Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MD_Triumph schreef:hihi lief he!!
@KingYasFenn: maar zo laten badderen/wassen in een verfbakje kan wel toch?
na het 'zwemmen' gaat ze altijd een hele tijd onder de warmtelamp en dat vind ze zo te merken heerlijk!
dan slaapt ze meestal snel of ligt gewoon heel fijn bij te kijken.
ja dat eendenkroos had ik al proberen te zoeken in de sloot maar het enige wat daar in ligt is van die vieze bruine prut.. dat lijkt me niet echt goed?

Sassii schreef:Dit doet me denken aan een heel leuk verhaal...
Vroeger hadden wij in het dorp een man en hij had ook een baby eendje gevonden en raakte er heel gehecht aan. Het eendje liep gewoon in huis achter hem aan, en hij ging zelfs mee naar de supermarkt en daar liep hij ook vrolijk achter hem aan. Toen het eendje groot en zelfstandig was heeft hij besloten om hem te laten gaan. En hij kwam sinds dien elke dag even langs.
Tessa_93 schreef:yvonnedv schreef:je kan ook wat gras geven.
Eenden eten geen gras, ganzen doen dat
KingYasFenn schreef:Vergeet je niet een warmtelamp te plaatsen voor dit eendje?
is erg belangrijk, mam zit namelijk ook op haar eendjes om te warm te houden!^^
wat een schattig diertje!
(wij hebben hier wel eens gansjes (vanuit gevonden-> opvang -> bij ons), ook zo super schattig, maar ze worden heeel snel groot, binnen een paar weken heb je een volwassen dier)
tevens is heel belangrijk is dat moeder eend normaal gezien de 'vettigheid' van de verenvacht op orde houdt, waardoor het eendje minder snel verdrinkt.
Nu er dus niks is wat dit op balans houdt en het eendje dit zelf nog niet kan doen, moet je echt heel goed opletten met dat ze niet verdrinken.
zwemmen is NIET nodig, wel een klein bakje voor het drinken van water!
(beter de komende tijd niet laten zwemmen!! totaal gevaarlijk omdat ze hun vetlaag dus niet hebben, pas als ze deze zelf gaan ontwikkelen ( veren worden vettiger, van de dons af) mogen ze gaan zwemmen. In de natuur gaat dit eerder omdat mam haar vet overbrengt op haar jongen..
qua voeding zal ik eens proberen te kijken of mijn moeder nog tips voor jullie heeft!
tips van mam:
Als het mogelijk is (ivm) seizoen, (eenden)kroos met een netje uit de sloot gaan scheppen. De eendjes eten dit kroos graag. Doe dit vervolgens thuis weer in een bakje water (NIET DE WATERBAK, dit moet altijd zuiver water zijn!)
Mijn moeder zegt ook dat je bij de boerenbond/aveva/intratuin etc. kuikenvoeding kan krijgen. Dit is een soort poeder wat je met een beetje water doet mengen.
als je eieren geeft, wel echt hard hard gekookte eieren( 10minuten koken )!