Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:39

Misschien komen daar in de buurt wel mensen die bang zijn voor katten en dan met jouw katten geconfronteerd worden.
Misschien laten ze daarom wel hun honden loslopen zodat jouw katten niet bij hun in de buurt komen. Ik vind het meten met 2 maten, jouw katten wel maar andermans honden niet, vooral als ze niet uit jouw buurt komen.
Ik denk dat ik hier bij mijn eigen stuk bos ook maar een bordje moet gaan plaatsen, verboden toegang voor toeristen en katten die hier niet uit de buurt komen.
Rare instelling hoor.
In mijn stuk bos loopt vanalles en iedereen, honden, katten, toeristen, jagers, paarden, cross motorrijders.
Stel dat ik eens zeikerig ging doen, pff.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-14 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:40

Het kleine verschil is dat ik daar woon en die anderen hier dus niets te zoeken hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:41

Ja en? Ik woon hier ook, het is mijn stuk bos, mijn eigendom en niet verplicht open gesteld hoor

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:41

Mariska_28 schreef:
Edit: Net als ik er voor moet zorgen dat mijn honden niet achter het wild aan moet gaan, zo zouden katten eigenaren ervoor moeten zorgen dat ze geen wild kunnen doden (aan een lijn, binnen houden, kattenren etc.) Toch?

Mee eens, ik wil niet dat mijn Katten overlast veroorzaken of bij anderen in de tuin gaan poepen. Dus heb ik mn tuin gewoon afgesloten dat ze er niet uit kunnen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:42

Shirley schreef:
Laat ik het dan even duidelijk stellen:
Wij als buren hebben totaal geen last van elkaars dieren.
Alleen van loslopende onopgevoede honden van dito eigenaren die hier niks te zoeken hebben.
Zo duidelijk dan ?

Maar gaat het in dit topic dan alleen om waar jij last van hebt? Of zijn er ook nog andere mensen op de wereld?
Ik heb vooral last van mensen die zeuren en zeiken en schelden omdat ik een loslopende hond heb, ook al veroorzaakt ze totaal geen overlast.

En mensen die bang zijn voor honden, heel vervelend, ik zou zeggen: leer er mee omgaan ipv te proberen om de wereld aan jouw angsten aan te passen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:43

Anoniem schreef:
Ja en? Ik woon hier ook, het is mijn stuk bos, mijn eigendom en niet verplicht open gesteld hoor

Daar kies je dan toch zelf voor :?

Ik stel het niet op prijs als anderen over mijn land baggeren en mijn buren ook niet.
Ons land, dus ons goed recht, toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:44

Shirley schreef:
[naam] schreef:

Daar kies je dan toch zelf voor :?

Ik stel het niet op prijs als anderen over mijn land baggeren en mijn buren ook niet.
Ons land, dus ons goed recht, toch ?

Erg intolerant

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:46

Dit wordt stilaan belachelijk ...

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:51

Wij hebben bij ons huis een kudde reeën in het bos en zelf een jagende hond. Dus de hond gaat altijd vast!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:35

Shirlezy: wat bedoel je met ons land? bedoel je daarmee je tuin?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:36

Als mensen hun honden nu uit de weilanden bij boeren houden, dan heb ik meer ruimte om mijn sport te beoefenen. := Je merkt precies welke boeren er last hebben van asociale mensen die hun hond in een weiland laten spelen of uitlaten. Die gaan al steigeren bij het woord hond. ;) Logisch natuurlijk, maar wij zoeken altijd weilanden waar we in mogen speuren en dat wordt steeds lastiger. Terwijl de honden er absoluut niet uitgelaten worden. Het kost toch elke keer appeltaart. ;)

Het wordt wel steeds strenger, wij mogen gelukkig buiten de bebouwde kom de hond nog los laten lopen, maar dat doe ik niet overal. Niet langs de schapen bijvoorbeeld en niet tijdens broedseizoen. Mijn honden doen niks, maar dat weten de andere beesten niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:46

chanel1985 schreef:
Shirlezy: wat bedoel je met ons land? bedoel je daarmee je tuin?

Mijn "tuin" die het woord amper mag dragen :o , mijn oprit, mijn erf, mijn weilandjes ... gewoon mijn gehele perceel.

En MyWishMax, tegen zoiets zou ik dus weer geen bezwaar hebben, dat zou bij mij gerust mogen :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:53

Dit is bij ons aanlijngebied. De weg loopt dood, die rij auto's zijn omdat dat huis een feestje heeft.

Afbeelding
Afbeelding

En zo hebben we allerlei paden en wegen in onze stad die prima losloopgebied hadden kunnen zijn, en dan was er op de rest van de stukken minder gezeik geweest want dan konden de honden ergens los.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:10

MyWishMax schreef:
Als mensen hun honden nu uit de weilanden bij boeren houden, dan heb ik meer ruimte om mijn sport te beoefenen. := Je merkt precies welke boeren er last hebben van asociale mensen die hun hond in een weiland laten spelen of uitlaten. Die gaan al steigeren bij het woord hond. ;) Logisch natuurlijk, maar wij zoeken altijd weilanden waar we in mogen speuren en dat wordt steeds lastiger. Terwijl de honden er absoluut niet uitgelaten worden. Het kost toch elke keer appeltaart. ;)

Het wordt wel steeds strenger, wij mogen gelukkig buiten de bebouwde kom de hond nog los laten lopen, maar dat doe ik niet overal. Niet langs de schapen bijvoorbeeld en niet tijdens broedseizoen. Mijn honden doen niks, maar dat weten de andere beesten niet.

Het spreekt voor zich dat men niet op iemands grond gaat, ik doel echt op bos of open plaatsen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:14

[/quote]

Maar gaat het in dit topic dan alleen om waar jij last van hebt? Of zijn er ook nog andere mensen op de wereld?
Ik heb vooral last van mensen die zeuren en zeiken en schelden omdat ik een loslopende hond heb, ook al veroorzaakt ze totaal geen overlast.

En mensen die bang zijn voor honden, heel vervelend, ik zou zeggen: leer er mee omgaan ipv te proberen om de wereld aan jouw angsten aan te passen.[/quote]

Wat zijn we weer lekker verdraagzaam zeg. Dit topic gaat over honden die loslopen in gebieden waar een aanlijnplicht geldt. Ik ben gek op honden, maar zit er ook niet op te wachten dat er honden tegen me op springen in gebieden waar honden niet mogen loslopen. En ook niet in gebieden waar honden wel mogen loslopen, maar helaas luistert het gros van de honden niet naar de eigenaar en krijg je standaard naar je hoofd geslingerd: 'Hij doet niets hoor'. Ach, ik heb ook een keer een doodsbedreiging naar m'n hoofd geslingerd gekregen toen ik een man in een gebied met een aanlijnplicht er op aansprak dat zijn hond aan de lijn moest in plaats van dat mijn aangelijnde hond belaagde, ben inmiddels wat gewend :') . Die baasjes zijn vaak nog erger dan hun niet luisterende loslopende viervoeters :')

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:34

Verdraagzaamheid is kennelijk op niveau nihil beland.

Kijk, mij hoor je niet als een hond perfect luisterd als hij losloopt waar het niet mag (ook al overtreedt degene alsnog de regels) sterker nog, die krijgt een compliment van me.
Maar dat is me in 2,5 jaar hier 2 x overkomen.......

't Is heel simpel wat mij betreft, daar waar aan aanlijnplicht geldt wil ik geen last hebben van andermans hond...... en wil ik dat niemand last heeft van de mijne....

Andersom geldt het dus ook....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:41

Ankie2011 schreef:
Wat zijn we weer lekker verdraagzaam zeg. Dit topic gaat over honden die loslopen in gebieden waar een aanlijnplicht geldt. Ik ben gek op honden, maar zit er ook niet op te wachten dat er honden tegen me op springen in gebieden waar honden niet mogen loslopen. En ook niet in gebieden waar honden wel mogen loslopen, maar helaas luistert het gros van de honden niet naar de eigenaar en krijg je standaard naar je hoofd geslingerd: 'Hij doet niets hoor'. Ach, ik heb ook een keer een doodsbedreiging naar m'n hoofd geslingerd gekregen toen ik een man in een gebied met een aanlijnplicht er op aansprak dat zijn hond aan de lijn moest in plaats van dat mijn aangelijnde hond belaagde, ben inmiddels wat gewend :') . Die baasjes zijn vaak nog erger dan hun niet luisterende loslopende viervoeters :')

Allereerst: dit topic gaat over een gebied waar reeën lopen en waar verzocht wordt de hond daarom aan te lijnen en wat wij daarvan vinden. En daar heb ik al eerder antwoord op gegeven. Dit topic gaat niet over honden die op iemands terrein lopen zonder toestemming (dat is waar Shirley het constant over heeft)

Vervolgens: ik ben erg verdraagzaam, want ik kom overal op straat loslopende katten tegen die in mijn tuin en in de zandbak van de kinderen schijten en zelfs eentje die mijn honden aanvalt. En snachts de hele buurt bij elkaar krijsen als ze ruzie hebben omdat er gemiddeld twee katten per huishouden in deze wijk wonen. Maar ja, het is een dier hè, dus probeer ik wat verdraagzaam te zijn. In tegenstelling tot mensen die ik op straat tegenkom en mij verrot schelden simpelweg omdat ik een hond heb, en deze los naast mij loopt. Blijkbaar een doodzonde tegenwoordig. Vijftien jaar geleden waren er nog geen hondencontroleurs hier en liepen er veel meer honden los. Nu krijg je 100 euro boete.

Dan het grote misverstand, dat loslopen betekent dat de hond tegen je opspringt (doet mijn hond niet, zelfs niet als je t vraagt :D ), dat loslopende honden, blijkbaar in tegenstelling tot aangelijnde honden, de hele dag door niets anders te doen hebben dan poepen (1x per dag en dat ruim ik op) en nu blijkbaar ook al dat mensen die hun hond los hebben lopen doodsbedreigingen doen... :?

Paintlinger: verdraagzaamheid hoort van twee kanten te komen... en regels zijn er om structuur aan te brengen, niet om iemand het leven onmogelijk te maken. Ik heb van mijn moeder geleerd dat als je een bepaalde regel niet kan opvolgen zonder in gewetensnood te komen, je burgerlijk ongehoorzaam mag zijn. En ik ben het volledig met haar eens :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:46

Van mijn honden hebben ze geen last.. Als die los zijn, zie je ze niet :D. Net dat een ander niet ziet wat zijn kat doet trouwens..

En het is geen gebrek aan opvoeding (loop op redelijk hoog nivo gehoorzaamheid met haar), maar een jachtinstinct die ze er eeuwen aan het infokken geweest zijn.. En die wint helaas van de gehoorzaamheid.. En loopt ze dus in het bos bijna nooit los. En niet omdat ik het zielig voor de reeen vind (die krijgt ze toch nooit te pakken), maar ik geen preek van de boswachter hoef.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:31

Mariska_28 schreef:
Wat een kulreden.. Vogelpopulatie op peil houden.. Zo goed gaat het helemaal niet met de zangvogelpopulatie in Nederland.

Jij bent veel asocialer bezig dan ik.. Mijn honden zoeken alleen het wild, maar doden het niet.. Die van jou dood jonge of broedende zangvogels.. Dat is pas dierenmishandeling.

Edit: Net als ik er voor moet zorgen dat mijn honden niet achter het wild aan moet gaan, zo zouden katten eigenaren ervoor moeten zorgen dat ze geen wild kunnen doden (aan een lijn, binnen houden, kattenren etc.) Toch?

Ik heb nooit gezeken over een loslopende hond in een gebied waar het niet mag. Ook niet al die keren waarin ik smerige moderpoten op mijn broek kreeg of ondergekwijld werd. Ook niet op het voetbalveld waar ik talloze keren in de hondenpoep ben gaan staan. Waarin een hond mij een enorme bek gaf en ik dat niet prettig vond en me daar onveilig bij voelde. Ik heb het allemaal getolereerd. Maar als je bewust met je hond door een gebied met reeën gaat lopen kan je hem net zo goed vast maken. Je kan er ook bewust voor kiezen om ergens anders te gaan lopen, zonder reeën. Waar mijn kat gaat en staat kan ik nou eenmaal niet dirigeren, ik loop niet bewust met mijn kat een blokje om waar vogeltjes en muisjes rondhipsen.

Een tuigje aan bij mijn kat is geen succes, als ik hem binnen moet houden wordt hij ziels ongelukkig. Als ik hem in de tuin laat en hij mag er niet uit moet ik alles dichtspijkeren en kan ik niet meer lekker in de tuin zitten. Niemand hier in de buurt heeft last van mijn kat. Vogels kunnen hoger in een boom gaan zitten, muisjes kunnen een dieper holletje graven. Klinkt allemaal erg asociaal, zal allemaal wel. Ik accepteer jullie honden maar jullie hebben een leiderrol over jullie honden. Jullie bepalen waar die hond loopt en blijft, met mijn kat gaat het niet en daar vraag ik ook begrip voor. Over katten ben je de baas niet.
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 10-08-14 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:45

Het verschil tussen honden- en katteneigenaren is, is dat een hondeneigenaar zijn hond in principe onder toezicht loslaat en een katteneigenaar de deur achter zijn kat dichttrekt (figuurlijk). Voor heel veel katten is totdat ze dood zijn niet te achterhalen waar ze vandaan komen, en dus is er geen eigenaar aan te spreken als er dieren dood zijn door die kat.

Een tuigje moet je bij een kat langzaam aan wennen. Veel honden lopen aan het begin ook niet mee aan een tuig of halsband. En inderdaad een kat trainen om te reageren op commando's is veel meer werk dan een hond. Maar ze kunnen het prima, tot aan circusacts aan toe.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:56

@mizora, als ik mijn kat een halsband met een belletje omdoen zodat hij niets meer kan vangen en dus de vogels gespaard blijven kan hij zichzelf nog wel eens ophangen tijdens het klauteren. Mijn moeder heeft dat met een van haar katten gehad en dat beleef ik liever niet met de mijne. Verder zijn mijn beide katten gechipt en is dus wel degelijk te achterhalen wie de eigenaar is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:59

Van mij mogen katten echt wel lekker los hoor, maar honden ook :)
En ook vogels horen niet in een kooitje en vissen niet in een kom (grote volière of aquarium is een ander verhaal)
Let op je dier maar ga niet lopen miepen om niks. Niet overal overlast in zien. Ze zijn gewoon een onderdeel van de samenleving en mogen ook ruimte innemen. Mensen veroorzaken veel meer overlast, dus oordeel niet te hard over de dieren.

Compleet los daarvan ben ik wel van mening dat er een katten overschot is. Maar daar kunnen de beestjes zelf ook niets aan doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:03

Finliox schreef:
@mizora, als ik mijn kat een halsband met een belletje omdoen zodat hij niets meer kan vangen en dus de vogels gespaard blijven kan hij zichzelf nog wel eens ophangen tijdens het klauteren. Mijn moeder heeft dat met een van haar katten gehad en dat beleef ik liever niet met de mijne. Verder zijn mijn beide katten gechipt en is dus wel degelijk te achterhalen wie de eigenaar is.

Je hebt van die halsbandjes waar een rekkertje in zit, zodat ze zichzelf niet kunnen ophangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:04

Dat zeg ik, totdat ze dood zijn. Want dan zijn ze te vangen en uit te lezen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:08

chanel1985 schreef:
Finliox schreef:

Je hebt van die halsbandjes waar een rekkertje in zit, zodat ze zichzelf niet kunnen ophangen.

Dat ligt maar net aan hoe een kat vast komt te hangen en ik neem her risico niet. Komt 'ie net rottig te hangen en dan gebeurd het nog steeds. Er verhongeren ook katten omdat ze hun halsband ergens aan vast draaien en dan gewoon niet meer los komen. Als mijn kat blijft hangen aan een struik en zichzelf in paniek met het elastiek vastdraait heb ik er nog niets aan. Of hij wurmt zijn poot erdoorheen en krijgt hem niet meer los.