Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

jiperdepip schreef:Super leuke poes Bayazo maar echt verre van een Brit al maakt dat haar natuurlijk niet minder leuk of minder lief

jiperdepip schreef:Ik wil hier wel op reageren en je uitleggen wat er allemaal bij komt kijken.
In eerste instantie is het belangrijk te weten dat moeder poes uit gezonde lijnen komt
dus niet alleen een geteste vader en moeder want dat zegt immers niet alles (wel wat natuurlijk).
maar ook opa oma en wat er verder op de stamboom zou staan dus meestal is dat 5 generaties.
Dan is het belangrijk moeder poes te laten testen op
HCM
PKD
deze testen hebben alleen zin als je ze bij een erkende radioloog laat doen (zie hcmfoundation)
en op
Fiv
Felv
bloedgroep
Deze testen kan je dierenarts doen
Dan wil je natuurlijk een zo mooi mogelijke Brit fokken want het is toch het karakter en het uiterlijk waar we op vallen , het is dus belangrijk te kijken naar de plus en min punten van je poes (wij gaan hiervoor naar show's)
Vervolgens kun je dan een kater uitzoeken welke de minpunten van jou poes zou kunnen verbeteren
en met de juiste bloedgroep. ( eerst bouwen dan kleuren) wat zeggen wil kijk naar het type en pas later naar de kleur.
een dekking bij een goede cattery met een gezonde kater uit geteste lijnen kost je minimaal 300,-
en een kleine note ; een bevalling gaat niet altijd goed , een keizersnede koste mij laatst 700,-
Simoonzel schreef:Wat een leuk koppie, Tuhan.
Ik vind haar ogen heel mooi, echt super groen. Kan me wel voorstellen dat de dierenarts dat vermoedt, ze heeft een erg rond koppie en kleine oortjes.
Amaris schreef:Dus een poes kan wel drager zijn, maar zolang het zich niet uit wordt het ook niet bij testen gezien?
Tuhan schreef:Wat leuk. Ik heb ook een halve Brit. Heb haar via Kittenopvang moederloos. Heb d'r gehaald als Europese korthaar maar volgens de da zit er zeker voor de helft Brit in.
Ze heeft een heerlijk rustig karakter. Miauwt niet echt en houd enorm van knuffelen en lui zijn.
Ohja en dat liggen doet ze ook, ze valt dan als ze aandacht wilt zo op de grond op haar rug neer en dan klagen hahaha.
Mocht ik er ooit een kat bijnemen dan wordt het een hele Brit. Vind ze echt fantastisch.
Nachtlampje schreef:Jiperdepip bedankt voor je uitleg, klinkt helder en logisch. De meerwaarde van het testen geld dus vooral voor HCM, en niet voor PKD?