Laat dit een waarschuwing zijn.. Update pag. 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Laat dit een waarschuwing zijn..Hulp nodig pag. 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:38

Ik vond het al raar, zeker icm de rest van je topic. ;) Ik ga mijn duimen eraf duimen dat het goed aanslaat, hij weer goed wil gaan eten en zich beter gaat voelen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 10:53

Heel erg bedankt :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:37

Hij zit nu bijna een week aan de 5mg prednisolon per dag. Bijwerkingen vallen alles mee, alleen veel drinken en plassen. Maar het hijgen/moe zijn is vele malen minder.

De eetlust is erg wisselend, de ene dag eet hij beter dan de andere dag. Maar hij heeft al een week lang ongeveer de helft/3 kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en dat is een hele vooruitgang in zo'n korte tijd. Wel nog steeds "slecht' voer, maar dit voer vindt hij het lekkerste en de dierenarts zei dat we nu even niet moeten wisselen van voer dat het belangrijk is dat hij weer eet.

Kan dat kwaad, dat hij dus straks in totaal 5-6 maanden op "slecht" voer staat? Hij krijgt die vlees kuipjes van de Lidl en hertenbrok van een goed merk, maar brok eet hij minder dan vlees. ( brok staat hier onbeperkt, mijn 12 jarige eet dat niet ivm slecht gebit die krijgt barff en Sultan mag zoveel eten als hij wilt nu maar eet gewoon weinig) ?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:39

Nouja beter iets eten dan helemaal niets.

Ik laat mijn hond vandaag inslapen door de gevolgen van giardia.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:41

Jeetje, ontzettend veel sterkte! Ik hoop dat wij toch dat ene wonder mogen hebben.. Het is al met al heel spannend of zijn lichaam nog goed wordt.. Het is de vraag of de ontstekingen niet al voor veel litteken weefsel hebben gezorgd.. Zijn ontlasting is nog steeds een groot drama helaas. Meerdere malen per dag diarree.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:43

Nessah schreef:
Hij zit nu bijna een week aan de 5mg prednisolon per dag. Bijwerkingen vallen alles mee, alleen veel drinken en plassen. Maar het hijgen/moe zijn is vele malen minder.

De eetlust is erg wisselend, de ene dag eet hij beter dan de andere dag. Maar hij heeft al een week lang ongeveer de helft/3 kwart van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en dat is een hele vooruitgang in zo'n korte tijd. Wel nog steeds "slecht' voer, maar dit voer vindt hij het lekkerste en de dierenarts zei dat we nu even niet moeten wisselen van voer dat het belangrijk is dat hij weer eet.

Kan dat kwaad, dat hij dus straks in totaal 5-6 maanden op "slecht" voer staat? Hij krijgt die vlees kuipjes van de Lidl en hertenbrok van een goed merk, maar brok eet hij minder dan vlees. ( brok staat hier onbeperkt, mijn 12 jarige eet dat niet ivm slecht gebit die krijgt barff en Sultan mag zoveel eten als hij wilt nu maar eet gewoon weinig) ?

Klinkt misschien stom, maar als ik onbeperkt brok neerzette bij vorige honden aten ze veel minder, dan wanneer ik het 2 of 3 keer per dag aanbood. Misschien als hij wat verder aangesterkt is proberen?

En dat hij dat slechte spul lekkerder vindt, ja dat vind ik niet raar. ;) En nee, ik geloof niet dat hij na 5 of 6 maanden er doodziek van zal worden. Misschien tijdens bloedonderzoek ook even naar waarden van organen laten kijken, want het is natuurlijk geen gezonde hond die slecht voer krijgt. Eerst maar eens aansterken.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:45

kuipjes en brokjes mengen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:48

Het is veel als hij 4 brokjes eet, daarom hebben wij op een gegeven moment besloten de brokken te laten staan. In de nacht eet hij soms, dan komen we beneden en is er een kwart bak leeg.. Maar misschien overdag inderdaad weg halen, kan ook nog een idee zijn.

We gooien over het Lidl voer ook nog eens rundvlees jus heen, maar ja dan gaat hij wel eten. Wij hebben over 2 maanden weer controle ( als het zo blijft gaan, bij verslechtering eerder) dan zal ik inderdaad vragen naar de waarden.

We gaan vanaf woensdag ( dan is het binnen) speciale pijnstillers gebruiken, die samen met prednisolon gegeven kunnen worden. Hopelijk heeft hij dan geen pijn meer met eten en wie weet mogen we dan wel overstappen naar normaal voer.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:48

yvonnedv schreef:
kuipjes en brokjes mengen?

Dan laat hij zijn hele bak staan :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:52

Ook als je er maar enkele brokjes doorheen doet?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:00

Ik hoef geen tips meer over het eten :) Als nog heel erg bedankt! Ik vroeg me alleen af welke tekorten een hond evt krijgt. Zoals je ziet zijn we 11 pagina's verder en ik heb zoveel tips gehad, waar ik enorm blij mee ben. Voor nu laten we het even zo, in de hoop dat hij geen tekorten krijgt.

Kan je tekorten door voer ook zelf merken? Kleur van het tandvlees ofzo? ( ik zeg maar een voorbeeld)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:05

Nessah schreef:
Ik hoef geen tips meer over het eten :) Als nog heel erg bedankt! Ik vroeg me alleen af welke tekorten een hond evt krijgt. Zoals je ziet zijn we 11 pagina's verder en ik heb zoveel tips gehad, waar ik enorm blij mee ben. Voor nu laten we het even zo, in de hoop dat hij geen tekorten krijgt.

Kan je tekorten door voer ook zelf merken? Kleur van het tandvlees ofzo? ( ik zeg maar een voorbeeld)

Volgens mij niet. Bij zelf samenstellen als je dat enorm fout zou doen (alleen spiervlees) kan je het wel merken, maar bij die kuipjes zitten de vitamine enzovoorts toegevoegd, dus zou dat niet moeten kunnen. Ik eerder denken aan te veel zout oid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:08

als hij die lidl kuipjes eet zou ik dat gewoon geven,anders eens proberen of hij nature diet/renske of bv animonda gran carno blikken lust ( hoog vlees percentage) ..

ik ken een boxer die 13 jaar werd op euroshopper blikvoer,dus tja,5-6 maanden op lidl vleeskuipjes als het goed is is dat allemaal aangevult met vitamines en mineralen ,dus snel tekorten zal hij niet krijgen.....

@ mirriejj ,heel veel sterkte vandaag ;(

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:21

Ik denk dat de inhoud van die kuipjes lichter verteerbaar is dan brok. Als hij die kuipjes met smaak aflikt, dan zou je kunnen wisselen met smaken van hetzelfde merk. Dan heb je minder kans op tekorten al acht ik die kans klein.
Als hij ander vlees ook lekker vind, is het een idee om Sultan een complete kvv te geven? Dan heb je geen last van allerlei vulstoffen (graan, mais, rijst ed) die de darmen kunnen prikkelen en zo de diarree in houd.

Persoonlijk zou ik mij eerder zorgen maken om het hoge zoutgehalte en het niet goed uitgebalanceerde vitamine/ mineralen toevoegingen. Al zullen die waarden binnen de wettelijke grenzen liggen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:31

En wat doet een te hoog zoutgehalte? Moet ik dan denken aan nieren etc? Ik neem aan dat dat een beetje zo werkt als bij mensen en dat te veel zout geen nierfalen mee brengt in een jaar tijd, maar in járen tijd..

Ik wist helemaal niet dat er vitamine etc waren toegevoegd in dat soort voer. Ik hoorde altijd dat dit soort voer voor 90% uit vocht bestond. Maar dat is dan denk ik een fabeltje.

@LhinnOlijf: Een paar pagina's terug stond van alles over voer :) Wij blijven nu op dit voer, kvv eet hij niet. We hebben denk inmiddels al 30 merken geprobeerd en onze schuur ligt vol.. We kunnen zo een dierenwinkel beginnen :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:40

Je kunt de brokken nog weken (in de jus), misschien dat ie ze dan makkelijker opeet, maar als ie in ieder geval dat natvoer maar eet. Zou me nu niet druk maken of het wel goed is, het is beter dan niks eten en het blijft gewoon hondenvoer, beter dan knakkers toch ;).
Als ze tekorten hebben wordt de vacht vaak slechter (en de ontlasting, maar dat is nu geen graadmeter in jouw geval). Nieren worden inderdaad zwaarder belast, maar dat zul je toch moeten afwachten.

@mirriej, sterkte :(:).
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 16-06-14 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:41

Nessah schreef:
En wat doet een te hoog zoutgehalte? Moet ik dan denken aan nieren etc? Ik neem aan dat dat een beetje zo werkt als bij mensen en dat te veel zout geen nierfalen mee brengt in een jaar tijd, maar in járen tijd..

Ik wist helemaal niet dat er vitamine etc waren toegevoegd in dat soort voer. Ik hoorde altijd dat dit soort voer voor 90% uit vocht bestond. Maar dat is dan denk ik een fabeltje.

@LhinnOlijf: Een paar pagina's terug stond van alles over voer :) Wij blijven nu op dit voer, kvv eet hij niet. We hebben denk inmiddels al 30 merken geprobeerd en onze schuur ligt vol.. We kunnen zo een dierenwinkel beginnen :')

Nou het bestaat wel uit héél veel vocht. Kijk maar eens op de verpakking, daar staan alle toevoegingen op als het goed is.

Zout moet je inderdaad aan de nieren denken, bij de ene hond merk je er nooit wat van, de ander is vrij jong als ze al wel last krijgen. Vandaar mijn voorzichtigheid, maar goed jouw hond moet wel iets eten en dan maakt het niet uit wat.

Ik denk namelijk dat je weinig keuze hebt? Dit eet hij, maar is misschien nadelig voor de nieren, anders eet hij niet en dat is helemaal funest. Eerst eten en aansterken en dan kan je altijd proberen te wisselen, want er zijn ook blik merken die minder belastend zijn. (toekomst he, nu snap ik dat je niet wéér gaat wisselen)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:17

Nessah schreef:

Dat snap ik. Ik benoemde het als eventuele optie om die diarree een halt toe te roepen. Aangezien je niet vrolijk wordt van die diarree (wie wel) ;) . Wettelijk gezien moeten ze vitamine/ mineralen toevoegen. Probeer eens wat ingrediënten lijstjes van die kuipjes uit te pluizen. Dan zal je ook zien dat er +/- 85% vocht, 4% vlees en vulstoffen in zit. De samenstelling wil per smaak soms verschillen.

Geen idee of hij te paaien is voor voerbeloning tijdens het trainen. Dan kan je via die manier de brokken op voeren.

Wellicht handig voor de toekomst: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:38

Alleen de diarree gaat niet weg door ander voer, de diarree komt door de vele ontstekingen en het immuunsysteem stoornis. Zodra zijn lichaam beter is, zou zijn diarree weg moeten zijn.. maar dat is de vraag, of zijn lichaam nog beter gaat worden.. Het afwachten is slopend, zeker met alle onzekerheid.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:54

in principe zijn kuipjes een compleet voer. Probleem vooral bij de lidl en aldi dingetjes is dat er veel E-nummers aan toegevoegd zijn. Zal hij tekorten krijgen? normaal niet. is het gezond? door de toevoegingen niet echt. Er zitten vrij veel loze ballaststoffen in.

Als hij de kuipjes goed eet, dan zal eenRicci of Ronto of Renske of Nature Diet ook lukken.
kijk eens voor een van bovenstaande merken. Hierin zitten geen toevoegingsmiddelen en puurder vlees.
Is wel ietsjes duurder, maar de kleine kuipjes van de lidl zijn voor een beetje grote hond ook niet zo goedkoop.
van Beaphar heb je ook die vitaminepilletjes, ik zelf geef eens per week een dosis van die pilletjes (staat vooral op vers vlees). Het is een multivitamine dus het teveel eraan scheiden ze wel weer uit.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:59

Oh, maar het gaat ons niet om het geld hoor :) Sultan is duurder dan mijn paard in onderhoud en had van de rekeningen 2 nieuwe paarden erbij kunnen kopen, haha. Wij zijn gewoon 100 soorten voer gaan kopen en kijken wat hij at. Want hij ruikt dan aan voer en loop direct weg en eet dan gewoon niet ( gerust 5 dagen) en na héél véél soorten voer ( ook Renske geprobeerd, barff, vers hertenvlees.. ik kan het zo gek niet bedenken.. op een gegeven moment zelf paardenbiefstuk) at hij alleen aan de lidl kuipjes ( die ik ook als tip kreeg van een bokker). Géén idee waarom.. Maar dat was het enige wat hij at, en dan alleen de paarse variant.. Een soort drap met "wild" en veel saus...

Helaas net een telefoontje van mijn vriend ( ik ben op werk, hij thuis) dat Sultan een slechte dag heeft. Hele dag aan het hijgen en weer waterpoep. Dus we gaan vanmiddag, is toch "alweer 2 weken terug", weer naar de dierenarts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:02

gewoon geven wat die eet dan. je kunt nu en dan eens proberen met iets anders aan te bieden (of stiekem een beetje eronder heen mengen?) maar zolang hij eet is het al goed.
zonde dat hij nu een slechte dag heeft! kan ook wat met de warmte van de laatste dagen zijn, het weer is heel raar geweest.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:04

Volgens mij doen alle honden een moord voor kaas xd
Misschien dat je dat kan proberen?

Heel veel succes!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:09

@eldora1 : Bedankt voor het mee denken, maar ik hoef geen tips over voer :)
@Duhelo: Hier is het best koel vandaag, 18 graden. Maar hij heeft niet gegeten en weer veel moeite gehad met poepen en hijgen de hele dag. Een heel ander soort hijgen dan met warmte. Ze hadden nog een bepaalde pijnstiller die samen kon met de prednisolon, dus dan gaan we die maar proberen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:32

Ach, arme kerel. Zou bijna denken dat hij last heeft van zijn maag, aangezien hij sinds een tijdje weer redelijk eet en nu niet meer. Moeite met poepen kan dan ook verklaard worden... hopelijk heeft jullie da/ internist een gunstige verklaring voor dit gedrag.