baby eendje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Re: baby eendje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:30

hihi lief he!!
@KingYasFenn: maar zo laten badderen/wassen in een verfbakje kan wel toch?
na het 'zwemmen' gaat ze altijd een hele tijd onder de warmtelamp en dat vind ze zo te merken heerlijk!
dan slaapt ze meestal snel of ligt gewoon heel fijn bij te kijken.

ja dat eendenkroos had ik al proberen te zoeken in de sloot maar het enige wat daar in ligt is van die vieze bruine prut.. dat lijkt me niet echt goed?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:45

MD_Triumph schreef:
hihi lief he!!
@KingYasFenn: maar zo laten badderen/wassen in een verfbakje kan wel toch?
na het 'zwemmen' gaat ze altijd een hele tijd onder de warmtelamp en dat vind ze zo te merken heerlijk!
dan slaapt ze meestal snel of ligt gewoon heel fijn bij te kijken.

ja dat eendenkroos had ik al proberen te zoeken in de sloot maar het enige wat daar in ligt is van die vieze bruine prut.. dat lijkt me niet echt goed?

Inderdaad de verfbak kan geen kwaad. maar je moet haar absoluut nog niet in water doen wat dieper is dat ze kan staan. De komende tijd zeker nog niet :)
(als mam het vetlaagje had aangebracht drijven ze makkelijker, nu dus niet. Dit laagje komt vanzelf als ze ouder wordt)

Als je eendenkroos niet kan vinden kan je misschien gaan voor andere watergroen (zeker niet bruin inderdaad)

Eventueel voeren van spinazie is ook positief. (niet de echte ijsbergsla etc. dit is iets te stevig)

wat ook fijn voor ze is is bij de dierenwinkel insectjes diepgevroren, deze eten ze normaal ook gewoon op als ze tussen het kroos zitten ( watervlotjes, waterschrijvers, vliegjes en ga zo maar door)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:48

Dit doet me denken aan een heel leuk verhaal...
Vroeger hadden wij in het dorp een man en hij had ook een baby eendje gevonden en raakte er heel gehecht aan. Het eendje liep gewoon in huis achter hem aan, en hij ging zelfs mee naar de supermarkt en daar liep hij ook vrolijk achter hem aan. Toen het eendje groot en zelfstandig was heeft hij besloten om hem te laten gaan. En hij kwam sinds dien elke dag even langs. <3

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:25

Sassii schreef:
Dit doet me denken aan een heel leuk verhaal...
Vroeger hadden wij in het dorp een man en hij had ook een baby eendje gevonden en raakte er heel gehecht aan. Het eendje liep gewoon in huis achter hem aan, en hij ging zelfs mee naar de supermarkt en daar liep hij ook vrolijk achter hem aan. Toen het eendje groot en zelfstandig was heeft hij besloten om hem te laten gaan. En hij kwam sinds dien elke dag even langs. <3

Hoe lief! <3

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 17:26

@ KingYasFenn: spinazie ja? dat wist ik niet haha!
ja heb nu ook insectenpatee waar gedroogde insecten en schaaldiertjes doorheen zitten en dit vind ze heerlijk!
zal snel eens kijken voor die ingevroren dan, is een goed idee!

@Sassii: ahh super lief!! nou ze loopt me niet achterna. Of dat komt nog of het blijft zo, maakt mij niet veel uit. Het geeft mij al een super fijn gevoel dat ik haar heb kunnen opvangen en dat ze zo goed eet enzo.

Ben zo benieuwd hoe groot ze over een week is, ze is nu een week bij mij en is echt al stuk groter geworden
vanaf wanneer kan ik haar echt laten zwemmen dan?

ik zeg trouwens steeds haar, weet niet eens wat het is.. vind het zielig om 'haar' daar nu mee lastig te vallen haha. En over een tijdje kan ik het wel zien aan de veren
en volgens mij kun je dat nu ook nog niet zo goed zien door alle dons toch?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:38

Ook de mannetjes krijgen eerst de typische bruine kleur van de vrouwtjes. Pas later krijgen ze hun onderscheidende verenkleed met de kenmerkende groene hals.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:43

Ja snap ik! Ik denk dat je er gewoon echt een band mee moet gaan opbouwen, en wie weet krijg je dan net zo'n leuk eendje als het eendje in mijn verhaal haha.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 18:22

hmm nouja zie het vanzelf wel. Maakt eigenlijk ook niks uit wat het is!

tis sowieso een schatje :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:25

Wat een schatje zeg! Super dat je zo goed voor hem/haar zorgt.

Ziet er erg goed uit en erg opgewekt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:33

Ha wat leuk, een pulletje van de wilde eend. Ik zou m ook laten wennen aan kroost uit de sloot, dat is gezond voor ze.

Succes met grootbrengen, ik zou m alleen naar een vogelopvang hebben gebracht waar ze worden grootgebracht met natuurlijke voeding en soortgenoten waarna ze weer vrijgelaten worden in de natuur :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:45

Och wat een schatje , die heeft het volkomen naar zn zin.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 06:56

je kan ook wat gras geven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:06

kijk uit met spinazie, ook in ongekookte spinazie zit meer ijzer dan in andere groen dingen die eendjes eten, en te veel zou niet goed zijn.

onzin om eendjes die zo klein zijn NIET te laten zwemmen, bij mama gaan ze gelijk uit het ei al het water in en dan hebben ze het vet echt nog niet van mama gekregen

gaat prima zo hoor, warmte lamp langzaam hoger doen om af te bouwen

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:12

Dan hebben ze het vet echt wel van hun moeder gekregen. Het kleintje zal eerst zijn eigen vetklier moeten activeren voordat het kan blijven drijven, dit kan even duren. Eenden hebben idd wel holle botten waardoor ze ook een deel blijven drijven, maar als hun verenpak niet goed is ingevet kunnen ze zinken of onderkoeld raken.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 10:17

jaa heb al in sloten rond gekeken maar van die echte groene kroost kan ik niet vinden..
dat lijkt toch gewoon op groene kikkerdril?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:37

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:28

MD_Triumph schreef:
jaa heb al in sloten rond gekeken maar van die echte groene kroost kan ik niet vinden..
dat lijkt toch gewoon op groene kikkerdril?

Nee kroos drijft op het water (van die hele kleine blaadjes) Als je op google zoekt op eendenkroos kan je het wel vinden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:31

yvonnedv schreef:

Eenden eten geen gras, ganzen doen dat :P

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:35

Elke keer als een eendenkuiken onder moeders vleugels duikt zal het vet meekrijgen dat de moeder op haar veren heeft. Bovendien snavelt moeder over de stuitklier bovenaan de staart van elke eend om de eigen vetproductie van het jong te stimuleren. Als het kuiken in de vrije natuur veel zwemt zal het zich daarna ook uitgebreid wassen en dat stimuleert de eigen vetproductie. Dat heeft een kuiken dat bij mensen opgroeit natuurlijk minder. Daarom wordt een weeskuiken vaker 'lek'. Waterdicht en lek zijn niet echt goeie benamingen maar het vet zorgt ervoor dat de veren het water niet opnemen en door de structuur van het ingevette verenkleed kan het water dan niet doordringen tot op de huid.

Om te voorkomen dat het eendje zich te weinig wast en daardoor misschien de vetproductie helemaal tot stilstand komt, moet het regelmatig en al van jongs af aan het water in kunnen. Als het uit het water komt zal het zich van nature gaan wassen en daarbij vergeet het de vetklier ook niet. Het duurt een paar weken voordat de vetproductie echt goed op peil is maar dat neemt niet weg dat het vogeltje dagelijks een paar keer in het water moet om het zover te krijgen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:40

Kei schattig, ik ga volgen *D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:57

Tessa_93 schreef:
yvonnedv schreef:

Eenden eten geen gras, ganzen doen dat :P

Wat eet een eend?
Een eend is eigenlijk een alles eter en eet alles wat klein is en wat rondom het water leeft. Vliegjes, torretjes kleine visjes maar ook gras en insecten die in het gras en de modder worden gevonden.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:08

ik zal is gaan zoeken naar van die kroost..
ze krijgt nu ook gewoon insectenpatee en dit eet ze echt heel goed..
wat ik ook doe wanneer ze in dat badje zit is de gedroogde insectjes erin gooien zodat ze die kan 'vangen'. En ook stukjes ei, dat zinkt dus dan duikt ze die op. Ze wast zich inderdaad heel veel als ze in dat badje zit, en merk nu ook al dat haar rugje minder snel nat wordt. Als ze dan met haar kopje duikt en het water over haar rug gaat, glijd het er zo af. Week terug was haar rug meteen nat en moest ze meteen uit badje.

@yvonnedv : ja die site heb ik helemaal doorgelezen haha :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:46

Eendenkuikens eten allerlei kleine diertjes, zoals muggen en waterslakjes. Je zou bij de dierenspeciaalzaak een zakje muggenlarfjes o.i.d kunnen halen :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:07

Je kunt haar prima laten zwemmen, dat is juist ontzettend belangrijk. Hoe groot de oppervlakte is maakt niet uit, natuurlijk hoe groter hoe beter uiteraard, maar zorg ervoor dat je erbij bent zodat als ze moe wordt of dreigt te zinken je direct in kunt grijpen. Een paar keer per dag zwemmen is echt heel belangrijk. Hierdoor zullen ze zelf hun vetproductie op gang helpen. Ieder eendje zal zichzelf wassen na het zwemmen. Hierdoor wordt de vetklier geactiveerd en poetst het eendje het vet over zijn veertjes. Hoe vaker je het eendje laat zwemmen Hoe beter dus. Maar; altijd onder toezicht.

Wat betreft opgroeiend met een soortgenoot ben ik het wel met de rest eens, maar het is niet geheel noodzakelijk. De ervaring hier leert dat zodra het eendje in de sloot zit, ze zich vrijwel direct aansluiten bij de andere eenden. Dat is puur instinct en blijft er echt wel in :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:46

KingYasFenn schreef:
Vergeet je niet een warmtelamp te plaatsen voor dit eendje?

is erg belangrijk, mam zit namelijk ook op haar eendjes om te warm te houden!^^

wat een schattig diertje!
(wij hebben hier wel eens gansjes (vanuit gevonden-> opvang -> bij ons), ook zo super schattig, maar ze worden heeel snel groot, binnen een paar weken heb je een volwassen dier)

tevens is heel belangrijk is dat moeder eend normaal gezien de 'vettigheid' van de verenvacht op orde houdt, waardoor het eendje minder snel verdrinkt.

Nu er dus niks is wat dit op balans houdt en het eendje dit zelf nog niet kan doen, moet je echt heel goed opletten met dat ze niet verdrinken.
zwemmen is NIET nodig, wel een klein bakje voor het drinken van water!
(beter de komende tijd niet laten zwemmen!! totaal gevaarlijk omdat ze hun vetlaag dus niet hebben, pas als ze deze zelf gaan ontwikkelen ( veren worden vettiger, van de dons af) mogen ze gaan zwemmen. In de natuur gaat dit eerder omdat mam haar vet overbrengt op haar jongen..

qua voeding zal ik eens proberen te kijken of mijn moeder nog tips voor jullie heeft! :)

tips van mam:

Als het mogelijk is (ivm) seizoen, (eenden)kroos met een netje uit de sloot gaan scheppen. De eendjes eten dit kroos graag. Doe dit vervolgens thuis weer in een bakje water (NIET DE WATERBAK, dit moet altijd zuiver water zijn!)

Mijn moeder zegt ook dat je bij de boerenbond/aveva/intratuin etc. kuikenvoeding kan krijgen. Dit is een soort poeder wat je met een beetje water doet mengen.

als je eieren geeft, wel echt hard hard gekookte eieren( 10minuten koken )!

Kun je deze toelichten? Hoe doet eendje lief dit in de natuur? Daar heeft het nooit schoon kraanwater :)