Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:35

Goof schreef:
Lara_Silver schreef:
Als je fulltime werkt kun je imo ook oprecht niet correct voor een hond zorgen. Dwz de hond zit te lang alleen en komt er bij lange na niet voldoende uit. Het is enkel te doen als je een partner hebt die niet werkt of maar parttime werkt. Mensen die (beiden) fulltime werken horen dan ook helemaal geen hond te hebben vind ik.

Of de hond te lang alleen zit is een aanname, stel dat je beiden fulltime werkt, maar wisselende diensten hebt? Zit de hond maar enkele uren (hooguit) alleen.
En dat de hond er niet lang genoeg uit komt is ook een aanname, je weet immers niet hoe lang de hond in de avond nog beweging krijgt en mee gaat naar wellicht stal o.i.d.

Exact... Of als je hond een maatje heeft om mee te spelen als er niemand thuis is (in de tuin ofzo), of of of...

Er zijn situaties waarin je niet correct voor een hond kunt zorgen als je fulltime werkt (en alleen woont). Maar er zijn ook situaties waarin je niet correct voor een hond kunt zorgen als je de hele dag thuis zit 8)7

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:43

Ik heb 7 poedels die lopen om de 3/4 uur een uur en in de avond, 2 uur.
Daarbij krijgen ze ook hersenwerk en 1 keer per week agility/dogdance en gehoorzaamheid.
En thuis dan ook oefenen.
Dus behoorlijk druk.

Zie ook regelmatig honden die 2 keer per dag naar buiten gaan.
Persoonlijk veel te weinig !!
Tuurlijk ligt het ook aan het ras, maar ik vindt wel dat wat voor ras je ook hebt min 20 min met je hond moet lopen per wandeling.
Met mij loopt regelmatig een Engelse buldog mee, die loop dus 30 min per wandeling en die rent ook heerlijk mee

irisloove

Re: Discussie: Hoe vaak moet een hond uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:49

Wij hebben een boxer, een energieke hond! S'ochtends word er een stukje met hem gefietst of gelopen, s'middags word er minstens 3 kwartier met hem gelopen, vaak samen met een ander hondje! En s'avonds word hij weer uitgelaten. Ook gaat hij 2x per week naar de boxerclub waar hij zich kan uitleven, onderanderen pakwerk.
Voor de rest kan hij door het hele huis lopen en de tuin is groot genoeg! Ook hebben we vaak hondjes op bezoek waarmee hij kan spelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:54

kimmie261 schreef:
nou dat valt dus best wel mee hoor...is wel heel erg generaliserend,nogmaals denk dat mijn hond toendertijd meer beweging kreeg toen ik fulltime werkte als mijn honden die ik nu heb,terwijl ik nu hele dagen thuis ben...

maar goed,ik leefde toen ook echt voor mijn hond,en paard,was vrijgezel en mijn hond was mijn "partner"denk dat dat beest echt de halve wereld gezien heeft ,ging echt overal mee naartoe,mocht ze niet mee,dan ging ik niet,was simpel zat...

ik zou ook 1000x eerder een hond herplaatsen bij iemand op een flat die fulltime werkt maar wel de hond zijn vrijheid laat behouden in huis en na zijn werk echt gaat voor de hond,als naar iemand die dan veel thuis is,maar zijn hond in een kooitje stopt snachts en overdags als deze voor een bepaalde tijd weggaan...

Goof schreef:
Of de hond te lang alleen zit is een aanname, stel dat je beiden fulltime werkt, maar wisselende diensten hebt? Zit de hond maar enkele uren (hooguit) alleen.
En dat de hond er niet lang genoeg uit komt is ook een aanname, je weet immers niet hoe lang de hond in de avond nog beweging krijgt en mee gaat naar wellicht stal o.i.d.

Magrathea schreef:
Exact... Of als je hond een maatje heeft om mee te spelen als er niemand thuis is (in de tuin ofzo), of of of...

Er zijn situaties waarin je niet correct voor een hond kunt zorgen als je fulltime werkt (en alleen woont). Maar er zijn ook situaties waarin je niet correct voor een hond kunt zorgen als je de hele dag thuis zit 8)7

Jammer van je smiley, nergens voor nodig.

@ de anderen: Laten we met zijn allen realistisch blijven. Mij gaat het vooral om de uren dat de hond alleen zit. En als je fulltime werkt dan zijn dat toch een aantal uren. Dat vind ik persoonlijk gewoon niet kunnen. Zo nu en dan, kan gebeuren. Maar iedere dag? Zeker niet iedereen heeft het geluk volledig verschillende shifts te draaien.

Het is juist generaliserend te zeggen dat het fulltime met een hond wél makkelijk kan, terwijl dat onrealistisch is. Ik zie dat ik enkelen hiermee voor de borst stoot, maar dat maakt niet uit, het is immers mijn persoonlijke mening. Ik zou het zelf nooit doen, dat anderen het doen, daar kan ik enkel een mening over hebben.

Ook mensen die honden de hele dag in een bench proppen horen er helemaal geen te hebben, of je voed ze op en geeft ze voldoende beweging of je laat het. Als je honden maatjes hebben en genoeg leefruimte hebben dan word uitlaten ook minder nodig. Daarbij is het natuurlijk geweldig als de hond na het werk alle aandacht en beweging krijgt, maar door de dag? Daar doelde ik op. Ik vind bijv. 4 uur lang alleen echt heel lang, dat is dus gewoon 4 uur lang je plas en poep op houden, niemand die me wijs kan maken dat dat ok is. Maar zoals ik al zei, iedereen moet vooral doen met zijn of haar dier wat ze graag willen, maar ik ben vrij er over te oordelen.

Overigens zou ook graag een hondje willen hebben, maar vanwege mijn eigen principes komt die er dus niet. Ik werk mezelf er harder mee tegen dan jullie in dit topic. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:04

't Is gewoon maar om aan te geven dat alleen het gegeven 'fulltime werken' bij lange na niet voldoende is om te bepalen of iemand wel of niet goed voor zijn hond zorgt.

Als ik in eerste instantie een ideale situatie heb waarin de hond maar weinig alleen hoeft te zijn, maar die valt weg (bijv mijn relatie gaat uit), moet ik dan mijn hond maar wegdoen omdat ik toch mijn fulltime baan moet behouden? Ook als het beestje heel erg aan me gehecht is en ik aan hem? Nee, dan trek ik er wel een uitlaatservice bij oid, of als ik zo'n wonderhond heb die de hele dag kan liggen slapen zonder problemen, dan heb ik daar gewoon geluk mee.

Je kunt nooit generaliseren, je moet de hele situatie kennen. :)*

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:07

Waarom? Het is gewoon een rekensommetje hoor, imo hoort een hond gewoon niet langer dan 4 uur alleen te zijn. Als je situatie opeens dramatisch veranderd is het nog te begrijpen. Maar mensen die hun hond letterlijk aanschaffen terwijl de situatie dat eigenlijk niet toe laat. Uitlaatservice is toch helemaal super! Maar laten vele mensen dat niet gebruiken. Ik blijf bij mijn bovenstaande post.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:16

En dan kun je je ook nog afvragen HOE een hond uitgelaten wordt.
Van een hoop mensen die met een hond lopen word je namelijk niet blij.

Ik heb het geluk hier landelijk te wonen en m'n hond bijna overal los kan lopen.
Er is veel ruimte, bos en weilanden etc waar je met de hond kan komen.
Maar als ik gewoon hier een beetje in de buurt loop, dan kom je ook veel mensen tegen met hun hond.
Waarvan er veel zijn die niet behoorlijk aan de riem kunnen lopen en het voor de hond dus echt niet leuk is om uitgelaten te worden.
Soms is de eigenaar dat zat en rukken ze flink aan de riem, helemaal als ze een hond hebben die uitvalt naar andere honden.

Het gaat niet alleen om het aantal uur beweging maar ook dat je hond goed opgevoed is.
Dat kost wel veel tijd en energie die je in je hond moet steken maar je hond krijgt er wel een fijner leven door.
Een gehoorzame hond kan ook makkelijker mee op bezoek, naar restaurant etc.

Ik kan me voorstellen als je ergens in een stad woont of in grote vinexwijken, dan moet je echt ergens met de auto heen om van de geijkte paadjes en losloopveldjes weg te zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:26

kimmie261 schreef:
de meeste honden slapen snachts niet daar waar ook de baas slaapt ( niet op een slaapkamer dus) ,zijn dan ook voor uren alleen,dat is dan minder erg als een hond overdag alleen laten zitten??ik zeg nergens dat het erger, of minder erg is... mnaar 8 uur snachts + 8 uur overdag word mij persoonlijk gewoon echt te veel.
hond op de slaapkamer is leuk, maar dat gaat hier niet gebeuren, hebben wij ook gewoon echt de hond niet voor :n dus sja, precies andersom dus, snachts niet bij de baas, overdag zoveel mogelijk wel :)

laat ik wel zeggen,dat al mijn honden op de slaapkamer slapen,zo ook mijn eerste hond...

en ik nam wel eens wat overuren op,dan was ik eerder voor kim thuis..nah...ze lag op de bank,keek me met 1 oog scheef aan,en het was nog net niet dat ze op haar horloge keek om me te melden dat ik "te vroeg"was..

wilde ik heel enthousiast wandelen met haar,moest ik echt 10x roepen eer ze de bank af wilde komen,om vervolgens de hele weg 20 meter achter me aan te sjokken,en vooral de hele weg te geeuwen...

heb nou eigenlijk niet het idee gehad in al die tijd dat ze er héél erg mee zat dat ze alleen was overdag,zoals een vriendin in die tijd altijd zei,was ze blij dat ik opgerot was zodat ze kon uitrusten van de uren die ze de dag ervoor had gelopen... :+

die reacties ken ik ook idd, niet bij ons huidige smurfje, wel bij een oude hond van mijn ouders...geniale kop trok hij dan ook :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:48

Nu mijn broer gaat studeren zit Bobbie geen 8 uur lang meer alleen (dat gebeurde wel eens, hoogstens 1x in de week). Daar ben ik wel blij mee. Hij zal nu hoogstens 6 uur alleen zitten.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:52

Wij hebben hier een ontzettend actieve shih tzu. Ze gaat 'sochtends rond een uur of 8 even plassen (5 minuutjes), rond de middag nog een keer en 'savonds wordt er een uur of meer met haar gewandeld. Als mn moeder naar bed gaat mag ze even voor in de berm plassen (rond 12 uur) en dat is het. Verder loopt ze de hele dag los in huis en in de zomer kan ze zelf naar buiten en binnen, waarbij ze vaker buiten is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:02

Wat staat iedereen vroeg op zeg :wow: Ik laat mn honden meestal 3 x per dag uit, in de ochtend gewoon een rondje ( rond 9 uur meestal ) dan rond 12/1 uur ga ik met ze naar t bos, waar ze gaan zwemmen, en kunnen spelen ( daar fiets ik heen of ik loop) en dan ben ik al gauw 2 uur weg.
En savonds nog een rondje.

Dit is mijn schema ongeveer, maar ik wijk er vaak genoeg van af, ik ben altijd thuis, en als ik ze kan meenemen gaan ze mee. Ze zitten eigenlijk nooit alleen thuis, behalve als ik ergens heen ga waar ze niet mogen komen. Of als we een dagje weggaan met t gezin laat ik ze wel de hele dag thuis.

Maar hun slapen bij mij in bed, en liggen de hele dag naaste me, en ze kunnen vrij in het huis lopen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:08

Lara_Silver schreef:
Waarom? Het is gewoon een rekensommetje hoor, imo hoort een hond gewoon niet langer dan 4 uur alleen te zijn. Als je situatie opeens dramatisch veranderd is het nog te begrijpen. Maar mensen die hun hond letterlijk aanschaffen terwijl de situatie dat eigenlijk niet toe laat. Uitlaatservice is toch helemaal super! Maar laten vele mensen dat niet gebruiken. Ik blijf bij mijn bovenstaande post.

Niet dat mijn hond steeds alleen thuis is, maar er zijn dagen dat ze wel 8 uur alleen thuis moet zijn. En zo erg vind ze dat geloof ik niet eens, ze wordt goed uitgelaten waardoor ze alleen maar ligt te slapen. Ik heb wel eens gespiekt hoe ze erbij lag, nou: heerlijk op de bank te snurken!
Ik vind in principe dat mensen die fulltime werken, best een hond kunnen hebben, maar de hond moet daar tegen kunnen de hond moet voldoende beweging krijgen. Als mensen een uur eerder uit bed komen om een uur te wandelen voordat ze naar hun werk gaan en bij thuiskomst ook nog een stuk wandelen, lijkt mij daar niks mis mee. Zo nu en dan een oppas bijvoorbeeld, maakt het leven niet veel erger voor een hond denk ik.
Ik vind het erger dat honden zo weinig uitdaging krijgen in hun leven. Ik kom heel veel honden tegen in het dorp, maar ga ik buiten het dorp wandelen (waar juist de leukste plekken zijn voor honden): daar kom ik bijna niemand tegen, alleen de mensen die echt lekker op pad gaan met hun hond.

En in bed slapen, ja ik slaap wel eens beneden op de bank of ik pak een matras, dan komt mijn hond ook gezellig bij mij liggen <3 mee naar boven nemen doe ik dan weer niet, we hebben een te enge trap.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:18

Ik werk 4 dagen en heb 4 honden. Op een werkdag ben ik soms van 8 tot 5 weg en soms van 7 tot 6. Mijn honden zijn alleen als ik naar het werk ben. Ze zijn overdag in de paardenstal. Die is 12,5 bij 8 meter. Sochtends lopen ze anderhalf uur los op het erf/land. Dan ben ik bezig de dieren te verzorgen en mogen ze doen wat ze willen. Als ik naar het werk ben, komt mijn vriendin/bijrijdster en dan mogen de honden weer los. Zij is er ook al snel ander half uur. Ook savonds als ik thuis ben, mogen ze weer de hele avond loslopen. Vaak willen ze het liefste zijn waar ik ben. Ben ik stallen aan het mesten, dan lopen ze vaak in en om de stallen. Ben ik aan het rijden, dan rennen ze door de rijbak en tussen de bomen om het erf. Als ik het land aan het mesten ben, gaan ze mee en als ik binnen achter de pc zit( zoals nu) of tv kijk dan liggen ze in hun mandjes. Snachts slapen ze in huis. Ik voel mij wel eens schuldig als ze een dag echt in de paardenstal moeten blijven, maar dat is maar een enkele keer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:19

ik vind het alleen maar fijn dat ik verder van het dorp af weinig honden tegen kom, kan die kleine van ons ook eens even lekker uit zijn dakje :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:13

Lara_Silver ,ik vind het prima dat jij als mening hebt dat een hond niet langer als 4 uur alleen moet zijn,maar ik vind dat dat prima kan,dat is mijn mening,en zou ik het over doen als het kon,ja zeker...maar dan wel met zo'n type hond als ik toen had,die kon zich prima vermaken overdags met het bekijken van haar binnen oogleden..

maar goed,als een hond overdag niet langer als 4 uur zonder uitlaten kan,betekend dat dan ook dat een hond snachts er om de 4 uur uit moet??

want een hond slaapt gewoon overdag als je er niet bent ( over het algemeen) net zoals snachts,en snachts hebben maar weinig mensen moeite met het feit dat een hond langer als 4 uur niet uitgelaten wordt,of langer als 4 uur niemand zien en zichzelf moeten vermaken als ze afgezonderd liggen van hun mens( en dat als roedeldier zijnde) ..

ik vind dat mensen die echt kiezen voor de hond en daar ook voor gaan,prima kunnen zorgen voor een hond als ze fulltime werken :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:08

Ik laat mijn hondje van 10 3 keer per dag uit en hij komt nog s avonds achter in de tuin om laatste plas te doen, ik heb geen vaste tijden dat ik hem uitlaat dit vooral omdat hij lichamelijk soms wat moeite heeft, dus de ene keer kan ik bv 30 minuten wandelen en met balletje gooien teriwjl hij het de dag erna mischien na 5 minuten al niet meer volhoud.

Wat me vooral opviel hier.. is dat het lijkt alsof sommige mensen met grote honden hun hond uitlaten op tijden die soms minder dan twee uur van elkaar liggen of zelfs fietsen tussendoor, vraag me af of die mensen er wel rekening mee houden dat een groote hond een maag torsie kan krijgen als hij niet genoeg rust na het eten heeft maar neem aan van wel maar viel me gewoon op

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 06:32

ittheclown schreef:
Ik laat mijn hondje van 10 3 keer per dag uit en hij komt nog s avonds achter in de tuin om laatste plas te doen, ik heb geen vaste tijden dat ik hem uitlaat dit vooral omdat hij lichamelijk soms wat moeite heeft, dus de ene keer kan ik bv 30 minuten wandelen en met balletje gooien teriwjl hij het de dag erna mischien na 5 minuten al niet meer volhoud.

Wat me vooral opviel hier.. is dat het lijkt alsof sommige mensen met grote honden hun hond uitlaten op tijden die soms minder dan twee uur van elkaar liggen of zelfs fietsen tussendoor, vraag me af of die mensen er wel rekening mee houden dat een groote hond een maag torsie kan krijgen als hij niet genoeg rust na het eten heeft maar neem aan van wel maar viel me gewoon op

Ze zijn bezig met een onderzoek naar maagtorsies wat dat juist tegenspreekt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:33

ittheclown schreef:

Staat er dan ook bij wanneer de hond eten heeft gehad dan? Ik laat mijn hond ook uit rond etenstijd en na 8 uur 's avonds, maar ze krijgt pas om 22:00 uur haar brokken omdat ze het niet eerder wilt opeten.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:49

Mijn hond laat ik een uur rusten en ga dan wandelen.
Als ik ga trainen krijgt hij 3/4 uur van te voren zijn eten

Hier zitten de honden max 3/4 uur alleen.
Langer niet geen kattenluik als ze moeten plassen.
Ik werk 10 uur per dag, 3/4 dagen in de week. Dan gaan ze naar de oppas waar ze dan de hele dag zitten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 09:59

Ik ga maar eens even lekker een stuk hardlopen met de hond :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:06

eten, rust en wandelen is prima in te delen hoor,
hier krijgt ie smorgens na de ochtendronde een scheut yoghurt en 's avonds na de laatste lange ronde krijgt hij een pond vers.
dit word door de dag nog aangevuld met gedroogde long etc als ik weg ga.
effectief heeft hij maar 1 echte maaltijd per dag.

op woensdag krijgt hij na de middagronde ivm de training 's avonds, op zondag krijgt hij na de training eten, dat is ergens tussen 3 en 4 's middags. die maaltijd is meestal een kg pens.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:26

Ik heb een Poll geopend nav dit onderwerp/topic. Willen jullie zo lief zijn deze in te vullen?
In de OP staat uitgelegd wat wel en niet meetelt in de minuten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:15

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:20

Wij hebben een jack russel, gaat af en toe lopen met mn zus maar voor de rest loopt die de hele dag binnen rond en als die zn behoeftes moet doen dan doet die dat in de tuin (wij hebben ook niet een kleine tuin) en dat word dan regelmatig opgeruimt..
Hij vind lopen wel leuk maar toen we hem nog 2 a 3x per dag uitlaatte dook die steeds onder de tafel als we de riem pakte :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:21

In de tuin laten poepen en plassen vind ik smerig dus mag ook niet bij ons.
Honden weten precies waar ze hun behoefte kunnen doen buiten en ze worden minimaal 3x per dag uitgelaten. Verder gaan ze nog mee naar de paarden als we niet buiten gaan rijden en in de zomer gaan ze ook nog eens naar het water om te zwemmen en te spelen. Daarnaast gaan ze ook met de fiets en als we met vakantie gaan gaan ze gewoon mee.