Gevonden dieren zomaar houden???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:24

Amaris schreef:
dipstaartje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=ATjpHfcXm4s dit is mijn kat die weggelopen was
je kan begrijpen als mensen dit vinden ze raar staan te kijken

:oo :oo

Holy moly!

Wat is hier het verhaal achter?

eerlijk? die had ik laten gaan. Het lijkt mij, zo beoordelend van de foto's, dat haar ademhaling via de mond gaat. Dit is niet natuurlijk en geeft zeer vaak grote nadelige effecten op de gezondheid. Vooral als dit zo open blijft.

En ook ik ben wel nieuwsgierig naar het verhaal.

Szan

Re: Gevonden dieren zomaar houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:33

Misschien een beetje off-topic, maar ik lees veel vragen over dieren die bij het asiel belanden en hoe het dan afgehandeld wordt (wanneer worden ze herplaatst, wat als het dier wel gechipt is, wat als het dier niet gechipt is?).
Daar is niet zo lang geleden een aflevering bij de Rijdende Rechter over geweest: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1328609

Misschien leuk om eens te bekijken (en excuses als dit al genoemd is).

Als ik alle verhalen lees, ben ik blij dat ik een binnenkat heb :n
Ik zou verscheurd worden van verdriet als iemand hem mee zou nemen, hoe goedbedoeld ook.

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 10:55

Ik snapniet dat mensen dat kunnen. Gewoon even een kat van straat plukken, als eigen beschouwen en geen melding maken.
Als het nou ontzettend koud i, kat heeft tt ook koud en loopt maar zoekend rond ja dan haal ik m ook binnen.
Maar bel minstens het dierenasiel en maak er melding van op Amivedi.
Als je dan na een maand ofzo nog niks heb gehoort, zou.je het beestje wat meer als eigen migen gaan beschouwen. Maar zouden de eigenaar het als nog op komen halen, kunnen ze em gewoon weer komen halen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:00

Ik vind regelmatig dieren. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt die dieren te houden. Ten eerste zou ik dan een dierentuin licentie aan moeten vragen, ten tweede kan het diefstal zijn. En ik ben geen dief.

Dieren die ik vind breng ik netjes naar het asiel. Zij zijn volledig uitgerust om het dier weer met de eventuele eigenaar in contact te brengen, zij dat via het aflezen van de chip of meldingen op Facebook, dat boeit mij niet. Ik heb meer dan eens mogen zien hoe een baasje weer met zijn of haar dier herenigd is en ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen willens en wetens een dier dat ik vind toe te eigenen.

Ik vind het overigens getuigen van de grootste arrogantie en egoïsme om te bepalen dat een ander niet goed voor zijn of haar dier zorgt en dat ook nog eens als excuus aangrijpen om een dier gewoon te houden. Hoe wereldvreemd kun je zijn. Ongelooflijk.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:04

Half juli kwam er bij ons een lesklant met 3 jonge kittens, ze waren amper 5 a 6 weken oud. Ze zijn gevonden in het bos, dicht bij een sloot. Ik heb wel op marktplaats gekeken, en bij de vermiste sites, maar daar stonden ze niet op. m.a.w. ze waren dus gedumpt. Dierenasiel aangegeven dat we er gevonden hebben maar dat we ze graag houden, en daar waren ze maar al te blij mee, want er komen meer dan genoeg binnen.

Maar we vinden hier regelmatig dieren, laatst ook een jonge beagle. Dierenambulance gebeld, was deze wel gechipt, maar geen adres. Ze hebben hem meegenomen, en later zag ik via amevedi waar hij vandaag kwam. Netjes gemeld dat hond in het asiel zat, en het enige wat we terug kregen via de mail was een chagrijnig kort zinnetje. We hadden echt zoiets van, fijn probeer je ook eens wat goed te doen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:16

Ik heb dit jaar twee honden en een kat gevonden. Mijn eerste actie is ermee naar de da om te zien of ze gechipt zijn. Waren ze allemaal niet. 1 hond was dezelfde avond terug bij zijn baas, 1 de volgende dag, de kat is nooit een vaas van gevonden en is via het asiel herplaatst.
Mijn eigen kat was laatst 5 dagen weg. Toen we over heel de straat flyers in de bus hebben gedaan was ie binnen het uur terug. Goed verzorgd.
Hij heeft gewoon bij iemand binnen gezeten die nav de flyer dacht: oh, heb je wel een baas? Dat weet ik zeker!
Wij hebben vijf dagen in onzekerheid gezeten.. Kom dan gewoon ff naar me toe van: ik dacht dat ie gedumpt was...

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:54

Je kunt een dier niet zomaar houden, zelf ooit meegemaakt. Wij waren heel lang onze kater genaamd Dwinky kwijt, overal gezocht posters noem maar op. Nooit meer terug gezien. Tot wij een hele poos inmiddels geleden een vrouw uit de straat spraken en zij vertelde dood leuk dat onze kater bij een demente vrouw verderop in de buurt zat want zij verzorgde die vrouw, die vrouw dacht dat het haar kat was en heeft hem niet meer buiten gelaten. Ik was zo kwaad (Stiekem natuurlijk ook blij omdat je weet dat hij nog leeft) ik aan de deur geweest bij die vrouw en inderdaad onze dwinky lag op de bank, nou boos dat ik was!! Maarja, wat moet je dan doen die kat daar mee uit huis sleuren? ja dat beestje was na al die maanden ook gewend en zo'n demente vrouw wil je ook niets bezorgen op haar oude dag, maar poeh wat ben ik kwaad geweest!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:16

Heb dit topic met stijgende verbazing gelezen.

Bijna twee jaar geleden glipte mijn hond de deur uit. Getraumatiseerde herplaatser, hadden haar net een week. (en geloof maar dat ik woest op mn ouders was dat ze niet hadden opgelet met de deur). Bovendien windhond-achtig en door de verhuizing wat schraal. Heb haar anderhalve dag lopen zoeken maar als ik het zo lees mag ik van geluk spreken dat een ander haar niet van straat heeft geplukt; angstig, schraal en vermoeid. Toen we haar vonden was ze toch paar pondjes kwijt (en dus mager), mankte ze wat en zag haar vacht er niet uit.
Inmiddels is ze heel blij, enorm opgeknapt. :) Maar goed, destijds had iemand haar blijkbaar zomaar in huis kunnen nemen omdat ze er uitzag of ze werd verwaarloosd :+

Wij hebben eigenlijk nooit dieren gevonden hier, maar vind het niet normaal dat er mensen zijn die ze zomaar houden. Ik heb echt gehuild van blijdschap toen Havanna aan kwam rennen en kan me zó goed voorstellen hoe iemand zich voelt met een vermist dier, dan doe je er toch alles aan om dat dier terug te krijgen bij zijn baasje?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:35

Ik ben een keer een kat kwijtgeraakt. Dat is al heel lang geleden maar ik ben me altijd blijven afvragen wat er gebeurd is. Slecht had hij het niet bij ons want toen woonde ik op een boerderij, hij had alle vrijheid. Die onzekerheid is echt erg.

Ik heb nu twee katten en woon in het buitengebied. Ik moet er niet aan denken dat die verdwijnen. Van één van de twee zijn een broer en zus spoorloos verdwenen toen ze met zijn allen nog van iemand anders waren. Dat was ook zo naar, niet wetende wat er gebeurd is met ze. Ik heb toen de nog enige overgeblevene in huis genomen na overleg met het baasje uiteraard.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:05

Ik heb het idee dat mensen veel sneller de neiging hebben zich katten toe te eigenen dan honden. Misschien omdat honden meer interactie vereisen en men daardoor ook meer beseft dat er wel degelijk een verdrietig baasje is? Een kat is tenslotte óf een weggelopen binnenkat die 't vast slecht had thuis, óf een straatkat die geen liefde en aandacht krijgt en gewoon maar op straat wordt gegooid, óf een gedumpte zwerfkat, en zo kan je altijd wel redeneren dat-ie bij jou beter af is. Bij een hond is dat lastiger, die heeft immers altijd wel een baasje die 'm uitlaat en eten geeft en met hem speelt. Of wordt er naar weggelopen honden fanatieker gezocht en vallen ze meer op in het straatbeeld waardoor die gewoon makkelijker teruggevonden worden door het baasje, dat mensen ook niet durven die hond te houden (omdat ze 'm vervolgens zelf moeten uitlaten met het risico gezien te worden door de vorige eigenaar)?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:20

Ik ben toch wel benieuwd naar wat de bokkers hier vinden hoe wij aan onze rooie gekomen zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:27

Ik denk dat zoiets lastig te beoordelen is zonder erbij geweest te zijn. Ik vind dat je zéker niet te snel mag besluiten dat een dier bij jou beter af is dan bij een ander en dat je de eigenaar mag voorliegen, maar in sommige gevallen kan ik het me wel voorstellen. Als ik het goed begrijp waren ze van plan om hem na de vakantie naar het asiel te brengen, dan zou ik hem ook zelf gehouden hebben. Sowieso vind ik het 'na de vakantie' getuigen van erg weinig verantwoordelijkheidsgevoel en zorg.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:31

:D Romulus:

Ik heb je verhaal gelezen en ik vind het wel grappig :))

Maar in dat geval waren de eigenaren toch al van plan om het beestje weg te brengen ( waarheen :o ?? )
Het zou een stuk minder leuk zijn als het een dier betrof van een lief gezinnetje waarvan je kinderen dagelijks met betraande gezichtjes over straat zou zien sloffen, op zoek naar hun kat -O-

Bij wijze van spreken dan, he ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:31

Ik snap het niet helemaal Rommulus. Ze zouden hem wegbrengen? Waarheen? Zijn ze daarna nog langsgeweest voor hem?

Wat ik ook niet begrijp is dat je niet aan ze gevraagd hebt of je hem mocht houden. Snap wel dat je hem liever niet teruggaf maar ik had het zelf liever in alle openheid gedaan.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:33

Brainless schreef:
unihorses schreef:

deze wet is er. vanaf 1 sept. moeten de kittens gechipt worden ( alles wat daarna is geboren ) van vorig jaar. omdat ons kitten van 1 sept is mochten we kiezen. wij hebben haar toen niet laten chippen....

Kittens/katten chippen is nog steeds niet verplicht, en ook in de nabije toekomst is daar nog niets over bekend.

Honden geboren (of ingevoerd) vanaf 1 april 2013, moeten wel verplicht gechipt worden.
[/quote]

wat raar dat wij dan ons kitten zouden MOETEN chippen bij de da als hij van na september was :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:34

rommulus schreef:
Ik ben toch wel benieuwd naar wat de bokkers hier vinden hoe wij aan onze rooie gekomen zijn.

Waar kan ik het verhaal lezen?

Chippen is inderdaad niet verplicht. Het wordt wel sterk aangeraden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:38

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:45

Tja ik geef het toe, ik heb ooit een kat ontvreemd. Gevonden?.. Gestolen? men mag denken wat men wil.

De buren van mijn ouders haalden om de haverklap een kitten in huis (vonden ze zo leuk voor hun zoontje van 3) om vervolgens het diertje van 7-8 weken oud buiten te laten lopen aan een 80 km. weg. Drie keer raden wat er dus steeds gebeurde.. juist, telkens platgereden voor het huis. Totdat kitten nummer zoveel aan de beurt was. De buren lieten het kleine ding weer buiten lopen en gingen vervolgens de hele zomer naar de camping. Niemand kwam het beestje eten geven en het was al een wonder dat ie nog niet onder de auto was gekomen.

Op een goeie dag zaten mijn vriend en ik bij mn ouders achter het huis toen poezemans kwam aangewandeld, broodmager en letterlijk onder de vlooien. Ik heb me geen 2x bedacht en het beestje ingepakt en meegenomen. De buren dachten dat ook deze onder de auto is gekomen toen ze terugkwamen van hun maandenlange kampeervakantie. Gelukkig besloten ze daarna niet nog een keer een kitten te nemen.

Nou, mooi dat het dier nog 13 jaar gelukkig bij mij heeft mogen leven met eten en zonder vlooien. Het bleek ook nog een inteelt-kat te zijn die flink wat medische zorg nodig had (hazenlipje, zag niet goed en geestelijk zeer beperkt).

Ik voel me geen dief en ik heb hier totaal geen spijt van.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:47

Weg brengen waar heen geen idee???
Na die keer zijn ze ook nooit weer langs geweest.

En voorliegen hebben wij niet gedaan.
We hadden alleen aan gegeven dat als ze hem niet meer wilden dat wij hem wel wilden (tegen collega's).
Deze hebben dus aan gegeven dat ie er niet was :+
Mijn vriend was druk op de centrale en heeft ze wel gezien maar niet de kans gehad ze te spreken (rooie lag naast hem op de stoel), ik zat op de taxi en heb de vorige eigenaren nooit gezien.

De baas van het bedrijf was ook wel klaar met de kat en de eigenaren en zag het dier ook liever gisteren verdwijnen dan vandaag.
Dus vooral toen ze aangaven de kat te halen na hun vakantie en ze hem dan weg zouden brengen heeft hij het personeel vrij spel gegeven zolang de kat maar zo snel mogelijk weg ging.

Dit alles is wel een tijdsbestek overheen gegaan van 1,5 tot 2 maanden.
Van de het eerste moment dat we de rooie zagen tot moment dat we hem mee genomen hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:39

Ik zei niet dat je ze had voorgelogen, alleen dat je het ze niet verteld had, net even anders ;) Verhaal is zo een stuk helderder en nu snap ik het ook beter dat het gegaan is zoals het gegaan is.

Leorah: in jouw geval vind ik het juist heel goed dat je dat gedaan hebt. Beestje was anders inderdaad de zoveelste platte kat geweest. Ik snap ook niet dat mensen hun dier gewoon aan hun lot overlaten als ze op vakantie gaan. Dat vind ik pure dierenmishandeling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:54

Leorah schreef:
Tja ik geef het toe, ik heb ooit een kat ontvreemd. Gevonden?.. Gestolen? men mag denken wat men wil.

De buren van mijn ouders haalden om de haverklap een kitten in huis (vonden ze zo leuk voor hun zoontje van 3) om vervolgens het diertje van 7-8 weken oud buiten te laten lopen aan een 80 km. weg. Drie keer raden wat er dus steeds gebeurde.. juist, telkens platgereden voor het huis. Totdat kitten nummer zoveel aan de beurt was. De buren lieten het kleine ding weer buiten lopen en gingen vervolgens de hele zomer naar de camping. Niemand kwam het beestje eten geven en het was al een wonder dat ie nog niet onder de auto was gekomen.

Op een goeie dag zaten mijn vriend en ik bij mn ouders achter het huis toen poezemans kwam aangewandeld, broodmager en letterlijk onder de vlooien. Ik heb me geen 2x bedacht en het beestje ingepakt en meegenomen. De buren dachten dat ook deze onder de auto is gekomen toen ze terugkwamen van hun maandenlange kampeervakantie. Gelukkig besloten ze daarna niet nog een keer een kitten te nemen.

Nou, mooi dat het dier nog 13 jaar gelukkig bij mij heeft mogen leven met eten en zonder vlooien. Het bleek ook nog een inteelt-kat te zijn die flink wat medische zorg nodig had (hazenlipje, zag niet goed en geestelijk zeer beperkt).

Ik voel me geen dief en ik heb hier totaal geen spijt van.

Nou ja, je hebt willens en wetens een goed van iemand anders toegeëigend. En dat is de definitie van stelen. Echter de morele grondslag erachter maakt het wat mij betreft minder erg dat je het dier hebt gestolen en ik ( en ik gok de meerderheid hier) zou zelf niet anders hebben gehandeld.

@ Rommulus, voor jou geldt hetzelfde, eigenlijk.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:16

Knert"
Amaris
dipstaartje schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=ATjpHfcXm4s dit is mijn kat die weggelopen was
je kan begrijpen als mensen dit vinden ze raar staan te kijken

:oo :oo

Holy moly!

Wat is hier het verhaal achter?

eerlijk? die had ik laten gaan. Het lijkt mij, zo beoordelend van de foto's, dat haar ademhaling via de mond gaat. Dit is niet natuurlijk en geeft zeer vaak grote nadelige effecten op de gezondheid. Vooral als dit zo open blijft.

En ook ik ben wel nieuwsgierig naar het verhaal.
[/quote]

tja ze is in turkije gedumpt en voor dood achter gelaten
ze heeft een rare tong, soort hap eruit.
en als je in haar bekkie kijkt kan je zo in haar neus kijken.
en ze heeft 1 oor, en wij zeggen altijd dat haar hersenen door het gat waar het andere oor zou horen te zitten weggevloeid zijn.
hahaha
erg snugger is ze niet altijd
ze denkt dat ze een hond is, rent naar de deur als de bel gaat.
maar ze is zo lief, is erg aanhankelijk, wil met iedereen vriendjes zijn. kruipt bij iedereen op schoot

http://www.youtube.com/watch?v=6hA2doMqe18

dit is haar eerste topic hier geweest.
dipstaartje @ [BB-ITP] ons zeer aparte nieuwe huisgenootje
als ik daar zo naar kijk is ze zo veranderd, wat dikker , langer haar

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 17:17

Wat een leuke kat!! (Maar heeft volgens mij wel een identiteitscrisis :') )
Ben blij dat ze t goed heeft bij jullie.. Ik heb ook altijd een warm hart voor alle zielepootjes.. Daarom moet ik ook mijlenver uit de buurt van een asiel blijven..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:23

Geen paniek hoor ik voel me niet aangesproken over het liegen ;)
Heb het verhaal iets verduidelijkt :)

Toch grappig dat veel gokkers hetzelfde gedaan zou hebben.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:29

liberty schreef:
Half juli kwam er bij ons een lesklant met 3 jonge kittens, ze waren amper 5 a 6 weken oud. Ze zijn gevonden in het bos, dicht bij een sloot. Ik heb wel op marktplaats gekeken, en bij de vermiste sites, maar daar stonden ze niet op. m.a.w. ze waren dus gedumpt. Dierenasiel aangegeven dat we er gevonden hebben maar dat we ze graag houden, en daar waren ze maar al te blij mee, want er komen meer dan genoeg binnen.

Maar we vinden hier regelmatig dieren, laatst ook een jonge beagle. Dierenambulance gebeld, was deze wel gechipt, maar geen adres. Ze hebben hem meegenomen, en later zag ik via amevedi waar hij vandaag kwam. Netjes gemeld dat hond in het asiel zat, en het enige wat we terug kregen via de mail was een chagrijnig kort zinnetje. We hadden echt zoiets van, fijn probeer je ook eens wat goed te doen..

Haha, zo hebben wij twee onhandelbare hengsten van de straat geplukt in de morgen. Gevangen, op onze stal gezet voor ze door de wei gingen en onze merries lastig zouden vallen en alle moeite gedaan de eigenaar te vinden terwijl de politie duimpje zat te draaien en de eigenaar deed echt bot, onverschillig en ongeinteresseerd dat zijn paarden ontsnapt waren. 'Mercikes he' was het enige. Niet even 'zal ik je stal opruimen voor je?' 'hoe heb je hun gevangen? ons gevonden?' 'wat fijn dat jullie alle moeite voor onze paarden deden!' Helemaal niets.
Had ze ook kunnen houden <<) want 'bij mij hebben ze het beter' haha. Nee, dankje.