Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 14:54

Ik schop dit topic na lang aarzelen toch nog omhoog. Grote kans dat we er namelijk achter komen wat uiteindelijk de oorzaak was van dat Charlie zo lang ziek was. Dat is wel zo informatief voor mensen die ook soortgelijke problemen tegenkomen en dit topic ter info lezen.

Resumé van 9 volle pagina's:

Onze kater Charlie (9 jaar, komt uit het asiel en was nooit de gezondste kat) stopte eind 2014 ineens met eten. We deden veel onderzoeken (foto's, bloed, echo's, endoscopie, etc etc), bezochten veel dierenartsen, maar vonden geen oorzaak. We probeerden veel medicijnen. Charlie's toestand bungelde steeds tussen het randje van de dood en een herstellende kat, dus meerdere keren stonden we op het punt in te laten slapen. Uiteindelijk werkte een darmabces zich naar buiten en toen dat in een paar uur open klapte, begon hij te eten en knapte razendsnel op.

Dan naar de huidige situatie:

Charlie eet sinds een tijd weer erg weinig, maar heeft duidelijk wel eetlust. Hij braakt in één dag plots heel veel: 5 keer, waarvan de laatste keer een soort diepbruin gal was. De dierenarts zouden we op de hoogte houden vanwege zijn labiele gezondheid, dus we belden hierover. Hij blijkt van "voor tot achteren" vol te zitten met ontlasting. Hij krijgt een klysma en een stroperig goedje dat we hem moesten voeren om de doorstroming te bevorderen. De dierenarts voelt wel wat bulten waarvan ze twijfelt of het ontlasting was, of tumoren. We spreken af morgen langs te komen voor controle.

Charlie knapt thuis meteen op, duidelijk opgelucht dat het grootste gedeelte eruit was.

De volgende dag was bijna alle ontlasting weg. De dierenarts voelt ook niks raars meer. We gingen opgewekt naar huis. We maakten wel een afspraak bij een andere DA om een echo te laten maken om zijn buik vanbinnen goed te bekijken, want een oorzaak vinden zou toch prettig zijn.

Hij blijft eten en drinken, maar niet van harte en maar mondjesmaat. Hij was wel vrolijk en speels en lijkt geen pijn te hebben.

Sprongetje naar vandaag :)

Charlie heeft vannacht ons bed ondergeplast en gepoept. Hij mauwt als hij poept en in de uren daarvoor is hij rusteloos, eet niet en heeft geen aandacht voor je. Als het eruit is, is hij weer zichzelf. Oftewel, hij heeft veel pijn als hij aandrang heeft. De DA maakt zich zorgen en geeft weer een klysma omdat het hem in ieder geval de dag weer doorhelpt. Ze voelt iets ondefinieerbaars in zijn darm en denkt ook aan een darmontsteking.

De echo hebben we vervroegd naar morgenochtend.

Als daar niks uitkomt, gaan we aan de slag met Prednison. Als dat niet (snel) aanslaat, laten we Charlie gaan. Het gesleep en aanrommelen is niet katwaardig meer. De DA wilt hem met liefde openhalen om een biopt te nemen, maar we willen hem zo'n zware buikoperatie niet meer aandoen in dat geval.

Als er wel iets uit de echo komt, tja, dan zien we verder. Dan hangt het er vanaf wat eruit komt. We verwachten tumoren of verklevingen of andere narigheid. Eigenlijk zie ik het somber in.

Enige lichtpuntje is dat we misschien de onderliggende oorzaak van dit gerotzooi vinden en daardoor hopelijk ook beter weten waar we nou precies staan met zijn gezondheid.

Sorry voor de lange update -O-

Goof

Re: Kat eet niet meer (DA is al bezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:06

Jeetje wat sneu dat hij nog steeds niet op is geknapt.
Heel veel sterkte.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:49

Ik ga heel hard duimen voor Charlie. Veel succes en sterkte morgen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:02

Hier draaien de duimen ook voor Charlie. Heel veel sterkte.

Ik had ook ineens een ingeving. Pijn bij ontlasten, darmklachten, tumoren of bulten... Misschien zeg ik iets heel stoms maar.. ziekte van Crohn of colitus ulcerosa? Chronische darmontstekingen dus? Geen idee of het voor komt bij katten maar mijn vader had gelijke symptomen. Prednisolon zal dan wel voor verbetering moeten zorgen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:04

Aahh, sterkte voor Charlie!
Ik had ook een tijdje een hele lieve ouwe kat die steeds van alles mankeerde, maar hij was zo ontzettend lief! Ook uit het asiel idd!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 12:47

Dank voor de berichtjes. Leuk dat mensen dit topic (of in ieder geval de laatste pagina :D ) toch nog lezen.

Uit de echo is niets gekomen. Wel een volle maag en dikke darm, maar dat is logisch. Ik weet niet of ik opgelucht (geen tumor) of teleurgesteld (wat is het dán) moet zijn.

Zijn ontlasting wordt opgestuurd voor onderzoek.

We hebben een reeks medicijnen meegekregen. Wat precies weet ik niet meer (ik was er niet bij en wat mijn vriend hierover vertelde ben ik vergeten). Ook stappen we over van Urinary voer tegen blaasgruis naar vezelrijke dieetvoeding.

Vervolg: even afwachten hoe de medicijnen aanslaan en of (zo ja, wat) er uit het ontlastingsonderzoek komt.

Overigens ging hij net weer rennend en spelend door het huis :D Het is duidelijk dat hij zich echt niet continu slecht voelt.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:57

Hoe gaat het nu?
Eet hij nog wel natvoer of brokjes?
Heel veel sterkte

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:50

Gaat goed!

Uit zijn ontlasting bleek dat hij een parasiet in zijn darmen heeft. Zijn eigen afweersysteem moet dat eruit werken.

Hij krijgt nu alleen droogvoer (brokken) van Royal Canin Fibre response. Daarbij krijgt hij iedere dag een pilletje (2x daags een halve) Cisapride. Helpt bij de werking van de darmen.

En die combinatie werkt heel goed. Voorlopig gaan we zo door! Over een maandje gaan we weer ontlasting opsturen om te checken of die parasiet er nog zit. Maar eigenlijk werkt dit prima zo.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:05

Dit topic blijf ik updaten voor mijn eigen 'archief' en voor anderen die misschien tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Dit weekend naar de spoedarts geweest omdat hij (weer) verstopt zat. De DA vond het raar, want dit had ze nog niet eerder gezien bij dieren die Fibre-voer krijgen. Ik moet ook zeggen dat dat voer hem heel goed doet - we deden een maand zonder dierenartsbezoek! Klysma erin, vocht erin en een prikje tegen de misselijkheid voor de zekerheid.

Zijn darmen lagen praktisch stil. De vorige DA zei ook al dat hij weinig darmgeluiden hoorde. Het lijkt wel alsof de cisapride-pilletjes de darmen goed laten werken en zodra die pillen even missen, hij weer bijna stil valt. Pijn heeft hij amper en na ieder klysma loopt hij weer enthousiast door huis te drentelen.

Binnenkort gaan we naar de internist ( http://www.mcvoordieren.nl/ ), op aanraden van praktisch alle DA's die we de laatste tijd zagen.

Het is niet normaal om iedere 3/4 weken zijn darmen te moeten resetten natuurlijk.

To be continued :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:15

Heeft hij geen vergrote darmcolon?
Ivm te lang te harde ontlasting.
Is er niet gesproken over bijv de aankomende maand 2 x per week microlax gebruiken? Om de boel op gang te helpen en houden. Dan voorkom je te lange ophoping en indikken van ontlasting en hoeft hij geen gehele klisma bij de dierenarts.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:24

Jeetje wat een verhaal! Ik had dit topic nog niet eerder gelezen, nu alle pagina's gelezen. Het is een erg interessant en leerzaam verhaal geworden, maar daar zit jij natuurlijk niet op te wachten!
Ik volg en wens jullie heel veel sterkte, jullie hebben duidelijk veel voor Charlie over en ik hoop dat hij weer opknapt!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:48

TS, ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat. Is er wat uitgekomen bij de internist?