Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Carolaaxxxx schreef:Wij hebben sinds kort een Stafford x Husky van acht maand. Toont totaal niet agressief naar mens, kat, hond of geit. Wel erg lomp in speelgedrag dus daar word ze wel in gecorrigeerd.
Na een aantal weken vind ik het een onwijs lieve hond met een fijn karakter.
ZoZenn schreef:Vandaag schrok ik toch wel even, toen de kruising Stafford begon te vechten met een andere hond van de groep speelmaatjes van mijn hond. Vooral na al jullie verhalen. Het baasje sprak hem echter vermanend toe en pakte hem de bal af, waarna het meteen klaar was.

Fosco schreef:Hier heb je gelijk in Nikass maar wat ik bedoel is dat niet elke husky deze sport uitvoert en dus ook niet elke stafford zijn eventuele genen zou 'moeten' uiten.
Over hetgeen dat niet alle honden weten hoe hun bijtrem werkt geld vaak enkel voor de vechtlijnen. Wat wij in de praktijk zien is zelden een echt gevecht tot volledige overgave. Vaak laten beide tegenstanders iets of wat van tekenen zien waardoor ze niet doorpakken. Dit is het punt wat er bij de vechtlijn van de stafford is uitgefokt. Waardoor een deel van de staffords (en nu dus nog maar heel weinig) een klapkaak zonder bijtrem hebben.
Fosco schreef:Natuurlijk is dat moeilijker maar als de eigenaar zich hier met 100% voor inzet hoeft dit geen agressieve hond te worden.

ThreeFingers schreef:@Nikass
Waarom ging de Hond gillen denk je?
Juist omdat ze doodsangst hebben, omdat ze weten dat het hier niet om een rangorde knokpartijtje gaat.
Fosco schreef:Nikass, Dat is ook zeer vervelend idd.. Heb wel is gehoord dat het bij JR ook niet helemaal pluis is qua natuurlijk gedrag wegens het vele fokken door de populariteit een aantal jaar terug.. Maar wat daar van waar is weet ik ook niet. Dus daar wil ik geen oordeel over geven.
En Threefingers, Fokken op schoonheid zal tot in de treuren blijven duren. en fun nestjes zullen ook altijd blijven bestaan. Maar die zijn er ook bij weimeraners, labradors en cockers. Dus daar wordt ook niet altijd selectief in gefokt.
En je laatste regel is inderdaad ook waar. Maar ook een hond met een zeer pittig karakter (wat je krijgt als je met twee pittige honden fokt) is te trainen. Natuurlijk is dat moeilijker maar als de eigenaar zich hier met 100% voor inzet hoeft dit geen agressieve hond te worden.
Zoolgangster schreef:Tja, hier in de buurt was ik nogal eens getuige van wat ik de "Stafford-cyclus" noem. Dat werkt zo: een nieuwbakken eigenaar loopt trots zijn Staffordpup uit te laten en gezellig te kletsen met kennissen die ook hun hond uitlaten. Wat al snel opvalt, vooral als je ze vaker ziet, is dat de pup al snel voorop loopt en lijkt te trekken. Naarmate de tijd verstrijkt en de pup groter wordt, lijken het trekken en voorop lopen te verergeren.
In een later stadium valt te zien dat de "pup" die nu eigenlijk geen pup meer was maar adolescent, niet zozeer aan het trekken is, maar zijn eigenaar eerder meesleept. Ook begint de eigenaar zijn hond weg te houden bij andere honden, en heeft duidelijk moeite dat voor elkaar te krijgen, omdat die hond zo sterk is en dat lijkt te weten, of de hond is gewoon lomp en trekt zich, letterlijk, nergens wat van aan.
De hond wordt uiteindelijk volwassen en ik zie dan nog een paar keer hoe de hond de eigenaar uitlaat, en voor mij en mijn terrier uitwijkt, door uit alle macht de hond mee te trekken naar een zijpad.
Daarna zie ik de hond niet meer... de eigenaar heeft "wegens omstandigheden" de hond weggedaan naar een goed tehuis.
Een tijdje later valt dan te zien dat de eigenaar tóch weer gezwicht is voor een schattige Staffie-pup of een daaraan verwant ras... en de cyclus kan weer opnieuw beginnen.
SmidjeJollie schreef:Wij hebben sinds kort ook een engelse stafford.
Erg lief hondje en als onze (normaal onderdanige) herder kruising haar even verkeerd aan kijkt dan loopt ze al weg. Soms probeert ze wel even dominant te zijn, maar bij een grom terug weet ze gelijk weer waar ze hoort. En toen er eens een jaloers 'gevechtje' was, liep ze bij een 'hee' al weg.
Ons hondje is ook niet overdreven breed, waardoor het niet een echte vechtersbaas lijkt.
Ik hoop alleen dat ze daar ook niet voor aangezien gaat worden uit vooroordeel.
Gelukkig luistert ze ook goed thuis en buiten. Los houd ze me extra goed in de gaten en aan de riem kijkt ze wel rond maar zal ze niet trekken of weg schieten ergens heen. Hoog uit trekt ze iets harder als ze heel nodig moet en we naar de hoek lopen waar ze uitgelaten wordt.
Dus wat ons betreft is het ook een vooroordeel. Al zijn wij ook geen mensen die ze alleen hebben om er stoer mee te doen. En natuurlijk is het duidelijk zijn tegen welke hond dan ook wel iets wat nodig is.
Hopelijk blijven we er nog lang gelukkig mee.