Wat geven jullie aan jullie kalf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Irisx

Re: Wat geven jullie aan jullie kalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 21:27

Ow, dat is nog best veel! Ik snap wel dat het lastig is om ze ook buiten te laten lopen. Dan zou je eigenlijk voor het goede ook een robot op het land moeten hebben. Maar als je als het druk bezet is 10 m² loopruimte hebt, dan vind ik dat best veel hoor.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:56

BalouArera schreef:

Meestal als we bij de koeien waren die al vanaf de geboorte tam zijn gemaakt kwamen er nieuwsgierige koeien kijken, die gingen we aaien enzo steeds verder.
Eigenlijk hebben we maar 2 kalfjes tam gemaakt vanaf de geboorte, de rest kwam vanzelf en zijn hondsbrutale schatjes geworden! <3[/quote]

Ooohh! <3[/quote]

Zie mijn edit: ;)[/quote]

IK woon tegen Eersel aan dus dat is een beetje ver.. Wel bedankt dat je het me aanbied!

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:06

ik verzorg op dit moment 24 kalveren/jongvee in de leeftijd van 3 tot 7 maanden oud.

ze krijgen s'ochtends en s'avonds wei ( restproduct van kaasmakerij) maar dit is niet noodzakelijk,
wat wel noodzakelijk is ..... kalverbrok en hooi !!!!!

de magen van een kalf moeten werken en dat kan alleen wanneer ze voldoende ruwvoer krijgen en dat is hooi.
de brok voor de aanvullende vitamine's en natuurlijk water zo veel en vers als ze maar willen.

verder niks want die magen moeten nog opstarten en wanneer je er te veel verschillende soorten voedsel in gooit dan gaat de boel van binnen op hol.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:32

Kalverbrok en hooi krijgt ie genoeg!

Water ook en wordt iedere dag bijgevuld en ververst!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:40

Klinkt of dat ie niks tekort komt! Je wil bij een boer helpen met melken? Hoe vaak enz?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:46

Wat komt ie tekort dan?

Ik wil graag bij een boer helpen met melken en al de rest ja! Hoe vaak? Zoveel als het kan..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:52

Niks volgens mij :) ik zal eens kijken of ik iets kan vinden voor je

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:52

Ik denk dat hij een soortgenootje mist, als hij alleen staat.
Staat hij alleen?

Ik had m bij de boer laten staan en de boer elke keer wat geld gegeven voor het voer en de tijd wat hij er in stak.
Koeien zijn enorme soortgenoot dieren.
Zet maar eens een bolse koe apart, die springt rustig over een hek van 1.50 heen, om bij de anderen te komen hoor ;)

Daarnaast mag een kalf pas na 14 dagen van het bedrijf af en verkocht worden.
Moet tot hij vast voedsel kan verteren de juiste hoeveelheid melk binnenkrijgen op een dag.
En daarna is het verstandig (doen wij) om te beginnen met kuil, geen hooi, met lucerne, zodat hij pensprik krijgt. Dan nemen ze namelijk meer op, omdat de pens wil groeien.

Eerst goed verdiepen in een dier, voordat je er wat mee gaat uitvoeren of kopen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:55

Hij staat alleen. De pony's staan er wel bij en ja,ik weet dat dat niet hetzelfde is. Maar zo eenzaam is ie niet.. Hij huppelt rond,etc.

Henkie is al tussen de 4 en 6 maanden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:59

SienenIvo schreef:
Hij staat alleen. De pony's staan er wel bij en ja,ik weet dat dat niet hetzelfde is. Maar zo eenzaam is ie niet.. Hij huppelt rond,etc.

Henkie is al tussen de 4 en 6 maanden.

dan kan "henkie" nog steeds wel eenzaam zijn hoor. Dat hij zn soorgenoten niet mist.
Dit kan wel een "oplossing" zijn, bij de paarden in, maar goed is het zeker niet.

Je weet nog steeds niet hoe jong het dier is?
Heeft t oornummers? En je weet van welke boer ze afkomstig is? Veel is na te zoeken namelijk!

6 maanden, dan moet ze vollop op kuil en maïs zitten met brokken.
En kijk uit met sommige rassen, want ze zijn nu nog zo lief. Maar straks zijn ze volwassen, 700 kilo, en trekken ze alles mee omdat ze niet bang zijn.
Koeien zijn pittiger in het karakter dan paarden. Paarden geven sneller op. Koeien zijn vechters, want dat is er in gefokt.
Wat voor ras was het ook nogmaar?

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:03

Holstein. Zie de beginpost en is ook wel duidelijk op de foto te zien.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:08

Tja,.... een koe kopen :-). Als het voor de vlees is vind ik het niet zo'n gek idee :-). Kalfsvlees is heerlijk en deze is ook nog biologisch. Geintje natuurlijk

Dat de boer hem verkoopt is nog niet zo raar het gaat immers om een stierkalf.
Dat betekent dat de ballen er wel van af moeten TS! Volgend jaar is hij niet meer te houden, maar als Os kan hij bij je heel gelukkig worden. De meeste kalveren/koeien hebben niet zoveel geluk.

succes!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:11

xIirtJj schreef:
Holstein. Zie de beginpost en is ook wel duidelijk op de foto te zien.

Dan ben ik vast de enige die de foto niet kan zien.

Ik krijg namelijk het plaatje van photobucket.

Kolstein zijn schigtige koeien met veel kracht.

Ik las dat ze een vaarkalf heeft.

Een kalf mag NOOIT binnen 14 dagen na de geboorte van het terrein af. Zo staat het in de wet.

Ts: Ik wens je veel succes met het grootbrengen van de kalf. Hoop alleen voor je dat dit dier niet zo eigenzinnig is als de meeste holsteiners die ik ken. Is het een volledige holstein trouwens?

Ik was liever voor een holstein x zweeds roodbont gegaan. Zweeds roodbont zijn qua klauw sterkter, qua botstructuur sterker, en qua karakter aanhankelijker en minder schrikachtig. Zijn forsere koeien, dus hebben meer "trekkracht"

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:15

yarrah schreef:
Tja,.... een koe kopen :-). Als het voor de vlees is vind ik het niet zo'n gek idee :-). Kalfsvlees is heerlijk en deze is ook nog biologisch. Geintje natuurlijk

Dat de boer hem verkoopt is nog niet zo raar het gaat immers om een stierkalf.
Dat betekent dat de ballen er wel van af moeten TS! Volgend jaar is hij niet meer te houden, maar als Os kan hij bij je heel gelukkig worden. De meeste kalveren/koeien hebben niet zoveel geluk.

succes!!

Even teruglezen.
Het betreft een vaars, geen stier

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:16

ik zal ervast overheen gelezen hebben hoor maar hoe oud is het kalf?
wij hebben thuis melkkoeien en dus ook regelmatig kalfjes,
vind het ook nogal vreemd om zomaar zonder enig idee wat het beestje moet eten een kalf tekopen.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:21

De vader van de boer heeft een winkel en heeft ons voer gegeven. Hij is denken we tussen de 4 en 6 maanden. In de winter krijgt ie kuil en mais.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:23

SienenIvo schreef:
De vader van de boer heeft een winkel en heeft ons voer gegeven. Hij is denken we tussen de 4 en 6 maanden. In de winter krijgt ie kuil en mais.

Heeft hij wel een iglo of een stal?
Maar waarom is zn leeftijd niet zeker? Hij heeft toch een oornummer? Dat kan je achterhalen bij de boer zelf?
De boer heeft koeien, die koe heeft een nummer, en vanuit dat nummer, kunnen ze zien welke nakomelingen er van zijn.
Wat voor stal heeft de boer?

Ben ook zeer geinterreseerd in zijn melk systeem.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:23

als het goed is hebben jullie een schets met de geboortedatum erop gekregen bij het kalf?

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:25

maralyn schreef:
SienenIvo schreef:

Heeft hij wel een iglo of een stal?
Maar waarom is zn leeftijd niet zeker? Hij heeft toch een oornummer? Dat kan je achterhalen bij de boer zelf?
De boer heeft koeien, die koe heeft een nummer, en vanuit dat nummer, kunnen ze zien welke nakomelingen er van zijn.
Wat voor stal heeft de boer?

Ben ook zeer geinterreseerd in zijn melk systeem.

Hij heeft een iglo met een weitje zeg maar.
Omdat de kaart nog niet binnen is. Oornummer is 7645.
Ze hebben 2 stallen en volgens mij hebben ze gewoon een visgraat melkstal. Waarom is dat belangrijk? (gewoon een vraagje!)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:27

SienenIvo schreef:

Geen maanden, weken.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 11:29

Weken ja! Sorry!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:34

Dit is vooral een onduidelijk topic, in de eerste plaats door het feit dat de TS het dier blijft aanduiden met 'hij' terwijl het een zij is - TS, zeg anders gewoon 'zij' dat voorkomt veel verwarring. Nu denken veel mensen dat je een stiertje hebt gekocht :D

Volgens mij heeft TS dit topic aangemaakt omdat ze zich afvroeg wat ze als extra's aan haar kalf kon voeren, niet wat ze aan basisvoer moest geven.

Even alles op een rijtje wat ik aan informatie uit dit topic kan halen

- Ras is Holstein
- Het gaat om een vrouwelijk dier
- Waarschijnlijk tussen de 4-6 weken oud
- Het dier staat alleen
- Heeft een iglo om te schuilen
- Krijgt melk, kalverbrok, hooi

Lijkt me dat het dier prima verzorgt wordt. Enige wat ik sneu vind is dat ze alleen staat, koeien zijn sociale dieren die hoor je niet alleen te houden. Ik zou zeggen koop er nog een vriendinnetje bij :) verder heb ik niet de indruk dat het dier wat tekort komt. Hoop dat de longontsteking ook snel over is. Vind het overigens een leuke koe om te zien, mooi getekend!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:45

4 a 6 weken oud.
Dan zou ik zeker wel lucerne bij geven voor de pensprik.
Dat zorgt voor de stimulance voor de groei in de pens van het kalf.

Met gurig weer, zou ik de iglo ook "dicht" maken, zodat de kalf in zijn warmte kan gaan liggen, zonder dat hij steeds naar buiten gaat.

Melksysteem is niet belangrijk, maar vind t gewoon leuk om te weten.
Visgraat melk ik liever niet in. Sinds ik zei an zei gewend ben, wil ik niet meer met visgraat melken.
Vind zij aan zij veiliger.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:48

Wat moet je eigenlijk met een kalf?

Ik heb medelijden met het dier, eerlijk gezegd.

Zorg er voor dat er nog eentje bij komt.

Verder vind ik het raar van de boer dat ie zomaar een kalf verkoopt aan een particulier en niet precies weet hoe oud het dier is??? Dat hoort ie wel te weten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:58

Mensen zeur eens niet zo. Ts heeft hulp genoeg en deskundige in de buurt. Koeien worden vaak zo gehouden. Als wij de ruimte hadden hadden wij ook een kalf gehad om zelf te mesten.

Er staan zoveel paarden alleen of dagelijks op stal. Honden horen ook in een roedel en die zijn ook vaak alleen.
Beetje jammer dat ts zo de grond in geboord word..