brok met 90 % vlees is het enige goede'.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:06

Overigens.. Bonussen en extra's van de fabrikant??? Echt niet. Dierenartsen verdienen wel een marge (uiteraard, ze moeten ergens van leven!!), maar moeten het echt niet hebben van de verkoop van dieetvoeders.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:14

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:16

Ik had voor Sonic, de opvangkitten, echt hills critical care nodig. Kitten was broodmager en dit heeft ontzettend geholpen. En nu probeer ik hills i/d uit voor de darmflora maar ik vrees dat nu beide katten nog steeds giardia hebben...

Verder voer ik porta 21 en applaws

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:53

Ik maak me beetje zorgen om heidi gister avond lag ik even met haar te knuffelen en ze maakte naast spinnen een vreemd geluid met ik denk haar ademhaling. En vandaag heeft ze nog bijna niet gegeten. Net een blikje pate gegeven en ze neemt maar een paar hapjes terwijl het normaal gelijk op gaat. En ik kan niemand vinden die me naar dierenarts wil brengen -O-. Ze heeft gister wel gewoon gegeten

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:06

Misschien iets te snel zorge gemaakt :o ze zit nu wel te eten

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:10

Fijn dat het toch weer goed gaat, Roosje :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:14

Ben een beetje overbezorgd misschien :o maar de afgelopen week viel ze zo aan op alles wat eetbaar is.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:30

Ik herken het ook. Mijn kat is ook een echte vreetzak, dus als ze een keertje haar eten laat staan ben ik ook helemaal bang dat ze ziek is ofzo. :o
Achteraf bleef het dat ze geen visvoer uit blik lust. :')