Ikzelf ben voorstander van het adopteren van buitenlandse honden mits dit onder goed toezicht van een stichting gebeurt. Tevens denk ik en weet ik uit ervaring dat niet alle honden geschikt zijn om van de straat zich aan te passen aan een gezinssituatie. Ik ben zelf vrijwilliger voor een Spaanse organisatie en het merendeel van de hondjes die zij plaatsen zijn pups die aan de lopende band of over het hek of in vuilnisbakken en noem maar op, gevonden worden. Vaak op een leeftijd waarbij de oogjes nog niet eens geopend zijn. Vervolgens worden deze hondjes in de opvang omringt door alle liefde en zorg en doordat ze opgroeien op de finca binnen stabiele roedels zijn het stuk voor stuk heerlijke sociale honden. Niets mis mee om deze pups op de leeftijd dat ze geadopteerd mogen wordem ( rond 4 maanden na verplichte inentingen) een geweldige toekomst te bieden. Ik heb er nu honderden van dichtbij geplaatst zien worden en nauwelijks zonder wanklank. Maar daar tegemover zie ik soms wel gevallen uit roemenie bijv. ( vaak oudere dieren) die koste wat kost naar nederland worden gehaald ( ik help enkele organisaties dis zit er vaak met neus boven op) die ik pertinent niet geschikt vind ( althans er is maar een handjevol mensen die hier mee om zouden kunnen gaan) Geldt overigens niet voor de pups en jongere honden die vanaf jonge leeftijd bijv in opvang hebben gezeten en niet zijn getraumatiseerd. De uiteindelijke oplossing van het probleem is toch grootschalige sterilisatie en castratie , stichtingen als bijv Wereldasielen ondersteunen lokaal bij dit soort projecten. Adoptie is dus zeker niet de oplossing alleen.
Overigens is het leishmania verhaal wat ik hier voorbij zag komen grote onzin. Van de honderden honden die ik in afgelopen 2 jaar van dichtbij gevolgd heb zijn er welgeteld 3 gevallen vsn leishamania voorgevallen. Welke goed zijn te behandelen met medicijnen. Weegt mijn inziens niet op tegen het risico wat je loopt door te kiezen voor een doorgefokt ras of erger nog een broodfokhondje van marktplaats. Want nog steeds komt het merendeel vsn de honden uit Nederland uit deze vreselijke industrie. Het percentage honden die uit het buitenland komen is daarnaast haast te verwaarlozen. En dat de asiels in Nederland vol zitten? Totaal onwaar. Ik werk zelf als vrijwilliger in een groot asiel waar het voor 70% volzit met amstaf/ pitbullachtigen. Dezelfde honden eigenlijk die uit die grootschalige broodfok komen of van marktplaats en zo is het cirkeltje weer rond. Deze honden zijn gewoon niet geschikt als gezinshonden. En de leuke geschikte familiehonden zijn op een hand te tellen en vaak binnen een paar dagen weer weg. Er zijn zelfs asiels in nederland die kampen met leegstand en nu uitwisseling hebben met bijv spaanse asiels, dus vol? Nee echt niet.
Ook zag ik iets over de adoptiekosten voorbij komen. Gemiddelde bedragen voor adoptie liggen zo tussen de 250-290 euro. Geloof me hier zit echt geen marge op. Voor de verplichte inentingen, chip, ontworming en reiskosten ( plus evt medische kosten en voer, want dier eet in de tussentijd in opvang ook gewoon natuurlijk) een meer dan redelijk bedrag. Bovendien blijven er bij veel stichtingen ook honden "plakken" die niet plaatsbaar zijn vaak om medische redenen en die worden uit een evt potje onderhouden. En wat zou je hier in Nederland kwijt zijn aan alleen al inenten en chippen? Veel meer toch. Wij krijgen veel verzoeken van mensen voor een gratis hondje , wij hebben ze immers ook gratis gekregen toch? Zich niet realiserend welke kosten er schuil gaan. En dan heb ik het nog niet eens over de benzinekosten die ik maak door het hele land af te gaan om op huidbezoek te gaan of honden op te halen van de luchthaven. Dat komt allemasl uit mijn eigen zak, met alle liefde van de wereld! Soms vang ik ook langere tijd hondjes op, ook dit doe ik kosteloos met liefde. Zo'n opmerking valt dus vaak heel verkeerd bij mij

Een hond kiezen, vriend voor het leven, behoor je niet in een opwelling te doen. Maar de liefde voor een hond stopt niet bij de landsgrenzen. Laat je goed voorlichten en vertrouw ook op je gevoel. Mocht je meer informatie willen over stichtingen en met name die waar ik actief voor ben stuur me maar een PB
alleen pens meurt echt verschrikkelijk maar ach... honden vinden het heerlijk dus dan af en toe maar adem inhouden
en idd, honden eten dood dier. Je kunt ze moeilijk op een vegetarisch dieet zetten