Kind te ruw dus honden moeten weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:59

Bianca41 schreef:
Maar zoolganster,dat blijft dan een kwestie van opvoeden?Je leert een kind toch ook dat hij niet in zijn broek moet plassen of goed moet kijken met oversteken?.Kijk dat het niet vanzelf gaat ,geloof ik gelijk.Maar als je geen tijd of zin hebt om een kind op te voeden moet je er niet aan beginnen.

Dat zou je wel zeggen ja, dat het gewoon een kwestie van opvoeden is... maar er bestaan kinderen die behoorlijk hardleers zijn, en sommige ouders kunnen gewoon moeilijk nee zeggen. Wat de oorzaak ook is: ondertussen vallen die kinderen dan wel dat huisdier lastig.

Er bestaan ook ouders die het normaal vinden dat hun 3 jarige kroost in de cavia knijpt en dat moet die cavia dan maar goedvinden...
Gelukkig vinden niet alle cavia's dat goed en bijten terug, waarop die cavia dan meestal ook naar een ander baasje gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:46

geerke schreef:
Ik heb alleen de indruk dat er maar weinig ouders zijn die hun kinderen normaal opvoeden ten opzichte van dieren

En waar baseer je die "indruk" op?

Anoniem

Re: Kind te ruw dus honden moeten weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:38

Kijk eens rond, zou ik zo zeggen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:41

ik heb altijd geleerd:

Kinderen zijn de grootste "dierenbeulen" die er zijn (en nee dat is niet kwaad bedoeld...maar soms grijpen jonge kinderen gewoon per ongeluk een dier te hard...) en je op den duur kan een dier er zeker negatief op reageren.

Mijn ouders hebben ons nooit met de dieren alleen gelaten (om de dieren (bv honden) tegen ons te beschermen). Een peuter snapt bepaalde dingen kwa kracht etc gewoon niet. Dat is niet kwaad willend maar dan snappen ze het nog niet....

Het is dan ook aan de ouders/opvoeder om de kinderen de juiste begeleiding te geven om goed en correct met dieren om te gaan.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:42

hier leren ze ook om met respect om te gaan met dieren..
tis maar net wat je ze leert en hoe jezelf met dieren omgaat

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:38

Mindim schreef:

Gedaan. Het is niet mijn ervaring. In mijn opinie is je opmerking van hetzelfde slag als het "die jeugd van tegenwoordig" gezeur van iedere oudere generatie sinds mensenheugenis, niet echt gebaseerd op opjectieve gegevens.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 19:03

Kuggur schreef:
Mindim schreef:

Gedaan. Het is niet mijn ervaring. In mijn opinie is je opmerking van hetzelfde slag als het "die jeugd van tegenwoordig" gezeur van iedere oudere generatie sinds mensenheugenis, niet echt gebaseerd op opjectieve gegevens.

Zooooo mee eens _/-\o_
Ik vind het onderhand ook wel een dooddoener worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:31

Kuggur schreef:
Mindim schreef:

klopt ik ben oud en alles was beter vroeger ;) iedergeval gingen mensen toen anders met kinderen om en honden waren gewoon honden.
Nu zijn kinderen prinsjes en prinsesjes en honden kinderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:32

Alleen gaat het niet over de jeugd, maar over de ouders en opvoeding.
En als wat "in mijnen tijd" nog gewoon slecht gedrag heette, nu ineens onder de noemer "grenzen opzoeken" valt, dan trek ik toch ook even de ogen open.
Natuurlijk verdient een kind ook vrijheden, niets zo erg als een kind dat continu strak in het gareel moet lopen en op de vingers getikt wordt nog voordat er iets gebeurd is. Maar niet alles moet onder de mantel der liefde bedekt worden. Dat was vroeger zo en dat is nu zo en dat zal altijd zo blijven. Kritisch blijven zijn en het debat open blijven houden, dat is het belangrijkste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:38

in mijn ogen verdient een kind helemaal geen vrijheid in het ''treiteren''van een hond.Als het kind nog erg jong is gewoon weghouden bij de hond als het kind iets ouder is corrigeren.Daar is nog nooit een kind slechter van geworden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:39

Gini schreef:
En als wat "in mijnen tijd" nog gewoon slecht gedrag heette, nu ineens onder de noemer "grenzen opzoeken" valt, dan trek ik toch ook even de ogen open.
Natuurlijk verdient een kind ook vrijheden, niets zo erg als een kind dat continu strak in het gareel moet lopen en op de vingers getikt wordt nog voordat er iets gebeurd is. Maar niet alles moet onder de mantel der liefde bedekt worden. Dat was vroeger zo en dat is nu zo en dat zal altijd zo blijven. Kritisch blijven zijn en het debat open blijven houden, dat is het belangrijkste.

vroegah was alles beter :(:)

vroeger had je slechte ouders en nu nog steeds, net zoals goede ouders :j
En ja de slechte vallen meer op, vroeger en nu...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:53

Zeker het anti-autoritaire opvoeden van de jaren zestig/zeventig gemist.
Of zijn jullie toch nog niet zó oud... _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:55

:+ ik ben juist anti-autoritaire opgevoed...vandaar als ik dat nu om mij heen zie het niet goed vind :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:02

Tja, je kind op marktplaats zetten is strafbaar geloof ik. Hopelijk krijgen de honden een fijner huisje nu!

Thuis altijd honden en andere dieren gehad, dieren pesten kwam niet in ons woordenboek voor..

Maar goed, ik ken de achtergrond niet, misschien is dit een 'bijzonder' kindje die je niet kunt leren dat je de hond met rust moet laten?
Anyway, wrs komt het ten goede van de hond in dit geval.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:24

geerke schreef:
:+ ik ben juist anti-autoritaire opgevoed...

Dat verklaart een hoop... :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 07:07

superwoman schreef:
Gini schreef:

vroegah was alles beter :(:)

Jammer dat dergelijke discussies altijd met dergelijke slagzinnen tot een abrupt einde gebracht worden. Want wat kan je erover zeggen. Kan ik al wel over vroeger spreken, mijn kindertijd is ocharm tien jaar geleden. En toen had je ook schobbejakken die dieren treiterden, aan de staart van een kat trokken of achter duiven gingen jagen en dergelijke, natuurlijk had je die. Maar toen werd er iets van gezegd, sterker nog, toen mocht zelfs de leerkracht er iets van zeggen moest dit op het schoolplein gebeuren.

Nu jagen kinderen nog altijd achter duiven en trekken ze aan de staarten van katten, maar nu zijn dat kinderen die grenzen opzoeken.
Ik heb daar nergens een waardeoordeel aan vast gehangen, enkel mijn eigen mening. Vroeger was het beter, is een argument dat je mij nergens zult zien zeggen. Maar mag men niet meer kritusch zijn? Mag men geen maatschappelijke problemen aan de kaak stellen, zonder met van die lege uitdrukkingen als "de jeugd van tegenwoordig" en "vroeger was alles beter" doodgegooid te worden? In iedere generatie worden discussies gevoerd over de maatschappij en ja, vaak komen dezelfde discussies terug. So? Zelfs in de Griekse Oudheid werd er al bediscussieerd wat een goede opvoeding inhoudt. Laat ons dat debat nu niet zomaar afsluiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:19

En waarom niet? Ik word er ook een beetje moe van hoor. Voeg nog naast die commentaren "vroegah was alles beter" en "de jeugd van tegenwoordig" ook nog "je hebt zelf geen kinderen dus al helemaal geen recht van meepraten".

Zoals je al heel goed stelde: deze discussie is van alle tijden, en we komen er toch niet uit. Wat mij betreft de laatste reactie in dit topic.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 08:50

Mindim schreef:
meggiemeg schreef:
Ouders horen beide op te voeden, zowel de kinderen als de hond(en).
Alleen denk ik dat het in sommige gevallen wel beter is voor de dieren als deze herplaatst worden.

Vrienden van ons hadden als eerste een hond, erg lief en zachtaardig van karakter.
Inmiddels hebben ze ook 2 kids, de oudste is echt een naar kind. Luistert niet, is een dwingeland en het is al zover gekomen dat ze hem op de peuterspeelzaal niet meer willen hebben. Dit kind is ook echt een hel voor hun hond. Het beestje heeft totaal geen rust, wordt de hele dag achterna gezeten, als hij zich verstopt trekt de oudste de hond letterlijk aan dat wij vast kan pakken (lees oor,poot,vacht of staart maakt m niet uit) er onder vandaan. De hond heeft daar echt letterlijk geen leven.
Ik vind het een wonder dat de hond nog nooit uit is gevallen. Voor zo'n hond is het beter als deze naar een rustiger huis gaat en dat zij geen nieuwe huisdieren aanschaffen!

Ik kan dan mijn mond niet houden hoor, spreek jij je vrienden daar niet op aan dan?

Ja dat heb ik meerdere keren gedaan, duidelijk gemaakt dat hun hond op een gegeven moment of een angst bijter gaat worden of echt een keer het zat is.
Heb het kind er al eens bij weg getrokken en dan begint die te janken en dan heb je het met haar aan de stok want je hebt haar kind pijn gedaan.
Heb ze gezegd dat het beter is voor hun hond om deze weg te doen als ze haar kind niet gaat opvoeden daarin. Resultaat was ruzie.
Heb het gezegd om situaties te voorkomen maar dat zal vast wel meevallen want het gaat al zo lang goed krijg je dan te horen....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:43

Cassidy schreef:
Zoals je al heel goed stelde: deze discussie is van alle tijden, en we komen er toch niet uit. Wat mij betreft de laatste reactie in dit topic.

Dat is het mooie aan discussies, er moet niet altijd een uitkomst zijn. Gewoon erover praten, horen wie dezelfde dan wel een andere mening heeft en eruit kunnen leren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:03

@meggiemeg, arme hond. Van dat soort verhalen kan ik echt verdrietig worden :(

Ik ken nog wel een mooi verhaal van een kennis: het verhaal van het litteken op zijn wang ( :') )
Toen hij een jaar of 1-2 was hadden ze thuis een gigantische bouvier. Een heel zachtaardig beest en was dikke vriendjes met mijn kennis. Op een dag had kennis een soepstengel, en omdat hondje zo lief is mocht die ook een hapje. Hapje werd een hap en de hond schoot een beetje uit... En hij had ineens een paar voortanden in zijn voorhoofd.
Drama natuurlijk, naar het ziekenhuis, hechtingen, alles. Toen ze eenmaal thuis waren kun je raden wat het eerste was was het kleine hummeltje deed... Op de hond af rennen om hem een knuffel te geven :)
Daarbij scheelt het overigens wel dat een peutertje nauwelijks genoeg kracht heeft om een bouvier plat te drukken, ghehe.

Het kan echt wel hoor, het kost soms alleen wat meer moeite dan dat de ouders erin willen steken en daar is het dier dan de dupe van...
Ik ken zelf enkele gezinnen met dieren en die kunnen gewoon normaal met dieren omgaan, ook de kleine kinderen :j Het hangt er ook vanaf hoe je je huis inricht trouwens. Bij mijn oppaskinderen bijvoorbeeld hebben de katten een hoge krabpaal en toegang tot het hele huis, zodat ze zich terug kunnen trekken als het ze even te druk wordt. Maar meestal zitten ze gewoon in die krabpaal. Kinderen zijn er heel lief mee, rustig aaien enzo, zeker als je ze erop wijst hoe leuk de dieren dat vinden, als je lief voor ze bent :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:12

hier ook een wild mannetje van 2 rond lopen
maar geloof me als hij de hond opzettelijk pijn doet dan is het even grof gezegd pech voor de kleine man en krijg dan toch echt even een goede waarschuwing of een ritje in de hoek zitten

maar hier is het ook wel is omgekeerd
dat de hond de kleine ''pest'' en dan gaat de hond ook mooi op der plaatst en mag daar ook even een kwartier blijven liggen

hond heb niet te bijten over eens maar kind heeft ook geen recht om het uit te dagen..

als het echt mennis is zal ik ook echt een oplossing zoeken voor de hond want een kind kan ik niet uit huis plaatsten maar ik zal zeker eerst kijken voor eventueele familie leden/vrienden die intressen kunnen hebben (hond is gewild onder vrienden) maar dit is zeker niet van toepassing hier maar stel dat

ik zal zeker nooit haar naar een dierenassiel brengen of iets

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:44

Normaal gesproken is het een kind heel goed aan te leren van dieren af te blijven.
Maar het ene huishouden is het andere niet... even een simpel voorbeeld: stel je hebt enorm veel last van je gezondheid gekregen als extra kado toen je je kind kreeg... door zware bekkeninstabiliteit (of voor mijn part een hernia of wat dan ook) kun je je peuter niet eens fatsoenlijk optillen en dan moet je dat kind dus ook nog steeds bij je hond weghouden. Terwijl peuters heel snel doorhebben dat mam ze niet kan tillen en ze haar dus te snel af kunnen zijn als ze niet naar haar willen luisteren. Heb ik zelf meegemaakt... mijn dochter ging plat op de grond liggen toen ik haar ergens vandaan wilde halen... ze had door dat ik met mijn slechte rug haar dan niet kon optillen.

Daarom wil ik ook niet tè snel oordelen over mensen die moeite hebben met het combineren van hun kinderen met huisdieren. Het wordt anders als mensen aan de lopende band in een impulsieve bui huisdieren nemen en weer wegdoen als de lol er af is.
Zulke mensen heb ik gekend... toen ze met hond nummer zoveel aankwamen had mijn man toevallig net in Facebook gepost: "A dog is for life, not only for Christmas" Die kennissen voelden zich toen aangesproken door ons en met wat heibel zijn ze van onze lijst gegaan... }>

Overigens: 100% van de tijd je kind weghouden bij je hond... dat lukt in de praktijk maar weinig mensen, er is altijd wel een moment dat kind en hond toch even alleen zijn: telefoon, deur van de woonkamer per ongeluk open laten staan, (sommige honden kunnen trouwens zelf deuren openen :P ) er komt iemand aan de deur, je moet even naar de wc... je verwisselt luier bij kind B zodat kind A alleen is... dat soort gein, of je moet je hond (of kind :+ ) in een kennel buitenshuis hebben... maar dat doen niet veel mensen en moet je dat wel willen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:50

Zoolgangster schreef:
Overigens: 100% van de tijd je kind weghouden bij je hond... dat lukt in de praktijk maar weinig mensen, er is altijd wel een moment dat kind en hond toch even alleen zijn: telefoon, deur van de woonkamer per ongeluk open laten staan, (sommige honden kunnen trouwens zelf deuren openen :P ) er komt iemand aan de deur, je moet even naar de wc... je verwisselt luier bij kind B zodat kind A alleen is... dat soort gein, of je moet je hond (of kind :+ ) in een kennel buitenshuis hebben... maar dat doen niet veel mensen en moet je dat wel willen...

Lijkt me anders ideaal :P

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik denk dat uiteindelijk overal wel een mouw aan te passen is... Bij mijn oppaskinderen ging bijvoorbeeld de oudste mee als de luier verschoond moest worden om te helpen, was ie ook niet alleen.

Het is denk ik een combinatie van beiden. Bij de oppas hadden ze een super lieve hond die alles prima vond, dat in combinatie met kinderen die lief zijn voor dieren. Als ze dan een keertje te hard knuffelen ofzo dan escaleert het ook niet direct. Helaas is dat beestje op 1,5 jarige leeftijd door een ongeluk overleden |(
Het is oneerlijk verdeeld in de wereld zullen we maar zeggen :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:56

Mij en mijn broertje is altijd door mijn ouders geleerd altijd lief te zijn voor de dieren, nooit problemen mee gehad met de honden en katten en andere soorten dieren.

En ze hielden ons altijd goed in de gaten.

Het kan dus wel.

Maar inderdaad sommige kinderen zijn gewoon klieren en moeten gewoon wat harder aangepakt worden en lukt het soms niet om het ze aan het verstand te krijgen dat ze de dieren wat respectabeler moeten behandelen dan is het inderdaad beter om voor het dier een ander goed en beter tehuis te gaan zoeken.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:12

Wij hadden vroeger (we kregen hem toen ik 11 mnd was, hij was toen 11 wk) ook een niet heel lieve hond, hij was niet vals ofzo maar wel snel op zn teentjes getrapt en heel beschermend. Echt een reu. Ik mocht niet aan zn staart komen, niet aan zn oren trekken, etc. En als ik daardoor een keer gebeten werd, eigen schuld, aldus mijn ouders (al deden ze wel alles om dat te voorkomen). Toen ik denk ik ongeveer 10/11/12 jaar was ben ik door hem (voor het eerst!) gebeten omdat we een loopse teef hadden, sindsdien was ik extra voorzichtig maar niet bang. Mijn vader is wel eens door hem gebeten omdat het een behoorlijk eigenwijs ras was en hij af en toe wat fel was en mijn vader dus de baas moest zijn en de hond dat wilde zijn.. Verder schat van een beest. Ik zeg hou je kinderen bij je. Wij hebben trouwens de honden altijd in een kennel buiten, ze komen regelmatig binnen, vooral als het kouder wordt, maar zitten verder altijd samen buiten. Iedereen die zegt dat dit dierenmishandeling is kan van mij de vinger krijgen:o. Het zijn jachthonden, als ze vervelend of druk zijn en je even rust wil doen we ze in de kennel (wel altijd met wat lekkers zodat het niet iets slechts wordt), dus ik zou zeggen bouw een kennel en doe je honden af en toe naar binnen, dan heb je ze ook niet constant bij je kind.