Huh gezinsuitbreiding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 03:33

elenaMM77 schreef:
heb niet het hele topic doorgespit dus weet niet of ik iets herhaal..

Als je die moeite wel even had genomen had je het antwoord wel geweten en hoeven we geen auwe koeien uit de sloot te trekken }:0

Denk dat wij het er allemaal mee eens zijn dat er fouten zijn gemaakt die helaas niet meer terug te draaien zijn.
En het nu gaat om het welzijn van de dieren waar zij nu alle mogelijke zorg aan probeerd te geven.

En TS heeft dit topic niet geopend om veroordeeld te worden maar om tips te krijgen om zo goed mogelijk voor haar dieren te kunnen zorgen.
Ze had ook niks kunnen schrijven en misschien was ze dan wel dit nestje ook kwijt geraakt.
En denk dat zij al meer moeite heeft genomen dan menig ander konijnen bezitter zou doen.
En zoals het vaak met tips gaat haal je voor je zelf de meest bruikbare tips eruit.
En ze heeft ook vaak genoeg in het algemeen haar dank uit gesproken hier voor alleen jammer dat sommige mensen daar ook over heen lezen.

Haar zorg gaat nu uit naar de dieren die ziek zijn geweest en het nestje zodat ze een goeie start krijgen daar vraagt TS nu tips voor.

Dus mensen kunnen we gewoon vanaf hier proberen TS te helpen met onze tips.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 08:24

Dankje barrymuis.
Dat is inderdaad de rede waarom ik dit topic starte.
Wij hebben nog nooit eerder een nest gehad en geheel onverwacht lag er een nest dus moesten we een spoedcursus doorlopen.
Uiterraad zelfs die zelfde avond al internet afgespeurd en ons eigen verstand maar niet alle kennis gebruikt.
Daarom is het zo fijn dat er mensen bereid zijn om te willen helpen.

Jullie zijn lang doorgegaan vannacht ha ha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-15 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

Bhodi

Re: Huh gezinsuitbreiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:46

Tis jammer dat er zo gezeurd wordt.. En vooral vervelend dat er niet gelezen wordt..
Ik vind dat je hard je best doet ts! Dikke pluim voor jou. :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:39

Vind het ook jammer ts dat er zo gezeurd wordt. Amai ik vind juist dat je super goed voor je diertjes zorgt en al veel kosten hebt aangedaan, hoedje af.
Als ik cash betaal bij da krijg ik ook geen papiertje met wat er gedaan is hoor.
Jullie moesten eens weten, :o ik zie mijn konijntjes ook heel graag maar ik verkoop mijn vlinders en die gaan tot hier toe heel goed maar als ik ermee blijf zitten dan zullen ze worden opgegeten.
Zo is het leven nu eenmaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:53

Ik controleer de rekening bij de dierenarts ook nooit. Ga er vanuit dat het wel goed zal zijn. := :')

Alleen die van mijn paard controleer ik.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:33

Dank jullie.

We hebben mogelijk nu minder nieuws.
Net gezien dat mams konijn volgens ons weer met een nest bezig is.
Het konijn dat het laatste nest heeft gekregen.
De jongen zijn nog laaaang geen 8 weken en ik las dat je de jongen van het oudste nest dan weg moet halen omdat het anders teveel voor de moeder word.
Maar dan kan ik het niet anders doen dan fout.
Hoe zouden de ervaren fokkers onder jullie het nu doen in deze situatie?

Nog een probleem wat erbij komt, ik wou gister de hokken schoonmaken maar dat is ivm tijd niet gelukt.
Nu dan doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:38

Ik zou de jongen weghalen op het moment dat het nieuwe nest geboren is. De lamprei's (konijnenjongen) hebben de eerste 4 weken echt nodig, het is ook wettelijk verplicht om ze 4 weken bij de moer te laten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:43

Maar ze zijn zelfs nog geen 4 weekjes.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:45

Hoe oud nu? 2 weken?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 10:51

Rebecca schreef:
Hoe oud nu? 2 weken?

9 dagen.
Hopelijk heeft ze het hooi om een andere rede zo neergelegd.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:52

Maar de moeder van dit laatste nest zat toch al apart voor de jongen geboren werden? Zij zat toch al in die binnenkooi toen de baby's geboren werden, zonder mannetje?

Dus dan kan ze toch niet opnieuw dragend zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:54

De draagtijd is 29-32 dagen, in principe kunnen ze niet bevrucht worden zolang ze nog drachtig zijn dus eerder dan 28 dagen komen er sowieso geen andere jongen en eigenlijk is het uiterst onwaarschijnlijk dat ze opnieuw drachtig is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:02

djinnie schreef:
Maar de moeder van dit laatste nest zat toch al apart voor de jongen geboren werden? Zij zat toch al in die binnenkooi toen de baby's geboren werden, zonder mannetje?

Dus dan is het geen beginnend nest?

Want we hebben het inderdaad zo gedaan zoals je zegt.

Mizora schreef:
De draagtijd is 29-32 dagen, in principe kunnen ze niet bevrucht worden zolang ze nog drachtig zijn dus eerder dan 28 dagen komen er sowieso geen andere jongen en eigenlijk is het uiterst onwaarschijnlijk dat ze opnieuw drachtig is.

Gelukkig, want veel meer kunnen we niet houden ha ha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-15 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:17

R.X. schreef:
djinnie schreef:

Dus dan is het geen beginnend nest?

Want we hebben het inderdaad zo gedaan zoals je zegt.

Dan is het inderdaad geen beginnend nest. Het mannetje kan het vrouwtje direct na de bevalling opnieuw bevruchten, maar niet tijdens de zwangerschap. Dit is ook om de jongen die geboren gaan worden te beschermen, een minimale tijd bij mama hebben ze gewoon nodig. Dus als het mannetje niet bij haar zat, toen deze jongen geboren werden, zal ze nu niet zwanger zijn.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:37

Als ze inderdaad direct na de bevalling niet bij het mannetje heeft gezeten is ze zeker niet drachtig. Mijn moeren doen dit ook hoor nesten maken zonder dat ze het mannetje gezien hebben. Is een natuurlijk gedrag want in de natuur worden ze wel direct gedekt, allez denk ik toch. Of zijn de hormonen die opspelen :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:52

Geen idee.
We zullen het goed in de gaten houden.
Kijk uit naar morgen.
Jongen nijnen kijken!!!!!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:25

Misschien een hele domme vraag hoor. Maar omdat wij hier met veel wilde konijnen in de tuin zitten en het aantal niet tegen kunnen gaan met vangen en in het bos uitzetten omdat ze zo snel doorfokken, zei iemand dat konijnen 2 baarmoeders hebben en daardoor van 2 nesten tegelijk zwanger kunnen zijn. Dit zou dan toch betekenen dat je moederkonijn nog drachtig kan zijn?
Even nagezocht:
'Reden hiervan is, dat een konijn een dubbele baarmoeder heeft waardoor het werpen van de jongen dan kan gescheiden met een tussentijd van een week, wat niet goed is voor de voedster.' Bron: http://www.natuur-wereld.be/dieren/haasachtigen/konijn
Uitgebreidere bron: http://www.medirabbit.com/NL/Urogenital ... il_nl.html

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:20

Zou even rustig blijven.
Denk niet dat ze weer drachtig want de ram zat er na de bevalling niet bij en zoals gezegd wordt dan ben je ongeveer 30 dagen verder.
Wat hierboven staat heb ook eens van gehoord / gelezen maar volgens mij is dat met wilde konijnen.
Mijn voedster hebben ze een maandje geleden gesteriliseerd maar die had gewoon 1 baarmoeder (tam konijn).
Had je haar toevallig vers stro gegeven want dan gaan ze graag met stro slepen.
Deed mijn ander voedster altijd.
Kan speelsheid / verveling zijn
Het kan ook zoals gezegd hormonen zijn je moet bedenken na zo'n bevalling en zo'n jong konijn kunnen die van slag zijn.

Hou het gewoon in de gaten als ze verder geen rare dingen doet en het nest ziet er rustig uit is er niks aan de hand.

Mijn voedster die ook met stro aan het slepen is na gejongt te hebben en deze was toen 1 jaar en 3 maanden

Afbeelding

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:48

MadelonSunny schreef:
Misschien een hele domme vraag hoor. Maar omdat wij hier met veel wilde konijnen in de tuin zitten en het aantal niet tegen kunnen gaan met vangen en in het bos uitzetten omdat ze zo snel doorfokken, zei iemand dat konijnen 2 baarmoeders hebben en daardoor van 2 nesten tegelijk zwanger kunnen zijn. Dit zou dan toch betekenen dat je moederkonijn nog drachtig kan zijn?
Even nagezocht:
'Reden hiervan is, dat een konijn een dubbele baarmoeder heeft waardoor het werpen van de jongen dan kan gescheiden met een tussentijd van een week, wat niet goed is voor de voedster.' Bron: http://www.natuur-wereld.be/dieren/haasachtigen/konijn

Zoiets hadden wij ook gelezen maar ik wist het allemaal niet meer precies

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:54

:z
barrymuis schreef:
Zou even rustig blijven.
Denk niet dat ze weer drachtig want de ram zat er na de bevalling niet bij en zoals gezegd wordt dan ben je ongeveer 30 dagen verder.
Wat hierboven staat heb ook eens van gehoord / gelezen maar volgens mij is dat met wilde konijnen.
Mijn voedster hebben ze een maandje geleden gesteriliseerd maar die had gewoon 1 baarmoeder (tam konijn).
Had je haar toevallig vers stro gegeven want dan gaan ze graag met stro slepen.
Deed mijn ander voedster altijd.
Kan speelsheid / verveling zijn
Het kan ook zoals gezegd hormonen zijn je moet bedenken na zo'n bevalling en zo'n jong konijn kunnen die van slag zijn.

Hou het gewoon in de gaten als ze verder geen rare dingen doet en het nest ziet er rustig uit is er niks aan de hand.

Mijn voedster die ook met stro aan het slepen is na gejongt te hebben en deze was toen 1 jaar en 3 maanden

[ [url=m/yyyzVE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw konijn verstopt zich gewoon ha ha.

Dit was met hooi bij ons dan.
Maar we zullen zien.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:11

MadelonSunny schreef:
Even nagezocht:

Konijnen hebben inderdaad een dubbele baarmoeder. (uterus duplex)

Hoeveel dagen zijn ze nu? Mooie beestjes :)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 21:15

9 Dagen oud

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:09

9 dagen is echt heel erg jong om bij de voedster weg te halen. Hoop voor je er geen 2e nest komt bij deze voedster. Wat ik zelf regelmatig mee maak is ook wel eens vreemd. Voedster maakt nest (is bij de ram geweest) en er komen geen jongen of dat je een voedster bij de ram zet, blijft wachten en uiteindelijk niks verwacht. ZIe je ineens wel kleintjes liggen, heef moeders geen nest gemaakt. Heb dit laatste vandaag gezien. Ben aan het kijken dat ik ze toch in leven houdt, wat tot nu toe nog lukt (vanmorgen geboren) Jongen waren eerst koud, nu warm.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:15

Misschien hormonen. Heb ook wel eens gehoord dat ze het nest "bijvullen". Is dat niet gewoon het geval?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 00:31

Het ontgaat me even wat er nu aan de hand is, heeft de moeder nu een tweede nest gemaakt? Dus naast het nest waar al jongen in zitten?