Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:14

En dat is een vraag die je nooit beantwoord krijgt in dit soort discussies. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:14

Ayasha schreef:

Ik merk het. Stel de vraag nu al voor de derde keer :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:15

Suuskipje schreef:
Dat is vrij hard Amandavd ;)
Ik ben het dan ook niet met je eens, mijn katten lopen buiten omdat ze daar een stuk vrolijker van worden. Zoals ik al in een eerdere post zei gaan ze niet ver, 9 van de 10x gaan ze niet eens de tuin uit.
Als ik aan een onwijs drukke weg had gewoond hadden die van mij ook niet buiten gekomen overigens. Nu zijn ze ook al de dood voor auto's dus blijven zowieso bij de weg vandaan.

Dit is overigens een eindeloze discussie die eens in de zoveel tijd weer de kop op steekt. Iedereen heeft zijn eigen mening en keuzes over het houden van zijn of haar dieren. Ik vind een kat buiten normaal, zoals het hoort. Een ander vind een kat binnen beter. Is allemaal prima, maar laten we elkaar wel met respect hier behandelen en niet zomaar iemand geen dierenliefhebber noemen omdat die het beter vind dat een kat vrij buiten kan lopen.

En zoals meerdere mensen al gezegd hebben is dat een dooddoener. Een kat is niet gelukkiger buiten. Zeker niet als hij of zij nooit geleerd heeft om buiten te zijn. Wij hebben er drie die nooit buiten komen, maar een prinsheerlijk leven leiden.

Ik vind het niet getuigen van dierenliefde als jij je kat willens en weten aan gevaren blootstelt onder het mom dan heeft hij een gelukkiger leven gehad. Ik vraag mij af of die kat op moment dat hij leegbloedt en gruwelijke pijn lijdt door een aanrijding over vergiftiging of die dan ook denkt, he ik ga nu wel gruwelijk dood, maar gelukkig mocht ik buiten van mijn baasje?

Bovendien is het ronduit asociaal om andere mensen met je dieren lastig te vallen. Zal ik mijn hond dan ook in jouw tuin laten poepen, jouw planten te laten vernielen, jouw vissen en vogels laten vermoorden, onder het mom, als mijn dier maar gelukkig is?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:16

SAKKIA schreef:
Zo zo nou dat zijn nogal uitspraken. Misschien moet je even de moeite doen mijn andere berichten ook te lezen ;)

En waarom zou ik een kat die binnen harstikke ongelukkig is binnen houden? Geloof me (en je had het kunnen weten als je mijn berichten in dit topic had gelezen) ik heb het geprobeerd, maar ze vliegt na 3 weken letterlijk tegen de ramen omhoog. Ben ik dan een dierenliefhebber als ik haar dan binnenhoudt? Nee ik vind van niet.
Ik zou het vreselijk vinden als haar iets overkomt buiten, maar ik vind het ook vreselijk om een dier ongelukkig te zien. Dus ik kies tussen twee kwaden en laat mijn kat buiten.

Als je je kat van jongs af aan leert dat buiten een no go zone is, dan is er niks aan de hand. Wellicht daag jij je kat te weinig uit binnen? Is jouw kat altijd buiten geweest? Heb je ooit wel eens langer doorgezet dan 3 weken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:18

Gaan we weer :)

De katten van mijn ouders komen buiten. Praktisch iedereen in de straat heeft katten die buiten komen, dus van overlast is geen sprake. Sowieso gaan ze niet zo heel ver (ze staan binnen 20 seconden voor je neus als je ze roept). Bovendien is er geen drukke weg in de buurt en weten ze heel goed dat ze moeten uitkijken voor auto's (ik zou zweren dat de oude zelfs naar links en rechts kijkt voor hij de straat op loopt :+ ). En de oude komt ook uit het asiel, heeft op straat geleefd dus die is niet binnen te houden.

Mijn vriend gaat een appartement kopen, en dan nemen we kittens, die niet naar buiten gaan. Hoewel we liever een oudere (1-4 jr) asielkat nemen zijn dat toch katten die naar buiten willen, en dat kunnen wij ze niet bieden op een appartement. Dus daarom maar kittens, overigens ook sowieso uit het asiel. Die gaan niet verder komen dan het balkon. Misschien als we later een tuintje hebben ofzo, dat ze dan naar buiten mogen. Ik heb wel katten gezien die na een jaar of vijf toch naar buiten mochten en die bleven dan ook eigenlijk altijd wel binnen de tuin, dus dat kan dan prima.

Overigens heb ik al eens een berekening gemaakt met hoeveel katten naar het asiel zouden moeten als iedereen die zijn kat(ten) niet naar buiten kan laten (omdat je misschien wel eens de buren tot last zou kunnen zijn) naar het asiel zou brengen. Geloof dat je dan een tienvoud van alle asiels nodig hebt die er nu zijn :z

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:19

love_western schreef:
Ayasha schreef:

heb er nu 3 keer antwoord op gegeven. een hond kan iemand flink verwonden. een kat niet. niet zoals een hond iig.

Anoniem

Amandavd schreef:
SAKKIA schreef:
Zo zo nou dat zijn nogal uitspraken. Misschien moet je even de moeite doen mijn andere berichten ook te lezen ;)

En waarom zou ik een kat die binnen harstikke ongelukkig is binnen houden? Geloof me (en je had het kunnen weten als je mijn berichten in dit topic had gelezen) ik heb het geprobeerd, maar ze vliegt na 3 weken letterlijk tegen de ramen omhoog. Ben ik dan een dierenliefhebber als ik haar dan binnenhoudt? Nee ik vind van niet.
Ik zou het vreselijk vinden als haar iets overkomt buiten, maar ik vind het ook vreselijk om een dier ongelukkig te zien. Dus ik kies tussen twee kwaden en laat mijn kat buiten.

Als je je kat van jongs af aan leert dat buiten een no go zone is, dan is er niks aan de hand. Wellicht daag jij je kat te weinig uit binnen? Is jouw kat altijd buiten geweest? Heb je ooit wel eens langer doorgezet dan 3 weken?

Zelfs katten die buiten gewend zijn. Kun je het nog prima aanleren. Mijn kat woonde eerst bij mijn moeder. En daar kwam ze wel buiten. Nu woont ze bij mijn oma in een flat. En ze is de gelukkigste binnen kat die er bestaat.

Nickyyyy

Ik vind het een broodje aap verhaal dat katten buiten moeten zijn.

Men heeft eens een leerzaam experiment uitgevoerd op een groep apen, en dat ging als volgt:

De apen kregen regelmatig lekkernijen aangeboden via twee loketjes, maar als een aap iets aannam uit het rechter loketje werd een in de kooi aangebrachte sproei-installatie in werking gesteld en werden alle apen natgespoten.

De apen hadden een hartgrondige hekel aan water en het duurde dan ook niet lang of de apen namen niets meer aan uit het rechter loketje. Vanaf dat moment werd de sproei-installatie nooit meer gebruikt.

Na een tijdje werd er een aap uit de groep vervangen door een nieuwe aap. Deze aap wist natuurlijk niets van de watersproeiers maar toen hij een banaan uit het rechter loketje wilde pakken zette de hele groep apen het op een gillen en krijsen en verhinderde dat de nieuwe aap iets uit het loketje kon pakken. De nieuwe aap leerde snel dat iets aannemen uit het rechter loketje om een of andere reden niet mocht en boze reacties van zijn soortgenoten uitlokte, en hij pakte dus voortaan ook alleen nog maar eten uit het linker loketje.

Toen werd er weer een aap vervangen. De hele groep werkte weer samen om de nieuwe aap te leren dat je beter niets uit het rechter loket kan pakken en opmerkelijk was dat de vorige nieuwe aap, die nog nooit was natgespoten, even fanatiek meedeed met gillen en krijsen. Ook de laatste nieuwe aap leerde snel en paste zich aan.

Meer apen werden vervangen tot er uiteindelijk geen enkele aap meer over was die ooit de watersproeiers in werking had gezien. Ondanks dat bleven de apen doorgaan met gillen en krijsen als er een aap iets uit het rechter loketje wilde pakken, maar geen enkele aap wist eigenlijk waarom...

En dat dit verhaal toepassen op katten, precies NIEMAND weet precies waarom katten buiten zouden moeten zijn. Ohja iedereen zal vast redenen kunnen verzinnen maar er is niemand die precies kan uitleggen waarom we zo zouden reageren. Er is geen bewijs voor dat katten buiten gelukkiger zouden zijn dat binnen.

NatasjavE

Mijn Boris was een jaar oud toen hij bij ons kwam. Heeft veel buiten gezworven. Die leren we het niet meer.

De andere komt nooit buiten. Even vlug een rondje in de tuin en dan hop weer naar binnen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:20

Magrathea schreef:
Gaan we weer :)

De katten van mijn ouders komen buiten. Praktisch iedereen in de straat heeft katten die buiten komen, dus van overlast is geen sprake. Sowieso gaan ze niet zo heel ver (ze staan binnen 20 seconden voor je neus als je ze roept). Bovendien is er geen drukke weg in de buurt en weten ze heel goed dat ze moeten uitkijken voor auto's (ik zou zweren dat de oude zelfs naar links en rechts kijkt voor hij de straat op loopt :+ ). En de oude komt ook uit het asiel, heeft op straat geleefd dus die is niet binnen te houden.

Mijn vriend gaat een appartement kopen, en dan nemen we kittens, die niet naar buiten gaan. Hoewel we liever een oudere (1-4 jr) asielkat nemen zijn dat toch katten die naar buiten willen, en dat kunnen wij ze niet bieden op een appartement. Dus daarom maar kittens, overigens ook sowieso uit het asiel. Die gaan niet verder komen dan het balkon. Misschien als we later een tuintje hebben ofzo, dat ze dan naar buiten mogen. Ik heb wel katten gezien die na een jaar of vijf toch naar buiten mochten en die bleven dan ook eigenlijk altijd wel binnen de tuin, dus dat kan dan prima.

Overigens heb ik al eens een berekening gemaakt met hoeveel katten naar het asiel zouden moeten als iedereen die zijn kat(ten) niet naar buiten kan laten (omdat je misschien wel eens de buren tot last zou kunnen zijn) naar het asiel zou brengen. Geloof dat je dan een tienvoud van alle asiels nodig hebt die er nu zijn :z

Ja, omdat mensen de helft van de katten die buiten komen ook nog eens niet geholpen zijn en lekker de steden nog meer volpompen met zwerfdieren. ASOCIAAL.

Sissi87

Zeg toch ook dat ik het niet doe, omdat ik mij niet wil verlagen tot dat niveau. Ik weet zeker dat mensen geen last heb van mijn dieren.

De katten zitten binnen, krijgen dit jaar wel de gehele achtertuin tot hun beschikking. En mijn hond hoor je nauwelijks. Slaat alleen aan bij vreemd volk. En zijn poep word netjes opgeruimd.
[/quote]
sorry, was ook niet op jou. Was bedoelt op sissi :)[/quote]
Maakt niet uit :)[/quote]
Ik heb het toch ook niet over ene hond gehad?
Daarnaast heb ik zelf een kat die binnen zit, een hond die je niet hoort (ook alleen bij vreemd volk) ik vind alleen het schijtverhaal nergens op slaan als niemand er last van heeft.

Anoniem

femo schreef:
love_western schreef:

heb er nu 3 keer antwoord op gegeven. een hond kan iemand flink verwonden. een kat niet. niet zoals een hond iig.

Zal ik eens foto's maken van mijn oma's armen en benen? Die kat van haar heeft haar gewoon verminkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:21

femo schreef:

Niet? := ze hebben ook nagels en tanden hoor.
Waarom worden katten als zulke half heilige dieren gezien?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-03-14 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:21

love_western schreef:
Suuskipje schreef:
Dat is vrij hard Amandavd ;)
Ik ben het dan ook niet met je eens, mijn katten lopen buiten omdat ze daar een stuk vrolijker van worden. Zoals ik al in een eerdere post zei gaan ze niet ver, 9 van de 10x gaan ze niet eens de tuin uit.
Als ik aan een onwijs drukke weg had gewoond hadden die van mij ook niet buiten gekomen overigens. Nu zijn ze ook al de dood voor auto's dus blijven zowieso bij de weg vandaan.

Dit is overigens een eindeloze discussie die eens in de zoveel tijd weer de kop op steekt. Iedereen heeft zijn eigen mening en keuzes over het houden van zijn of haar dieren. Ik vind een kat buiten normaal, zoals het hoort. Een ander vind een kat binnen beter. Is allemaal prima, maar laten we elkaar wel met respect hier behandelen en niet zomaar iemand geen dierenliefhebber noemen omdat die het beter vind dat een kat vrij buiten kan lopen.

Waarom zou een kat die binnen zit en in een stuk afgesloten tuin kan niet vrolijk zijn?

Waarom is het geaccepteerd dat katten wel los mogen lopen in de natuur en andere dieren niet?

Dit zijn vragen die je nooit beantwoord zal krijgen ben ik bang.
Mijn mening is dat een kat buiten hoort te lopen, de katten die ik ken (ouders/buren/eigen) zijn allemaal veel gelukkiger buiten dan binnen.
Waarom het geaccepteerd is durf ik je ook niet te zeggen, dat is nu eenmaal zo.

@ Amandavd. Mijn katten heb ik niet vanaf jongs af aan overigens, heb ze geadopteerd uit het asiel en de eerste tijd binnen gehouden. het waren niet al te blije katjes in die periode, vanaf het moment dat ik het aandurfde ze buiten te laten sloegen ze om naar onwijs knuffelige kroelerige blije katten. Dus ja ik heb van dochtbij meegemaakt hoe gelukkig katten worden van buiten lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:23

Magrathea schreef:

En waarom zou een kat niet gelukkig zijn in een huis met een eventuele afgesloten tuin?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:24

femo schreef:

Hier ben ik het totaal niet mee eens, katten kunnen ook iemand flink verwonden, soms zelfs nog erger dan honden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:24

Suuskipje schreef:
love_western schreef:

Waarom zou een kat die binnen zit en in een stuk afgesloten tuin kan niet vrolijk zijn?

Waarom is het geaccepteerd dat katten wel los mogen lopen in de natuur en andere dieren niet?

Dit zijn vragen die je nooit beantwoord zal krijgen ben ik bang.
Mijn mening is dat een kat buiten hoort te lopen, de katten die ik ken (ouders/buren/eigen) zijn allemaal veel gelukkiger buiten dan binnen.
Waarom het geaccepteerd is durf ik je ook niet te zeggen, dat is nu eenmaal zo.

@ Amandavd. Mijn katten heb ik niet vanaf jongs af aan overigens, heb ze geadopteerd uit het asiel en de eerste tijd binnen gehouden. het waren niet al te blije katjes in die periode, vanaf het moment dat ik het aandurfde ze buiten te laten sloegen ze om naar onwijs knuffelige kroelerige blije katten. Dus ja ik heb van dochtbij meegemaakt hoe gelukkig katten worden van buiten lopen

Jouw katten zweten dan ook wat buiten zijn is, maar dan nog kan dat veranderen. Het voorbeeld zit hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:25

Ayasha schreef:
femo schreef:

Niet? := ze hebben ook nagels en tanden hoor.
Waarom worden katten als zulke half heilige dieren gezien?

Geen flauw idee. Maar ik vond dat kreng bij mijn oma helemaal geen lieverdje. Beest ging hier na een paar maanden weer hetzelfde gedrag vertonen. En het ging mij toch echt te ver dat ze mijn hond aanviel. Dus voor het welzijn van mijn andere dieren en mijn zusje en vader is de kat toch echt naar een andere plek gegaan. Die mensen vangen probleemkatten op. Dus ik hoop dat ze daar nu op de juiste plek zit.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:26

Amandavd schreef:
SAKKIA schreef:

Ja zeker heb ik dat, ik geef toch meerdere malen aan dat ik het geprobeerd heb?
Mijn katten worden genoeg uitgedaagd binnen, ze krijgen hun voer in voerballen en voertorens. Er staan denk spelletjes, de hele woning ligt bezaaid met andere speeltjes en er wordt standaard elke dag met ze gespeeld.
Ik heb namelijk ook een kat die binnenwoont. Ik weet dus exact wat het inhoudt om een binnenkat te hebben. Die binnenkat is harstikke gelukkig hoor en gaat ook niet meer naar buiten. Maar die andere kat tja, daar lukt het gewoon niet mee.

Zoals al eerder aangegeven weet de buurt dat het mijn kat is en dat als ze overlast veroorzaken ze bij mij moeten zijn.
Daarnaast vindt mijn kat het niet fijn om in de tuin te poepen, ze voelt zich blijbaar niet veilig ofzo, dus zelfs dat doet ze thuis.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:26

Snollygoster schreef:
femo schreef:

Hier ben ik het totaal niet mee eens, katten kunnen ook iemand flink verwonden, soms zelfs nog erger dan honden.

nou, ik denk niet dat katten in staat zijn iemand erger te verwonden dan een hond dat kan hoor. of het moet een tijger zijn ofzo.

Ayasha
Blogger

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:27

Niet? Waarom niet?
Ze zijn leniger, over het algemeen sneller, hebben 4 poten met beduidend scherpere nagels dan de meeste honden en hebben evenzeer een bekje vol met tanden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:28

SAKKIA schreef:
Amandavd schreef:

Ja zeker heb ik dat, ik geef toch meerdere malen aan dat ik het geprobeerd heb?
Mijn katten worden genoeg uitgedaagd binnen, ze krijgen hun voer in voerballen en voertorens. Er staan denk spelletjes, de hele woning ligt bezaaid met andere speeltjes en er wordt standaard elke dag met ze gespeeld.
Ik heb namelijk ook een kat die binnenwoont. Ik weet dus exact wat het inhoudt om een binnenkat te hebben. Die binnenkat is harstikke gelukkig hoor en gaat ook niet meer naar buiten. Maar die andere kat tja, daar lukt het gewoon niet mee.

Zoals al eerder aangegeven weet de buurt dat het mijn kat is en dat als ze overlast veroorzaken ze bij mij moeten zijn.
Daarnaast vindt mijn kat het niet fijn om in de tuin te poepen, ze voelt zich blijbaar niet veilig ofzo, dus zelfs dat doet ze thuis.

Ik kan niet ruiken hoe en wat je allemaal geprobeerd hebt, dus vandaar de vragen ;)

En dat laatste kun je niet weten tenzij je de hele dag achter je kat aan loopt?

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:28

ik vind zelf dat ik het beste heb van twee werelden.

Doordeweeks zitten de katten binnen, omdat ik niet wil dat ze aangereden kunnen worden, weglopen of de tuin van de buren vervuilen.

In het weekend gaan mijn ouders altijd naar het vakantiehuisje, midden in het bos en een grasveldje erbij. hier mogen ze naar lievelust buiten spelen, hier is geen gevaar van verkeer in de buurt of buren die ze tot last zijn. ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:29

Snollygoster schreef:
femo schreef:

Een hond kan iemand levensbedreigend verwonden, een kat niet.

Wij hebben thuis drie katten, twee raskatten en een htk kat. Ze mogen alle 3 gewoon naar buiten omdat wij in een rustige wijk wonen. De htk kat woont in de zomer buiten en in de winter binnen (want dan vindt hij het koud :D), de ene raskat vind het buiten wel leuk maar niet voor lang en de derde wil alleen naar buiten als wij ook buiten zijn anders is het eng. En alle drie zitten ze voornamelijk in onze tuin, de enige die er nog wel eens uit wil gaan is de htk kat.

Ayasha
Blogger

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:29

Waarom zou een kat dat niet kunnen?