waarom ik BARF...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:30

Ok schijnbaar is het een beetje lastig om mijn vraagstelling te begrijpen. Dus zal ik het anders voor je formuleren, waarom is het dan niet beter? Waar baseer je dat op?

Ik ben namelijk erg benieuwd naar jouw bronnen, of heb je dit in je eentje uitgezocht d.m.v. onderzoeken en studies?

En ach als je zin hebt, hier nog een beetje leuk leesvoer van ons "barf evangelisten"

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:43

dubbel, ging even mis met "wijzig post".
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 26-09-13 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:44

MissDD schreef:
Ok schijnbaar is het een beetje lastig om mijn vraagstelling te begrijpen. Dus zal ik het anders voor je formuleren, waarom is het dan niet beter? Waar baseer je dat op?

Ik ben namelijk erg benieuwd naar jouw bronnen, of heb je dit in je eentje uitgezocht d.m.v. onderzoeken en studies?

En ach als je zin hebt, hier nog een beetje leuk leesvoer van ons "barf evangelisten"

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html

Voor we hiermee verder gaan, heb je enige kaas gegeten van wetenschappelijke methodologie?
NB, die web site heb ik al langer geleden doorgenomen, vind het wel leuk inderdaad, maar vermoedelijk niet om dezelfde reden als jij.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:45

Ja hoor, kom maar op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:54

Wel ik betwijfel dat ten zeerste, gezien je reactie. Je schijnt niet zo goed te begrijpen waar bewijslast normaliter ligt.
Maar goed hier is een een linkje voor jou, itt tot je barfplaats forum wél rijkelijk onderbouwd met wetenschappelijk doortimmerde onderzoeken; http://skeptvet.com/Blog/category/nutrition/

MissDD

Re: waarom ik BARF...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:09

Een aantal van deze posts heb ik idd eerder gelezen en ik moet helaas tot eenzelfde conclusie bij jou komen wat betreft het zwaartepunt van de bewijslast.

The proof is in the pudding

Oftewel, mijn opgegeven kat heeft 9 jaar langer geleefd door het overzetten op vers.
Laten we het er maar op houden dat we het eens zijn, dat we het nooit eens zullen worden en dat is prima.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:12

Oh, als we afdalen tot "anekdote" nivo, gráág. Vooral niet de moeite nemen je in te lezen, verspilde tijd.
Welterusten.

NB, "The proof is indeed in the pudding", je begrijpt jammer genoeg niet wat bewijs is....
(zoals ik al vreesde, geen benul van methodologie).

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:32

Jammer dat je denkt dat het nodig is om zo denigrerend te reageren.

Ik betwijfel daarom ten zeerste of jij zelf de artikelen wel hebt gelezen,
(begrijpend hebt gelezen).

En met de pudding, bedoel ik niet alleen mezelf, maar ik had ook niet verwacht dat jij dat zou oppakken gezien je vorige reacties.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:38

Huh, wacht, je bedoelde jezelf met "de pudding"..?
Inderdaad, ik snap er geen fluit meer van, en ontstip dit topic maar, zou ook beter moeten weten me (weer) met deze idiote discusssie te bemoeien, mijn excuses.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 00:45

Geeft niets hoor, iedereen maakt fouten, welterusten.
(Dit topic ook ontstippend)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 05:53

MissDD schreef:
ivy_power89 schreef:
Dan neem ik aan dat jij je paard ook geen brokken geeft?
Want ook die zijn bewerkt ;)

Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Als de een graag vlees wil voeren, omdat hij/zij zich daar goed bij voelt dan moet die gene dat lekker doen, dat is met brok ook zo!
Mijn honden zien er goed uit, en staan op brok........
De hond met lichamelijke klachten, kan niet op vlees want die spuugt zich helemaal leeg....

Een paard is een herbivoor, geen carnivoor. :wave:

Dat je hond niet op vers vlees kan, kan te maken hebben met zijn maagzuur. Sommige honden die altijd brok hebben gegeten hebben geen goed maagzuur meer om het vlees te kunnen verwerken, ook kunnen de darmen lui geworden zijn van de brokken. Daarom wordt ook altijd aangeraden om dit stapsgewijs te doen.

Paarden zijn herbivoren dus ze eten in de natuur ook granen en heel veel koolhydraten?
want dat is immers wat in de brokjes zit en dat is niet wat ze van nature horen te eten.

Iemand schreef dat elk brokje bewerkt is. Wat in ons voer/eten is niet bewerkt? Dan moet je zelf in principe ook terug naar puur?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 06:41

ja cemlys daar gaat nou net de discussie over OOK bij mensen.. de reclames van Zonnatura geef ik groot gelijk "waar zijn we nou helemaal mee bezig" er zit ongelooflijk veel troep in ons (vr)eten. en om normaal vers te eten ga je echt niet terug naar de natuur hoor :S mijn vader doet een dr frank dieet en dat is alleen maar vers, gestoomd, en sapjes.. vind je dat zo dicht bij de natuur? maar een heel stuk gezonder dan al die bewerkte troep is het wel ;)
ik ben het (weer ;) ) niet met je eens kuggur wbt honden leven niet gezonder. je kan wel al je onderzoeken er bij halen maar voor mij is levend bewijs veel waardevoller.. als ik al zo ongelooflijk veel honden ken die van een gigantisch jeukende, open gekrabde huid helemaal opknapte na de overstap op vers is dat nog steeds niet gezonder?
waarom adviseren dierenartsen als Tannetje Koning en Erwin van Gijtenbeek dan meteen vers? (en nee dit zijn niet de minste dierenartsen in Nederland...) deze zitten dan volledig aan het verkeerde eind? deze zien nl dat honden enorm opknappen na de overstap..

nogmaals mensen, deze discussie gaat ook over mensen voeding he ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 08:48

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:15

rien10 schreef:
Als je hond het goed doet op bepaalde voeding; die voeding blijven geven. Bij mij krijgen ze Prins brok en af en toe pens (gewoon uit de vriezer van de supermarkt). Af en toe beetje zalmolie. En gezond dat ze zijn! Werelds. Dus nee, dat ga ik niet veranderen "omdat ik brok voer".
Op honden fora zijn hier al 700 discussies over geweest. En als iemand zijn hond iedere dag gestoomde hertenbiefstuk wilt geven; mij best. Maar ga mij aub niet vertellen wat ik mijn hond moet voeren. Dat bepaal ik zelf. En dat ik me laat voorliegen door etiketten? Wie zegt nou dat wat die Barfers zeggen waar is. Ik lees meningen van mensen (met fouten er in) maar heb nog geen gepubliceerd wetenschappelijk stuk gezien.

Ik heb een lijstje gepost op een van de vorige pagina's. Er is wel wetenschappelijk onderzoek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:07

Vallen hazelnoten ook onder barf =:) ze eten hier m'n hele oogst op! Zo leuk om te zien, velletje eraf pulleken, noot kraken met de kiezen, schil uitspugen, nootje zoeken tussen de schillen en smullen maar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:28

rien10 schreef:
Vallen hazelnoten ook onder barf =:) ze eten hier m'n hele oogst op! Zo leuk om te zien, velletje eraf pulleken, noot kraken met de kiezen, schil uitspugen, nootje zoeken tussen de schillen en smullen maar.

Ja :P Dat is idd één van de extra's die vaak aangeraden worden. Noten zijn gezond. Hier doet de ene er een moord voor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 10:30

Zo, topic doorgeworsteld. Wat een discussie!

Wat ik globaal merk is dat er maar 2 varianten zouden zijn: óf kvv/barf óf broek met 4% vlees.
Er zijn ook tussenvormen ;)
Afwisseling bijvoorbeeld van kvv/barf en een brok met een hoog vleespercentage en graanvrij.
(heel generaliserend hoor, want ik heb ook mensen gezien die het wel van meerdere kanten bekijken)

Wat het belangrijkste is, is dat je kijkt naar je dier en zijn behoeften. Waar doet hij het het beste op?
En dat is niet altijd vers. Mijn kat heb ik noodgedwongen weer op brokken moeten zetten, terwijl hij op vers is grootgebracht. Hij ontwikkelde blaasgruis op basis van calcium. Botten dus.
Ik heb toen al mijn katten weer op brok gezet. 1 at al vers met lange tanden, de kat die het niet meer mocht jatte vers omdat hij het wel lekker vond.
Ik ben gaan zoeken naar een brok met een hoog vleespercentage en kwam uit op Orijen (80%). Klonk allemaal fantastisch, maar helaas, ze kregen diarree, vervilte vacht en een slechte huid.
Nu staan ze op Acana. Nog steeds een hoog vleespercentage en hier doen ze het super op. Ze zien er weer net zo uit als op vers vlees, ontlasting is mooi, vacht glans.
Als afwisseling geef ik af en toe kipfilet of een runderlap.
Kortom: brokken passen bij mijn katten beter. Maar het is wel wijs om je goed te verdiepen en niet zomaar Whiskas (McDonalds) te voeren omdat het toevallig makkelijk te verkrijgen is en goedkoop. Natuurlijk is zo dicht mogelijk bij de natuur goed. Maar zoek dan wel de manier die het beste bij je hond of kat (of jezelf) past.

Waarom ik dus niet BARF :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 17:14

Kwam toen ik Tannetje Koning op zocht een interessant interview tegen waar ze uitlegt waarom ze voor vers is en wat het nadeel is van vrijwel alle brok(de verhitting), alleen bij de samengeperste brokken is dat niet van toepassing.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:09

Vanavond op RTL4 een uitleg over Barf

Afbeelding

Misschien leuk om wat meer informatie te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:32

Dat is geen barf, maar Tinlo barfmenu, een kvv. ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:40

Ja hallo dat wordt door een bedrijf gezegt wat dat vlees verkoopt. Op een show eens wat info gehaald bij deze mevrouw over of ik verkooppunt zou worden. Na een gesprek wist ik zeker van niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:48

Oh daar ben ik wel benieuwd naar Kohtje, waarom niet? :)

Maar objectief is het natuurlijk niet. Een merk wil altijd verkopen, of je nu een brokkenmerk interviewt of een kvv merk.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:23

*Knip*
Zaterdag 28 September om 13:25 uur is #BARFmenu te zien in het RTL4 programma "LifestyleXperience Plus" Wij willen dit graag wat extra promoten om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met het versvoeren van hond, kat of fret.

In de aflevering zal uitleg worden gegeven waar BARF voor staat en wat het nou eigenlijk inhoudt.
Ook ziet u in de aflevering o.a. een stuk over de KNGF en het Kennis Instituut voor Huisdieren.*knip*

Ik hoop toch dat ze niet alleen hun eigen merk promoten maar idd meer mensen laten kennismaken met het Barfen an sich. :) (naïef ik weet het :D )

Ik ben trouwens zelf geen barfer, voer KVV en eet zelf zoveel mogelijk volgens de voedselzandloper/ beetje paleo eigen stijl :+ Dus probeer voor mijzelf en mijn honden een beetje 'dicht bij de natuur' te blijven. Wat een ander doet moet ie lekker zelf weten :) Ik ben te druk met mezelf om me met een ander te bemoeien.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:54

kohtje schreef:
Ja hallo dat wordt door een bedrijf gezegt wat dat vlees verkoopt. Op een show eens wat info gehaald bij deze mevrouw over of ik verkooppunt zou worden. Na een gesprek wist ik zeker van niet.

Ben ook wel heel benieuwd waarom niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:59

Ik heb het filmpje gezien, maar weinig echte commercie hoor, gelukkig :) Ze legden vooral uit waarom vers voeren volgens hun beter is en ja tuurlijk, hun naam was wel in beeld, maar dat vind ik niet meer dan logisch.