Brits Korthaar eigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:07

Super leuke poes Bayazo maar echt verre van een Brit al maakt dat haar natuurlijk niet minder leuk of minder lief ;)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:13

Ooo wat leuk, een Brittentopic! Ik zal mijn katjes dan ook maar een keer posten. :D

Dit is mijn half om half Brit, Gino Valentino. Maar ik noem het altijd maar gewoon Tino.
Afbeelding

En onze "volledige" Brit, Coco. Tussen aanhalingstekens dus, ze is heel klein uitgevallen. Weegt net aan 3kg.
Afbeelding

En saampjes:
Afbeelding

Dat op de rug liggen zie ik veel terug in dit topic, grappig. Coco doet dat op willekeurige plekken in huis, maar vooral om je te begroeten. Als je haar dan gaat aaien staat ze op en zegt ze doeiiii. :')
Ik zie trouwens wel erg forse katten voorbij komen. Hebben jullie veel problemen met overgewicht? Mijn halfje was altijd te zwaar. Met ander voer en strenge portiecontrole hebben we hem nu van 6,7 ein-de-lijk naar zijn streefgewicht gekregen, 5,5 kg. Maar het is net een labrador, geobsedeerd door eten.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:17

jiperdepip schreef:
Super leuke poes Bayazo maar echt verre van een Brit al maakt dat haar natuurlijk niet minder leuk of minder lief ;)

Zoals ik al zij, het beste van twee werelden ! :D
Zo zie je wat genen kunnen doen.

Het is dat ik de moeder en de verloop van de eerste 6 (trieste ) weken ken anders zou ik niet in die hoek gezocht hebben.

Qua gewoonte en karaktertrekjes herken ik veel in jullie "echte" Britten.

Zal eens kijken of ik een foto van haar broer op de kop kan tikken ! :D

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:20

Wat leuk. Ik heb ook een halve Brit. Heb haar via Kittenopvang moederloos. Heb d'r gehaald als Europese korthaar maar volgens de da zit er zeker voor de helft Brit in.

Ze heeft een heerlijk rustig karakter. Miauwt niet echt en houd enorm van knuffelen en lui zijn.
Ohja en dat liggen doet ze ook, ze valt dan als ze aandacht wilt zo op de grond op haar rug neer en dan klagen hahaha.

Mocht ik er ooit een kat bijnemen dan wordt het een hele Brit. Vind ze echt fantastisch.

Afbeelding

Afbeelding

Simoonzel

Re: Brits Korthaar eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:25

Wat een leuk koppie, Tuhan. <3
Ik vind haar ogen heel mooi, echt super groen. Kan me wel voorstellen dat de dierenarts dat vermoedt, ze heeft een erg rond koppie en kleine oortjes.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:27

jiperdepip schreef:
Ik wil hier wel op reageren en je uitleggen wat er allemaal bij komt kijken.

In eerste instantie is het belangrijk te weten dat moeder poes uit gezonde lijnen komt
dus niet alleen een geteste vader en moeder want dat zegt immers niet alles (wel wat natuurlijk).
maar ook opa oma en wat er verder op de stamboom zou staan dus meestal is dat 5 generaties.

Dan is het belangrijk moeder poes te laten testen op
HCM
PKD
deze testen hebben alleen zin als je ze bij een erkende radioloog laat doen (zie hcmfoundation)

en op
Fiv
Felv
bloedgroep
Deze testen kan je dierenarts doen

Dan wil je natuurlijk een zo mooi mogelijke Brit fokken want het is toch het karakter en het uiterlijk waar we op vallen , het is dus belangrijk te kijken naar de plus en min punten van je poes (wij gaan hiervoor naar show's)

Vervolgens kun je dan een kater uitzoeken welke de minpunten van jou poes zou kunnen verbeteren
en met de juiste bloedgroep. ( eerst bouwen dan kleuren) wat zeggen wil kijk naar het type en pas later naar de kleur.

een dekking bij een goede cattery met een gezonde kater uit geteste lijnen kost je minimaal 300,-

en een kleine note ; een bevalling gaat niet altijd goed , een keizersnede koste mij laatst 700,-

Haar stamboom van vaders en moeders kant gaat tot iets van 12 keer terug met allemaal gezonde geteste ouders, dus dat zit in ieder geval wel snor :D

Ik heb al een keer wat gesnuffeld op dekkaters om een idee te krijgen van soorten, prijzen enzovoorts. Ik kom qua prijzen echter vaak genoeg ook uit bij 150 euro, omdat het om een niet-stamboom poes gaat.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar jouw mening; Lyla's ouders en voorouders en nog meer keren terug zijn allemaal negatief getest op HCM en PKD. Veel dekkaters dekken ook op poezen die alleen op Fiv/Felv en bloedgroep zijn getest.
Aangezien HCM en PKD een erfelijke aandoening is en haar (voor)ouders er niet mee belast zijn, wat is voor mij de meerwaarde om te laten testen op HCM en PKD?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:29

Simoonzel schreef:
Wat een leuk koppie, Tuhan. <3
Ik vind haar ogen heel mooi, echt super groen. Kan me wel voorstellen dat de dierenarts dat vermoedt, ze heeft een erg rond koppie en kleine oortjes.

Dank je wel. het is ook echt zo een schatje. Iedereen denkt altijd dat het nog een kitten is, maar ze wordt alweer bijna 2.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:38

Dat vind ik wel een slimme vraag Nachtlampje want inderdaad, als HCM en PKD niet 'uit het niets' kunnen verschijnen en de voorouders hebben het niet, dan mag je er toch vanuit gaan dat de poes het ook niet heeft aangezien niemand het heeft kunnen doorgeven.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:48

[/quote]Haar stamboom van vaders en moeders kant gaat tot iets van 12 keer terug met allemaal gezonde geteste ouders, dus dat zit in ieder geval wel snor :D

Ik heb al een keer wat gesnuffeld op dekkaters om een idee te krijgen van soorten, prijzen enzovoorts. Ik kom qua prijzen echter vaak genoeg ook uit bij 150 euro, omdat het om een niet-stamboom poes gaat.

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar jouw mening; Lyla's ouders en voorouders en nog meer keren terug zijn allemaal negatief getest op HCM en PKD. Veel dekkaters dekken ook op poezen die alleen op Fiv/Felv en bloedgroep zijn getest.
Aangezien HCM en PKD een erfelijke aandoening is en haar (voor)ouders er niet mee belast zijn, wat is voor mij de meerwaarde om te laten testen op HCM en PKD?[/quote]

Hcm word jaarlijks herhaald omdat het zich ook op latere leeftijd kan uiten
als alle voor ouders jaarlijks tot de leeftijd van 10 jaar getest zijn en vrij zijn zal jou poes ook schoon zijn.
maar die kans is zeer klein en komt naar mijn idee nooit voor daarom moet je altijd testen een morele verplichting naar je kittenkopers toe.
Je wilt echt niet dat je na een poos huilende kittenkopers aan de telefoon hebt omdat hun maatje overleden is...... Kijk alles uitsluiten kun je nooit maar je kunt wel je best doen !

dat men 150 euro vraagt voor een niet stamboom poes is raar het gaat om dezelfde kater met de zelfde testen dan bedonderen ze dus een ieder die wel met stamboom zou fokken ........
Plus het feit dat als je zelf serieus fokker bent wil je het beste voor je ras en dat is dus enkel fokken met geteste ouderdieren. Dekkater eigenaren die dus hun dekkater maar aan laten hoppen voor de centen daar zou ik niet op dekking gaan, vermeerderen kan iedereen en komt een ras vaak niet ten goede als je liefde voor het ras hebt moet je het ook serieus nemen en dus testen..........

bovenstaande is puur informatie en niet om iemand persoonlijk aan te vallen of iets dergelijks, ik vind het juist fijn om mensen informatie te geven en op de juiste weg te helpen ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:55

Dus een poes kan wel drager zijn, maar zolang het zich niet uit wordt het ook niet bij testen gezien?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:21

Amaris schreef:
Dus een poes kan wel drager zijn, maar zolang het zich niet uit wordt het ook niet bij testen gezien?

Soms uit het zich al op vrij jonge leeftijd
maar soms ook op latere leeftijd zo rond de 6/7 jaar

Katten vallen ineens dood neer uit het niets zonder ziek te zijn maar het kan ook
dat een kat snel moe is het benauwd heeft of hijgt tijdens het spelen.
veelal word er geen sectie verricht waardoor de oorzaak onbekend blijft en er soms rustig met die lijnen doorgefokt word met alle gevolgen van dien.

de hcm test kent 3 uitslagen namelijk positief/verdacht/negatief (verdachte dieren zouden al uit de fok gehaald moeten worden want vaak uit hcm zich bij hen pas op 6/7 jarige leeftijd)

Als iedereen zou testen en blijven testen tot een respectabele leeftijd dan pas kun je HCM uitsluiten.

Het kan ook gebeuren dat beide ouders nog geen verdenking van HCM hebben , en dat er toch een kind HCM positief bevonden is ........
Dat betekend dus dat ondanks dat de ouders tot op heden negatief zijn er zo en zo 1 van hen HCM zal krijgen . (omdat er een kind al positief getest is)

Daarom is het ook belangrijk de poes in kwestie te testen.
Door niet te testen neem je een groot risico wat je naar mijn idee niet moet willen nemen......

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is ;)

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:57

Tuhan schreef:
Wat leuk. Ik heb ook een halve Brit. Heb haar via Kittenopvang moederloos. Heb d'r gehaald als Europese korthaar maar volgens de da zit er zeker voor de helft Brit in.

Ze heeft een heerlijk rustig karakter. Miauwt niet echt en houd enorm van knuffelen en lui zijn.
Ohja en dat liggen doet ze ook, ze valt dan als ze aandacht wilt zo op de grond op haar rug neer en dan klagen hahaha.

Mocht ik er ooit een kat bijnemen dan wordt het een hele Brit. Vind ze echt fantastisch.

Leuk, nog zo`n "halve" !

Bij haar zie je het in de kop inderdaad wel.
Maar ook het EK zie ik wel.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:00

Klopt, ze heeft iets "meer" neus.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:07

Lieve quinto, een van de schaarse keren dat ie bij me ligt <3
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:37

Jiperdepip bedankt voor je uitleg, klinkt helder en logisch. De meerwaarde van het testen geld dus vooral voor HCM, en niet voor PKD?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:02

Nachtlampje schreef:
Jiperdepip bedankt voor je uitleg, klinkt helder en logisch. De meerwaarde van het testen geld dus vooral voor HCM, en niet voor PKD?

Graag gedaan ,

PKD word eenmalig gedaan via echo en of DNA en hoeft vervolgens niet meer herhaald te worden (vaak doe je dit gelijk met de eerste HCM test na het bereiken van de 1 jarige leeftijd van de poes/kater)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:03

Ohhhhh ik ben op zoek naar een britje. Mijn lieve hond Jet is aan het eind van haar leven. En aangezien Bibi zo aan haar gehecht is, moet er een nieuw maatje komen voor haar.

Ik wil het liefst een lilac poesje en anders blauw. Ik wil niet heel lang wachten, anders vind ik het zo sneu voor Biebje.

Ik vind wel dat fokkers je beter moeten inlichten over de verslaving die een Brit bij je oproept. Heb je er eentje, wil je er geheid eentje bij en wil je nooit meer wat anders.... Bijna net zo verslavend als het paardenvirus.... :D

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:01

Wat gaaf Jiperdepip dat jij kleine pluizenbolletjes krijgt. Ben benieuwd naar de kleuren maar eigenlijk wil ik het (ook) niet weten. Ik vind alle katten lief maar Britjes zijn toch wel heel speciaal. Ik mis die van mij vreselijk maar het is beter om nu even geen huisdieren meer te nemen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 07:42

Lastig he als je verstand en je gevoel het niet eens zijn ...........

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:19

Ik meld me ook. Hoewel ik momenteel helaas niet de trotse eigenaar ben van een Britje heb ik er vroeger één gehad met papier. Onze Xipper is overleden op 13 januari 2010 op 12-jarige leeftijd, waarschijnlijk aan een hartkwaal. (Hij viel letterlijk van de één op andere dag om, dus ik denk dat het misschien HCM is geweest.)

Dit is was Xipje toen hij nog in de kracht van zijn leven was. Op oudere leeftijd was hij wat magerder.
Afbeelding

Inmiddels ben ik voorzichtig aan het kijken naar Catteries omdat ik graag weer een nieuwe Brit wil. Ik heb al een paar leuke voorbij zien komen in dit topic waar ik zeker contact mee op wil nemen. :D

Ik vind dit een heerlijk topic, ik werd helemaal vrolijk toen ik het aan het lezen was. Jullie Britjes zijn zonder uitzondering fanatisch! En ook ik herken er nog zoveel in van Xip. Die lag ook het liefste op zijn rug midden in de kamer, hij hield er ook vreemde drinkgewoontes op na, water vond het fascinerend en hij was een echte held op sokken. :+

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:28

Wat een leuk snoetje heeft Xip. Jammer dat hij niet ouder heeft kunnen worden. :(
Buiten is het koud en nat dus hier wordt lekker tegen elkaar aan geslapen.
Afbeelding

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:09

Dank je, ik mis hem nog steeds heel erg. Hij was al wel bijna 13 dus op zich viel het nog wel mee. Helemaal omdat hij al in zijn reserve tijd zat. Xipper had helaas ook slechte darmen en was daar een 2 jaar daarvoor al bijna aan overleden.

Xipper kwam bij een grote fokker vandaan (Joufflu, die naam vind je terug op veel stambomen tegenwoordig), maar toen wij hem kochten (1997) was het nog niet gebruikelijk om te testen op ziekten en afwijkingen. Xipper had helaas geen traanbuisjes en had daardoor altijd traanoogjes, maar qua karakter was hij echt fantastisch. Een grote vriendelijke reus.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:41

Joufflu is inderdaad een grote fokker , Jammer dat Xipper niet ouder heeft mogen worden .......
Gelukkig zijn er steeds meer mensen die wel gebruik maken van de testen die we nu in deze tijd kunnen doen.

Mocht je vragen hebben tijdens je zoektocht mijn PB staat voor je open

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:44

Wat blijft dit toch een heerlijk topic zeg! Ze hebben allemaal zoveel van elkaar. Mijn britje is echt zo'n knuffelkont, kruipt het liefst in je nek.. Echt ideaal als ik sochtends naar mijn werk moet..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:45

Jipperdepip heb je een website?