Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik ging stuk
Shiloh schreef:Ik vind corrigeren OOK het gedrag ombuigen. Het verschil is, gebruik je daar straf/iets naars bij of doe je het zonder. Ik vind een simpel "nee", zonder toon verheffing oid, en nadat ik de hond op speelse wijze heb geleerd wat nee betekend, wel een correctie, maar geen nare ervaring of straf.
Straf en andere nare ervaringen vind ik niet thuis horen in de "ik ben jou het leren dit te begrijpen fase", en vind ik (in gepaste mate) wel thuis horen in de "je begrijpt het prima maar bent nu gewoon stout" fase en daar zit denk ik het essentiële verschil tussen jullie aanpak en mening en de mijne. Jullie vinden dat dat wel kan, ik vind van niet.
Shiloh schreef:Ik vind het jammer dat je dat zo ziet Gea99, het zij zo. Ik denk dat ik mijn best doe op zoveel mogelijk in te gaan. Ik ben inderdaad nog niet op andere mening gebracht, vooral omdat ik voor mij nog geen overtuigende argumenten heb gehoord om dat te doen.
Ik vergeet niet wat voor soort gevallen CM voor zijn neus krijgt. Ik ben er alleen van overtuigd dat positieve methodes daar ook werken, ondanks dat ik daar geen bewijs of voorbeelden van heb. Daarom kan ik jullie daarin ook niet overtuigen, maar dat is in mijn ogen ook niet waar de discussie om gaat. De discussie gaat wat mij betreft over dat CM de basis van "ik ben dominant, jij bent submissive, en als je dat niet wilt zijn, geef ik je geen keus" ook gebruikt op honden waar dat in mijn ogen niet nodig is, en ik het daar niet mee eens ben.
Ik zie echt wel dat CM resultaten boekt met de extreme gevallen. Ondanks dat ik zelf de voorbeelden nog niet gezien heb, denk ik echter, dat het daar ook positiever kan.
Ik geef dit verhaal als voorbeeld: http://www.clickertraining.com/node/3564 (wat ik nu net pas voor het eerst lees). Maar ik denk niet dat ik in de extreme gevallen CM per definitie slecht vind, ik snap in sommige gevallen de keuze voor dergelijke aanpak, ook al denk ik dat het anders kan. Ik ben alleen in veel gevallen het niet eens met de keuze voor die aanpak, omdat ik het simpel weg bij die gevallen niet nodig vind.
nonskagek, ja ik heb een slip ketting omgehad, wat dus niet altijd zo is, en ja het is een poedersuiker gevoel, ook al wil je die reactie niet. Jij doet nu wat dat betreft ook een aanname, namelijk dat het van mij een aanname is. Ook een simpel voorbeeld. (ga nu de rest van je post lezen)
[edit] De rest ben ik denk ik door het topic heen al aardig op in gegaan.
Behalve deze. Ik denk dat het niet mogen aankijken van je hond een misconceptie is. De hond is een van de weinige, zo niet de enige, die van nature oogcontact met mensen zoeken. Oogcontact helpt enorm in de training, daar ben ik van overtuigd. Maar je hebt oogcontact die "interactie" initieert, en je hebt oog contact die dwingend is (in de vorm dat je net zo lang blijft staren tot je hond wegkijkt). Althans, zo kijk ik daar tegenaan.

). Gelukkig hebben we allemaal een eigen mening en kunnen we op die manier misschien iets van elkaar leren! Ik vind deze discussie ook heel fijn gaan, op de haperingen na. Geen gekkies die negatieve fibes toevoegen 
Ik denk dat je post onvriendelijker overkomt dan dat je bedoeld. Oh, edit: ik zie net dat je het gewijzigd hebt. So let's agree to disagree, dat vind ik een mooie
nonskagek schreef:Dat verhaal wat je linkte ga ik zo even lezen. Maar waar ik uitermate benieuwd naar ben is hoe jij het dan wil zien. Hoe wil jij zijn dat een agressieve hond goed gedrag gaat vertonen? Stel, jij krijgt een agressieve... Weimaraner (om die sleur van Pitbulls en Rottweilers maar eens te doorbreken) voor je neus. Hoe wil jij met menselijke positiviteit die hond leren dat het niet mag wat hij doet?
Shiloh schreef:nonskagek schreef:Dat verhaal wat je linkte ga ik zo even lezen. Maar waar ik uitermate benieuwd naar ben is hoe jij het dan wil zien. Hoe wil jij zijn dat een agressieve hond goed gedrag gaat vertonen? Stel, jij krijgt een agressieve... Weimaraner (om die sleur van Pitbulls en Rottweilers maar eens te doorbreken) voor je neus. Hoe wil jij met menselijke positiviteit die hond leren dat het niet mag wat hij doet?
Dat kan ik je niet uitleggen, want dat weet ik zelf ook niet. Ik ben geen profesionele honden trainer. En ik heb denk ik ook al meerdere keren aangegeven dat ik heel goed weet dat dat een zwak argument is. Ik denk dat het wel kan, ik heb geen concrete voorbeelden. Dat is mijn overtuiging en ik begrijp heel goed dat ik daar een ander niet van kan overtuigen. Dat gedeelte (het rehabiliteren van extreem verpeste honden) is ook helemaal niet wat ik hier aankaart. Wat ik hier aankaart is een dergelijke aanpak gebruiken in de opvoeding en training van hele normale honden waar eigenlijk niks mis mee is. Honden zoals het filmpje in de OP met de rottweiler. Ik vind een dergelijke naar mijn mening dominante aanpak, bij die hond niet nodig en daarom onwenselijk. En dat is waar mijn kritiek ligt bij Cesar Milan, omdat ik dus voorbeelden zie, van een dergelijke aanpak, bij honden die naar mijn idee lang niet ver genoeg zijn om het zo te doen.
Aangezien ik ook geen oplossing heb voor de extreme gevallen (ondanks dat ik geloof dat het kan), begrijp ik de aanpak bij extreme gevallen ook wel, ook al zou ik het graag anders zien. (rest ga ik nu lezen)
). Maar dat is wat ik zie, dat hoeft nog niet zo te zijn want we weten de echte glasharde waarheid natuurlijk niet! We zijn er in ieder geval over uit, dat we het niet eens gaan worden! Haha. Dat is al een mooi begin. Maar houd er rekening mee dat je meer reacties en ook minder vriendelijke reacties kan krijgen. Vooral om dat je CM in je OP negatief afschildert. Ik weet nu wel dat je het zo niet bedoeld, maar andere mensen kunnen dat niet door hebben 
Shiloh schreef:Ook slipriemen vind ik overigens niet echt wat. Ik vind het hele slip principe gewoon niet nodig, omdat ik niet vind dat het nodig is om via een riem te laten weten dat een gedrag ongewenst is. Het liefste gebruik ik zelfs een harnas, omdat dat gelijkmatige druk geeft op het lichaam en zelfs in enthousiasme, geen ongewenste kracht/klap op de nek kan geven. En ik denk dus dat druk op de riem volledig vermeden kan worden in het aanleren van het lopen aan de riem.