Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 09:25

Ik heb niet alles gelezen. Maar na het lezen van de openingspost vraag ok mij wel wat af.
Bij ons in de buurt woont een schaapsherder die met een hond zijn schapen van land naar land verzet. Zijn die schapen t dan gewend, langzaam aangeleerd? Ze zijn nl niet in paniek van de hond.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 09:55

Jennyj01 schreef:
Precies en jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van jou schapen. Die zijn overgeleverd aan jou beslissing.

En die verantwoordelijkheid is al genomen bij een stroomdraadje van 50cm hoog. Want dan kunnen ze de weg niet op. En zo'n ze veilig ;)

Dat andere sukkels dan hun verantwoordelijkheid niet nemen voor HUN dier....

Krijg een beetje het idee dat jij ook weigert je hond aan de lijn te doen, want de boer moet maar zorgen dat mijn hond niet bij zijn schapen komt.
Uh ja, sorry.. Weer leven hier met 7 miljoen mensen, neem dan ook de verantwoordelijkheid die van je gevraagd wordt. Moeilijk is Hey namelijk niet! En het maakt het samen leven een stuk makkelijker!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 09:59

mag schreef:
Ik heb niet alles gelezen. Maar na het lezen van de openingspost vraag ok mij wel wat af.
Bij ons in de buurt woont een schaapsherder die met een hond zijn schapen van land naar land verzet. Zijn die schapen t dan gewend, langzaam aangeleerd? Ze zijn nl niet in paniek van de hond.

:j
Een border met drijf instinct komt heel anders over dan een hond in kill modus.

2 jaar geleden kon ik ook rustig onze eigen hond mee nemen tijdens een rondje controleren als ze moesten lammeren. Geen enkel probleem. Maar ze zien nu elke hond aan voor een moordmachine. -O-

Want de kudde met rammen heeft ook nog geen nare ervaring, die komen doos nieuwsgierig kijken als ik er met onze honden langs loop :')

Het is maar net wat ze gewend zijn.

tiwi1969

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 10:17

Ik heb dus een jonge border met drijfinstinct en die gaat echt wel aan de lijn als er schapen in de buurt zijn. Ze is gewoon nog niet genoeg opgeleid om los bij de schapen te gaan.
En als we dat wel doen dan onder deskundige begeleiding bij ervaren schapen.

Schapen moeten ook leren hoe met de hond om te gaan en in een kudde leren de lammeren dat door met hun moeder mee te lopen.

Mijn Border gaat sowieso dagelijks los in een omheind losloop bos waar eigenlijk alleen andere honden komen, daar gaat ze dan een uurtje helemaal uit haar plaat. Maar nooit op een plek waar ze anderen tot last is en ze luistert best wel goed, ik kan haar al vanaf dag 1 goed terugroepen.
Dat wil trouwens niet zeggen dat ze gehoorzaam geboren worden, dat moet je trainen maar ze leren wel heel snel gelukkig. (ook verkeerde dingen trouwens)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:27

Froukje1993 schreef:
Jennyj01 schreef:
Precies en jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van jou schapen. Die zijn overgeleverd aan jou beslissing.

En die verantwoordelijkheid is al genomen bij een stroomdraadje van 50cm hoog. Want dan kunnen ze de weg niet op. En zo'n ze veilig ;)

Dat andere sukkels dan hun verantwoordelijkheid niet nemen voor HUN dier....

Krijg een beetje het idee dat jij ook weigert je hond aan de lijn te doen, want de boer moet maar zorgen dat mijn hond niet bij zijn schapen komt.
Uh ja, sorry.. Weer leven hier met 7 miljoen mensen, neem dan ook de verantwoordelijkheid die van je gevraagd wordt. Moeilijk is Hey namelijk niet! En het maakt het samen leven een stuk makkelijker!

Ik hoef mijn hond inderdaad niet aan de riem te doen. Die luistert namelijk prima.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 11:31

|o Dat bedoel ik toch niet?!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:00

Gea99 schreef:
Het begint bij de baas van de hond. Die hoort gewoon zijn hond bij zich te houden.
Of ga je nu ook zeggen als een kind gebeten zou worden, dan moet dat kind maar niet buiten komen?
Kan hier best kwaad om worden.
Laat de hondenbezitter toch eens zijn verantwoording nemen! Het gebeurt ook met een buitenrit, tot vervelens aan toe soms. Of als je met de hond loopt, het moet maar gezellig zijn die honden die komen spelen. Onze oude hond vond het dus niet leuk.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
We hebben zelf ook honden en altijd al gehad, maar ze zijn onze verantwoording en niet die van iemand anders, dus ze moeten geen last voor een ander zijn!

Ik ben het er helemaal mee eens dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn hond en een hond tussen de schapen is gewoon not done.

Maar als we er nu alles gaan bijhalen mbt buitenrit ed wil ik het ook wel even opnemen voor de honden. Want als er twee partijen in het spel zijn is het de hond die zich moet aanpassen en is het de eigenaar met hond die bij voorbaat altijd de schuldige is. Er lopen en rijden ook een hoop miepende mensen rond die bij het zien van een loslopende hond al hysterisch gaan doen ook al gebeurd er niks. Beetje off topic, sorry, maar die ruiters die bij het zien van een rustig snuffelende hond al van hun paard vallen daar ben ik ook wel een beetje klaar mee.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 12:43

Kunnen we alsjeblieft gewoon ontopic blijven?? Het hele idee van dit topic begint een beetje te verdwijnen zo..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:11

Froukje1993 schreef:
Maar goed, daar was dit topic niet voor bedoeld. De omheining is prima, voor de schapen.

Ik ben het zoals gezegd met je eens dat mensen geen risico's moeten nemen met hun hond. Ik vind ook dat mensen geen dingen horen te stelen van een ander, toch heb ik veilige sloten op mijn deur en een alarm op mijn auto.

Citaat:
Dit topic was bedoeld om mensen wakker te schudden hun hond aan te lijnen als je niet 200% zeker weet dat hij onder apèl staat.
En dan maak ik me zelf wel uit hoe ik omhein.

Natuurlijk maak je zelf uit hoe je omheint, het is een keuze die je maakt. Alleen vraag ik me af hoe veel mensen je daadwerkelijk wakker schudt op een forum vol eensgezinde mensen. Je schapen redt je er niet mee, want als het puntje bij paaltje komt maken mensen nog altijd zelf uit hoe en óf ze hun hond trainen.

Als je je frustratie van je af wilt schrijven helpt dit wellicht, maar tegen de honden helpt maar één ding: een prima omheining, voor de honden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:32

Het is vrij absurd van schapenhouders te verlangen hun land dan maar honddicht te omheinen.

Ik ben zelf schapenhouder met een kudde van ruim honderd schapen.
Mijn verantwoording is schapendicht te omheinen. Iedere eigenaar hoort verantwoording te dragen voor zijn eigen dieren, niets meer niets minder.

Mensen die dit suggereren hebben vermoedelijk weinig kaas gegeten van de kosten en arbeidsintensiteit van het (nieuw) omheinen van enkele tientallen hectare land. En honddicht, hoe had je je dat voorgesteld? Ik heb zelf bijvoorbeeld een hondzekere omheining voor mijn bordercollies gemaakt, die is meer dan manshoog....

En mogen ze de kosten hiervoor dan maar uit de hondenbelasting declareren?

Zoals ik al eerder vermelde, de ijslandse methode doet wonderen voor het nemen van die verantwoording door hondeneigenaren, het kan ineens wel als het leven van Fikkie óók op het spel staat en niet alleen die van de betreffende schapen....

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:39

Nu mis ik toch de "like" knop, Kuggur... Belachelijk dat mensen alleen hun eigen verantwoordelijkheid willen nemen als ze daar toe gedwongen worden...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:54

Kuggur schreef:
Het is vrij absurd van schapenhouders te verlangen hun land dan maar honddicht te omheinen.

Volgens mij verlangt niemand dat? Mij hoor je wél zeggen dat eenieder zelf de keuze maakt om haven en goed al dan niet goed genoeg te beschermen. Weten en anderen vertellen hoe het hoort kun je doen, maar of het helpt is een ander verhaal.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:56

sallandval schreef:
Kuggur schreef:

Volgens mij verlangt niemand dat? Mij hoor je wél zeggen dat eenieder zelf de keuze maakt om haven en goed al dan niet goed genoeg te beschermen. Weten en anderen vertellen hoe het hoort kun je doen, maar of het helpt is een ander verhaal.

Het is gewoon heel lastig om een weiland hondproof te maken, hier een wei compleet omheind met schapengaas en dan nog kruipt zo'n hond door een klein gaat je bij de toegangspoort.

Terwijl het zo simpel is zorg dat je of de hond onder controle hebt of laat de hond niet los in de buurt van weilanden met vee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:59

sallandval schreef:
Volgens mij verlangt niemand dat?

Tsja, jij stelde dat toch duidelijk voor. En een antwoord op de kwesties die ik aansnijd heb je blijkbaar niet.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:01

Wat een discussie, die al een jaar lang duurt? Er kan hier niet eens sprake zijn van twee kanten. De eigenaar + hond die op vreemd terrein inbreekt en daar dieren aanvalt is gewoon ten aller tijde fout. Hier heeft een landeigenaar het recht om een vreemde en agressieve hond op zijn terrein te voorzien van een kogel in de kop. En terecht ook! Dat zou in Nederland misschien ook de oplossing zijn, wedden dat iedereen zijn hond dan plotseling wel netjes bij zich gaat houden? Van de zotte dit.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:21

Kuggur schreef:
Tsja, jij stelde dat toch duidelijk voor. En een antwoord op de kwesties die ik aansnijd heb je blijkbaar niet.

Dan denk ik dat je me verkeerd begrepen hebt, ik verlang van niemand iets maar geef wel aan wat ik zélf zou doen. Zelf hou ik er niet van om afhankelijk te zijn van hoe goed mensen hun honden opvoeden (of zich anderzijds volgens de regels te gedragen), dus zou ik niet kiezen voor een situatie waarin ik dat wel ben.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:27

Die domme antwoorde je wei beter afrasteren enz.als ik ts was kocht ik een bux en schoot ik ze hagel in de kont als ze achter mijn schapen aan zaten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:35

sallandval schreef:
Dan denk ik dat je me verkeerd begrepen hebt, ik verlang van niemand iets maar geef wel aan wat ik zélf zou doen. Zelf hou ik er niet van om afhankelijk te zijn van hoe goed mensen hun honden opvoeden (of zich anderzijds volgens de regels te gedragen), dus zou ik niet kiezen voor een situatie waarin ik dat wel ben.

Ah, heel ontwijkend.

Ik kan je best wel vertellen "wat je zelf zou doen", namelijk ervoor kiezen geen schapen te houden (ik durf te wedden dat je geen schapen hebt). Want de kosten voor je idee zijn gewoon véél te hoog.

Wat betreft het argument over niet afhankelijk willen zijn van het wel of niet volgen van regels door anderen; Neem je dus bijvoorbeeld óók geen deel aan het verkeer? Daar is je eigen leven afhankelijk van of anderen zich volgens de regels gedragen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:35

Jeetje wat erg zeg voor jullie en de schapen!!
Wij hebben 2 schapen en ook 2 honden, de schapen lopen vaak naar het omheinde stuk waar de Berner Sennen hond zit. De hond begint dat de oren van het schaap uit te likken, levensgevaarlijk natuurlijk. Maar er is nog nooit iets gebeurd, we houden ze wel altijd heel goed in de gaten!

Maar een vreemde hond die achter de schapen aanrent zou ik ook echt heeel erg vinden..

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:37

Ik heb niet alles gelezen maar wel grotendeels.
Wij(mijn ouders) hebben zelf een hobbyboerderij met van alles en nog wat, ook een koppel van zon 35 schapen.
Mijn ouders wonen op Ameland, en wat is nou leuker dan je hond mee te nemen op vakantie? Niks natuurlijk, mits je hond aangelijnd is of voor 1000% naar je luisterd. Wij maken ook heel vaak mee dat mensen even hun hond laten kennis maken met de schapen,koeien of paarden. Want ja dat kent fikkie niet uit de stad.
En als fikkie over het hek springt, dan hadden we dat niet verwacht.... Een hond blijft een roof dier, maar je kan het goed onder controle krijgen.

Elke hond verdient een kans om kennis te maken met een schaap of welk ander dier. Maar onder goede begeleiding en met toestemming van de eigenaar. Is dat er niet, dan moet je je hond aangelijnd houden op plekken waar andere dieren zijn.

Want waarom moeten de boeren of herders de verantwoording dragen voor een ander zijn dier? Ik geloof dat de boeren en herders al genoeg moeite doen om de schapen zo goed mogelijk te beschermen. Als je al schapengaas hebt en een stroomdraadje, wat moet je dan nog meer doen? Wanneer is de grens bereikt en tot wanneer blijf je doorgaan?

Mijn nicht had een hele lieve herder, die goed met schapen overweg kon en ook met paarden. Dit kwam vooral omdat zij de leider was en de hond van pups af aan al goed getraind had. Hiermee wil ik zeggen dat het ras niet altijd wat uitmaakt, maar hoe de hond getraind wordt wel.
En sommige honden die zijn lastig om te trainen, maar laat ze dan niet los.

Want bij iedere boer of herder doet het zeer om een schaap of lam te verliezen. Mijn vader heeft me altijd geleerd dat elk dier het recht om te leven heeft, waarom mag een hond dan wel een schaap doden, maar mag een boer of herder niet vragen om die hond te laten inslapen? Ieder dier heeft een waarde voor de eigenaar, zo ook een schaap

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:51

Kuggur schreef:
Ik kan je best wel vertellen "wat je zelf zou doen", namelijk ervoor kiezen geen schapen te houden (ik durf te wedden dat je geen schapen hebt). Want de kosten voor je idee zijn gewoon véél te hoog.

Als ik het niet kon betalen om hun veiligheid te waarborgen zou ik helemaal geen dieren hebben.

Citaat:
Wat betreft het argument over niet afhankelijk willen zijn van het wel of niet volgen van regels door anderen; Neem je dus bijvoorbeeld óók geen deel aan het verkeer? Daar is je eigen leven afhankelijk van of anderen zich volgens de regels gedragen.

Als ik meermaals gewond zou zijn geraakt bij ongelukken waar ik geen schuld aan had zou ik inderdaad gaan bedenken of ik tóch zelf iets zou kunnen doen om in de toekomst letsel te voorkomen. En dan een veiligere auto nemen bijvoorbeeld, is dat echt zo gek gedacht?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:57

Wel als jij ervoor kiest duizenden euro´s in een honddichte omheining te investeren om je schapen te beschermen, wie ben ik dan om daar iets op tegen te hebben? Jouw circus, jouw aapjes.
(Nogmaals, ik geloof er niets van dat je dit daadwerkelijk zou doen)

Want je maakt dan uiteraard waanzinnig verlies. Veroorzaakt door huisdierhouders die hun verantwoordelijkheid niet kunnen of willen nemen.

Jij vind dat blijkbaar acceptabel. Ik niet. Ik vermoed dat we het daar over eens kunnen zijn.

Maar goed jij hebt het over "wat je zou doen áls je schapen zou houden".
Ik heb het over wat ik doe omdat ik schapen houd. Een significant verschil.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 22:09

Kuggur, held! Precies wat ik bedoel, maar 10x beter omschreven..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:37

Lara_Silver schreef:
Wat een discussie, die al een jaar lang duurt? Er kan hier niet eens sprake zijn van twee kanten. De eigenaar + hond die op vreemd terrein inbreekt en daar dieren aanvalt is gewoon ten aller tijde fout. Hier heeft een landeigenaar het recht om een vreemde en agressieve hond op zijn terrein te voorzien van een kogel in de kop. En terecht ook! Dat zou in Nederland misschien ook de oplossing zijn, wedden dat iedereen zijn hond dan plotseling wel netjes bij zich gaat houden? Van de zotte dit.

Dat mag ook, alleen weet volgens mij bijna niemand dit plus dan zit je nog met de hele rompslomp mbt een wapenvergunning ed. Eer dat een keer geregeld is...
En ik denk eerlijk gezegd dat zoiets hier in Nederland (in eerste instantie) ook totaal verkeer gaat uit pakken. Ik ben voor absoluut, maar heel veel mensen lijken hier in staat te zijn gekke dingen te doen als je ''hun hond een kogel door de kop jaagt''. We zijn dat in Nederland wat dat betreft ook niet gewend.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:49

Ook al heb je een wapenvergunning dan nog mag je niet schieten in zo'n geval.

Ik weet dat mijn hond niet luistert als die los is dus die houd ik altijd aan de riem.