Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:44

Snap niet waarom je het blijft vragen. Want naar bijna alles wordt onderzoek gedaan voordat het als feit/stelling naar buiten komt vanuit de autoriteit, of voordat een product in gebruik komt. Het lijkt mij dat iedereen dat wel weet.

Ze kunnen bijvoorbeeld uit een onderzoek vaststellen dat een hond 4 keer op een dag uitgelaten moet worden omdat het, weet ik veel (ben geen onderzoeker), dan beter functioneert of gedraagt dan bij 2 keer, langer leeft, of whatever je allemaal kunt onderzoeken.

Zelf zou ik regeltjes als 4 keer per dag uitlaten niet zomaar gebruiken, omdat ik vind dat je nog altijd naar een dier moet kijken als individu. Maar bijvoorbeeld een soortgenoot vind ik wél nodig, omdat honden gewoon sociale dieren zijn. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, honden die liever alleen zijn, maar TS wilt bij voorbaat maar één hondje, en daarbij is de hond vaak alleen.

Dan voldoe je gewoon niet aan de voorwaarden om een hond te houden. Niet aan de juiste voorwaarden in ieder geval, die in het voordeel van de hond. Niet die in het voordeel van de baas, zoals bij héél veel hondeneigenaren.

akishino

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:53

Ieder zijn eigen mening en mijn mening is dat honden minder veeleisend zijn dan wij mensen denken en er van gemaakt hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:57

Kan je nagaan hoe lief dieren zijn, dat ze veel minder veeleisend zijn en maar genoegen nemen met alle uren alleen in het flatje met amper ruimte om eens helemaal gek te kunnen doen. Maar het gaat toch niet daarom? Je wilt voor je kind toch ook een leuk leven of geef je haar alleen wat ze eist?

Een hond kan inderdaad prima alleen zijn de hele dag lang, zonder vriendje en zonder mensen. Maar dat wilt nog niet zeggen dat het ook een leuk leven is voor hem. Helaas maakt dat mensen niet veel uit, als dieren het prima doen, dan hebben ze meteen 'een goed leven'.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 12:59

Nee hoor dat doe ik niet. TS kan een hond niet bieden wat het nodig heeft, zoals een soortgenoot.

Het is alleen erg jammer dat alles goedgekeurd wordt mits het geen dierenmishandeling is en het dier 'er wel goed zit'. Maar dat heb ik al eens gezegd. Sommigen lijken het gewoon niet te snappen. Het egoïsme neemt het brein over :D

egoisme neemt het brein over knap dat jij dat vanuit je pc schermpje kan beoordelen, dus omdat ik ts geschikt vind ben ik egoistisch, mens laat me niet lachen, dat hondje komt niks te kort, weet je wat pas zielig is,mensen die er niet over nadenken over aanschaf van een hond, het bevalt niet en ze pleuren de hond in asiel of dumpen ze ergens anders omdat het veel tijd kost, ts is er in staat om veel tijd in haar hondje te besteden, heeft er goed over na gedacht en zelfs advies gevraagt,!
mijn hond heeft thuis ook geen soort genoot, en waarom niet.
punt 1 ik heb haar uit een asiel gehaald waar ze me al zeiden dat ze niet sociaal is naar andere honden punt
2: inmiddels heeft mijn hond 2 hondenvriendjes, maar is met vreemde honden vaker mis gegaan dan goed, ze is zelf onzeker dominant naar andere honden en kent weinig hondentaal, punt
3 : uit boek van martin graus heb ik gelezen dat puppy sociliteit met andere honden word bepaalt tussen de 8 en 12 weken, zelf heb ik heb vermoeden dat ze voor mij helemaal niet met andere honden in aanmerking is gekomen,
punt 4 ik heb vaker andere hondjes bij mij thuis gehad, ging op zicht goed, alleen mijn hond werd er niet vrolijk van, kwam weer terug als ze weg waren
punt 5: ik woon momenteel nog op een flat ik vind de ruimte te weinig voor 2 honde (maak je geen zorgen mijn hond komt er heel veel uit lange wandelingen (mits haar gezondheid het toelaat) ze gaat veel zwemmen mee naar oma mee naar moeder mee naar vader enz, zelfs heb ik verwege medische klachten urgentie gekregen voor andere woning, punt 6 sinds vorige maand is bij de dierenarts uitgekomen dat ze botvorming heeft in de rug waardoor der gewrichten aan elkaar groeien, kunnen ze helaas weinig aan doen dan pijnstiller geven en ze moet zich rustig houden, op dit moment gaat het best slecht, nog een ander hondje erbij levert te veel stress op voor der en die moet ik zien te vermijden
verder werk ik verwege medische problemen maar 2 uur per dag de rest ben ik bij haar en mag ze overal mee naar toe, verder ben ik me er ook van bewust omdat ze op een flat zit dat ze veel beweging nodig heeft, maar die krijgt ze ook, het is nu alleen kijken wat haar lichaam aan kan. verder heb ik ook advies aan dierenarts gevraagt ik dat beste in kon vullen de beweging met der medische grond, en dat zou egoisme zijn , sorry hoor, maar ik heb alles over voor mijn hond, doe wat het beste is voor haar en denk dan pas aanmezelf,

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:01

Was dat zo lastig? :+

Vind het hier bijvoorbeeld ook zonde dat we maar één hond hebben, want als je ze ziet spelen (heb nu 2 weken een oppaspup) en erna gelijk weer snurken omdat ze moe zijn, echt leuk, vooral omdat het gewoon thuis kan (ruime keuken, woonkamer en tuin), daarna hebben beide niet veel behoefte aan wandelen (wat ik zo trouwens wel ga doen).
Ik bedoelde maar met mijn post dat ze hier geen vaste tijden kennen, niet voor eten, rust, wandelen etc. en dus ook niet alles even vaak en even lang gedaan wordt. Ik heb inderdaad geen zin om te wandelen als het donker is, regent of ik 12 uur bezig ben geweest op school en dan ook nog een 3 à 4 uur naar het paard 'moet', tja dan ziet de hond enkel de tuin, misschien als mijn moeder tijd heeft wat meer, tja, ik heb ook honderden malen gezegd 'doe de hond weg, naar ergens waar die meer uitgelaten wordt', maar ze is nu 9, bijna aan haar einde en gaat dus ook niet meer weg. Ik besteed nu ruim 10 tot 12 uur per dag aan school, 3 tot 6 aan het paard en dan moet ik nog eten, slapen ... Ik vakanties ga ik altijd wandelen.

Geryon, zoals ik al zeg heb ik, en dus mijn hond, alle ruimte om rennen, spelen, stoeien. Ik zeg ook nergens dat mijn hond geen ideaal leven heeft, maar klote/onacceptabel is het zeker niet.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:11

Btw TS, ik zie net voorbijkomen dat hij vanaf maandag al direct alleen moet zijn in jullie huis?
Dat vind ik niet oké hoor..
Je moet in het begin de tijd nemen om je hond te laten wennen aan van alles en nog wat.
Een hond alleen thuis is geen probleem, maar dan moet hij wel fatsoenlijk de tijd krijgen om eraan te wennen en het te leren..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:14

Inderdaad, heb jij of je moeder niet binnenkort vakantie of iets?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:42

Ach ja. Bokt, wat doet men nog met menig dier? Wat zitten er een schijnheilige moraalridders hier zeg! Laten we maar helemaal geen dieren meer nemen, want ojee, stel je voor dat ts een minuut te weinig met haar hond loopt! WERELDRAMP.

En ja, ik heb ook schijt aan het welzijn van mijn dieren. Mijn hond gaat af en toe maar 3 keer per dag een blokje om. Dat hij het grootste gedeelte van het jaar dan ook nog eens een uur per dag er uit komt, dat maakt niet uit, want de rest van de tijd komt hij er niet genoeg uit, volgens bokt. Maar wacht, dan heb ik het alleen nog maar over een wandeling. *shock*. Dat er naast het wandelen nog met het dier gespeeld wordt, STOP! Nee, dat is geen beweging uiteraard. Er MOET namelijk echt wel minimaal 4 keer per dag met een hond gelopen worden. En ojee, mijn hond krijgt maar 2 keer op een dag een kopje eten, dat is uiteraard veelste weinig, want volgens de voorschriften moet mijn hond een keer zoveel hebben. Dat hij vervolgens te dik wordt maakt niet uit, want je moet je wel aan de voorschriften houden natuurlijk! En ojee, mijn hond staat wel eens zonder water, want ik zie natuurlijk 2 minuten te laat dat het water op is. Woow, wat heb ik een schijt aan het welzijn van mijn hond, want je moet immers altijd kunnen voorzien in vers drinkwater. Dat een hond het best een uurtje zonder kan redden is uiteraard een rare gedachten, naast het feit dat een hond ook elke minuut van de dag drinkt. En ojee, mijn hond krijgt wel eens een tussendoortje als ik daar zin in heb. Alleen als ik daar zin in heb? Ja, alleen als ik daar zin in heb. Maar wacht, is dat dan niet zielig dat hij dat niet met regelmaat krijgt? Hij wacht er tenslotte braaf op de volgende dag >;) en ojee, ik geef hem niets! Wéér een teleurgestelde hond. Pfff, wat heb ik een schijt aan het welzijn van mijn hond.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:49

xSlvna schreef:
Ik stel, als ik jullie moet geloven, een heel gemakkelijke vraag; 'Waarom?', toch is er wéér iemand die zegt dat het behoeftes zijn maar niet zegt waarom.
Wie heeft besloten dat zo veel rechtuit lopen aan een lijn goed is voor een hond, of beter gezegd, wie heeft gezegd dat het voorafgaande niet doen, slecht voor de hond is?

Ik vind het een beetje waardeloos om een extra topic te openen voor mijn vraag, als hier toch iedereen zit die wat van honden en hun behoeftes afweten.

Het gaat niet alleen om het lopen. Een hond wil ook nieuwe luchtjes,andere omgeving enz. Dat houd hem fris in de kop. Als je een groot erf heb (en dus niet een gewone achtertuin) dan hoef je echt niet elke dag op pad.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 14:51

kohtje schreef:
xSlvna schreef:
Ik stel, als ik jullie moet geloven, een heel gemakkelijke vraag; 'Waarom?', toch is er wéér iemand die zegt dat het behoeftes zijn maar niet zegt waarom.
Wie heeft besloten dat zo veel rechtuit lopen aan een lijn goed is voor een hond, of beter gezegd, wie heeft gezegd dat het voorafgaande niet doen, slecht voor de hond is?

Ik vind het een beetje waardeloos om een extra topic te openen voor mijn vraag, als hier toch iedereen zit die wat van honden en hun behoeftes afweten.

Het gaat niet alleen om het lopen. Een hond wil ook nieuwe luchtjes,andere omgeving enz. Dat houd hem fris in de kop. Als je een groot erf heb (en dus niet een gewone achtertuin) dan hoef je echt niet elke dag op pad.

Wauw, dat ik zo lang heb moeten wachten op een antwoord, bedankt. :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:11

kohtje schreef:
xSlvna schreef:

Even als aanvulling: ik wandel met mijn hond omdat honden het nu eenmaal leuk vinden om met hun baasje op pad te gaan én omdat een hond op die manier zijn energie kwijt kan: zowel lichamelijk als mentaal. Ik vind het daarom ook belangrijk dat er niet alleen simpel gewandeld wordt aan een lijntje, maar dat er leuke gebieden worden opgezocht waar een hond los kan lopen (eventueel aan een lange lijn als een hond nog niet los kan) en zijn neus flink kan gebruiken. Want daar is die neus voor. En dan ook nog als het kan minstens een uur achtereen lopen, als het kan voor de hond nog langer. Een erf is véél te klein voor een hond, een hond heeft dat na een paar weken wel eer gezien. De meeste erfhonden komen niet van het erf af en wandelen zit er echt niet in voor ze... jammer genoeg.
En gewoon het samen ondernemen, leuke plekjes opzoeken, beetje commando's oefenen, trainen, noem maar op, dat zorgt voor een band en de rest van de dag ligt je hond lekker in huis te slapen omdat hij voldaan is.

Ik las ergens dat TS al een nieuwe hond krijgt? Ik heb niet alles goed doorgelezen, beetje doorgescrollt. Mijn hond is een herplaatser en ik ben wel een week thuis geweest zodat ze eerst aan het huis kon wennen. Dat vond ik wel belangrijk. Zeker omdat ze de enige hond is, als ik nog een andere hond had zou ik mij daar niet zo druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 16:18

Hier op bokt moet altijd alles perfect heb ik het idee.

Veel honden hier in de omgeving, komen niet eens van het erf af. Zitten overdag in een kennel en 's nachts mogen ze het erf bewaken. En geloof mij ze krijgen genoeg beweging op een erf.

Bij mijn moeder thuis word weinig met de honden gewandeld. Ze heeft een tuin van 45 m lang. Dus het kleintje vermaakt zich prima. En de berner houdt de lange wandelingen gewoon niet vol. En nee dit is niet trainen. Aangezien het door een ongeluk komt. Maar is de berner ongelukkig? Echt niet, krijgt genoeg aandacht. Ligt het liefst de hele dag buiten achter een deur. En ik doe er veel denkspelletjes mee.

Mijn eigen labrador mag nog niet veel bewegen. Is een pup van 13 week oud. Deze zit 1 dag in de week 6 uurtjes alleen. En word pas wakker, als er iemand binnenkomt. Rest van de dagen is hij max. 5 uurtjes alleen. En elke dag ben ik actief bezig met hem door te wandelen ( 4 x per dag max. kwartier) en veel denk en zoek spelletjes te doen. En natuurlijk ook gewoon trainen. Deze zal wel meer beweging nodig hebben dan mijn andere honden. Gaat ooit ook mee op tochten van 20 km en langer. En we zullen vaak naar de hondenschool gaan.

En overdag als wij er niet zijn, mag hij lekker buiten lopen. Dus mijn mening is dat hij weinig te klagen heeft. En volgend jaar krijgt hij ook nog een maatje, waarmee ik IPO training ga doen.

Maar we zouden geen hond hebben genomen als we beide van 8 tot 5 weg waren elke dag. Of 's avonds erg druk hebben enzovoorts. Ik heb straks het geluk (na mijn opleiding) dat ik wisselende diensten heb. Dus ook veel in de nachten weg ben.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:00

Arc_En_Ciel schreef:
Btw TS, ik zie net voorbijkomen dat hij vanaf maandag al direct alleen moet zijn in jullie huis?
Je moet in het begin de tijd nemen om je hond te laten wennen aan van alles en nog wat.
Een hond alleen thuis is geen probleem, maar dan moet hij wel fatsoenlijk de tijd krijgen om eraan te wennen en het te leren..

Neehoor, we zijn vandaag gaan KIJKEN, jongens raak niet in paniek, WE ZIJN ALLEEN WEZEN KIJKEN!!!
Het is een heel leuk hondje wat goed bij ons past, we nemen hem in de herfstvakantie! :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:05

Ik zou niet voor een hond gaan..
Mocht je het echt zo graag willen, dan zeker niet een pup. Daar heb je geen tijd voor on hem op te voeden..

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:17

kriistellx schreef:
Oenka schreef:
Dat hoort gewoon bij de behoeften van de hond, daar moet je in kunnen voorzien voor je een hond aanschaft. Een hond heeft nou eenmaal veel beweging nodig!

Ik kan hem daar toch in voorzien? En wat maakt het uit of je 1 keer een uur loopt of meerdere keren wat korter?

Nou, heel veel :+ Mijn hond wordt echt niet moe als ik 5x op een dag 20 minuten loop. Doet d'r niets, dan heb ik nog steeds een stuiterende hond. Ga ik een uur achtereen wandelen en laat ik haar los op een leuke losloopplek, dan is ze na een uur bekaf. Dan is het een uur lang muisjes zoeken, achter eendjes aanrennen, zwemmen, spelen, noem maar op. Dat is veel intensiever. Ik noem nu even een uur, voorheen liep ik zeker 1,5 uur tot 2,5 uur (verschilde per dag) maar ze kan nu even niet langer dan 60 minuten lopen ivm een knie-operatie, ik ben nu langzaam de wandelingen aan het opbouwen.

Ik vind het zelf belangrijker dat je 1x op een dag echt flink gaat wandelen en daarbij je hond goed bezig houdt en daarnaast korte uitlaatrondes doet voor de behoeften, dan 4x per dag 20 minuten lopen. Want die 20 minuten door een wijk heen stelt echt niets voor. In het begin misschien, want dan is alles nieuw, maar na een paar weken houdt dat ook wel weer op.

Leuk dat het hondje bij jullie past! Ik kon niet zo gauw vinden wat voor hond het was, maar wat voor soort hondje is het? En dat is nog lang wachten tot aan de herfstvakantie. Maar wel beter, want dan ben je in elk geval een weekje thuis.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:50

_kajo_ schreef:
Door niet mee te willen lopen. Hij vindt dat de wandeling er voor is dat hij poepen kan, heeft hij dat gedaan dan keert hij om en wil naar huis. Kan wel tig andere dingen opnoemen waardoor ik merk dat hij geen zin meer heeft. De ene keer loopt hij kwiek mee de andere keer is hij er snel klaar mee. Hangt van verschillende factoren af (weer, route etc).
Ik ging hem een keer uitlaten op een avond in de plenzende regen. Liep met mijn jas over mijn hoofd ons standaard 'korte slecht weer blokje'. In het begin liep hij nog achter me maar toen ik een even later weer keek was hij pleite. Veilige buurt dus geen probleem. Kom ik zeiknat thuis, zat meneer hoog en droog te wachten onder een afdakje, blij dat hij naar binnen kon.

En je weet zeker dat het geen angst is?

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 17:52

Nimfee schreef:
Nou, heel veel :+ Mijn hond wordt echt niet moe als ik 5x op een dag 20 minuten loop. Doet d'r niets, dan heb ik nog steeds een stuiterende hond. Ga ik een uur achtereen wandelen en laat ik haar los op een leuke losloopplek, dan is ze na een uur bekaf. Dan is het een uur lang muisjes zoeken, achter eendjes aanrennen, zwemmen, spelen, noem maar op. Dat is veel intensiever. Ik noem nu even een uur, voorheen liep ik zeker 1,5 uur tot 2,5 uur (verschilde per dag) maar ze kan nu even niet langer dan 60 minuten lopen ivm een knie-operatie, ik ben nu langzaam de wandelingen aan het opbouwen.

Ik vind het zelf belangrijker dat je 1x op een dag echt flink gaat wandelen en daarbij je hond goed bezig houdt en daarnaast korte uitlaatrondes doet voor de behoeften, dan 4x per dag 20 minuten lopen. Want die 20 minuten door een wijk heen stelt echt niets voor. In het begin misschien, want dan is alles nieuw, maar na een paar weken houdt dat ook wel weer op.

Leuk dat het hondje bij jullie past! Ik kon niet zo gauw vinden wat voor hond het was, maar wat voor soort hondje is het? En dat is nog lang wachten tot aan de herfstvakantie. Maar wel beter, want dan ben je in elk geval een weekje thuis.

Ja dat is zo bij jouw hond :P het is een dwergkees van 2,5.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:53

Ik vind niet dat je een hond zou moeten nemen.
Bovendien is er echt helemaal geen verschil tussen een grote en een kleine hond.
Kleine hondjes hebben meestal juist meer aandacht en wandelingen nemen dan grote honden ;)
Wij hebben een klein hondje en die moet wel om de 3 uur uit.

Ik zou nog even wachten totdat je meer zekerheid hebt over je rooster enzo!
Succes!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:58

Moderatoropmerking:
Hierbij NOGMAALS het verzoek om deze discussie echt even in een nieuw topic te gaan voeren. Het is écht een interessant onderwerp waarbij de meningen uiteen blijken te liggen en het is echt goed om hier een gesprek over te voeren maar NIET in dit topic.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:03

kriistellx schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Neehoor, we zijn vandaag gaan KIJKEN, jongens raak niet in paniek, WE ZIJN ALLEEN WEZEN KIJKEN!!!
Het is een heel leuk hondje wat goed bij ons past, we nemen hem in de herfstvakantie! :)

Je hebt een paar pagina's geleden nog gezegd dat je hem misschien wel direct mee zou nemen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:04

kriistellx schreef:
Nimfee schreef:

Ja dat is zo bij jouw hond :P het is een dwergkees van 2,5.

Dat is niet alleen bij mijn hond, maar ook bij andere honden zo hoor ;)

En leuk trouwens, een dwergkeesje! Dat vind ik altijd geweldige hondjes, en staan zeker op mijn lijstje om ook ooit te nemen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 18:07

Arc_En_Ciel schreef:
kriistellx schreef:

Je hebt een paar pagina's geleden nog gezegd dat je hem misschien wel direct mee zou nemen.

Ja MISSCHIEN. Daar staat niet: het is 100% zeker dat we hem gelijk meenemen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:10

kriistellx schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ja MISSCHIEN. Daar staat niet: het is 100% zeker dat we hem gelijk meenemen.

Poeh, sorry hoor. Ik kan het ook wel lezen zonder hoofdletters.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:12

kriistellx schreef:
WE ZIJN ALLEEN WEZEN KIJKEN!!!

Wat is hier 'misschien' aan? ;)
Je neemt hem mee, dat staat vast..

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:19

wat we ook adviseren, ts doet er niets mee :n de hond zal er komen...staat al vast dat hij in de herfstvakantie komt....

TS waarom open je een topic of je geschikt bent als je besluit toch al vast stond?
Merendeels zegt niet geschikt, en toch doe je het!

Tijd verspilling dus, dit topic