Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:36

Ja het is net wat je ervaring is. Ik had 1 hond die absoluut niet tegen maïs kon (maar dan hangt het nog af wat van de maïs gebruikt wordt). Dus ik ben er een beetje huiverig voor, maar wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd problemen geeft. En mijn honden zijn ook redelijk alleseters :D

Mijn eerst gestelde vraag ben ik denk ik wel uit, speciaal puppy variant is waarschijnlijk niet nodig. Ik informeer nog bij een aantal fabrikanten Hoe zij hierover denken, dus sta er nog wel voor open.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:41

Carnibest is 4.15€/kg zover ik kan vinden.

Of ik Carnibest, Darf of FFF voer hangt af van de porties die ik nodig heb.
FFF heeft worsten van 110g, 400g en 1.2kg.
Darf heeft blokken van ±330g.
Carnibest heeft porties van 500g en 1kg.

Qualitatief zijn ze in mijn ogen even goed. Wel bevat Carnibest rijst. Voor sommige honden is dat een voordeel (pitbullachtigen hebben relatief vaak koolhydraten nodig om op gewicht te blijven blijkt in de praktijk), en voor sommige honden juist een nadeel (honden die gevoelig zijn voor dik worden of niet tegen rijst kunnen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:17

Weet iemand of er een website is van smuldier? Wordt mij niet helemaal duidelijk wat daar in zit. Kun je dit als volwaardig voer beschouwen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:20

ja hoor de complete versies van smuldier,is volwaardig voer,

website:
http://www.diervoeding.com/

ook wel:
Smuldier (onderstaande betreft de vleescompleet versie) rond de euro per 800 gram
*Verkrijgbaar in verpakkingen van 400- en 1000 gram
* Het bestaat uit ongeveer 70% rundvlees, de rest is zonnebloemolie, een premix en schapenvet.
*Percentage orgaan vlees is volgens de fabrikant rond de 13%
*Geen groenten
* Bevat een premix, er hoeven dus geen verschillende diersoorten te worden gegeven
* Gebruikt alleen rundvlees en een klein percentage lamsvet
* Geen echte botten maar calciumpreparaten
* Geen kleur-, geur- en smaakstoffen aan toegevoegd.
* Niet geschikt voor eliminatiediëten (je probeert immers meestal kip EN rund uit te sluiten)
* Het mailtje werd keurig en snel beantwoord. De fabrikant was graag bereid mee te werken en probeerde zo goed mogelijk antwoord te geven. Prima in orde dus.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:28

Die van ons krijgt nu lobo voor pups (dit kreeg hij bij de fokker) maar wij schakelen over op Celtic Connection. Hier zit alles in, natuurlijke ingredienten voor groei te ondersteunen,msm voor gewrichten... Wij kiezen voor de vis variant owv de omega :)
Meer info op http://celticconnection.eu

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:30

Hier zit smuldier op 1.58€/kg (volgens Jumbo Wageningen).

Vlees compleet:
Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van 60% puur vers rundvlees, 16 % lever en hart, 20% runderpens, 0.75% schapenvet, 0.75% zonnebloemolie en vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.

http://www.diervoeding.com/nl/producten ... utter.html

Overigens wel geschikt voor een eliminatiedieet, bevat enkel rundereiwitten. Het is een volwaardig voer van lagere tot gemiddelde kwaliteit. Dat bedoel ik op de manier dat Pedigree ook een volwaardig voer is van lagere kwaliteit, en Taste of the Wild ook een volwaardig voer is maar van hoge kwaliteit. De meeste honden doen het er schappelijk tot goed op en in principe bouwen ze geen tekorten op als ze enkel dit voer krijgen.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:27

Mizora schreef:

Vlees compleet:
Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van 60% puur vers rundvlees, 16 % lever en hart, 20% runderpens, 0.75% schapenvet, 0.75% zonnebloemolie en vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.

Overigens wel geschikt voor een eliminatiedieet, bevat enkel rundereiwitten. Het is een volwaardig voer van lagere tot gemiddelde kwaliteit. Dat bedoel ik op de manier dat Pedigree ook een volwaardig voer is van lagere kwaliteit, en Taste of the Wild ook een volwaardig voer is maar van hoge kwaliteit. De meeste honden doen het er schappelijk tot goed op en in principe bouwen ze geen tekorten op als ze enkel dit voer krijgen.

Waarom valt dit voer volgens jou onder lagere tot gemiddelde kwaliteit?

Mizora

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:34

Omdat de kwaliteit niet constant is en dat dit logisch te verklaren valt door de slachtprijs van vee. Er moeten altijd de goedkoopste partijen worden gekocht wil dit rendabel zijn, het moet immers ook nog verwerkt, getransporteerd en verkocht worden en premixen gaan ook niet bepaald voor niets. Ook de toevoeging van zonneboemolie ben ik geen fan van.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:41

Mizora schreef:
Omdat de kwaliteit niet constant is en dat dit logisch te verklaren valt door de slachtprijs van vee. Er moeten altijd de goedkoopste partijen worden gekocht wil dit rendabel zijn, het moet immers ook nog verwerkt, getransporteerd en verkocht worden en premixen gaan ook niet bepaald voor niets. Ook de toevoeging van zonneboemolie ben ik geen fan van.

Maar baseer je dat op de te lage prijs ? Ik heb een tijd lang alleen kvv gevoerd van meerdere merken mijn hond deed het gewoon niet lekker op alleen kvv met of zonder premix. Via hondenschool werden verschillende bestellingen geplaatst en wie mee wilde doen deed mee. Nu voer ik juist nog een paar keer per week deze , naast brok en renske. Geperste brok heb ik ook geprobeerd daar was ik ook geen fan van.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:50

Momenteel 2 duitse herder pups van morgen 9weken oud.
Staan op Royal Canin Maxi Junior.
Hierna gaan ze normaal over naar de Royal Canin CC.

Mijn oudste reu verdroeg geen Royal Canin Maxi Junior.
Die heeft lang op Happy Dog gestaan!

Reden dat ik dat niet meer geef is dat het hier moeilijk te verkrijgen is en bestellingen vaak fout liepen.

Royal Canin blijft, hebben deze goedkoper door fokkerstarief.

Aan vers vlees begin ik niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:24

Dat de kwaliteit niet constant is van smuldier, is eigen ervaring. Al twee keer een aantal doosjes met een tik gehad (dus tegen het rotten aan).

Voor een paar keer per week voeren vind ik het prima spul, ik zou er alleen geen pup volledig of grotendeels op willen laten groeien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:09

wil natuurlijk niet zeggen dat smuldier rottend voer heeft geleverd,ook bij de verkooppunten kan iets verkeerd zijn gegaan,anyway...hier gaan ( gingen wij zijn meer overgegaan op NRV voeren ,maar hier hebben de honden jaren lang wel kvv gekregen)gemiddeld zo'n 4000 pakjes smuldier per jaar er doorheen en nog nooit 1 pakje slechter vlees ertussen gehad,mag wel zeggen dat smuldier een zeer constante kwaliteit levert,de honden doen het hier er ook buien gewoon goed op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:23

Mwah, technisch gesproken zou het kunnen. Maar bij supermarkten verwacht ik eigenlijk dat dit soort dingen op orde zijn en als het dan bij twee verschillende supermarkten alleen bij de smuldier voor komt, is dat toch wel ernstig opvallend. Overigens is uit eerdere conversaties tussen ons gebleken dat wat jij en ik slechter vlees noemen 2 verschillende niveaus van kwaliteit zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:32

tja,nogmaals hier járen lang smuldier gevoerd,als ik de buurman mee reken gingen er zo'n 6000 pakjes smuldier door per jaar, en echt nog nooit 1 pakje ertussen gezeten waar ook maar iets mis mee was..

en ik voer mijn honden geen biefstukken nee,ik vind kwalitatief mooi slachtafvalvlees ( zoals op de foto wat ik gepost heb wat wij nu kopen) uitstekend vlees voor honden :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:41

kimmie261 schreef:
en nee hier gaan pakjes smuldier inderdaad in 1x op,alhoewel soms als ik er teveel uit gehaald heb ,ik ontdooi nl altijd zomaar wat, dan zet ik de restanten in de koelkast en tja of het dan wat minder ruikt of niet gaat hier de volgende dag zo naar binnen :D

Het ging me om deze quote van een eerdere discussie. Dat minder ruiken vind ik wel degelijk een ding, dat hoort niet na een dag en geeft aan dat het om vlees met een tik gaat.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:25

vlees met een tik nog wel...nee hoor,zit daar inderdaad in het geheel niet mee,kan nl ook mijn ontdooi kwaliteiten liggen,vlees gaat hier nl gewoon in een emmer heet water een uurtje of wat voor dat het gevoerd wordt,en honden eten graag vlees wat wat ruikt,maak ik me niet druk over nee...

overigens kan ik me niet heugen ooit 1 pakje "ruikend" smuldier van 1 dag oud te hebben gehad maar mocht het een keer gebeuren,ach...t schuift net zo makkelijk naar binnen bij de honden...:)

zou daar nog geen sec over inzitten...

denk er net aan,maar als wij zelf voor ons vlees ontdooien en we eten het niet binnen 3 dagen zelf op en het ruikt dan niet helemaal lekker meer ,dan gaat het hier gewoon naar de honden...die smullen ervan..

we hadden eens vlees gehaald hier bij de slager (voor ons zelf) en dat had ik ingevroren en later ontdooit en dat rook ook niet echt sjofel meer,is ook zo in de honden gegaan,maar om dan nu meteen maar te gaan roepen dat het een slechte slager is omdat we 1x vlees hadden wat na ontdooien niet goed rook..nee hoor,kan wel een keer gebeuren...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:02

Ik heb ook nooit slechte ervaringen gehad met smuldier. Het is gewoon dat het zo goedkoop is dat ik ga twijfelen of het wel goed is... beetje suf ik weet het. :o
Het liefst voer ik mijn honden alleen biologisch voer maar dat wordt gewoon te duur denk ik. Dus om dan af te wisselen met smuldier is wellicht een goede optie om de prijs wat te drukken.
Ik zou zelf vlees wat niet meer goed ruikt niet meer voeren, maar ik begrijp Kimmie ook wel: mijn hond heeft er bepaald geen moeite mee om een dood beest in verregaande staat van ontbinding, met maden en al op te smikkelen Y)(^)

Bedankt trouwens voor de informatie over smuldier en de website!!

Ik vind het niet zo slecht eigenlijk. Alleen het advies voor de hoeveelheid: een hond van 25 kg zou 700 gr. moeten eten. Is altijd een richtlijn natuurlijk, maar mijn herder die erg veel beweegt moet toch max 500 eten om niet te dik te worden.

Mizora wat is jouw bezwaar tegen zonnebloem olie?

Kimmie wat is NTV voeren? Bedoel je zelf samenstellen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:48

het is ook een richtlijn die 700 gram,hier eten de grote rottweilers 800 gram per dag ( als ik smuldier voer dan krijgen ze 2 pakjes per hond) en die wegen over de 50 kilo...

en ik voer via NRV richtlijnen,dat zijn de percentages die een natuurlijk prooidier heeft voeren,ik vind in BARF teveel bot zitten,NRV is meer wat mij aanspreekt :

NRV percentages:
3 tot maximaal 5% lever
10% hart
10 à 15% bot (=30% vleesbot, waarbij een bot uit de helft vlees bestaat en de andere helft uit bot)
70 à 77% spiervlees
Eventueel ook 3% niertjes.
De NRV-methode is meer gebaseerd op hoe een prooidier in elkaar zit die een kat/hondachtige in de natuur ook zou vangen.

De BARF-percentages :
50% vleesbot (dat is dus 25% kaal bot)
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% bijproducten

een dag of 2 per week krijgen ze hier een complete kvv gevoerd, en dat is dan 99% smuldier,mijn oudje kreeg ahv breda,daar smulde hij van, hij is alleen een paar weken geleden heel plotseling overleden,dus de honden hebben de ahv verder opgegeten,deze vinden ze helemaal lekker...ach wie weet laat ik mijn vriend nog weleens een doos ahv halen,kan ik een beetje afwisselen met kvv soorten...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:56

Nikass schreef:
Ik zou zelf vlees wat niet meer goed ruikt niet meer voeren, maar ik begrijp Kimmie ook wel: mijn hond heeft er bepaald geen moeite mee om een dood beest in verregaande staat van ontbinding, met maden en al op te smikkelen Y)(^)

ze stonden hier laatst 4 dagen oude rottende kots in de wei op te vreten,was heerlijk :Y) ( :r ) ...aangezien je mij niet kan wijsmaken dat een bakje smuldier binnen 1 dag na openen zwaar rottend in je koelkast kan staan,kan ik me inderdaad in het geheel geen zorgen maken over vlees wat ietsjes "ruikt" na 1 dag,en dat gaat zo de voerbakken in hoor...hoe harder het stinkt hoe lekkerder,ik doe ze er nog een plezier mee ook :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:58

Kvv, hier nooit meer brok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:23

kimmie261 schreef:
Nikass schreef:

ze stonden hier laatst 4 dagen oude rottende kots in de wei op te vreten,was heerlijk :Y) ( :r ) ...aangezien je mij niet kan wijsmaken dat een bakje smuldier binnen 1 dag na openen zwaar rottend in je koelkast kan staan,kan ik me inderdaad in het geheel geen zorgen maken over vlees wat ietsjes "ruikt" na 1 dag,en dat gaat zo de voerbakken in hoor...hoe harder het stinkt hoe lekkerder,ik doe ze er nog een plezier mee ook :D

:D
Maar hoe stel jij dat NRV samen? Ik bedoel, je zoekt zelf de ingrediënten bij elkaar? Dat lijkt me zo ingewikkeld?

Tessa welk merk? En waarom?

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:10

Mizora schreef:
Darf Natuur: 1.6%
Carnibest Natuur/Puppy: 1.2%
FarmFoodFresh pens en hart: 1.5%
FarmFoodFresh rundvlees compleet: 1.5%
Kivo Lam: 1.4%
Smuldier pens/vlees compleet: 1.4%
Smuldier vlees compleet: 1.3%
Lotgering vis: 1.5%

Deze smaken van merken zijn geschikt om te voeren aan een jonge pup qua calcium en fosfor. Een hoop kvv's hebben te veel calcium en een verkeerde calcium-fosfor verhouding.

Even hier op terug komen en dan weer met name smuldier. Iemand misschien jijzelf? post later deze link
http://www.diervoeding.com/nl/producten ... utter.html Dan ga ik naar onderste bakje op de pagina 'vlees compleet' daar staat toch echt dat de compleet variant 0,5% calcium bevat.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:10

Temmenga, daily meat, Alaska, haaksbarf, naturis, bijna alle merken eigenlijk, ik zie hoeveel honden kapot gaan aan brok, dierenarts in dierenarts uit etc.
Brok is op basis van graan en dat is zo slecht voor ze. Je hebt geen idee wat je voert. Er staat op 95% van de verpakkingen: vlees & dierlijke bijproducten. En als je het merk opbelt met de vraag wát voor vlees en bijproducten er in zit weten ze het je zelf ook niet te vertellen.
Staat ook een filmpje van op RADAR.
Voor mij enkel vers voer.. ze doet het er zoveel beter op. Ik voerde Champ brokken, sinds ze op vers zit is haar vacht vooruit gegaan, gebit ziet er zoveel beter uit, ze is levendiger en qua bouw ook veranderd. Meer gespierd, niet meer zo ielig terwijl we niet meer of andere dingen met haar zijn doen.

Daarnaast droog ik ook zelf de snacks voor mn hond als tussendoortjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:26

Ik geef al zo'n 9 jaar geen brok meer, dus daar hoef ik niet van overtuigd te worden ;)
Ik heb lang carnibest gegeven, maar vind het duur. Ook een tijd Lotgering gegeven maar twijfel over de herkomst van hun vlees (krijg daar geen helderheid over van hun) en ben dus weer een beetje zoekende welk merk KVV ik zal geven. Ik wil liever één of twee merken geven dan steeds weer iets anders. Liefst biologisch maar het moet ook betaalbaar zijn.
Wat betaal jij Tessa?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:36

Mizora schreef:

Vlees compleet:

Zit je dan niet op een gegeven moment met een calciumtekort?

Dat is waar ik een beetje bang voor ben..... Ik zou het liefst rauw voeren, maar ben me toch weer aan het oriënteren op alle mogelijkheden en wat nu het beste is.......

ik hoor redelijk goede verhalen over Smuldier, vind het zeer ideaal dat het zo goed verkrijgbaar is, maar met deze percentages ben ik een beetje bang voor tekorten, zeker bij een jonge hond