Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:50

quartel, ja dat kan idd, maar is een groot risico hoor. Door de legnood raken ze snel verzwakt en het eitje operatief verwijderen vereist ook nog eens een narcose. Dat is al een dubbel risico en dan moet het eitje er nog eens uit gehaald worden. Het kan wel, maar het is een heel gedoe voor zo'n klein dier. (Mocht het ooit nodig zijn, laat ik het absoluut doen, hoor.) Maar ik ken wel een aantal mensen die op die manier hun vogels hebben verloren.
Soms kun je het proces een beetje helpen door de cloaca met uierzalf in te smeren als een soort glijmiddel voor het eitje, maar ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken *klopt het af*.

Ik zal deze week ook maar alvast pap bestellen voor het geval het mis gaat en ik wel zelf aan de slag moet met voeren.
Ik hoop het niet, maar je kunt het maar beter preventief in huis halen voor het geval 'dat'.

Nou Sicayes, wat een vervelende vriend heb jij -O- ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:54

zo kan het vast ook wel inderdaad.....maar zoals ik het begreep breken ze het ei zonder narcose of iets. Hoe weet ik ook niet en ik hoop er ook nooit achter te komen. *klopt af*
Uierzalf en slaolie kreeg ik ook mee inderdaad.
Maarja....zie maar eens een vogel te vangen in een binnen volliere die vet in paniek schiet en niet tam genoeg om op te stappen. -O-

Ik hoop er nog eens een hele tamme bij te vinden in de hoop dat die het goede voorbeeld kan geven.......Deze dames zijn al 7 jaar dus moeilijk om nog tam te krijgen

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:55

Ja hij zegt dat als hij mij m'n gang laat gaan met dieren dan hebben we binnekort een dierentuin.
Ik zie het probleem niet :')

Nouja, we zouden nu ook niet echt de ruimte hebben voor een valk. Een extra kamervoliere past niet in ons minihuisje. Bij de grasjes zetten gaat vast niet goed en de huidige kamervoliere splitten is ook niet ideaal.

Maar toch.. ik vind ze zo lief. <3

Sannens

Re: Nieuw kweekseizoen valkjes met nieuwe eitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:05

Oh ik lees mee! :D Ik hou van alle kleine dieren en ben ook zeker geïnteresseerd in vogels. :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:07

Welkom Sannens! :wave:

Sicayes, jammer, maar wie weet in de toekomst! Je moet er idd wel allebei achter staan :)

quartel: goh, laat ik nou net babies verwachten :P Ik maak ze op verzoek ook tam :j Sowieso komen ze straks iedere dag in handen en dan gaat het eigenlijk als vanzelf.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:13

Cayenne schreef:
Welkom Sannens! :wave:

Sicayes, jammer, maar wie weet in de toekomst! Je moet er idd wel allebei achter staan :)

quartel: goh, laat ik nou net babies verwachten :P Ik maak ze op verzoek ook tam :j Sowieso komen ze straks iedere dag in handen en dan gaat het eigenlijk als vanzelf.

:D :D

Dat is waar ja *\o/*
Ik hoor er graag meer over :j
Ik stuur je even een pb

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:20

Dat had ik niet moeten lezen, wil al jaren weer een parkiet heb grasjes en valkjes gehad.
Jammerlijk is familie erg allergisch :(

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:30

Wat leuk een 5de eitje erbij :D

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:54

Hier ook n stille meelezer die even onder dr steen vandaan komt :D kan zó genieten van je verhalen en foto's :D

Ik heb ook altijd al een grasparkiet/valkparkiet willen hebben, maarja...allergische vader he..

Zit er wel over te denken om als ik straks mn eigen plekje heb (hopelijk Dit jaar nog) om dan voor n grote kamervoliere te gaan en dan 2 valkjes :)

Is een koppel trouwens altijd het beste? Ik zou er nl iig 2 willen, maar zit niet zo te wachten op jongen :)

Maarre, hoop stiekem dat als het dan zover is jij toevallig nog jonge valkjes hebt :D

Gefeliciteerd trouwens met t vijfde eitje :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:14

Calanddra, wanneer je de mogelijkheid hebt, zeker doen :j Ze zijn ontzettend leuk!

Een koppeltje hoeft niet per sé hoor! Je kunt ook twee poppen of twee mannen nemen.
Een popje en man samen gaat ook prima. Wanneer je geen kleintjes wilt, hang je er gewoon geen broedblok in :)

Tegen die tijd mag je altijd contact opnemen! Het broedseizoen duurt nog tot augustus/september, maar ik weet natuurlijk niet of ik dan nog kleintjes heb :P
Het hangt echt van de gezondheid van de oudervogels af en welke koppels dan aan de blokkendans bezig zijn :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:17

Ik ga je ook in gedachten houden voor als ik een koppeltje valkjes ga nemen :P

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:20

Wat vind jij eigenlijk de nadelen van de vogeltjes? :) Ik zit nu nog op een studentenkamer, maar heb plannen om volgend jaar met mijn vriend samen te gaan wonen. Het liefste wil ik dan ook iets van een huisdier ofzo en vogeltjes hebben wel mijn interesse.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:23

Ik heb grasparkieten en het grootste nadeel vind ik de rotzooi die ze maken. Over liggen schilfertjes van de zaadjes en als ze in de rui zijn vind je overal veertjes. Ik denk dat valkjes ook wel wat meer herrie maken dan grasjes, ze hebben een scheller fluitje.
Maar verder zijn ze echt zo leuk <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:29

Tja, nadelen: je moet ze niet alleen houden (sowieso geen enkele vogel), want dan gaan ze om soortgenoten roepen (en zijn ze gewoon doodongelukkig). Maar dat geldt voor iedere vogel.
en wanneer ze in de rui zijn moet je zeker wel iedere dag stofzuigen :P

Verder kan ik, als ik heel eerlijk ben, weinig nadelen bedenken. Ze zijn heel makkelijk in de omgang, zowel met mensen als met andere vogels (mits ze een goede sociale basis hebben), en ze kunnen leren praten, maken niet overmatig veel lawaai (een grasparkiet is drie keer erger :P ) en ze zijn nooit saai. Ze kunnen zo'n 15 tot 20 jaar oud worden, dus je moet je wel goed bedenken dat je er wel even aan vastzit.
En met 8 maanden tot anderhalf jaar oud hebben ze een puberperiode. Dan zijn ze soms Oost-indisch doof :+

Amandananana
, ik heb allebei gehad en grasparkieten maken juist scheller geluid en zijn ook luidruchtiger. De gemiddelde valkparkiet is heel rustig. Kom maar eens een dagje hier :D Je hoort ze alleen 's ochtends even wanneer ze eten krijgen. Dan zijn ze even een half uurtje hyper, en verder zijn ze eigenlijk gewoon bijna stil := Soms loop ik zelfs naar buiten omdat ik ze verdacht stil vind, maar dan zitten ze rustig een uiltje te knappen :') Mijn buren hadden in eerste instantie nieteens door dat ik 14 vogels in de achtertuin heb zitten :') Wanneer ze geluid maken is het hoofdzakelijk een liedje zingen (jingle bells) of het bouwvakkersfluitje. Krijsen doen ze hier uberhaupt al niet omdat ze daar geen reden voor hebben.

Er komt uit een gemiddelde grasparkiet drie keer zoveel lawaai. Die schetteren ook echt en kunnen uren door gaan, iets wat valkparkieten niet doen.

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:43

Als wij eindelijk verhuisd zijn wilt mijn vriend ook graag een valkparkietje misschien wel een van jou, die ban jou zijn echt mooi! :j

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:48

Cayenne schreef:
Tja, nadelen: je moet ze niet alleen houden (sowieso geen enkele vogel), want dan gaan ze om soortgenoten roepen (en zijn ze gewoon doodongelukkig). Maar dat geldt voor iedere vogel.
en wanneer ze in de rui zijn moet je zeker wel iedere dag stofzuigen :P

Verder kan ik, als ik heel eerlijk ben, weinig nadelen bedenken. Ze zijn heel makkelijk in de omgang, zowel met mensen als met andere vogels (mits ze een goede sociale basis hebben), en ze kunnen leren praten, maken niet overmatig veel lawaai (een grasparkiet is drie keer erger :P ) en ze zijn nooit saai. Ze kunnen zo'n 15 tot 20 jaar oud worden, dus je moet je wel goed bedenken dat je er wel even aan vastzit.
En met 8 maanden tot anderhalf jaar oud hebben ze een puberperiode. Dan zijn ze soms Oost-indisch doof :+

Bedankt voor je info! :D Een vogel alleen houden zou sowieso niet mijn voorkeur hebben. Dat vind ik zielig.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:48

Hoe kun je vogels laten wennen aan elkaar? Zet je ze gewoon bij elkaar in het hok?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:50

Binnen zet ik dan twee kooien naast elkaar omdat ze minder ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. In de voliere hoeft dat niet en kunnen ze er meteen bij.
Valkparkieten zijn heel sociaal en vechten zelden tot nooit. Ze accepteren soortgenoten meestal vrijwel direct. Af en toe zit er natuurlijk een uitzondering tussen, maar dat kan altijd gebeuren :) Je moet het natuurlijk wel in de gaten houden.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:33

Maar hoe doe je dat dan met vakanties enzo? Het lijkt mij ook ontzettend leuk om weer een koppetje valkparkieten te hebben (de katten denk ik ook :') ), maar ik zou niet weten wie ik ervoor kan laten zorgen als ik een weekend of langer weg ben...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:43

Sja, vakantie.
Ik ben pas nog 9 dagen weg geweest maar dat was haast hier om de hoek.
1 van ons ging iedere dag even naar huis om de vogels los te laten en de katten te verzorgen.
Mochten we verder weg op vakantie gaan dan doe ik dat alleen als ik iemand gevonden krijgt die dan die periode in mijn huis wil zitten voor de dieren.
En dan ben ik verder ook helemaal niet veel eisend of zo.....de parkieten moeten dagelijks los een aantal uur minimaal en de honden moeten uit....de katten moeten gedaan en de hamster en dan heb ik daarnaast ook nog een paard wat gemest en binnen en buiten gezet moet :')
Word lastig zoeken naar een vrijwilliger tegen die tijd :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:05

Een koppeltje hoef je niet te entertainen. Die houden elkaar gezelschap :) Bij ons passen de buren altijd op. Die zijn er helemaal gek mee. De vogels binnen laten ze dan even losvliegen zodat de ergste energie eruit is. Bij de vogels in de voliere hoeft dat natuurlijk niet, maar ze maken wel elke dag even de bodem schoon van het binnenhok omdat de vogels daar 's nachts vertoeven. Verder is er weinig omkijken naar hoor :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:07

wat een geluk heb jij dan met je buren :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:09

Ze hangen ook regelmatig over de schutting om naar de vogeltjes te kijken :D
Ach, liever dat dan geklaag natuurlijk, maar ze maken vrij weinig geluid dus dat scheelt.
Wanneer ik de buren (beide kanten naast ons en achter ons) spreek, vraag ik altijd of ze er last van hebben. Tot nu toe nog nooit klachten gehad. Ze vinden het zelfs 'natuurlijke geluiden' :+
Nou heb ik nog nooit een wilde vogel Jingle Bells horen fluiten maar ok :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:36

Jingle Bells??? _/-\o_

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:10

Hihi ik kruip nu toch ook maar eens onder mijn mee-lees steen vandaan..

Jingle Bells? :P Dat vraagt natuurlijk wel om een filmpje! :D :D