zebra vinken op komst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Re: zebra vinken op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 16:38

ik heb weinig nieuws te melden .
de kuikens zijn 5 grijs met zwarte traan streep en 1 bleekrug zwarte traan streep .

binnen kort foto's (ze zijn er bewegelijk , dus even kijken of het lukt ) .

verder niks te melden dus ...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:27

Ik volg je topic al een tijdje en heb er toch wat vragen over. Hoeveel broedkoppels heb je zitten en hoeveel ruimte hebben ze? En is er een reden waarom je de koppels maar steeds nesten laat krijgen?

De reden van de vragen is je hoge uitval van jongen, de ruzies onderling en de hoeveelheid nestjes die je hebt.

Ik heb jaren zebravinken gehad en er bewust mee gekweekt ook. Maar zelden een overleden jong of een die uit een nest gegooid werd. In onze buiten voliere zaten meerdere paartjes samen met grasparkieten. De ruimte was 3 bij 2 met 4 koppels grasparkieten en 4 zebravink paartjes. Ook in de eerder kleinere ruimte binnen met minder koppels van beiden nagenoeg geen uitval van dieren.

Daarnaast is het wil je lang kunnen genieten van je koppels belangrijk om ze niet achter elkaar door te laten leggen en zorgen. Ze hebben tussendoor rust nodig, als je vinkjes hun gang laat gaan en zeker binnen blijven ze doorgaan met fokken. Jongen groot en volledig zelfstandig (snavels bijna op rood kleur) nest en materiaal weghalen en eventueel losse eieren op de grond ook. Blijven ze leggen dan tijdelijk zorgen voor minder daglicht om winter na te bootsen. Dit is voor het behoud van je vogels.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:24

als je goed had gelezen had je alle antwoorden al gehad .
en ik heb ze voor de hobby , niet om te kweken . dus nee ik wil niet mn vogels de afgrond in hebben :( .

dus
1 op het moment heb ik geen koppels , want ze zitten al een tijdje apart .

2 ja ik wil een grotere volière (ondanks dat deze volgens kweek maat staven voldoende zou moeten zijn).
de volière zou voldoende moeten zijn voor 6 A 7 vogels er zaten er voorheen 6 in .

3 momenteel heb ik 2 vrouwen 2 mannen en 6 kuikens

4 waarom zoveel nesten ? hier ga ik voor nu even weinig over zeggen . het hoe en waarom is namelijk uitgebreid in het topic genoemd en is dus terug te lezen .

5 ja ik heb allicht wat gestunteld , we worden nu eenmaal niet allemaal met kennis geboren . sommige lezen zich goed in , maar leren het meest door te doen .

6 daarbij hebben wij altijd rare dingen in de fam. dus ik kijk er sowieso niet van op dat het allemaal niet 100% gaat (zelf al had ik alles 200% goed gedaan , dan nog gebeuren er rare dingen) .

7 hoezo ruzie onderling ? omdat man 1 achter man 2 aan gaat ? sorry maar dat vind ik echt niet vreemd ... dat lijkt mij het sterkste geslacht doorgegeven . al vermoed ik dat IT onvruchtbaar is .

ik geloof dat ik alles nu beantwoord heb ??? en ik hoop dat het zo duidelijker is .
voor meer vragen vraag gerust.
(een kleine waarschuwing , ik ben nog steeds erg moe en kan dus erg defensief over komen . het is niet mijn bedoeling om te snauwen of boos over te komen . en ik hoop dan ook dat men begrijpt dat ook ik goede bedoelingen heb :) ;) )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:37

Ik weet dat je eigenlijk hobbymatig bezig bent. Was ik ook alleen met goed resultaat omdat de vogels graag werden afgenomen door tentoonstellingskwekers voor vers bloed.

Vraag 7 duidde op een van je posten hierboven dat de jongen elkaar lastig vielen. Ik bedoelde de vragen ook niet als aanval maar als zorg eerder. Zou zonde zijn als je je vogels vroegtijdig verliest vanwege zoiets.

Als je de "officiele"broedkooi maten aanhoudt kan ik me voorstellen dat er gerommel is met nesten. Die maten zijn echt veel te klein en alleen bedoelt voor korte periodes tijdens de broed voor een enkel broedkoppel. Tussen die periodes zitten de koppels over het algemeen zonder nestmateriaal in grote volieres of vluchten. Dan gaat het wel. Permanent met mee koppels op een kleine ruimte levert stress op wat weer uitval van jongen betekent helaas. Als de mannen achter elkaar aangaan dat is teritoriumdrang waar ze sterk last van hebben. Het is niet zo dat de sterksten alleen voortplanten. Het zit in alle vogeltjes. De nagejaagde loopt grotere kans te overlijden door stress door jagen en levert ook voor de najagende veel onnodige stress op.

Bij zebravinkjes houdt je ze het beste in oneven koppels als de ruimte er geschikt voor is tenminste kwa grootte.

Hoe groot is de ruimte die ze nu hebben? Voor een koppel is een ruimte van 60 bij 60 bij 60 echt minimaal als ze er permanent inzitten. Maar eigenlijk is dat te klein om ze echt vogel te kunnen laten zijn. Voor twee koppels moet je minstens 2,5 keer die ruimte hebben ivm territoriumproblemen. Anders blijven ze jagen. Voor 3 koppels voldoet 3 keer de ruimte zolang ze niet broeden tenminste. Bij 3 broedende koppels moet je zeker 4 keer die ruimte hebben om ze allemaal genoeg priveruimte te geven. Bij minder gaat het ten koste van het welzijn van de vogels en weer ten koste van goede broedresultaten.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:56

nu zitten de mannen in een kooi van 80 X 50 X 50 .
in de volière gaan ze niet constant achter elkaar aan hoor . het is meer als ze bijv. bij het broedblok van de ander zitten (en dan ook alleen als er eieren in liggen) .

de volière is 80 X 80 X 170 ong. (als ik het uit mn hoofd goed zeg ...) .
en het is al wat ik zeg , dit is maar tijdelijk . ik wil zeer spoedig op mezelf en dan zouden ze een veel grotere ruimte krijgen .
voorlopig blijft alles apart zitten en ik hoop dat ik op mezelf ben als ze weer bij elkaar gaan .

ik ben ook een beetje een soft misschien .... maar ik wilde tegen deze koude periode de nesten nog niet leeg halen i.v.m. de kou buiten :+ misschien is het een heel stom idee , maar ik kan me zo voorstellen dat de kasten op het moment het warmste plekje van de kooi zijn (ook gezien ze er 's avond zoveel mogelijk nog inkruipen (ook de kuikens) . als ze naar binnen gaan (hopelijk ook snel) dan haal ik de kasten er wel uit (sowieso voor een grote schoonmaak beurt) .

ik ben het volledig met je eens dat ze nu niet ideaal zitten .
dit is ook 1 van de redenen dat ik 2 vrouwtjes pas heb weggedaan (vond ik niet leuk , maar is voor nu gewoon beter) . ik hoop ook snel de omstandigheden te kunnen verbeteren .

dank je wel voor je info .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:09

nou schiet mij maar lek ....

gisteren zat 1 kuiken onder in de kooi die heb ik naar boven gezet i.v.m. de warmte (slaat eigenlijk nergens op ... maar ja ) ze was wat suffig maar het was laat dus ik luister niet naar mn gevoel .
ik wilde ze vrijdag naar binnen gaan zetten dus dan kon ik het goed in de gaten houden .

nou ik weet niet wat er vannacht is gebeurt , alle vogels waren vanochtend van streek en gestrest .
en het kuiken heeft de nacht niet gehaald (was nog wel warm maar ook stijf :? heeft verder geen wonden o.i.d. wel leek de krop helemaal leeg . terwijl er altijd ruim voldoende vers water en voer is ).
dit kuiken was altijd wel rustiger als de rest , maar oogde niet ziek o.i.d.

in de loop van de dag zijn de andere weer rustig geworden en nu staan ze binnen en moeten ze even bijkomen van de verhuizing (wel vinden ze het heel gezellig de mannen weer te zien , die staan in een kooi ernaast) .

maar vanochtend stond ik echt op het punt om alle vogels maar weg te doen ...
ik voel me een beroerde oppas/verzorgster (baas of eigenaar vind ik een dom woord als ik er over na denk) ;( |o _-:( .
ik hoop heel snel een grotere volière/vlucht te kunnen verschaffen voor ze (al lijkt zo voor het oog de ruimte geen probleem)gelukkig kunnen ze nu wel dagelijks een uurtje(of meer) los door mn kamer vliegen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 12:26

de vogels moeten wel wennen binnen , maar verder gaat het goed met alle vogels .
ze zijn actief en ogen gezond .

knabbel stokjes snappen ze nog niet , maar dat komt vanzelf .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 15:16

Zoals belooft foto’s van de vinken (sorry beetje laat :o )

Dames & kuikens (er beginnen 2 toch duidelijk strepen te krijgen en dus zijn er mannen :) )
Afbeelding
Zie net wel dat 1 kuiken er niet op staat :+ sorry , die houden jullie te goed :\ .

En het bewijs dat kevin en IT elkaar toch wel lief vinden :D (ze vechten voor zover ik zie (ben er natuurlijk niet 24/7) nooit , maar zijn wel actief)
Afbeelding
http://img593.imageshack.us/img593/5671/d5oz.jpg

ze zien er naar mijn mening goed uit (kuikens zijn wel wat in de rui , ik kom echt overal veertjes tegen :+ )

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 15:59

alles gaat nog steeds goed , de kuikens eten al redelijk zelfstandig .
en ze doen d'r ding .

snachts als het donker word vliegt er altijd eentje tegen het dak , en iedere keer is het een ander ... dus waar dat voor nodig is ? het gaat niet om ruzzie o.i.d. want dat gebeurd nooit .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 22:41

het gaat nog steeds goed met de vogels .
ze snappen inmiddels de knabbel stokjes .

ook denk ik dat IT toch ook deel heeft genomen , sowieso 1 van de mannen kuikens heeft steeds meer bruin gevlekte flanken .

foto volgen . heb deze week weinig tijd sorry .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 09:55

bij deze wil ik jullie mededelen dat ik stop met het topic en de vogels (uiteraard mogen de volwassen vogels die ik nu heb blijven , maar ze blijven wel gescheiden (geslachten).

ik kwam gisteren na mijn post boven , en wederom was er een kuiken dood :oo |( .
ik snap er echt niks van en ben er helemaal klaar mee .
dit trek ik namelijk niet . ;( %) sorry . Y;( .

dus bij deze , ieder die mij trouw gevolgd heeft en gesteund
HEEL ERG BEDANKT :) Y;( .
en ik hoop jullie nog tegen te mogen komen (op bokt topics) met andere omstandigheden :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:16

Ach jammer, ik lees wel steeds bij nog.

Gewoon rustig deze jongen groot laten worden. Dan eens kritisch kijken wat je wilt laten zitten en welke weggaan in hoeveelheid en koppels. En de nestjes weghalen even, net als het nestmateriaal. Dan kunnen ze rustig de winter door energie opdoen.

En volgend jaar voorjaar misschien een nestkastje inhangen weer. En dan kijken of je een koppel kunt laten kweken alleen in een ruimte, scheelt je waarschijnlijk een hoop stress voor jezelfs en de vogels. Uitval hoort er nu eenmaal bij helaas dat wel maar niet zoveel.

Kan zijn dat je gewoon pech hebt omdat een koppel misschien niet de juiste genen doorgeeft. Heb je enig idee of het familie van elkaar is? Teveel inteelt bij jou of de vorige eigenaar kan al problemen geven, hoe goed de paartjes elkaar ook liggen.

Weet je zo nog welke kleur vooral uitval gaf? Niet elke kleur is even gemakkelijk groot te krijgen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:21

Jammer dat het verkeerd ging met je vogeltjes, wel verstandig dat je nu even niet verder kweekt.
Ook zonder ermee te kweken blijven het verder hele leuke vogeltjes, dus ik hoop dat je nog lang plezier van ze hebt. :) Ik vond het heel leuk dat je ons via Bokt op de hoogte hield over je vogeltjes.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:31

ik heb aan de kweker heel duidelijk (geloof wel een keer of 10) gevraagd/gezegd dat ik geen verwante vogels wilde .(tot in hoeverre hier gehoor aan is gegeven weet ik uiteraard niet , dat licht bij de kweker)

deze jongen laat ik idd. gewoon opgroeien (de nesten heb ik er met het binnen halen al uitgehaald , en er zijn daarna ook geen eieren meer gelegd ) de 4 over gebleven jongen worden nog verkocht (ze zijn nu bijna 3 maanden als ik me niet vergis , eten zelfstandig , en de snavels zijn bijna oranje (afhankelijk van het jong want 1 is nog bijna zwart) voorlopig blijven ze nog tot ik 100% zeker ben dat ze klaar zijn om weg te gaan .
maar pearle , moppie , IT & kevin mogen sowieso blijven .
maar kweken doe ik niet meer .

ik weet dat ik altijd pech heb , maar op dit moment is het me gewoon te veel (het zijn namelijk niet alleen de vogels , er is meer )

het waren verschillende kleuren en formaten , dus daar licht het niet aan .

(de winter/herfst kweek ik sowieso niet , vandaar dat ze al een tijdje gescheiden zitten )

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:54

Kwa kleur bedoel ik de standaard wildkleur roodwang is het makkelijkst met kweken. De isabel en witte zijn al wat kwetsbaarder, net als de zwartwangen en bruinwangen. Omdat die door de mens wat verder zijn doorgekweekt zijn ze voor beginners lastiger te kweken en groot te krijgen.

En ook in de winter kunnen ze gemengd bij elkaar zolang je geen nestmateriaal hebt als je dat wilt tenminste. Hier gingen ze gewoon als koppels de winter door zonder eieren of wat ook. Maar ik had ze wel ruimer en buiten zitten, dan regelt de natuur veel beter de kweekstop.

Maar ook zonder kweken zijn het leuke vogeltjes om in koppel te houden. Fijn actief en vrolijk en de hele dag bezig.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:00

de meeste zijn standaard wildkleur of zwartwang grijs , een enkele bleekrug .
maar te jong om met zekerheid te zeggen welke kleur ze zouden krijgen (als ik kijk dat ze eigenlijk pas rond de 3e maand echt definitief kwa kleur worden ) .

bij mij plukken ze alles uit elkaar om in te nesten (heb zelfs eieren in de voerbak gehad) en ooit een opvang vrouwtje gehad welke ze gewoon op de grond legde . dus dat risico vind ik te groot .
de vogels zijn verder gewoon actief en zien er imo goed uit . dus voor nu verandert er verder niks .
en tegen de zomer kijk ik wel (dan zit ik als het goed is ook in een andere woning en is er plek voor meer ruimte )

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 04:36

ook al ga je niet verder met het kweken van zebras toch blijven het enorm leuke vogeltjes.
en misschien dat je dit topic aan kunt houden zodat we met elkaar kunnen kletsen over onze kleine vriendjes ? foto's delen ? of leuk/handige tips ?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 13:56

:j tuurlijk kan dat (ik reageer toch als ik zie dat er een reactie is :+)
en ik wilde sowieso nog foto's plaatsen als de vogeltjes volwassen zijn (en dus op kleur) O:)

en er mag uiteraard altijd naar gevraagd worden (ook pb staat altijd open) :)

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:00

lijkt me wel gezellig een zebratopic :D

en foto's mogen wat mij betreft altijd hihi !!!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 13:21

ik zag gistere in het voorbij gaan de eerste bruine wangen .
erg leuk om de verkleuring weer te zien

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:36

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:17

zitten ze nog binnen bij je, of blijven ze altijd binnen ?
en over hoeveel kooien zitten ze verdeeld?
had je ook popjes van de jongen of alleen mannen ?
sorry misschien is dit allemaal al eens geplaatst maar ben beetje te lui om het hele topic weer door te nemen ;) :P

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:07

ze zitten idd. nog binnen , ze kunnen nu pas weer naar buiten als het snachts 10 graden blijft .
ze zitten nu over 2 kooien , mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen .
er zaten wel poppen bij , maar er zijn nu 4 mannen over .

die worden nog verkocht .
ik houd 2 mannen ( Kevin & IT ) en 2 vrouwen ( pearle & moppie) .
ik hoop binnenkort op mezelf te gaan en een grotere volière te kunnen plaatsen en dan gaan de 4 weer bij elkaar .( in het voorjaar wil ik ze weer naar buiten doen omdat het wel beter is voor de dieren )

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:28

altijd leuk als je een voliere kunt plaatsen.
zeker buiten!!
helaas hebben wij hier geen tuin en dus geen ruimte voor een volliere, al zou ik dat wel erg leuk vinden.

onze vogels zitten dus ook binnen, met mooi weer gaan ze wel altijd paar uur per dag op het balkon.
vinden ze natuurlijk heerlijk.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 00:07

Voor de gene die trouw volgden ....

Ik ben totaal van slag , ik heb een uurtje geleden IT onder in de kooi gevonden .
Mijn zeldzame halfzijder is niet meer .