Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:42

@ladymadonna, de katten komen over het schuurtje, en moeten springen om op het dak van mijn voiliere te komen. als zo'n dier in volle vaart op plastic golfplaat springt midden in de nacht, zou ik mij ook een hoedje schrikken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:45

ivy_power89 schreef:
Er staan vallen, en de voiliere is tot een bepaalde hoogte gemaakt dat er geen ratten in kunnen komen(de eerste 80 cm hoogte is van beton en deze is rondom, het gaas is ook zo klein dat een rat daar niet doorheen past.
Daarbij heeft een rat geen baas die er wat aan kan doen, en een kat wel!

Oja, en wat kan die baas er aan doen? Er zit geen afstandsbediening op een kat en het binnenhouden of in een beperkte ruimte houden kán gewoon niet bij sommige katten net zoals sommige paarden op stal gewoon gek worden.
Kan ook wel roepen dat je vogeltjes maar binnen moeten zitten.
Jij wilt je vogels buiten om dezelfde reden dat sommige katteneigenaren hun kat de vrijheid gunnen....
Je wilt het beste voor je dier.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:49

Het gaat natuurlijk met name over katten in de buiten gebieden. Daar veroorzaken ze niet de zelfde problemen als in bijvoorbeeld woonwijken.
Katten in de buitengebieden, is natuurlijk ook een leuk alternatief voor jagers. Altijd wel wat te schieten.
En katten in woonwijken? Woon ook (helaas) in een woonwijk in het buitengebied. Ook bij mij lopen andermans katten in de tuin. Sommige klimmen over de schutting, zodat ik ze weg moet jagen. Want achter de schutting lopen mijn kippen. Als ik weg ga, sluit ik de kippen op in hun ren. Niets aan de hand.
Ik erger me meer aan de sigaretten rooklucht van de buren. En de muziek van mijn andere buren. Het gezang van ook weer buren. Dan veel liever de katten. O en bijna vergeten, het afschuwelijke vuurwerk van alle mensen in mijn woonwijk. Echt vreselijk.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 14:51

Trek een stroomdraad, stroom erop ( zijn speciale stroomapparaatjes voor op de markt, speciaal om katten en honden te weren uit volière, vijver, tuin enz) 1 keer een opsodemieter en je ziet ze nooit meer...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:01

Sommige reacties vind ik wel bizar hoor... dat er nu wordt gezegd dat het iemand haar eigen probleem is dat haar vogeltjes zich doodschrikken van andermans katten is ronduit de omgekeerde wereld. En nog hondsbrutaal ook...maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen.

Hier redelijk wat katten in de buurt. Ik heb niks met en niks tegen katten. We grijpen soms in de kattenpoep, met 2 jonge kinderen kan ik daar dan even flink van balen, maar het komt zo weinig voor, dat ik er ook niet echt wakker van kan liggen. Tot nog toe ook geen vervelende katten tegen gekomen in de wijk, sommigen zijn erg gezellig, tot het mee naar binnen komen aan toe. :D Dan moet ik ze alleen daarna zien te overtuigen dat mijn huis niet hun huis is, maar ze zijn vriendelijk, dus optilbaar.
Daarnaast heb ik konijnen en cavia's in mijn tuin. Ik zie een kat nog rustig met 1 van mijn cavia's op pad gaan (maar dat kunnen wilde roofdieren of -vogels ook), maar echt niet met mijn konijnen. Er zit regelmatig een kat in de konijnenren of op het konijnenhok, de konijnen lopen er al sinds 2009 en nog nooit maar een schram kunnen ontdekken en met die twee konijnen, worden ook de cavia's met rust gelaten. Die overigens ook genoeg verstopplekken hebben waar een beetje kat niet bij kan ;)

Dus hier weinig overlast. Gelukkig. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat, als je er wel veel overlast van hebt, het bijzonder irritant kan zijn dat er in NL met 2 maten gemeten wordt. Voor de hond en voor de kat. En dat is wel oneerlijk.

ps. hoewel ik een echte hondenfan ben, vind ik de hondenpoep in de speeltuin ook bijzonder walgelijk. Juk...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:46

Djinnie, je eerste stukje: wie zegt dat? (Ik lees ergens overheen kennelijk?)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:50

hooiberg schreef:
Gigixponys schreef:
denk niet dat er veel katten bestaan die het wel toelaten..

Oh, wat vreemd. Ik ben diegene die de mate van vrijheid van mijn huisdieren bepaalt. Niet andersom. Laat je je paarden ook altijd doen waar ze zelf zin in hebben?

Dat heeft niks daarmee te maken.. ik accepteer dat ze dat niet wil, mijn kat was vroeger van alles en iedereen bang en ik wil niet dat ze dat nog hoeft te zijn.. en ik heb geen eigen paarden.. maar nee, ik laat paarden niet zo maar doen waar ze zelf zin in hebben en mijn kat mag dat ook niet.. ik vind wel dat mijn kat mag komen waar ze wil, dus dan is dat ook mijn beslissing ;)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:54

Eens met de stelling.
Niemand zou last moeten ondervinden van andermans dieren.
Het is toch ook algemeen geaccepteerd dat honden niet los lopen buiten het eigen terrein?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:59

Gigixponys schreef:
hooiberg
[quote="Gigixponys schreef:
denk niet dat er veel katten bestaan die het wel toelaten..

Oh, wat vreemd. Ik ben diegene die de mate van vrijheid van mijn huisdieren bepaalt. Niet andersom. Laat je je paarden ook altijd doen waar ze zelf zin in hebben?

Dat heeft niks daarmee te maken.. ik accepteer dat ze dat niet wil, mijn kat was vroeger van alles en iedereen bang en ik wil niet dat ze dat nog hoeft te zijn.. en ik heb geen eigen paarden.. maar nee, ik laat paarden niet zo maar doen waar ze zelf zin in hebben en mijn kat mag dat ook niet.. ik vind wel dat mijn kat mag komen waar ze wil, dus dan is dat ook mijn beslissing ;)[/quote]
Dus: even voor mijn beeldvorming:
Ik ben jouw buurvrouw en ik geef bij jou aan, op een normale manier, dat ik het toch wel vervelend vind dat jouw kat elke x bij mij in de tuin zit...
Wat is jouw reactie dan?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:00

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de meeste katteneigenaren puur hypocriet reageren hier...
Wel een huisdier nemen, maar geen verantwoordelijkheid er voor nemen...
Want. De kat heeft echt nog een natuur na gedomesticeerd te zijn...
En daarom heeft de kat meer rechten dan de mensen en dieren die er last van hebben...
Echt belachelijk, waarom zou ik geld moeten uitgeven omdat jij een huisdier neemt?
Hou dat beest gewoon binnen. Zo moeilijk is dat niet...
Mijn schoonzusje heeft 4 katten en alle 4 leven ze gewoon binnen...
Dat leer je ze aan...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:08

En dat aanleren werkt dus niet bij elke kat. (Waarmee ik niet zeg dat de eigenaar het dan maar gewoon moet laten gaan als er overlast is)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:09

LadyMadonna schreef:
Vind het wel vervelend voor de mensen die er zoveel last van hebben, maar vind het raar dat die kennelijk alleen hier zitten...

zitten niet alleen hier hoor..alleen tis nogal logisch dat je reacties krijgt van mensen die hier lid zijn natuurlijk..

maar om een voorbeeld te geven,ik ken een anesthesist die heeft een beo...beest is super tam,vliegt altijd los zo ook in háár tuin...en dat vonden buurtkatten heel interessant,en die vraten haast haar beo op..dus nu vangt ze de katten en spuit ze dood,en gooit ze in een container..

maar die is hier niet actief,die houdt niet van paarden..maar overlast van katten,nou breek haar de bek niet open zullen we maar zeggen..

en ik heb geen overlast meer van katten daar ik honden heb die echt zorgen dat ze nooit meer op het terrein willen ( of kunnen) komen ( en die overigens in belgie ooit een populatie zwerfkatten binnen een week opgeruimd hadden) ,maar toen ik nog in r'dam woonde heb ik echt wel heel veel overlast ervaren van andermans huisdieren..
kijk dat die beesten scheiten op gemeentegrond ( waar ook honden scheiten en waar katten bezitters dan blijkbaar wel last van hebben) zal me nog een rotworst zijn,maar in mijn eigen tuin...daar hoef ik andermans beesten niet in te hebben :n

net zo goed als dat niemand mijn dieren in hun tuin willen hebben... Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:12

Dat meen je niet kimmie?
Dat gaat echt veel te ver. Hoe kan zij zich trouwens verantwoorden voor verdwijnend anestatie middel?
Maar goed, irl hoor ik er gewoon nooit iemand over.
Heb vorig jaar een vreemde pers in de tuin gehad. Niemand wist van wie die was, dus waarschijnlijk verdwaald... Gevanden en opgehaald door de dieren ambu

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:13

Oké... Ze afspuiten vindt ik wel een beetje ver gaan...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:18

ja die vrouw was het spuug zat,na tig keer wegjagen bleven ze maar terug komen en zaten zelfs bij haar in huis... ( op jacht op haar beo!!)

en anesthesiemiddel nam ze inderdaad gewoon mee,en er is geen mega controle over anesthesiemiddel,aangezien dat de hele dag gebruikt en bijgespoten wordt bij patienten...

maar goed,plat gereden of dood gespoten,wat maakt het uit,ik heb inmiddels begrepen dat kattenliefhebbers liever zo'n dood hebben voor hun kat en wel een vrij leven, als dat ze liever hun huisdier een veilige omgeving bieden...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:21

LadyMadonna schreef:
En dat aanleren werkt dus niet bij elke kat. (Waarmee ik niet zeg dat de eigenaar het dan maar gewoon moet laten gaan als er overlast is)

Dat werkt prima bij elke kat, maar dat kost tijd en waarom zou je tijd steken in een dier wat je prima naar buiten kunt gooien waardoor je er zelf geen last van hebt?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:21

Hopelijk heeft die anesthesist straks geen last van haar buurtkinderen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:23

Ik ben eigenlijke een beetje klaar het het topic. Ik probeer al een tijdje in het grijze gebied te gaan, maat dat lijkt onmogelijk zolang kamp zwart en kamp wit zitten te kemphanen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:26

tjady schreef:

:'). For real?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:26

LadyMadonna, waar zie jij kemphanen?
mischien verder terug in het topic, maar de afgelopen 2 pagina's heb ik ze niet gezien..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:30

tjady schreef:

:+ ,dat zeiden wij ook toen we het hoorde ...

maar nee,ze was gek op kinderen ,maar niet zo gek op katten die haar beo wilde opvreten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:30

_Zeppelin schreef:
Eens met de stelling.
Niemand zou last moeten ondervinden van andermans dieren.
Het is toch ook algemeen geaccepteerd dat honden niet los lopen buiten het eigen terrein?

Buiten de bebouwde kom mogen honden bij het overgrote deel van de gemeente gewoon los lopen.
Dus de kat van boer harmsen moet maar op eigen erf blijven, maar de hond van Henkie mag lekker los lopen als hij buiten de bebouwde kom loopt.

Kijk doe het dan goed; verplicht alle honden tot aanlijnen, ook in de mooie natuurgebieden en de losloopzones weg halen. Trek het dan gelijk :j
Waar ik woon is het natuurgebied 1 groot losloopgebied, dus zou natuurlijk raar zijn als diegene met een kat daar het dier op het erf moeten houden, maar als je een hond hebt mag ie opeens los.

Dan maar zwart/wit maken als men niet verdraagzaam kan zijn :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:38

maar die hond heeft dan toch wel een eigenaar die meeloopt?? of lopen daar gewoon alle honden zonder eigenaren los??

en inderdaad alle rechten gelijk,dus ook katten belasting :j

en persoonlijk heb ik niets tegen dieren die in natuurgebieden lopen,alleen in mijn eigen tuin hoef ik andermans huisdier niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:40

M_D_H schreef:
LadyMadonna, waar zie jij kemphanen?
mischien verder terug in het topic, maar de afgelopen 2 pagina's heb ik ze niet gezien..

Misschien is kemphanen het verkeerde woord, maar groep zwart is overtuigd van hun gelijk en wil niks van wit horeb, en vice versa...
Dan krijg je een topic waarin de ene partij alleen maar verwijten naar de ander slingert (en vice versa) en dan kom je dus nooit ergens, als je niet voor de visie van een ander open staat.
Het is imo niet zwart óf wit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:43

Ja, de eigenaar loopt vaak wel ergens (zie geregeld honden 20 meter van hun baas aflopen) of nee. Niet altijd, heb er ook een groep die gewoon alleen de voordeur open zet en de hond zichzelf uitlaat...
Maar ja, als mijn kat zou buurten ben ik ook in de buurt. Niet dat deze verder dan de tuin gaat. Maar onze oude kat ging wel eens buurten, ik was wel ergens hoor :D mensen konden mij zo vinden.

Kattenschijt is vervelend, hondengeblaf en de honden die tegen je muur aanzeiken zijn vervelend, kippen zijn vervelend, volière kan ook lekker luidruchtig zijn. Oftewel; t beetje geven en nemen :)
Heb meer last van de meeuwen etc die de auto onder poepen, dat is voor de lak niet zo leuk -O-

Kattenbelasting ook alleen als er ook hondenbelasting betaald moet worden, want niet elke gemeente doet eraan.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 12-10-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt